Vetokoukku Transittiin hakusessa
VIITAMÄKI-PULKKINEN KIRSI
25.08.2011 18:47
Hei kaikki tietäjät
Olen hakemassa vetokoukkua Transitin alustalla olevaan Bunster Nexxo 660 asuntoautoon. Vm -09, 2,2 ja etuveto. Merkkiliike minut jo ehtikin säikäyttää hinnalla.
Onko tietoa millainen siihen pitäisi olla ja mistä sen saisi kohtuuhinnalla, mielellään jopa sen alle. Posittivisena juttuna se että puskurin alla on valmiina sähköpistoke. Pistäkääpä veikkausta moniko napainen pistoke siellä on? Itsellä se on vielä tarkastamatta.
Eki, se kirsin "parempi" puolisko
TERVO JARI
25.08.2011 19:03
http://www.reimo.com/fin/D-tarvikkeet/DR-matkailuautotekniikka/DRL-peraekoukut_ja_tarvikkeet/0
http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/automerkeittain-saatavana.html?limit=all
http://www.vapaa-aika.com/catalogsearch/result/?q=vetokoukku&x=0&y=0
Tuota alustaa en tiä, enkä rupee ettiin mikä siellä Ransun alla on, sen itse tiiät, joten tuosta valikoimasta voi joku käydä, mutta ilmaisia ei ne oo . . .
Kyllähän Felox ja Köykkä niitä koukkuja tekee, mut mikä on niiden pareille saannin laita . . .
Tuolla vanhoja vetokoukkujuttuja:
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=k%C3%B6ykk%C3%A4&nickMid=
Käyttäjän lisäys viestiin 25.8.2011 klo 19:27:11
Kyllähän Felox ja Köykkä niitä koukkuja tekee, mut mikä on niiden pareille saannin laita . . .
Piti oleman : niiden papereille saannin laita . . .
Saada yksittäis valmistetulle koukulle kaikki lain ja asetuksen vaatimat testit/hyväksynnät . . . .
HALMEENMÄKI JUHANI
25.08.2011 20:53
Sillä vaadittavan e-merkinnän hinnalla ostaa pari halvempaa henkilöautoa...
Sen takia suomalaiset koukkufirmat ovatkin vaikeuksissa. Ja sen takia aina joku seppä markkinoi vääntävänsä koukun mihin tahasa: asiakkaan houkutus "säästää" on suuri, ja saahan siitä aina jotain. Ainakin hetkeksi, ennen kuin käy käry. Sitten tuleekin kallista, kun koukun asentanut/myynyt/valmistanut taho omalla kustannuksellaan vaihtaa sen oikeaan.
SEPPÄLÄ MARTTI
01.09.2011 20:59
13.napainenhan siellä uskottavasti on. Suosittelen tarkistamaan sähköjen toimivuuden, itselläni vastaavasta rasiasta huonoja kokemuksia, ei suostunut auton myyjä ottamaan syitä niskoilleen, eikä löytänyt Ford mitään vikaa, vaikka ei suostunut kone sammumaan vaunun ollessa kytkettynä, eikä sen puoleen lähtenyt käyntiinkään.
PÄIVINEN UNTO
08.09.2011 10:48
Itse teetin koukun Feloxilla muutama vuosi sitten .Tyyppi E17 Riittää vuoteen 2004 loppuun. Mutta uudemmissa pitää olla CE hyväksyntä. Autoosi saattaa CE-koukku olla tosi kallis. Terv.UP.
HALMEENMÄKI JUHANI
08.09.2011 19:16
Tyyppi ei ole e17 vaan se on yleismalliseen tyyppikilpipohjaan valmiiksi laitettu e-hyväksynnän alku. Sen perässä olisi vielä pidempi numerosarja jos olisi tyyppihyväksytty.
LILJEROOS JOUKO
09.09.2011 17:53
-09 Transitissa on valmiina 13-napainen pistorasia. Ei vaadi mitään uudelleen ohjelmointeja. Adapterilla sopii 7-napainen pistoke. Pistoke vaan täytyy olla standardin mukaan kytketty, jota kaikki eivät ole.
Jos vertaa Köykän tekemää ja ns. hyväksyttyä koukkua, on niillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Nämä lobatut koukunpitimet ovat pellinpalasista koottuja. Tosin Transiitin sallittu vetokuorma on vain 1000kg.
Köykkä tekee myös irroitettavalla koukkuosalla olevia. Silloin auton pituus ei kasva kun ei vedetä mitään. Pistorasiahan saa olla puskurin alla.
Hintasuhde noin 3/20.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.9.2011 klo 17:54:40
Koukkuahan ei tarvitse nykyisin katsastaa.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.09.2011 18:08
Ei erikseen, mutta silti sen pitää olla katsastuskelpoinen, jota nuo suomalaiset yksittäiskappaleet ei ole...
AHOLA JARI
09.09.2011 18:16
Transiteja alustoina on useita toisilla saa vetääkin jotain ;) Mulla pv-massa jarruin: 2800kg, yhdistelmämassa: 6300kg ja Bosalin koukussa sallitaan 130kg aisapaino.
VIITAMÄKI-PULKKINEN KIRSI
09.09.2011 18:50
Kiitoksia tiedoista!
Koukkuasia menee uudelleen harkintaan.
Saishan sillä kelkan talvella Lappiin.
No, se kelkkakin vielä puuttuu;)
eki
HIETAVUORI JUHA
09.09.2011 20:24
Auto Dethleffs H6945 Fortero koukku maksoi tehdas asennettuna 870 ekua. Tämä tapahtui 2007 vetää saa jotain yli 2000 kg , ei ole nyt rek .ote näkyvillä Terv. Transitmies.
PÄIVINEN UNTO
11.09.2011 08:53
Halmeenmäelle. Se EU tirektiivi on just E17 .Kävin hakemassa kyseisen tirektiivin
paikallisesta katsastus konttorista.Tämä on tullut vuoden 2001 alusta ja seuraava 2005 alusta on CE joka tarkoittaa auton merkki ja mallikohtaista hyväksyntää. Käypä Juha A-katsastuksesta hakemassa varmaa tietoa.
SUOMI SEPPO
11.09.2011 12:26
Eikö se E17 tarkoita että hyväksyntä on annettu Suomessa ja jatkonumerot mikä hyväksyntä ?
@seppo
HALMEENMÄKI JUHANI
11.09.2011 20:03
http://www.tuv.com/aus/en/_e_mark_and_e_mark_homologation_for_vehicles_vehicle_components_.html
Siis e17 tarkoittaa juuri sitä, että jos olisi hyväksyntä, niin se olisi annettu Suomessa. Mutta kun sen e17 jälkeen ei ole hyväksynnän numerosarjaa, on se pelkkä e17 yhtä pätevä kuin jos minä sen koukkuun kirjoittaisin tussilla.
CE-merkintä on valmistajan tae siitä, että tuote on EU:n laatuvaatimusten mukainen. Se ei tarkoita, että se täyttäisi kaikki mahdolliset muut vaatimukset, kuten esim tässä kyseenä olevat eri ikäisten ja tyyppisten ajoneuvojen vetokoukuilta vaadittavat. Untoa konttorilla palvellut henkilö on puhunut niistä kuuluisista aidoista eikä seipäistä.
LINDSTRÖM SEPPO
15.09.2011 13:24
Oulun Felox on varma paikka ammatti miehet valmistavat sinun autoosi koukun ja tekevät myös sähkö työt ammatti taidolla ja nopeasti soita sinne ja tilaa aika niin he asentavat sen odottaessasi minä asennutin Nexxoon 720 kasäkuussa koukun ja kyllä on hyvä ja Feloxilla on luvat kunnossa ja ovat harvoja Suomessa ketkä saavat valmistaa ja asentaa koukkuja.Trv: Seppo
Käyttäjän lisäys viestiin 15.9.2011 klo 13:28:34
Osoite on Lumijoentie 8
90400 Oulu
050340886
FELOX OY
PÄIVINEN UNTO
15.09.2011 15:29
Halmeenmäki taitaa olla maalaismiehiä kun puhuu aidoista seipäistä. Itsekävin myös feloxsilla Oulussa teettämässä Ja olivat tosi tietoisi tirektiivin määräyksistä.Terv.UP
HALMEENMÄKI JUHANI
15.09.2011 18:10
AKEN ohje 753-204-2000:
"Vastaavuus tarkoittaa, että vetolaite on riippumattoman tutkimuslaitoksen toimesta todettu vastaavan direktiivin tai E-säännön vaatimuksia ja josta testin suorittanut tutkimuslaitos on antanut yksilöidyn tutkimusraportin tai testausselosteen"
Kovia on Oulun pojat jos saavat tuon testauksen saman tien, ja vielä kulutkin katettua!
Siitä mitä kaikkea tuo 94/20/EY pitää sisällään löyty enemmän koukkuvalmistajien sivuilta
The 94/20 C.E. norm stablishes :
• The towbar must be assembled on the points the vehicle manufecturer determines.
• The towbar must resist a dinamic force test wich simulates its utility (2.000.000 cicles).
• The homologation code conceeded by the ministry must be written on the identification plate assembled on the towbar.
Ja tuossa sivulla "X" kuten roomalainen kymmenen lisää hyvää kuvallista faktaa:
http://www.catalogue.bosal.com/pdf/prelim/pp_tow_eu_fi.pdf
VALLI SUSANNA
20.09.2011 13:45
Minulla on Transit alustaisessa Hobbyssa Eurox merkkinen koukku.
Tosin tuo on hyväksytty Transittiin, eikä Hobbyyn. Liekö sillä merkitystä.
http://www.instotakala.com/Eurox_yleist%E4.html
''Testaus ja tyyppihyväksyntä
Eurox vetolaitteet testataan Eu-direktiivin 94/20 mukaisesti. Suomessa EU-tyyppihyväksyttyjen vetolaitteiden valmistuksen vaatimuksen mukaisuutta valvoo Ajoneuvohallintokeskus. Suomessa direktiivin 94/20/EU mukainen tyyppihyväksyntä on ollut 1.1.2005 alkaen pakollinen ensi kertaa käyttöön otettavien henkilöautojen vetolaitteille.''
Ilkka Niemelä
HALMEENMÄKI JUHANI
23.09.2011 07:36
Jos se Transitin koukku on asennettu muokkaamattomana, ja auto on rekisteröintitiedoissa samapohjainen kuin koukun kilvessä niin silloinhan kaikki on kunnossa. Eli kun auto on esim Ford-Hobby tai Ford, ja koukkua ei ole tyyppihyväksynnän tai valmistuksen jälkeen muokattu kuten vaikkapa jatkettu.