sähköä autoon!

JOKITULPPO PASI 24.01.2011 11:31

Onko kellään kokemusta kysesisestä laitteesta? http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa/generaattorit/dynawatt_230v_4000w/

PASANEN MIKKO 24.01.2011 17:04

Terve! Olisikohan tuo generaatttori lähinnä käytännöllinen joissakin huoltoautoissa? Miksei matkailuautossakin, kyllä. Omaa kokemusta ei ole laitteesta, mutta ”perstuntuma” on, että mahtuuko esim. Ducaton moottorin kupeelle noinkin isokokoinen murikka? Saatavilla olisi näemmä 2000W generaattoreita, olisikohan vähän pienempi kokoinen? Kannattaa varmaan kysyä tuolta firmalta, ovatko toimittaneet juuri pakettiautoihin noita. Sähkön tuottoonhan sitten parkissa täytyisi auton moottoria ”ulvottaa” kohtalaisilla kierroksilla! Tässä mielessä vertailuun kannattanee ottaa erillinen agregaatti.

PALIN MATTI 24.01.2011 20:58

Tuolla kyllä tekkee sähvöä sen, mitä minuutissa kerkeää. Ajonaikasen sähvön tuottaa oma 12 V alternaattori.

HYTÖNEN RAIMO 27.01.2011 11:07

Eikä maksa paljon, hinnat alkaen 2800 € + ALV ja asennus päälle. Ja sähkön tuotto vaatii moottorin pitämistä käynnissä - ei movinkaan kätevää karavaanareille - ainakaan leirintäalueella. Voi vetää naapurit herneen nenään muustakin kuin meluhaitasta.

Tietty voihan sitä käyttää jossakin kaukana tiestä olevassa puskaparkissa, tosin pieni aggrekaatti on sielläkin paljon kätevämpi (ja halvempi).

Laite lienee tarkoitettu enemmän työkäyttöön, joskin tehot käyvät riittämättömiksi esimerkiksi hitsauskoneen käyttämiseen. Sopinee paremmin esimerkiksi kylmäkoneiden käyttämiseen, mutta suurempiin laitteisiin siinäkään ei teho riitä (kylmäkuljetukset jne,,,).

KÄRKKÄINEN HANNU 29.01.2011 10:11

Yksinkertaisesti auton käyttäminen tarpeettomasti kaatuu joutokäynti sääntöön. Se ihan sama vaikka siihen kytkisi kahvinkeittimen tms.

VARTIAINEN JOUKO 29.01.2011 21:19

Hannulla ketjun järkevin kommentti ;)

PASANEN MIKKO 29.01.2011 23:51

Terve! Vartiainen, jos edelliset vastaajat ovat yrittäneet käsityksiensä mukaan kommenteillaan auttaa aloittajan esittämään kysymykseen omia mielipiteitään ja ehkä käytäntöä paremmin hahmottaen vastaamaan, niin mikä näistä kommenteista aiheuttaa sinulle päänkivistystä? Jos nyt ei tätä "kommentointia" oteta huomioon, niin tuo sinun heitto se vasta tyhmä oli!!:-( Ajoneuvon tyhjäkäynti ohjeista voidaan toki aloittaa vaikkapa uusi keskusteluketju. http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2002/20020187.pdf Kappale 5220.

PALIN MATTI 30.01.2011 11:07

Muisteleppa Jouko, mitä mie kirjotin jo aikasemin: "Tuolla kyllä tekkee sähvöä sen, mitä minuutissa kerkeää."

Ymmärsikkö mitä tuola tarkotin? Ilimeisesti et.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.01.2011 11:19

Miksi se pitäisi jäädä minuuttiin? Jos haluaa käyttää esimerkiksi ilmastointilaitetta ajonaikana päällä, voi kone käydä vaikka kymmenen tuntia päivässä. Aloittaja kyseli kokemuksia laitteesta, ei siitä milloin ja kuinka kauan sitä voi käyttää, tai mitä se maksaa.

KÄRKKÄINEN HANNU 30.01.2011 14:19

Minun vastaukseni ei ollut ainakaan "piruilu" vastaus, enemmänkin ajattelin käytön näkökulmasta. Itse jos tarvitsen laitetta tarvitsen sitä paikallaan ollessani. Se että jos tarvitsee agrigaattia ja sen tuottamaa virtaa ajaesssa siihen ei liene mitään estettä. En löydä kuitenkaan lakiperustetta, vapaajan käyttöön auton tyhjäkäyntiin. Erillisille agrigaateille polttomoottoreineen ei ainakaan vielä ole asetettu "vihreitä" sääntöjä joka johtuneekin siitä että ne eivät ola polittisen päätäntävallan ja näkökulman mukaan vielä ajoneuvoja. Autoilijalla pitääkin olla mukanaan finlex yms sääntökirja EU lakineneen tietääkseen mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä ja kuinka paljon siitä huvista saa maksaa veroja muita maksuja.

PALIN MATTI 30.01.2011 14:31

"Re: Re: Re: Re: Re: sähköä autoon! 30.1.2011 klo 11:19:06 HÄMÄLÄINEN MARKKU Miksi se pitäisi jäädä minuuttiin? Jos haluaa käyttää esimerkiksi ilmastointilaitetta ajonaikana päällä, voi kone käydä vaikka kymmenen tuntia päivässä. Aloittaja kyseli kokemuksia laitteesta, ei siitä milloin ja kuinka kauan sitä voi käyttää, tai mitä se maksaa."

Siksi on sen 230V vaihtosähkölaturin käytön jäätävä minuuttiin, koska laki kieltää pidemmän tyhjäkäytön. Yksinkertainen syy vai mitä.

Ajonaikaiseen käyttöön on olemassa ihan sitten eri vermeet.

HAAPANEN TIMO 30.01.2011 14:49

Generaattorin maximikierrokset jatkuvassa käytössä ovat 15 000 rpm. Jos auton moottorin maximi on n.4000 voisi välitys olla n. 3,5 Silloin tyhjäkäynnillä ei saada kuin n. 1000 W. Siihen 4000 W:n tehoon tarvitaan n. 1700 rpm auton moottoriin.

@timppa

PASANEN MIKKO 30.01.2011 15:17

Terve! Meinasin juuri ja tuoda nuo Timon "faktat" esiin. Mitenkään tyhjäkäynti kierroksilla ei tuolla generaattorilla saavuteta lähellekään tuota nimellistehoa. Ensimmäisessä vastauksessani jo mainitsinkin "moottorin ulvottamisesta". Tuo moottoriajoneuvojen tyhjä-(tyhmä)käynti sääntö on vähän, niinkuin "veteen vedetty viiva". Ketähän häiritsisi jossain "puskaparkissa" olevan "komuutin" tai agrekaatin käynti. Asetushan ei koske huolto-tai työkoneita

LAHTI ANTTI 30.01.2011 15:30

Muistanko oikein, että sallittu joutokäyntiaika on 2 min. ja tietyn pakkasmäärän jälkeen 4 min.

Korjatkaa jos olen väärässä noiden tietojen kanssa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.01.2011 15:56

"Ajonaikaiseen käyttöön on olemassa ihan sitten eri vermeet."

Mistähän vermeestä Palin tempaisee ajon aikana 4kW? Eli noin 300A

HAAPANEN TIMO 30.01.2011 20:04

Vasta huomasin etten laittanut linkkiä mistä katselin kierroslukuja sekä watteja. Tuolla käyttöohjeessa ne ovat: http://www.dynawatt.fi/mp/db/material/x/IMG/11397/image/DW40Kayttoohje.pdf

@timppa

VARTIAINEN JOUKO 30.01.2011 20:28

Pistäpäs PasasMikko tuo oma kommenttisi uusiolukuun, niin ehkä sinulle itsellesikin valkenee kommenttisi paradoksi. Jokatapauksessa aiheeseen liittyen Kärkkäisen Hannun kommentti oli maininnan arvoinen. Sitä jopa tukee tuo esille kaivamasi säädöksen kohta joutokäynnistä. Asia ei kuitenkaan ole sen arvoinen, että siitä sinun olisi ihokkaasi revittävä.

Mutta jatketaan harjoituksia ;)

PASANEN MIKKO 30.01.2011 21:26

Terve! Nyt Jouko on pakko sanoa,että sinun looginen ajattelu ei nyt välttämättä aukene. Eihän Pasi edes kysynyt, sopisiko tuo generaattori matkailuautoon tai mihin. Oletin kuitenkin niin ja koetin hienokseltaan vihjata, ettei se kovin hyvin käytännössä näihin esim. ducatoihin sovi. Ja jos genun kuitenkin saisi asennettua, ei sillä joutokäynnillä saa tuottamaan riittävää nimellistehoa. Kannattaisi harkita agregaattia. Onko tähän asti loogista? En löydä tästä mitään paradoksaalia, ristiriitaa tuottaa nyt joidenkin toisten ajattelukyky. Jos tuo generaattori olisi esim. huoltoauton tai työkoneen varusteena, ei joutokäyntisäännön vaikutus ulottuisi tietekään niihin. Mutta jatketaan harjoituksia :-)

VARTIAINEN JOUKO 30.01.2011 22:40

Mutta Mikko, miksi ei tuota heti sanoa - sensijaan tuhlasit kuivaa ruutia minun kommenttini alasampumiseen?

Jatkellaanpa vain harjotuksia ;))

AHONEN KAI 30.01.2011 23:02

"Muistanko oikein, että sallittu joutokäyntiaika on 2 min. ja tietyn pakkasmäärän jälkeen 4 min"

Tuolla Fugen turismoparkissa yhdellä espanjanhemmolla oli henkilömersun takalaatikossa 2500W genu, sellainen kiinalainen putkikehikkomalli, käytti sitä 6 tuntia illassa matkailuperäkärrynsä sähköistykseen, laillista vissiin suomessakin.

Pienempi murhe olisi ollut 6 tuntia sen pensamersun hyrinää ihan vaan kerrostaloasukkaiden mielestä ehkä, laitonta mutta ympäristöystävällisempää.

Nuo sallitut joutokäyntiajat on näitä lakeja joita ei olisi edes tarvinnut koskaan säätää, samaan luokkaan pistäisin leasingpimppalain kanssa, valvominen mahdotonta.

HAARAKANGAS ALLAN 31.01.2011 08:19

Sarjaan tarpeettomat lait, voisi lisätä kännykän käyttökielto ajon aikana. Vertaa; jäätelönsyönti, tupakointi, CD-levyjen räpläys, navigaattorin viritys, riitely, kännisten kuljetus....

Allu vaari

PALIN MATTI 31.01.2011 22:11

"Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sähköä autoon! 30.1.2011 klo 15:56:26 HÄMÄLÄINEN MARKKU "Ajonaikaiseen käyttöön on olemassa ihan sitten eri vermeet."

Mistähän vermeestä Palin tempaisee ajon aikana 4kW? Eli noin 300A".

HÖH!

No voihan järjen valo taas! Kuka tarttee ajon aikana 4 kW vaihtosähköä? Kerroppa sie se.

Normaalissa autossa on mitotettu generaattori siten, että se riittää akkujen lataukseen, ajonaikaiseen kulutukseen ja vielä reilusti ylikki.

SUOMINEN TAUNO 01.02.2011 08:23

"No voihan järjen valo taas! Kuka tarttee ajon aikana 4 kW vaihtosähköä?"

Ihan muutamia juttuja tulee nopeasti mieleen:

hiusten kuivaus asunto-osan ilmastointilaite mikroaaltouuni kahvinkeitin leipäkone
LEHTO RAUNO 01.02.2011 10:40

onks tuo kaikki turvallista. kun kaikille matkustajille pitää olla turvavyöt ,onko pakko käyttää?

PALIN MATTI 01.02.2011 17:38

Mutta entäs hitsauskone? Meinaakko antaa sitte myös jääpalakonneen sullaa reisuun lähettäesä? Niijja näkkileipäkone?

Ei helevetisä, kyllä pittää saaha piironkiin pakoliseksi vähintään viien kilovatin keneraattori, ettei kuivu koko lystinpito kassaan ajon aikana.

VARTIAINEN URPO 01.02.2011 22:35

Olisiko mitenkään parempi ratkaisu tästä sähköntekoon?http://www.napssystems.fi/tuotteet/asuntovaunu.html Niin tuohon tyjäkäyntiin pakko talvella käyttää pitempäänkin ennen ajoolähtöä kuin noi sallitut minuutit...Tietenkään sehän ei ole tyhjäkäyntiä kun ikkunat pitää saada huurteesta puhtaaksi :)

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.02.2011 10:09

Onko kukaan antanut vastausta alkuperäiseen kysymykseen? EI

"JOKITULPPO PASI Onko kellään kokemusta kysesisestä laitteesta? http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa/generaattorit/dynawatt_230v_4000w/"

Miksi lähteä arpomaan riittääkö johonkin aurinko- tai polttokennot tai saako autoa käyttää paikallaan, kun kysytään kokemusta jostakin laitteesta?

Ei ole ihme jos tällaisella keskustelupalstalla ei aloittelijat kauan viihdy. Samanlaisia vastauksia saa myös Suomi24 sivustolla. Tämä palsta pitäisi olla karavaanareiden keskinäinen keskustelusivusto jossa voi kysyä ja saada asiallisia vastauksia.

Vaikka joskus sorrun poikkeamaan aiheesta (kuten nytkin), mielestäni tulee pysyä aiheessa. Tässäkin ketjussa on ollut vain mielipiteitä, mutta ei yhtään vastausta alkuperäiseen kysymykseen.

Tällä menolla kukaan ensikertalainen ei uskalla vastata alkuperäiseen aiheeseen koska pelkää tulevansa lynkatuksi koska hänellä on kirjoittajien mielestä tarpeeton laite.

SUOMINEN TAUNO 02.02.2011 10:32

Arvelisin, että aika harvalla karavaanarilla on omaa kokemusta tuosta laitteesta. Olisiko se sitten ollut kovin kohteliasta, jos ei kukaan pukahtaisi yhtään mitään?

Mielestäni tämä ketju on pysynyt harvinaisen hyvin asiassa eikä ole menty suuremmin edes henkilökohtaisuuksiin.

VARTIAINEN URPO 02.02.2011 18:42

Eipä ole kokemusta ja siksi suosittelenkin tota Aurinkosähköä. Oletettavasti kyse olikin kokemuksista Auto-Vaunukohtaisesti? Eikös tämäkin ole kokemusta minulla kun toimi toi systeemi eikä tarvinnut muuta sähköä...

PALIN MATTI 02.02.2011 18:52

"Jokohan olisi vastausten vuoro 2.2.2011 klo 10:09:02 HÄMÄLÄINEN MARKKU Onko kukaan antanut vastausta alkuperäiseen kysymykseen?"

Kategorisoin tuollaisen kysymyksen heti sarjaan retoriset kymysykset.

Vakava ja oikeamielinen vastaukseni olisi ollut EI!

Jos kysymyksen asettaja olisi vakavissaan tuollaisen kysymyksen esittänyt, olisi hänen käytännön tasolla ollut tyytymien pelkkiin EI-vastauksiin. Millainen keskustelu se sellainen sitten on?

HJELM ARTO-VEIKKO 05.02.2011 12:45

Ei ole kokemusta laitteesta. Olisiko mahdollista selvitä yhdellä ilmastointilaitteella autossa, ajonaikainen ja johdonpäässä ollessa. t jelmi

RANTANEN MATTI 15.02.2011 19:02

terve Pasi! Vastaus kysymykseen,ei kokemusta tuosta laitteesta. Mutta itse en raskisi laittaa noi, 3000 eeroo tuommoiseen systeemiin. Minun Atrissa ei toiminut Trekun jääkaappi,ja vaihdettiin Kompressori jenkki- kaappi 150l Käyttö 1100 invetteri,akut 180amp.Kaappi paljon tilavampi kuin kaasu-kaappi. kuluttaa käydessä 100w, eikä käy kovin usein, eli on tehokas. Kahvin keitto sujuu parkissa ja treffeillä sillä invertterillä kun keitin on 600w, ei hätkähdä akut eikä rasita verkkovirtaa, kun akut latautuu tasaisesti ajan kanssa. 100w aurinkopaneeli antaa 5amp ja auto ajon aikana 25amp ,jaauton akusta pitää olla 8 neliön johto hupi laturille 40amp sulakkeilla niin virta kulkee ja hupiakut latautuu nopeesti. Takavarastossa on vielä 2kv honda joten sähköä kyllä riittää, ja 3000nista jää rahaa jonnin verran . Sähäkkää reissua Tv: Matra.

BACKMAN JUHANI 05.03.2015 16:56

Heippa utelisin onko kokemuksia noista halvoista agrekaateista esim 100-200 eken malleista joita myy esim biltema tai tokmanni tai muuvastaava oko mitään virkaa saako akut ladattua kun sehän olisi kai tarkoitus että esim lämppäri , kavin keitin, tv ja vaikkapa inventteri pyörii. ps:saahan akut täyteen kun pistää koneen käyntiin jos yöllä tulee vaikka vilu kiiti kommenteista!

TERVO JARI 05.03.2015 18:57

Lueppa tuosta ja fundeeraa . . .

http://www.aggregaatit.com/ostajan-opas/

Halpiksien seasta saatat jopa löytää jonninaikaa kestävän vermeen mutta jos suoraan sanoo, ?

Haluatko kuulla ?

Osta yhdelläkertaa se hyvä ja kallis, hyvä ja halpa pitää ostaa eripaketeissa . . .

Ps. Mitä loppuosassa kirjoitit on tainnu mennä "puurot ja vellit" sevon ?

Kerran autonmoottoria käytät akkujen lataukseen niin miksi et tyydy yksistään laadukkaaseen inventteriin 230V:tia tarvitseville laitteille ?

VEIJOLA ESA 05.03.2015 19:16

Agregaatti on hyvä laite, kun tarvitaan verkkovirtaa lyhytaikaisesti, mutta tyhjäksi ajettujen akkujen lataaminen on aika turhauttavaa hommaa auton laturin kautta. Menee siinä naapurin hermot ja sitämyötä omatkin mottorin ruputuksessa. Akuston tukivarauksen järjestäisin jollain hiljaisemmalla tavalla joko aurinkopaneelilla tai polttokennolla.

BACKMAN JUHANI 08.03.2015 11:55

PS. no tarkotin että jos lopuu tehot akusta niin saa lämmöt pääle ja inventteri on 1200 wattinen .mutta kulutaahan se ventterikin akkua että sill lai !

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.