Kaasupullon paineen säädin.
VALKAMA MARKKU
11.11.2011 13:30
Ihmettelen.
Kas kun suomesta ja espanjasta ja portugalista ja jne. saa painoventtiilipulloja, niin tyhmä kun olen, en ymmärrä miksi me karavaanarit emme käytä painoventtiilipaineentasaimia vaan virittelemme painoventtiiliadaptereita kierreventtiilipaineentasaimiimme. Miksi?
Luulisi että olisi järkevintä hankkia jo suomessa PV pullot ja niihin sopiva venttiili
M Arkku
HÄMÄLÄINEN MARKKU
11.11.2011 13:45
Tuohon painoventtiilipulloon ei taida saada letkurikkoventtiilillä varustettua paineensäädintä.
Ellei sitä ole, ainakin uudemmissa autoissa pitää kaasut olla kiinni ajon aikana.
Tosin uusiin ei ilman letkunrikkoventtiiliä olevaa säädintä saa asentaakaan.
HAAPANEN TIMO
11.11.2011 16:40
Jos asennukset on tehty pykälien mukaan ei pulloja täällä Suomassa tarvitse pitää kiinni, sellaista autoa ei voi olla.
On autoja joissa ei vaadita letkurikkoventiileitä, ja niissä pullot saavat olla auki, tai sitten on autot joissa vaaditaan letkurikkoventtiilit ja taas pullot saavat olla auki.
@timppa
LAINE SEPPO
11.11.2011 19:27
Terkkuja Santa Polasta
mielestäni ainakin täällä espanjan cepsan säätimessä on sisäänrakennettu letkunrikkoventtiili heti ennen letkun liitöntää.-- Jotkut puhuvat takaiskuventtiilistö mutta mielestöni se toimii toisinpäin ollen letkunrikkoventtiili-. Tarkoitan sitä neljänneskierroksen mallia .joka on uudempi.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.11.2011 klo 20:56:40
Sorry kyse tietenkin Repsolin venttiilistä joka on erittäin kätevä käyttää.
VALKAMA MARKKU
14.11.2011 10:36
kun ei ensimmäiseen selvään kysymyksdeen saanut kunnon vastausta niin uusi kysymys: Mitä eroa on suomalaisella painoventtiilipullolla ja eteläeurooppalaisella vastaavalla?
M Arkku
HAAPANEN TIMO
14.11.2011 18:55
Uudemmissa 1.4.-08 jälkeen rekisteröidyissä autoissa ei voida käyttää painoventtiilipulloa muuten kuin adapterilla koska säädintä ei kiinnitetä suoraa pulloon. Säädin on seinässä ja säätimestä letku pulloon.
Espanjan pullot ovat erilaisia mutta venttiili sama.
@timppa
VALKAMA MARKKU
14.11.2011 19:32
"Uudemmissa 1.4.-08 jälkeen rekisteröidyissä autoissa ei voida käyttää painoventtiilipulloa muuten kuin adapterilla koska säädintä ei kiinnitetä suoraa pulloon. Säädin on seinässä ja säätimestä letku pulloon.
Espanjan pullot ovat erilaisia mutta venttiili sama."
Kiitos lähes tyhjentävästä vastauksesta. vielä kuitenkin mietityttää että miksi ennen aprillipäivää -08 rekisteröidyissä kotteroissa ei yleisesti käytetä painoventtiilisäädintä ja -pulloa
M Arkku
NIEMELÄ TAISTO
14.11.2011 19:48
Minulla on 2011 mallia olevaq Detsku ja kyllä siinä on painettava venttiili sekä sen jälkeen letkunrikkoventtiili.Toimii hyvin eikä tietääkseni ole laiton.Eikä tervitse Espanjassa puljata eri venttiilien kanssa.
HAAPANEN TIMO
14.11.2011 20:07
Mutta eikös sulla toimi se vain adapterina, eikä paineensäätimenä ollenkaan. Eli: painettava adapteri-> letkurikkoventiili-> letku-> ja seinässä paineensäädin jossa sisäinen letku/putkirikkoventtiili. Tämä on laillinen.
@timppa
NIEMELÄ TAISTO
14.11.2011 20:51
Aivan oikein,mutta eihän se muuta asiaa miksikään onko paineen säädin painettava
vai onko se sivuun kierrettävä.Kuitenkin molemmat venttiilit avataan KIERTÄMÄLLÄ
myös se painettava malli.Siinä on samanlainen kiertopyörä kuin sivu venttiilissä.
Ainoa käytännön ero on se,että tämä painetaan kiinni ilman työkaluja.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2011 klo 20:52:58
Vielä lisää! Tätä mallia on myynnissä ainakin Lappeenrannan City Caravaanissa.
VALKAMA MARKKU
15.11.2011 07:44
"Kuitenkin molemmat venttiilit avataan KIERTÄMÄLLÄ"
Vaan kun ei avata. Painoventtiilipaineensäädin jossa 30 bar paine avataan vipua kääntämällä. Painoventtiilipulloadapteri avataan kiertämällä.
M Arkku
NIEMELÄ TAISTO
15.11.2011 10:32
Okei!Jos pullon päähän tuleva venttiili painetaan niin onko sen nimi ADAPTERI,mutta jos se kierretään sivusta pulloon onko sen nimi paineensäädin?
Hyvä molemmista kuitenkin tulee samaa kaasua samalla paineella,koska myös
painettava on tarkoitettu kaasu käyttöisen kaluston käyttöön.Itselläni on ollut jo monta vuotta kuvaamani painettava venttiili ekä kukaan ole kyseenalaistanut ko
laitetta.Omasta puolestani lopetan tämän paskan jauhannan tähän.Hyvää syksyä
kaikille.
VALKAMA MARKKU
15.11.2011 12:55
"Jos pullon päähän tuleva venttiili painetaan niin onko sen nimi ADAPTERI,mutta jos se kierretään sivusta pulloon onko sen nimi paineensäädin?"
Lieneekö meillä käsitteet epäselviä?
Lienen ilmaissut itseäni epäselvästi. koitan täsmentää:
Autossani on "standardi" SV-paineensäädin joka on tällainen: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/kaasutarvikkeet/paineensaatimet/paineensaadin-30mbar.html
toiveissa on korvata se suomalaiseen PV-pulloon sopivalla ja espanjassakin toimivalla PV-paineensäätimellä joka on tällainen: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/kaasutarvikkeet/paineensaatimet/gasregl-jumbo-o-m-30-finn.html
Onko se "laillinen" autokäytössä?
Jos ei ole, niin miksi tällainen adapteri, jolla en haluaisi säheltää, on yleisesti käytössä ja "hyväksytty": http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/kaasutarvikkeet/paineensaatimet/adapter-clip-on-35mm.html
"Omasta puolestani lopetan tämän paskan jauhannan tähän.Hyvää syksyä
kaikille. "
Hyvää syksyä sinnekkin ja pahoittelen tapahtunutta. Kahdesta syystä. Syy yksi on että en, ainakaan tarkoituksella, jauhanut paskaa.
Syy kaksi. nämä "etuteltan puheet" on osittain sen tasoisia että tuollainen reaktio valitettavasti on täysin ymmärrettävä.
M Arkku
NIEMELÄ TAISTO
15.11.2011 13:58
M Arkulle:Voisitko olla ystävällinen ja soittaa minulle nin kerron lisääTaisto
Puh numero on 0505550086 Moikka.
SIRKIÄ MATTI
15.11.2011 15:45
Selkeä valokuva autossasi olevasta kaasupullon paineenalennin järjestelmästä viestissäsi auttaisi meitä lukijoitakin ymmärtämään minkälaisesta järjestelmästä on kyse.
Tämä siis Taistolle.
HAAPANEN TIMO
15.11.2011 17:19
Taisto! Sulla on siellä pullon päällä adapteri, ei paineensäädintä.
Sun paineensäätimesi on siellä pullokotelon seinällä ruuveilla kiinni.
Se adapteri on ulkonaisesti aivan samannäköinen kuin painoventtiili, mutta tämä toimii vain sovittimena, eikä säädä painetta, vaan päästää täyden pullonpaineen siitä letkurikkoventtiilin läpi edelleen sinne seinällä olevaan säätimeen jossa paine pudotetaan.
Ulkonaisesti vain erilainen letkulähtö erottaa painoventtiilin ja adapterin.
Markku! Painoventtiili on laillinen jos sieltä löytyy ajoneuvokäytön hyväksyntä EN 12864 Niitä kyllä on olemassa, tämä on se vanha hyväksyntä ( ennen 1.4-08 ) eikä sitä pidä sekoittaa nyt vaadittavaan EN 12864 D merkintään.
Päivämäärästä on epäselvyyttä säädöksen ylimenokauden vuoksi, mutta tuo on viimeinen milloin oli mahdollista asentaa ilman letkurikkoventtiileitä, joten uudemmissa autoissa käytetään adapteria jos halutaan painoventtiilipullo.
@timppa
NIEMELÄ TAISTO
15.11.2011 18:12
Tuo oli aivan tyhjentävä vastaus ja erittäin asiallinen ,Minulla on juuri tuo systeemi
asennettuna omaan Globebussiin :On hyvä ja parempi käyttää jos on pitempiä aikoja esim. etelässä.Kiitos!
HAAPANEN TIMO
16.11.2011 17:54
Eipä kiittelemistä! Näitä kaikkia namiskukkeleita mitä siellä pullokotelossa on, ei millään voi tunnistaa (eikä tarvitse ) ellei ole perehtynyt asiaan.
@timppa
VALKAMA MARKKU
18.11.2011 08:05
"Markku! Painoventtiili on laillinen jos sieltä löytyy ajoneuvokäytön hyväksyntä EN 12864. Niitä kyllä on olemassa"
Kiitos tiedosta, löysin sellaisen.
M Arkku
HAAPANEN TIMO
18.11.2011 16:48
Hyvä homma! Varmaan se aivan samanlainen kuin muutkin mutta pykälä täytttyy aivan pistämättämästi.
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
22.11.2011 10:40
Espoolainen Wilhtom myy kahta erilaista säädintä joista kuvassa oleva on varustettu ulkoisella letkunrikkoventiilillä ja toinen malli sisäisellä.
Algarvestakaj
HAAPANEN TIMO
22.11.2011 18:07
Älä, älä Kaj nyt sekoita kun on juuri saatu asia järjestykseen :-))
Näillä letkurikkoventtiileillä ei ole mitään tekemistä sen pykälissä vaaditun kanssa. Eikä tuo ole ajoneuvokäyttöön hyväksytty muutenkaan. Kotitaloussäädin onpi tuo.
@timppa
HÄNNINEN JUKKA
30.11.2011 17:11
Tällainen yhdistelmä takaa kaasuhuolettomat talvipäivät etelässä.
Terveiset Algarvesta.
captainkiddjukka(at)gmail.com
SUOMI SEPPO
30.11.2011 21:51
Kuvassa näyttäisi tankkausletku menevän väärään pulloon. Onkohan tuo "paras systeemi"
@seppo
HÄNNINEN JUKKA
02.12.2011 16:44
Se vaan näyttää. Sinullahan Seppo on samanlainen alupullo tankkuuvermeineen. Se toinen potteli voipi olla vaikka Vingu-Indialainen, kunhan siinä vieressä olla köllöttelee.
Paras systeemi kuitenkin, vaikka miltä näyttää. Se näetsen on myös katsojasta kiinni, miten nuo hässäkät kullekin näyttäytyvät.
HÄMÄLÄINEN MAURI
03.12.2011 19:28
Eipä noita päältäpainettavia vivulla aukaistavia pulloja löydy eikä täytetä ainakaan Kroatiassa,Slovakiasta,Sloveniasta eikä Bosnia hertsekoveniasta.Löytyy vain mutterikiinnityksellä olevia.
HAAPANEN TIMO
04.12.2011 11:14
Jokaisessa mainitsemassasi maassa onnistuu oikean tankattavan pullon täyttö huoltoasemalla oikein helposti.
Kuvissa muutamia esimerkkejä tankkauspaikoista.
Linkissä mun systeemini:
https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/TankattavaKaasupullo#
@timppa
LAINE RAIMO
04.12.2011 13:59
Jukalla on kyllä hyvä etelän talvehtijan kaasuntäyttösysteemi, mutta minulle se on liian painava. Kun on tuo auto vain 3500 kilon kokonaispainolla, niin toinenkin pullo on oltava alumiinista?? https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#5682238039959034450 . Painonsäästö letkuineen on noin 10 kg.
VALKAMA MARKKU
07.12.2011 11:15
"niin toinenkin pullo on oltava alumiinista?? "
Kiloista ahdistaa itse kullakin B-korttivehkeellä kulkijalla.
Siksipä kysymys: Miksi köykämiini, miksei komposiitti?
M Arkku
HÄMÄLÄINEN MAURI
08.12.2011 18:48
Eipä ole löytynyt yhtään PV venttiilillä varustettua pullon täyttäjää.Kyllä noita sivusta täytettäviä ja kiertämällä avattavia täyttäjiä on joka kylällä.
HAAPANEN TIMO
08.12.2011 18:54
Hanki tuollainen:
http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/kaasutarvikkeet/paineensaatimet/adapter-clip-on-35mm.html
Ja täyttäjien tötteröt kierretään siihen, jenka sama kuin KV pullossa.
Kuvan laite EI ole paineensäädin.
@timppa
HÄMÄLÄINEN MAURI
11.01.2012 19:28
Oletko yrittänyt kyseistä pulloa tankata tuolla adapterilla??Siinä ilmeisesti takaiskuventtiili kun eivät saaneet kovallakaan paineella kaasua menemään.