Akun lataus

KEMPPAINEN OLAVI 16.12.2010 19:51

Taas kun säät ovat viilenemässä ja ajot ovat lyhyitä, tulee mieleen akun mahdollinen lataus ulkopuolisella laturilla. Aikoinaan laturia ostaessani muistan myyjän kehottaneen irrottamaan akunkengän ennen laturin kytkemistä. Toisaalta varoitetaan auton muistien (+OBD)katoavan tällaisessa tilanteessa. Siis miten suosittelisitte toimimaan oikein?

HALMEENMÄKI JUHANI 16.12.2010 23:04

Riippuu laturistakin. Mutta jos haluaa helpon systeemin niin miten olisi moottorinlämmitysjärjestelmään kytketty laturi? Eli aina kun lämmittää niin samalla lataa, sen kummepia tekemättä. Tai sitten C-Tek sisätilalämppärin töpseliin ja lataus tupsari-töpselin kautta. C-Tekiin saa semmoisenkin piuhan. Ainoa edellytys on että tupsarissa on jatkuvasti yhteys akkuun eikä siis mene virtalukon kautta. Vaimon pätkäajossa olevassa autossa on ylläpitolaturi "hytissä" kojelaudan alla, 12V-piuhat suoraan akulle ja 230V tulee juurikin sisätilalämppärin töpselistä. Helppoa, kun lataa joka aamu max 14Ah verran sen kummempaa kytkemättä.

LAHTI ANTTI 16.12.2010 23:15

Mulla on Matti-10 laturi jatkuvasti kiinni lataamassa akkua. Välillä lataa, välillä pitää sitä yllä. Akun kaapelit ovat koko ajan kiinni.

PALIN MATTI 17.12.2010 00:02

Tarkotat siis, että sillon ku auto on roikannokasa lämmityksesä. Vai onko sulla auto aina seisoessaan roikasa kiini?

LAHTI ANTTI 17.12.2010 00:11

Aina se on roikassa kiinni kun kotona ollaan, siis vaunu. Kun on peruslämpö päällä, niin samalla akku pysyy latauksessa. Jos vaikka itse joutuu ulkoruokintaan, niin on lämmin paikka mihin mennä. Tai sitten muuten vaan.

Ruokaa ja juomaakin löytyy sieltä sopivasti, ainakin muutamaksi päiväksi. Vettä täytyy sitten hakea joko kotoa tai naapurista. Mutta se on pienin ongelma.

TOIVONEN MARTTI 17.12.2010 12:48

Miksiköhän moinen operaatio olisi tarpeen? Sen tiedän ettei mun autoissa näin ole kun ovat tuolta viime vuosituhannelta ja toinen vielä aika aikaisesta vaiheesta siellä mutta jotenkin oudoksuttaa tuo ohje.

Sen kyllä tekisin että ensin laittaisin laturijohdot kiinni akkuun ja sitten vasta töpseli seinään niin ei olisi riskiä kipinöinnistä tms. äkillisestä piikistä mutta miksi kokonaan irti?

Eikö muuten se ODBvaimikäsenytonkaan -systeemi ole paristovarmennettu? Koodattu radio nyt ainakin pyytää akun irroituksen jälkeen koodia.

Ja tässä yhteydessä en saa oltua kertomatta taas kerran sitä kuinka hölmöä huijataan. Olin vasta ostanut Saksasta Renault Espacen mallia J637 eli kakkosversion ja siinä on Renixin moottoriohjaus ja ruisku. Tyhjäkäynnin kanssa oli häiriöitä ja vein sen paikalliseen merkkiliikkeeseen ja sanoin että jotain häikkää on, löytyiskö vikamuistista jotain. Luvattiin lukea hintaan 80€. No hain auton pois ja sanottiin ettei vikamuistista löytynyt mitään mutta hinta olikin vain jotain 50€.

Sitten kun aikanaan hiukan selvittelin noita vikamuistiasioita ilmeni ettei tuossa Renixin versiossa ollut mitään vikamuistia mihin mitään oli jäänytkään. Ei ihme ettei löytynyt. Ja huoltohemmon pokka piti, täysin hymyilemättä kertoi ettei vikaa ole.

mot

VALTONEN MARTTI 17.12.2010 13:00

Tämä nyt koskee henkilöautoa, jonka käyttiksessä neuvotaan irrottamaan akkukaapeli latauksen ajaksi. Merkin huollossa kuitenkin neuvottiin vaan laittaan laturin piuhat suporaan kiinni, on kuulemma "hätävarjelun liioittelua" tuo ohje. Silleen olen täydennyslatausta silloin tällöin tehnyt, paljon kun on pätkäajoa niin näin talvisin akku ei lataudu tarpeeksi muuten.

VALTONEN MARTTI 17.12.2010 13:01

Painovirheen korjaus:suoraan eikä suporaan, olipa paha...

KNAAPI JUHA 17.12.2010 13:55

Voiskohan tuon starttiakun pikkulaturin kytkeä tupakansytkärin rasiaan? Kai se sähvö kulkee yhtä iloisesti kumpaankin suuntaan siitä sytkärinrasiasta. Olis meinaan helppo haarottaa sisällä autossa sisätilalämppärin pistorasiasta ja lataisi aina kun lämmittää autoa.

Joo joo, ymmärrän kyllä, että kohta joku taas ärjyy, että haarottaminen on ehtottomasti kielletty sakon uhalla.

KNAAPI JUHA 17.12.2010 13:56

Voi jumalauta! Huomasin vasta kirjoitettuani lukea Halmeenmäen Juhanin kirjoituksen otsikon alta. Armoa ja anteeksi!

PALIN MATTI 17.12.2010 14:50

"Re: Re: Re: Re: Akun lataus 17.12.2010 klo 00:11:56 LAHTI ANTTI Aina se on roikassa kiinni kun kotona ollaan, siis vaunu."

Tässä on kyllä kyse auton akun lisälataamisesta silloin, kun lyhyet ajomatkat estävät oman laturin tehokkaan käytön.

Asia kannattaa siis lukea kunnolla ennen kommentointia. Kysyjä saa tavallasi vääriä toimintaohjeita.

NOUSIAINEN ASKO 17.12.2010 15:06

Syksyisessä Caravan lehdessä oli varoitus ,piironkia ei ole ole syytä käynistää jos on verkkovirrassa lataus päällä ,niin voi vaurioittaa piirongin laturia. Jotkut tiodit voi kärähtää jos muistan oikein , koska puskee virtaa kahta kautta.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 17.12.2010 15:21

Eikös rele siellä järjestelmässä kytke startti- ja hupiakut toisistaan irralleen kun auto käynnistyy?Ainaki Hymerin kytkentä kertoilis tällasta.Toisaalta jos rele on hidas niin vaurion mahdollisuus on olemassa kyllä.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 17.12.2010 15:22

Eiku perkele..se oliki toisinpäin :)...lievähkö ajatuskatko ja ärinää ylläpidolle kun noita omia viestejä ei voi editoida...

KERTTULA PEKKA 17.12.2010 23:51

Voiko normaali rele olla hidas???? Tiedän kyllä että hidastusreleitä on olemassa.

LAUKKANEN MAURI 18.12.2010 09:54

Kun autoa käynnistetään ja siinä on kytketty akkulatauslaite
päällä niin tietysti se starttiakun jännite putoaa minimiin starrtimootorin ottaman suuren virran ansiosta.

Kun jännite putoaa niin latauslaite yrittää ladata sitä akkua max,virrala jolloin se saataa vaurioitua.

Auton oma lataus ei ala toimia välittömästi,siinä on se viive ,joitain minuuteja ennen kuin laturi herää henkiin tuottamaan virtaa.

Minusta latauslaiteen särkymisen mahdillisuun on pieni,mutta siihen vaikuttaa sen lataus laiteen tyyppi ja kuinka se tehty. Matkailu autoissa yleensä starttiakun latausvirta on noin 6A ja sen kyllä ei pitäsi särkeä sitä latauslaitetta mootoria käynistäesä.

Yksi oletettu syy on varmaan latauslaiteen särkymiseen se induktiivinen/kipinöinti ja suuri jänniteen vaihtelu siinä käynnistys tilanteessa ,muuta sekin pitäsi sen latauslaiteen kestää jos se on oikein suuniteltu.

LAUKKANEN MAURI 18.12.2010 10:02

Jatkoa; Jäi vielä mainitsematta että se hupiakku on eroitettu sillä käynistys hetkellä siitä starttiakusta.

Kuten kaikki tetävät niin se hupiakku kytkeytyy vasta siihen startti akkuun, KUN SE AUTON LATURI HERÄÄ HENKIIN;siis rupeaa latamaan ja siinä on viive aika.

LAUKKANEN MAURI 18.12.2010 14:06

Korjaus edelliseen;kyllä ne molemmat as,auton akut on kytketty siihen as.auton laturiin kun se verkossa kinni ja silloin kun startaa niin myös se as.osan akku on lisänä käynistys virassa. Ja silloin se as.osan latauslaite on vaarassa kun se yrittää ladata täysillä. Kun as.osan akun latausvirta on 17A ja startti akun 7A,niin se kokonaisvirta on 24A jota laturi ja sen tasasuuntaus diodit ei kestä.

NOUSIAINEN ASKO 18.12.2010 16:27

Olen joskus vahingossa käynistänyt moottorin , tyhjäkäynnillä todennut että verkkovirta lataa myös . Olen heti ottanut johdon irti virrasta ,eikä ole tullut vahinkoa. Mutta eihän vara venettä kaada , vai mitä.

NIITTYARO TAPANI 18.12.2010 18:43

C-Tekin pienellä 3600 mallilla olen lataillut kaikki johdot kiinni. Vanhaa säätämätöntä jos käyttää niin jännite voi nousta aika hurjaksi kun akku alkaa kiehumaan. Nämä uudet C-Tekit ja monet muutkin automaattilaturit eivät nosta yli 14,4V tason ja siinäkin pitävät vain jonkin aikaa. Ei ole mitään vaaraa, että tuo rikkoisi mitään mutta lataa silti kuivattamatta akkuja koska ne eivät pääse kiehumaan.

KEMPPAINEN OLAVI 20.12.2010 19:05

Kuten tavallista, keskustelu laajenee tässäkin ketjussa. Ajattelin vain kysyä, piileekö jossakin auton elektroniikan rikkoutumisen vaara, jos lataan "markka-aikana" ostamallani laturilla autokatoksessa seisovan korealaisen vaunuveturin akkua varmuuden vuoksi. Laturin automatiikasta ei ole harmaata aavistusta. Joku epäilee akun kiehumista; saaneeko millään kiehumaan 10-20 pakkasasteessa, ottaneeko akkukaan juuri virtaa tässä pakkasessa? Käynnistyksen ajaksi ottaisin laturin tietenkin irti akusta. Parhaillaankin on veneestä irrotetun akun lataus meneillään viileässä varastossa. Siinä laturi on ainakin toiminut.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.12.2010 21:27

No ainakin yksi asia on varmaa, se markka-aikana ostamasi ei-automaattinen laturi ei ole IP-luokaltaan semmoista tasoa etä sitä saisi tuolla autokatoksessa käyttää.

LAUKKANEN MAURI 21.12.2010 21:41

Kyllä niitä tyhmiä latureita on kaupassa vielä tänä päivänäkin,mutta ei ne välttämättä särje akkua ,johtuu paljon sen lataus laiteen elektroniikasta. Jos siellä on jonkinlainen säädin millä se latausjännite rajoitetaan ,vaikka siihen 14V, ei se akku silloin enää ota virtaa kun se saavutaa sen tason,eikä siitä aiheudu akulle mitään haittaa,kun puhutaan normaali lyjyakusta.

Mutta kuten tuossa todetiin ne halvat laturit ei kestä kosteutta eivätkä ole tarkoitettu ulkokäytöön.

KNAAPI JUHA 21.12.2010 21:46

Osaatkos Halmeenmäki vastata minua askarruttaneeseen kysymykseen?

Ostin veneeseen kalliin ja fiinin C Tec M 300 akkulaturin ja löysin pakkauksesta maahantuojan suomenkielisen lappusen, jossa kiellettiin laturia käyttämästä alle nollan lämpötiloissa. Käyttöohjekirjassa asiasta ei sanottu sanaakaan millään kielellä. Vehjes on roiskevesitiivis ja muutoinkin ilmeisesti käypää tavaraa tuohon käyttöön.

Mistä siis mokoma kielto?

LAUKKANEN MAURI 21.12.2010 21:58

En ole ehkä oikea ihminen vastamaan,mutta tohuan noitte elktronisten laitten kanssa työkseni ja oletan että laiteessa olevat kompnentit eivä kestä kylmää jolloin laite toimittaja pelastaa nahkansa asetamalla jonkin alarajan missä laite vielä toimii. Puolijohteen on joskus luokiteltu kolmeen luokkaan; A,puolustusvoimat b,teollisuus c, ns,viihde elektroniikka -en tiedä onko noita luokituksia tämän päivän elektroniikka teollisuudessa,mutta näin on ollut.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.12.2010 07:19

Ctekeissä on ollut hulluja pakkasrajoja, on tullut vastaan. Jossain mallissa oli joskus syynä johdot jotka ei olleet pakkasenkestäviä. Ainoa keino tietää varmasti juuri tuon valmistuserän kohdalta miksi olisi soittaa helpdeskiin, mutta on kuulemma tosi vaikeaa saada sieltä mitään vastausta ulos.

SVÄRD TIMO 22.12.2010 12:56

Tässä Tukesin myyntikielto CTek laturille jossa käytetty muovista liitäntäjohtoa joka murtuu pakkasella, toki tuosta on jo aikaa mutta niillä joilla näitä vanhoja muovijohdolla varustettuja latureita on niin heille myyjä vaihtaa uuden pakkasenkestävällä kaapelilla varustetun laturin tilalle. http://marek.tukes.fi/Julkaisu.aspx?id=112

HJELM ARTO-VEIKKO 25.12.2010 10:29

Autoni hupiakun laturi hurisee ladatessaan,ilmeisesti kotelo resonoi. Olen kerran avannut kuoren ja kiristänyt ruuvit,ei apua Haluaisin ostaa uuden laturin,Ctek houkuttaa,mainonnan vaikutus Mikä olisi hyvä ja riittävä laturi. Autoa valmistellessa lähtöön latausvirta on noin 5-6A,akku tyhjentynyt seisokin aikana. Johdon nokassa perillä olessa lataus lähes jatkuvaa,kuulemma hyväksi akulle että jänniteteen muutos olisi pieni.

HALMEENMÄKI JUHANI 26.12.2010 00:12

Millainen se nykyinen laturi sitten on (ampeerit), ja onko se riittävä? Mainitset 5-6A liikkeelle lähdettäessä, mutta onko kyse vetoautosta, vai matkailuautosta joa jos niin mites asumiskäytössä?

HJELM ARTO-VEIKKO 26.12.2010 10:37

Matkailuauto Laturin tehoa en ole katsonut Hupiakku seisoessa -viikkoja-tyhjenee. Laitan usein auton roikanperään päivää ennen lähtöä,tällöin lataus on 5-6 a luokkaa aluksi. Uskoisin laturin olevan kaikin tavoin riittävän. Hurina murina häiritsee penkin alla. Ctekiä mainostetaan ylläpito laturina, riittääkö sen tehot valoihin ja muihin härveleihin alueella ollessa.

terv jelmi

HALMEENMÄKI JUHANI 26.12.2010 11:57

Riippuu valoista ja härveleistä siinä sinun laitteessasi, siksi kyselin vanhan laturin tehoa. Esim meidän pikkuvaunussamme ei tarvi laturia lainkaan, koska valaistus on ledeillä ja emme ole kuin viikonloppuisin liikkeellä. Eli kovin ovat erilaisia käytöt ja tarpeet...

HJELM ARTO-VEIKKO 26.12.2010 13:18

En tiedä kulutusta, esim.alde uskoisen sen käyttävän 12v, valaistus 12v , painevesi pumppu 12v ja kiertovesi12v. Minulla ei ole tietoa näiden kulutuksesta, eli riittäkö joku 5a .

LAHTI ANTTI 26.12.2010 14:07

Toivottavasti viat on korjattu latureista.

http://marek.tukes.fi/Julkaisu.aspx?id=112

HALMEENMÄKI JUHANI 26.12.2010 14:23

5A laturilla et kyllä saa paljoa käytellä valoja, ainakaan jos ne on muuta kuin ledejä, noiden pakollisten Alde ja vedet päälle siis.

KORHONEN PAULI 29.12.2010 15:57

Tässä paljon tietoa akkujen lataamisesta http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf/sp?Open&cid=Content06623

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.