-92 Ducato 2,5 tdi laturi
ISOMÄKI KAI
14.10.2011 22:34
Laturissahan ei sinänsä mitään vikaa ole, mutta onko kukaan löytänyt suoraan tuon onnettoman 55 A:n laturin tilalle sopivaa esim. 80 A:n laturia? Ensimmäisessä kulkineessani (Peugeot / Laika) tuo 80 A:n laturi oli ja olenpas kovasti kaivannut sellaista myös Fiiuun... Varsinkin näin talven tullessa, kun eivät nuo kaikki matkani ole niin pitkiä, että akku ehtisi latautua täyteen asti. Osa matkoistani ei tapahdu päivänvalossa, niin olisi kivaa asennella vaikka lisävaloja tuohon, kunhan saisi riittävästi virtaskaa niille...
PELLIKKA ERKKI
15.10.2011 21:26
Ei siitä isosta laturista ole mitään hyötyä muuhun kuin invertterin kautta käyttää ilmastointi laitetta, kun akku ei pysty ottamaan evästä sisäänsä kuin murto-osan nykyisenkään laturisi kapasiteetistä.
ISOMÄKI KAI
15.10.2011 23:50
En ehkä ole ihan samaa mieltä tuosta asiasta. Seuraavan mallin mukainen "virrankulutuslaskelma" jättäisi starttiakun lataukseen 4,5 A. Eihän tuo mikään tarkka laskelma ole, esim mittarivaloja en ottanut mukaan ollenkaan, mutta ei se kauas heitäkkään. Aika kovalla kuormalla 55A laturi on. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.
Omat valot ( 2x60W + 4x10W ) + lisävalot ( 2x55W ) + lämmityslaite ( 6A ) + hupiakun lataus ( 7A ) + tuulilasinpyyhkijät ( 5A ) + moottorin ja apulaitteiden "käyttövirta" ( 10A ) = 50,5 A...
Käyttäjän lisäys viestiin 15.10.2011 klo 23:53:59
Niin, en tarkoita mitään hupiakun laturia vaan moottorin omaa vaihtovirtalaturia...
PELLIKKA ERKKI
16.10.2011 08:45
Pieni digitaalinen volttimittari kiinni akun napoihin jos pelkää latauksen riitämättömyyttä. Siitä näkee niin parkissa ollessa, kuin ajaessa, minkä verran akussa on virtaa, tai mitä sinne laturi pukkaa.
SÄÄVÄLÄ-RASILA MARJA
16.10.2011 11:40
Isomäki Kaille,
Oikeassa olet, Kai, epäilyksissäsi 55 A:n laturin riittämättömyydestä.
Alunperin pakettiautoon ja "palmujen siimekseen" tarkoitettu laturi joutuu pohjoisen matkailuautokäytössä tekemään töitä "pää punaisena".
Hyvin varustetussa matkailuautossa pitäisi pystyä jakamaan virtaa myös asunto-osan akulle.
Onnea ja menestystä laturin metsästykseen.
-Joke-
HALMEENMÄKI JUHANI
16.10.2011 12:03
Olikohan se vanha auto Citikan myllyllä, niissä kun oli latureissa vaihtoehtoja, ja myös isoja, toisin kuin tuossa Sofimissa joka nykyisessä lienee?
HAAPANEN TIMO
16.10.2011 15:56
Ei se starttiakku juuri enempää ota vastaan kun sen 4,5A. Mutta laturi käy kuumana kun täydet otetaan ja se varmasti lyhentää sen ikää.
@timppa
AIRIKKA ISMO
17.10.2011 11:07
Motonet........
Laturi CX/C25/J5 80A 13-2182 Ducato-2,5D/TD Citroen CRD-moott 80A jos KAKSInapainen (ei pakuissa) [1980 - 1994] 99.00 € Pantti 20.00
Hintakaan ei päätä huimaa???
KOSKINEN JANI
17.10.2011 12:10
Olen laittanut tuollasen 90A laturin edelliseen fiattiin. Laturin otin fiat cromasta missä kiinnikkeet oli ihan samat kuten myös johtoliitoksetkin, kiilahihna tuossa oli leveämpää mallia mutta vanhasta laturista voi ottaa sen pyörän. Ja kun sen ottaa vanhasta niin muistikuvien mukaan meni oikeaan kohtaankin. Mutta tuon tehoisella laturilla pitää sitten ostaa laadukkaampi hihna, halvimmat tarvikehihnat ei vaan siirrä voimaa vaan kiljuvat. Merkkihihnojen materiaalit ovat siis parempia tuon suhteen.
Ja syy miksi laturi vaihtui oli siinä peruskulutuksessa mitä autossa on ajossa, jääkaappi 140 W (kytkentöjen uusimisen jälkeen), ajovalot n. 130 W (puolikkaat+parkit, pimeässä vielä lisätään lisävalotkin), invertterin takana telkku pleikkari ja läppärin latauskin 100 W, lisäksi kaikkeen muuhunkin menee vielä 50 W vähintään. Eli yhteensä 420 wattia => reilu 30 A. ja kun 55 A tulee laturista niin 25 A jää molempien akkujen lataukselle. 90 A laturilla jääkin sitten 60 A varaa eli laturi ei ole niin kovillakaan, lisäksi tuo tehokkaampi laturi lataa paljon paremmin jo tyhjäkäynnilläkin. Vanha pikkulaturi kun nosti vasta kierroksilla latausjännitteen normaaliin.
Mutta talvellahan tuo isompikaan laturi ei välttämättä lyhyillä matkoilla lataile akkua täyteen, akku kun ei kylmänä ota virtaa niin rivakasti vastaan.
Ai niin piti pitää vuoden tauko tänne mutta menköön nyt kun tuli eksyttyä.
ISOMÄKI KAI
18.10.2011 11:40
Nonnii... Sainhan ihan asiallisiakin vastauksia. Kun en kysynytkään, että riittääkö laturin teho, koska laskin jo ettei se riitä. Kysymys oli siitä, että onko tuohon malliin löytynyt sopivaa, tehokkaampaa laturia.Täytyypä vilkuilla tuota motonetin tarjontaa tarkemmin. Hajoittamoiltakin voisi kysellä, kun nyt tietää, mitä on hakemassa. Kiitokset vinkeistä.
PASANEN MIKKO
18.10.2011 11:58
Terve.
Tammer dieselistä kannattaisi kysellä, heillä on ainakin ennen ollut hyvä valikoima tehdaskorjattuja "komponenteja", myös latureita.
http://www.tammerdiesel.fi/fi/varaosat.htm
Myös Lempisen autosähkökorjaamolla luullakseni voisi löytyä.
http://www.lempisenauto.com/
PELLIKKA ERKKI
19.10.2011 08:41
Eikö se volttimittarin asentaminen ole pieni kustannus. Siitä näkee, ei tartte luulla mitään. Sitten vaihtaa laturin, jos on tarvetta. Tämä siksi, kun näitä juttuja lukee muutkin kuin kysyjä. En ole koskaan kuullut kenenkään valittavan, että ihan oikeasti laturin teho ei riitä, yleensä vika on jossakin muualla. Jos normaalissa käytössä (ajaessa) volttimittari näyttää (akun napoihin kytkettynä) reilua 14 volttia niin vika on jossakin muualla kuin laturin tehossa.
ISOMÄKI KAI
19.10.2011 13:20
Volttimittari näyttää akun jännitteen ja akkua suunnilleen kuormittamattomalla digitaalisella jännitemittarilla mitatessa voi jännite ( voltit ) olla kyllä korkeakin. Jännitemittari ei näytä sitä virtaa, ( ampeereita ) mitä akkuun yritetään työntää.
En aio kytkeä minkäänlaisia jännitemittareita akkuun, koska tiedän jo akulle tulevan jännitteen suuruuden. Enkä aio myöskään asennella virtamittaria, jolla saataisiin ampeereita mitattua. Kysymys on LATURISTA. Jos minä haluan paremmalla laturilla varustetun kulkineen, niin sitä ei jännite- eikä virtamittari korvaa. Asia loppuunkäsitelty. 8-)
HAAPANEN TIMO
19.10.2011 17:11
Samanlaisilla latureilla muutkin ajelee, vielä jääkaappikin päällä. Asenna led-päivävalot ja vältä lisävalojen käyttöä pimeään aikaan. Näin saat laturisi riittämään.
@timppa
ISOMÄKI KAI
31.10.2011 23:24
Heh... oli vielä pakko kysästä, että päivälläkös niitä lisävaloja sitten olisi parempi käyttää...? 8)
PELLIKKA ERKKI
01.11.2011 09:10
Joku sanoi, että asia on loppuun käsitelty. Mutta jos ei ole niin, jos jännitemittari moottorin käydessä akun avoissa näyttää esim: 14,2V ja akut ei ole täynnä. Niin akkuihin se virta menee sitä vauhtia kun ne pystyy vastaan ottamaan, olkoon laturi kuinka suuri tai pieni tahansa. Minun puolesta : Asia on nyt loppuun käsitelty.
ISOMÄKI KAI
01.11.2011 13:05
Laitan nyt vielä lisäyksenä tähän loppuun, että olen kyllä itsekin instrumenttiasentaja, eli elektroniikka-asentaja nykyiseltä nimeltään. Sitten tuossa työn ohessa käynyt kaikenlaiset muutkin kurssit tietokone ja vahvavirtapuoleltakin läpi. Että silleen... 8)
HAAPANEN TIMO
01.11.2011 18:06
Digitaalinen, herkkä volttimittari on erittäin hyvä ja edullinen varuste, monasti paljastaa laturin/latauksen ongelmia ennen latausvalon ensimmäistäkään vilausta.
Minä en tuossa Kain kulutuslaskelmassa kantaisi huolta akkujen latautumisesta, kun ne ei kuitenkaan ota tolkuttomasti vastaan sitä virtaa. Minä huolestuisin laturin pärjäämisestä täyden kuorman kanssa.
Millaista ajoa se karavaanarin pimeässä ajo on? Kuinka paljon ne lisäpitkät ehtivät päällä olla? Täällä etelässä ne on mun kokemusten mukaan melko turhat valot ellei ajele aivan yösydännä, aina on joku tulossa vastaan. Kiva tietty ne välit joissa voi paistattaa.
@timppa
ISOMÄKI KAI
02.11.2011 23:47
No eipä se suurin huolenaihe minullakaan ollut se latautuminen... Ainoa asia mitä halusin tietää oli se, että olisiko jollakulla tietoa mikä isompi laturi tuohon Fiiuun sopisi silleen heittämällä. Aika usein ajelen pitkiäkin matkoja pimeällä ja vähässä liikenteessä, jolloin lisäpitkiä voi hyvin käyttää. Ja vielä kun laittais sumuvalot... 8)