Mistä LED huomiovalot ilman boksia?
HÄMÄLÄINEN MARKKU
04.04.2011 11:42
Haluaisin laittaa Ducatoon huomiovalot, mutta ilman yleisesti tarjottua ohjausboksia.
Mielestäni saan luotettavamman kytkennän releohjauksella.
Tietääkö esim. Halmeenmäen Juhani voiko noita Motorolan pyöreitä DRL valoja käyttää ilman boksia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/481318/0
HAAPANEN TIMO
04.04.2011 15:42
Mihin siinä relettä tarvitaan? Jos löydät valot ilman poksia ( linkin Motonetin valoissa mainitaan " valosarjan ohjainlaite" eli niissäkin on poksi ) voi ne kytkeä näin: Plussa jostain mihin tulee jännite vasta kun virta on päällä, ja miinus parkin plussaan.
Se on siinä. Valot itsessään toimivat diodina eivätkä päästä virtaa toiseen suuntaa. Rele taitaa viedä enemmän kuin valot ja liitoksia tulee turhaa.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
04.04.2011 18:35
Simppeliä, jos valaisimeen tulee KAKSI johtoa niin ne ovat ilman ohjainta. Jos valaisimeen tulee KOLME johtoa niin ohjain on valaisimessa. Se vaikuttaako ohjaimen jättäminen pois välistä jotain toimintaan kuten valojen kirkkauteen onkin vaikeampi kysymys, mutta yleensä ei vaikuta, ainakaan oleellisesti.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
05.04.2011 20:18
Syy miksi haluan releohjauksella on minun halu pistää välikytkin ohjaamaan valoja, joka on sallittu minun autossa (riittävän vanha).
Lisäksi en viitsi pujotella johtoja konehuoneeseen ohjaamosta.kun sumuvaloille on johdotus valmiina.
Nyt täytyy vaan virittää valot sumareiden paikalle.
Tuolla lisää tarinaa:
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=77761236
sekä
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2010+tiedotteet/Uusiin+ajoneuvoihin+tulossa+enemm%C3%A4n+valaisimia.htm
Noista Motonetin valoista:
Tein pikatestauksen.
Väliboksi tiputtaa jännitettä noin 0,6 V, ei siis korota sitä.
Valot syttyvät boksin ohjaamana palamaan 13,1 voltilla, mutta "räpsyvät", eli sammuvat hetkeksi ja syttyvät uudelleen (alle sekunnin katkos, muutaman sekunnin välein).
13,6 voltilla räpsyminen lakkaa ja valot palavat jatkuvasti.
Suoralla kytkennällä lampuille ei jännitteellä ollut merkittävää vaikutusta valon kirkkauteen (8- 16V)
VIRTA URPO
14.04.2011 23:06
Hienoa kun oikein tarkasti mittasit säädettävävällä tasajännitelähteellä nuo rajat. Nyt jokainen ne tietää. Motonetin valot kehottaan kytkeen siten ,että + syöttö akulta , maa maasta ja valojen ohjaustieto päälle tulosta joko parkkien + puolelta polttimolta tai jos autossa palaa lähivalot kaukojen kanssa , niin ottaisin ( otin ne siitä ). Oli pakko muutta syöttä muualta kuin AKULTA, KOSKA "MAASÄHKÖISSÄ " OLESSA HUPILATURI NOSTAA MYÖS AUTON AKUN JÄNNITTEEN YLI TUON 13.1 Voltin JA VALOT ALKOI PALAA. Eli ei toimi silloin, vaan otin syötön ( n. 1A virran ) virtalukon ohjaamasta Ducaton radion ns. virtalukko päälle ohjauksesta. Sitä kun en halunnut ottaa radion käyttöön. Toistaisesksi auton logiikka ei ole reakoinut jollakin häiriöllä sen lainaamiseen. Siksi ymmärrän tuon välireleeen kautta se 12V ajatuksen myöskin jossain tilanteessa "BOXille" . Tämä siksi, että jos ei löydy riittävää syöttöä. Releen virran kulutus hyvin marginaalista. Saattaa hyvä olla laittaa käämin yli se "tappodiodi ( viivapää tai ns. nuolipää - :een )" "takapotkuun" estään ne jännitepiikit.
Meni jo "ammattilais puolelle"
NYYSSÖNEN KAJ
21.04.2011 09:58
Ostin Hämeen Autosähköstä RL-ledit joissa on valaisimen sisällä tuo "boksi" mutta sen voi ohittaa kytkemällä vain + ja .- johdot sytytysvirtapiiriin eikä 6W teho vaadi mitään relettä väliin. On siinä myös tuo ohjaus johto jo´nka voi kytkeä akulle haistelemaan lataako laturi. Sen voi jättä kytkemättä jolloin se toimii aina kun kytket virran + napaan.
http://www.hasoy.com/index.htm
Laitoin RL:t entisien sumuvalojen paikalle, asennus rehty liimaamalla puupalikka puskuriin Sikalla ja samalla liimalla valo palikkaan.
KILLSTRÖM NIELS
24.04.2011 09:06
Nämä motonetin Siriuskset sopii hyvin
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1343
Jos sulla on uuskoppanen dugato, poraa lisävlojen pakka auki ja hio niiden lisävalojen ohuemman osan suuruiseksi, sinä on olkkaus jota vasten on hyvä työntää valot koloon ja s oma kiinnitysrauta silläkäy kiristäminen, ruuvit kiinni ja käännä poikittain toimii epäkeskon lailla kiristäen olkkausta vasten.
Valmiina näyttävät tältä.
KILLSTRÖM NIELS
24.04.2011 09:25
Jäi juttu kesken kun karkasi tänne.
Jatketaan.
Mulla oli edelliset huomiovalot tuossa maskissa keskemmällä reilusti ohjearvojen
sisäpuolella, katsastuksessa kelpuutettiin huomautuksetta.
Kun kuitenkin piti hankkia vanhaan mersuunkin niin päätin laittaa ne lituskat mesen puskurin alle.
Toinen asia.
Luin merkillisen väittämän uusimman Caravanlehden sivulta 49 Lastuja ja optimointia. Takuun lisäksi voi spekuloida katsastuksella. Periaatteessa lastu pitää muutoskatsastaa, ja jollei sillä ole EU-tyyppihyväksyntää, niin hylkäyshän siitä tulee?
Kävin hiljattain katsastuksessa ja kerroin lastuttaneeni koneen, kommentina kerrottiin " hyvä pienentää kulutusta ja parantaa meno, eipä se asia kuulu kasastukselle".
Että silleen.
HALMEENMÄKI JUHANI
25.04.2011 19:18
Kertoo samaa katsastuksen tasosta kuin hiljattain tehty valvontaisku...
KNAAPI JUHA
25.04.2011 19:56
Kauhean laajalla ei varmaan kannata huudella näitä "eipäs katsottukaan" tapauksia. Trafissa äkkiä joku virkaherra keksii, että valvontateemana voisi olla hyvä tällainen tehopurkkiratsia.
Satavarma saa olla, että joku kaunis kerta vuoden teemaksi valitaan "laittomat xenonvalot" ja tosi kalliikksi tulee niille, jotka joutuvat uusimaan koko puhkotut valaisinyksiköt.