Tunkkia saattaa tarvita matkalla...

HAARAKANGAS ALLAN 25.01.2011 12:47

K-vaanari konsulit!

Nyt löytyi sopivan kokoinen ja tehoinen hydraulinen hallinosturi:

Nostokyky 2 ton. Kätevä kantokahva.... Sopivan kevyt pidettäväksi vaunussa/autossa mukana...Paino vain n. 9 kg Takuu 3 vuotta. Hinta 17 €

Sellainen tuli eilen ostettua Lidl-myymälän viikon tarjouksista.

Vanha samantehoinen tunkki painaa kuin synti, eikä siten sovi kristilliseksi matkavarusteeksi järkyttävän painonsa takia....

Allu vaari

LAHTI ANTTI 25.01.2011 13:45

Ollut jo sellainen monta vuotta käytössä. Toki vaunussa en sitä pidä, on kotona varastossa. Renkaiden vaihtoaikoihin keväällä/syksyllä sitä tarvitsen.

LEHTONEN VEIKKO 25.01.2011 14:53

Mulla vaan aina työkalujen osalta sana halpa särähtää korvaan. Olen ostanut pari halpaa tunkkia ja kun sitä olisi tarvinnut, ei pirulainen olekaan enää toiminut. Pumpata saa mutta ei nouse ei. Kunnollinen pullomallinen tunkki ja sen alle tukeva levy, ei vie paljoa tilaa ja nostaa hyvin.

NYBERG JYRKI 25.01.2011 15:07

Mulla jouluntienoilla hajosi matkailuautosta takarengas, jäätyikin kovassa pakkasessa niin littanaksi, etten saanut peräpäätä vedätettyä kiiloille, että olisin saanut 4 tonnin pullotunkin alle. Avitin velipojan 2 tonnin hallitunkilla runkopalkista ylöspäin, sainkin jonkunverran autoa nousemaan, äkkiä tuki alle, (halkopölkky) samassa hallinosturi romahti sivusuunnassa kasaan, ei kaatunut mutta varret vääntyi sököksi! No pullotunkki mahtuikin jo alle ja homma jatkui, mutta matkailuautohommissa se 2 tonnin hallitunkki tuntuu olevan liian hepponen peli. Autoni paino paperilla 3500 kg ja vaaallakin alle neljä tonnia. Lennu

NYBERG JYRKI 25.01.2011 15:35

Jo vain Allu se Lidlin tunkki on vetoautoon varmaan hyvä, jos sitä tarkoitit, noihin painavampiin kotteroihin saattaa olla vähän lelu. Lennu

PASANEN MIKKO 25.01.2011 15:50

Terve! Allu-vaari, hyvä se on tunkki pitää mukana; ettei käy näin...... http://www.youtube.com/watch?v=RStxD20Wb9Y

PALIN MATTI 25.01.2011 15:58

Tunkki, saranan jälkeen seuraavaksi yksinkertaisin mekaaninen laite. Miten semmonen vois olla toimimatta tai mennä rikki?

LIIMATAINEN HANNU 25.01.2011 16:17

Mie mittää tunkkia tarvi. Jos renkas poksahtaa niin nostan vasemmalla käellä hyymerin ylös ja samalla vaihan oikkeella käellä renkhaan! Sit voikin olla molemmat käet taskuissa.

HAAPANEN TIMO 25.01.2011 17:55

Ei se aina tunkin nimellistehosta ole kiinni. Joku 150 maksava ei välttämättä nosta sen enempää, mutta nostaa 50-60cm. Eikä hajoa ikinä. Sellainen tuolla tallissa on ollut parikymmentä vuotta, painaa paljon, ei ole tarkoitettu mukana kuljetettavaksi. @timppa

HAARAKANGAS ALLAN 25.01.2011 19:49

Hyvä Mikko! Tunkki on työkalu, jossa on kukkaa enemmän kuin monessa. Sitä huumorin kukkaa... Konsuli Hannu, päästä ne käet pois taskuista, ettet saa Bird Lifen villapaita Ramboja kimppuusi!

Allu vaari

PERTTILAHTI MARKKU 25.01.2011 20:25

Miksi tunkkia tarvitsisi matkalla sitä varten on tiepalvelu ei tarte ite sormiaan rasvata

HALMEENMÄKI JUHANI 25.01.2011 20:38

Mites olisi katumaasturitunkki: 99 euroa, nostaa kolme tonnia ja 56 senttiin.

HAARAKANGAS ALLAN 25.01.2011 20:58

Ettei vain olisi sitä paljonpuhuttua uusavuttomuutta. Odottaa tiepalvelun karjuja jossakin Romanian Turnu-Severinin takana... Team-Ahma voisi olla todentuntuisempi! Svedujen touhuja. Mutta,että härmäläinen... Odottaa jotakin prinssi Uljasta vaihtamaan rengasta... Sitä missä on ne neljä tai viisi pulttia!

Allu vaari

NYBERG JYRKI 25.01.2011 23:03

On mullakin karavaanarin tiepalvelu, mutta jouluviikolla 30 asteen aamupakkasessa venäjän rajanpinnassa aattelin armahtaa tiepalvelua ja pungersin sen renkaanvaihdon itse. Tiedä mistäasti apu olis tullu ja uutta vastaavaa rengastahan ei löytynyt koko pohjois-karjalasta, joten päätin antaa tiepalvelulle joululahjan ja selvittää itse sotkuni, joku toinen kerta sitten liiton miehet apuun. Aattokin pakkas päälle ja liikkeellä oli pysyttävä joulukiireiden takia. Ja olihan noita rengashommia tullut tehtyä ooteeoona palokunnassa kolmattakymmentä vuotta kaikenlaisen kaluston osalta, joten toteutin itseäni, "palomies auttaa aina". Lennu

AHONEN KAI 25.01.2011 23:52

"Tunkki, saranan jälkeen seuraavaksi yksinkertaisin mekaaninen laite. Miten semmonen vois olla toimimatta tai mennä rikki? "

No ensimmäinen pellistä tehty Transitin tunkki vaan yksinkertaisesti vääntyi soiroksi hetken auton nurkkaa kannateltuaan.

Toisesta Transitin tunkista petti hitsaus siitä lenkistä johon veivi laitetaan.

Kummassakaan tapauksessa en ehtinyt ottaa pyörää pois.

Molemmat sain kuitenkin vaihdettua mukana olleella 4 tonnin pullotunkilla.

Nykykulkimessa on pullotunkki vakiovarusteena.

HAARAKANGAS ALLAN 26.01.2011 08:02

Konsuli Jyrki! Hienoa toimintaa siellä rajanpinnassa. Ei siellä kannata odottaa Liiton-miehiä apuun. Ne Liiton miehet oli tulossa 1939 ja silloinkin "apuun..." Työkaluja niillä oli penteleesti. Tosi remonttimiehiä. Niillä oli semmoset työkalu-logotkin.... Parempi olla omavarainen totesi se Aatukin. Se meidän kenuaatu. Ei se alppiturkkilainen räkäjarruaatu! Pidetään me vaan oma tunkki aina mukana.

Allu vaari

NYBERG JYRKI 26.01.2011 08:43

Huomenta Allu, ne liiton miehet suolas nelisensataa suomalaista jatkosodan alussa Kiteellä siihen kotimökin lähelle Pätsinmäen suolle, joku äidin tuttu oli ensimmäisenä tullut jalatedellä takaisin, oli ollut hirveetä katella. Myöhempinä aikoina me vesselit sitten "löydettiin" kaikennäköistä sotamatskua maastosta ja "muualtakin", ei ollut tussareita, oikeilla kiväreillä räiskittiin ja trotulilla kalasteltiin. Tuli siinä vuosien saatossa rajamiehet ja poliisitkin tutuksi, kun välillä hillitsivät meidän sotaleikkejä. Että sellaista tunkki-juttua vaan.... Lennu

PALIN MATTI 26.01.2011 10:51

Miten helevetisä nuo tuomoset sotajutut liittyy tähän auton ylös tunkkaamisseen ja ylleesä tunkin kestävyytteen ja hinta-laatusuhteesseen.

Menkää vaikka johonki horiskoukkokerhoon muistelemmaan nuita jatkosotajuttujanne. Karavaanareitten keskustelupalsta ei mielestäni ole niitä varten!

HAARAKANGAS ALLAN 26.01.2011 11:28

Konsuli Matti! Ei oltu niin pitkällä. Siinä jatkorähinässä. Oltiin vasta Talvisodassa... Nämä on hyvä muistaa ja olla iloinen siitä, että saadaan pelata tunkkien kanssa. Eikä tarvi tapella tankkien kanssa....

Allu vaari

NYBERG JYRKI 26.01.2011 12:28

Matti, onneks ei menty tankki-juttuihin, tunkista vaan oli alkujaan kysymys ja ihan pikkasen nuo muidenkin jutut rönsyää vähän alkuperäisen aiheen ulkopuolelle. Jutellaan matti lisää noita "sotajuttuja" siellä Mellajärvellä, kunhan vaan satutaan yhtäaikaa samoille tulille. Lennu

NYYSSÖNEN KAJ 26.01.2011 13:04

Kyllä tankit ja matkailuautot liittyy toisiinsa. Mutta Suomessa sitä ei suvaita. Keskieuroopassa matkailaan jo yleisesti tankin kanssa se on ihan mukavuustekijä. Suomeen eivät ulkomaiset tankit ole oikein tervetulleita. Siihen vaikuttaa kaksi asiaa

Viranomaisien kieteinen suhtautuminen tankkeihin Olemme "saaressa" johon laivat eivät kuljeta tankkia jos ei tankki ole tyhjä.

Muutoin han minäkin laittaisin 200 kg kaasutankin autooni eikä minun tarvitsisi koskaan ostaa kaasua Suomesta, mutta kun se ei käy, ei käy

Algarvessa on silti mukavampi ollakaj

VARTIAINEN URPO 26.01.2011 16:01

Juu Minullakin on Autoliiton kanssa sopimus jos menee rengas niin kutsun apua sieltä! Sitä varten maksamme tiepalvelusta. Minulla on sellainen Muovikortti jolla Taksi mies vaihtaa yhdenrenkaan...

HAARAKANGAS ALLAN 26.01.2011 17:40

Eikös se ristikkoavain ole kuitenkin se perinteinen väline siinä vaihtohommassa?

Allu vaari

VARTIAINEN URPO 26.01.2011 18:22

Mun Hymerissä on yksiavain just Fiatin pulttikoolle.(ei ole ristikkoavain.) Hyvin olen sillä saanut vaihdettua noi Kesä-Talvirenkaat ja omatunkki siinä on paras.Mutta tienpäällä paras kun joku muu vaihtaa...

HAARAKANGAS ALLAN 26.01.2011 18:39

Aloitin tunkkikeskustelun, koska näen sen asiana, josta on kaikille huötyä. Rengas on se villakoiran ydin. Olin lukenut asiantuntijoiden vakuutteluja siitä, että vanha rengas on riski. Olivat oikeassa. Vuoden sisällä jouduin pari kertaa vaihtamaan renkaan tien päällä. Totta kai pidin niissä aina oikeat paineet. Renkaat olivat aivan kelvollisen näköiset ensiasennusrenkaat, joissa oli kulutettavaa pintaa runsaasti jäljellä. Miksikö hajosivat komean sinisen savun juhlistamana? Ne olivat yli kuusi vuotta vanhoja! Kannattaa kyllä tarkastaa renkaan ikä sieltä sivun merkinnöistä! Tunkki on, sen mukana olevan vararenkaan ja työkalujen ohella merkittävä apuväline, senhän kaikki tietää. Niin, se rengasrikko tiellä on aina yllätys. Paitsi jos yöpyy naulatehtaan pihalla...

Allu vaari

NYYSSÖNEN KAJ 26.01.2011 18:57

Seitsemän rengasta on mennyt rikki joista kuusi täydessä vauhdissa onneksi takapyörät(paripyörät). Yhtään rengasta en ole vaihtanut itse vaan aina olen ottanut rengasliikkeen työn suorittajaksi. Minulla rengas vanteineen painaa hieman yli 100kg. Minua ei autoliitto auta yhtään koska auto painan yli 3500kg ja on yli 30 vuotta vanha. Silti minulla on tunkki 10 tonnia ja vararengas aina mukana.

HAARAKANGAS ALLAN 26.01.2011 21:12

Konsuli Kaj!

Hyvä juttu. Kunnon karavaanikulkija tietää, että hiekkamyrsky voi tulla hetkessä.... Ei se mitään kun siihen on varautunut!

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 26.01.2011 22:10

Allu, en minäkään luota muovikorttiin, vaan ristikkoon ja löytyy myös n. metrin pituinen väännin, jos on viimeksi joku rengasmies laittanut mutterit kiinni. Ne laittaa aina liian tiukkaan.

HAARAKANGAS ALLAN 27.01.2011 07:54

Konsuli Martti! Hyvä, että se tuiki tarpeellinen jatkovarsi tuli esille... Turha pelkällä pulttiavaimella on vääntää. Saa vain selkänsä puhki... Jo puolimetrinen jatkovarsi auttaa kummasti avaamisessa... Se on aina mukana, niinku peräpukama!

Allu vaari

VARTIAINEN URPO 27.01.2011 13:19

Toisilla on vara ottaa Tiepalvelu kun siitä on kerranmaksettu.. http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvelut/al-turva-jasenyys/

NYYSSÖNEN KAJ 27.01.2011 13:34

autoliitolla on seuraava rajoitus: " Ajoneuvon kokonaismassa saa olla enintään 3500 kg. Suomessa avustettavalla ajonneuvolla ei ole ikärajaa, ulkomailla ikäraja on 15 vuotta."

Sen takia käytän Volvo Globale Service palvelua jossa apu tulee missä maassa tahansa 3 tunnissa auton luo, palvelu pelaa maailman laajuisesti suomeksi. Suomessa käytän rengasrikon tapauksessa numerotiedustelua 118 ja kysyn lähintä raskaankaluston päivystävää rengasliikettä.

HAARAKANGAS ALLAN 27.01.2011 17:36

"Voimassa lähes kaikkialla Euroopassa..." Muistattehan sen vanhan mr Murphyn? Se on sellainen heppu, joka liikkuu kaikkialla Euroopassa. Siis kaikkialla! Kyseinen lakimies voi liittyä k-vaanari poloisen seuraan missä vain. Jopa sellaiseen aikaan kun näköradiosta tulee Spagetti-Paella jalkapallo-ottelu.... Siinä sitä sitten odotellaan...Jos ollaan kännyn kentässä. Jos ei olla?

Allu vaari

ANTTILA MARKKU 29.01.2011 11:50

Ei ole mikään kuten ennen.Renkaatkin on mennyt niin huonoiksi että ne kuusi vuotta vanhoina omia aikojaan hapertuu romuiksi.Tällöin olisi syytä ottaa se autossa vakiona oleva tunkin viritys käyttöön.Onnittelut jos saatte ilman ovien naarmuttamista auton nostettua.Jos siellä on semmonen saksitunkki niin toivottavasti siinä on sen verran tiuha kierre että tupakkamiehetkin saa veivattua sen ylös ilman että tunkki nuljahtaa kumoon.Semmosilla sitä joskus noita kulkineita nosteltiin kun pinnatut jopa kymmenen vuotta vanhoille pohjille tehdyt uudet pinnoitteet irtoilivat.Jaa a... silloin ne teki vielä renkaita ei näistä nyky renkaista ole mihinkään.Onkohan näissä joku määritelmä mikä on kohtuullinen ajomatka uudelle renkaalle?Suosittelen tarvike tunkia ajoon mukaan varoiksi.

HAARAKANGAS ALLAN 29.01.2011 16:12

Konsuli Markku!

Tunkki on todellakin tarpeellinen matkaväline. Ennemin tai myöhemmin sen tarve on faktaa. Mitä nykyisiin renkaisiin tulee, niin varmaankin ne kestävät kilometrejä niin paljon kuin kulutuspinta sallii. Noudattaen tietysti oikeita paineita ja kuormia.

Auringon valo on se, joka ne aikaa myöten haperruttaa. Omakohtaisten kokemuksien perusteella uskon alan miehiä; ei kuutta vuotta vanhempia renkaita ainakaan vaunussa. Renkaan valmistusaika selviää katsomalla renkaasta...

Allu vaari

ANTTILA MARKKU 29.01.2011 18:59

Sitähän minäkin,että kyllä ne renkaat ikänsä kestää.Ennen muinoin vaan käytettiin uusio renkaiden aihioina vanhoja jo kulutuspintansa menettäneitä renkaita.Tervaa kylkiin kulutuspinnan paiston jälkeen ja taas mentiin 3-4 vuotta eteenpäin eikä kukaan väittänyt renkaiden olevan liian vanhoja.Kyllä silloinkin jokuset kovasti valikoivat millaisille pohjille pinnat oli paistettu.Sellaisetkin renkaat kelpasivat käyttöön joihin kuviokoneella tehtiin syvennetyt kuviot.Vaikka se kuviokone alunperin olikin paistetun pinnoitteen korjaukseen tarkoitettu.Taitavat käyttää vieläkin nokia renkaissa.Mene tiedä?Talvi kuvioiset pinnatut oli kova sana vielä 80 luvulla.

RUOHONEN HANNU 31.01.2011 14:06

Terve! Viimekesä koitin käyttää hallimallista tunkkia nostaessani asuntovaunua hiekka pihalla.ei toiminut.Tunkki painui hiekkaa ja etupyärä nousi ylös kun piti nousta takapyörä.Hermo meni..nyt ostin pullotunkin ja siihen levy alle.nousee kevyesti ja vie vähän tilaa.Maksoi noin n.20e motonetista.Nyt nostan sillä kevyesti n.5000kg matkailuauton.8 tonnin tunkki.Ensikesänä jos rengas menee niin kaikki on helponpaa...:)).Viimekesä kolmenpäivän sisällä kaksi rengasta meni.Kulutuspintaa oli jäljellä yli puolet.Kävin ennen reissua rengaspaineet läpi ja silmällä katsoen renkaat oli hyvät.

t.Huonoon tunkkiin kyllästynyt.

HAARAKANGAS ALLAN 31.01.2011 16:08

Hannu hei! Minkä ikäiset renkaat olivat?

Allu vaari

NYBERG JYRKI 02.02.2011 10:50

Hei Allu-vaari, kävin äsken hakemassa lidllistä sen 17 € tunkin rikkomani tunkin tilalle, täytyy viedä maalle, saa velipoika niitä ropposiaan nostella siellä kotikonnuilla. Varmaan ihan toimiva peli siihen tarkoitukseen kun jättää vaan nuo painavat liimakopit rauhaan. Lennu

HAARAKANGAS ALLAN 02.02.2011 17:04

Konsuli Jyrki!

Hyvä varautuminen varmistaa retken tai homman onnistumisen. Katselin tänään tuolla liikemies K. Kakkosen kaupassa tunkkeja. Pullotunkkeja oli montaa eri kokoa 2-12 tonniin asti. Ovat nekin halventuneet. Pullotunkin paikoilleen asettelu on kuitenkin kuin pomminvirittelyä... Pidän hallitunkkia helpompana kunhan sen nostokyky on riittävä. Ja paino asiallinen eli alle 10 kg. Se ei muuten painu maan sisään niin helposti kuin pullo sellainen.

Allu vaari

NYYSSÖNEN KAJ 02.02.2011 22:02

" Pullotunkkeja oli montaa eri kokoa 2-12 tonniin asti. Ovat nekin halventuneet. Pullotunkin paikoilleen asettelu on kuitenkin kuin pomminvirittelyä..."

Minulla on matkassa mukana vain toi pienempi 10 tonnin pallotunkki kotiin jäi niin 2 tonnin kuin 12 tonnin tuplakorkeuteen nostava tunkki. Hyvin se 10 tonninen nortaa tuin 350 kg rantakirpun pyörän ilmaan ei tertte edes sitä yli metristä nostovipua.

Rantakirpussa kun nuo ilmat tahtoo pysyä huonosti "renkaan" sisäpuolella. Eräs rengasmies kun katsoi niitä renkaita totes olisikohan aika ostaa rantakirpuun ihka ensimmäiset renkaat.

Orginaalina Kiinalaiset ilmapallot!

Algarvestakaj

KONTINAHO ALPO 02.02.2011 22:17

Mullapa on tunkin lisäksi pohjosen kalareinnuilla yleensä Moottorisaha Kirves Lapio ja 3,5t venevinssi kun niillä "sonninpoluilla" ei aina sateen jälkeen ole varmuutta etenemisestä. Ja sanovat jotta kun nelivedon ajaa kiinni siinä ei yleensä enään vaimon työntäminen auta. A.K

NYYSSÖNEN KAJ 02.02.2011 22:33

"Mullapa on tunkin lisäksi pohjosen kalareinnuilla yleensä Moottorisaha Kirves Lapio ja 3,5t venevinssi kun niillä "sonninpoluilla" ei aina sateen jälkeen ole varmuutta etenemisestä. Ja sanovat jotta kun nelivedon ajaa kiinni siinä ei yleensä enään vaimon työntäminen auta. A.K "

Moottoorpuukkoa ei oo matkassa noi muuten nyt on 4 tonnin kiinitysliina korvattu kahella 6 tonnin vastaavilla. Jäinkiinni 6cm syvään savikuoppaan ja tilasin 8 tonnin kauhakuormaajan vetämään minut irti 4 tonnin hihna pamahti heti poikki. No sillä kerralla seuraava vato terktiin kauhakuormaajan 12 tonnin liinalla. Autoni painaa vain 12 tonnia tyhjänä.

Vaimon työntäminen se vasta lystiä on oli työntösysteemit vaikka mimmoset siitä en luovu.

KONTINAHO ALPO 02.02.2011 23:42

Kyllähän sillä vaimon työntämisellä tarkoitin jotta hän työntää matkakulkinetta. Ja siinä ajattelemassasi tapauksessa täytyy ottaa huomioon jotta maatuet on laskettuna alas ettei iskunvasmentajat rikkoonnu hillittömässä loppukirissä? A.K

NYYSSÖNEN KAJ 03.02.2011 11:09

" maatuet on laskettuna alas ettei iskunvasmentajat rikkoonnu hillittömässä loppukirissä?"

Täysilmajousitetussa ei kuvaamaasi ongelmaa esiinny, mutta jos auto jostain syystä keinuisi niin sen voi laskea alas rungon varaan tyhjentämällä ilmapussit.

PALIN MATTI 04.02.2011 18:54

Alapola onkelma: "...ettei iskunvasmentajat rikkoonnu hillittömässä loppukirissä?"

Tiäkköettä pittää alottaa vähän aikasemin se touhu, ettei tuu aina lopusa sitte niin kauhiaa iskareittenki pääle käyvää kiirettä!

KJON!

KONTINAHO ALPO 04.02.2011 20:41

Tunkkiasia meni kyllä iskareihin! Lainasin toissakesänä vaunuani ja mies kerto huomanneensa kun puskaparkisa yöpyessä ei laske maatukia alas niin peräpetissä tuntuu vaimo pariakymmentä vuotta nuoremmalta. En kyllä ollu ite hoksannu kokeilla. Mutta siitäkait se johtu kun Solikka pomppas katsastuksessa iskareista Joten vanha sanonta " Ei kalu lainasa parane" pitää paikkansa. A.K

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.