Truma C 6002 EH sähkölämmitys ihmetyttää
LEHTONEN JYRI
08.12.2010 11:02
Laitoin viime viikolla autossani ensimmäistä kertaa truman sähkölämmityksen päälle. Vuorokauden jälkeen auton sisällä oli +2 astetta, ulkolämpötilan ollessa n. -10 astetta. Olen kyllä lukenut että sähkö ei kylmillä keleillä tahdo riittää ainoaksi lämmönlähteeksi, mutta ihmetytti ettei se sen lämpöisemmäksi tullut.
Mittasin energiankulutusmittarilla tehoja ja kas kummaa. Lämmittimen säätimen teholla 1 mittari näytti n. 470 W ja teholla 2 mittari näytti n. 870 W. Truman vastukset ovat 900 ja 1800 w.
Kysymys kuuluukin, onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Äkkiseltään näyttäisi siltä että tehot ovat tippuneet puoleen.
Truman ohjeen mukaan siinä on vain yksi sulake 230V järjestelmälle.
Voisiko olla niin että toinen kahdesta vastuksesta olisi särkynyt vai mikä vaivaa?
VALLIUS MARTTI
08.12.2010 17:12
Minulla 6 kuukauden kokemus Trumma EH siloin kun ne tulivat markkinoille.Sitä tehotomuuta minäkin ihmetelin tehoja ei löytynyt muutaman asteen pakasessa sähköllä,kun sähkö lämmitys oli käytössä niin myös puhaltimen tehot katosivat oli vain pieni henkäys sutimista.Truma EH asian tuntiat vaan kohauteli olkapäitään ja sanoivat tälläisiä ne kuluukin olla.Minulle ritti se 6 kukautta ja vaihdoin Alden 3010 ja johan tehoja löytyy myös sähköllä.TV Kulkuri
IPATTI VEIKKO
08.12.2010 17:22
Onpahan isot toleranssit tehojen ilmoittamisen ja todellisuuden välillä. Jossain mättää, no kysehän onkin Trumasta.Ei voi kun valittaa. Olet kuitenkin siirtynyt oikean suuntaan.
TIENHAARA ERKKI
08.12.2010 20:11
Voisiko olla, noi pienempitehoiset on eurooppamallia?
TERVO JARI
08.12.2010 20:24
kaksi 900W vastusta eikä yksi 900W ja yksi 1800W vastusta.
Noiden kahden yhdeksänsadanwatin yhteenlaskettu teho on 1800W.
Ja lämmittimen "suojaukset" huolehtivat sen että tuosta vastusyhdistelmästä ei saa "ulos" tehoja kuin hieman yli yhden vastuksen tehon. Tällaista yksi kokenut asentaja minulle kertoi kun haaveilin 6002:sen vaihtoa 6002EH malliin jotn siihen kariutui vaihto aikeet.
Ostin Ecomatin korvaamaan tuota Truman "puutostautia" . . .
TERVO JARI
08.12.2010 20:27
ei taideta valmistaakkaan, kaikki samaa p...aa . . .
Muutamaa pohjoismahin menevää yksilöä varten ei ruveta valmistamaan erillis sarjoja . . .
Haperoa sanois Kasvikin . . .
JOKINIEMI PETRI
08.12.2010 20:43
ei sillä sähkö vastuksella mitään tee ihan turhake on.kaasulla vaan kyllä 6000 tonnisessa trumassa tehoo pisaa.Koetaulun alla ivalo lämmitin lisänä hyvin on pärjätty liki 30 pakkasessa
TIENHAARA ERKKI
08.12.2010 22:26
Ihmettelen, mitä noi "suojaukset" mahtas olla, meinaan, jos tehoa
aiotaan rajoittaa, on kaksi keinoa, vastuksen alkuperäinen mitoi-
tus, tai etuvastus, miksi etuvastukseen hukattaisiin tehoa, jää
alunperin vastukset on mitoitettu pienemmälle teholle.
KIMPPA PENTTI
08.12.2010 22:53
Mites on osaako kukaan kertoa minkämoiset lämmitys elementit siellä trumassa on,jos on näitä keraamisia lämmityselementtejä niin voipi käydäkin niin että ei saada täyttä tehoa ulos jos pullus ei ole riittävä
TIENHAARA ERKKI
08.12.2010 23:20
Tehon suhteen on se ja sama, onko vastukkeet "avonaisia", tai ke-
raamisia, keraamisia käytetään yleensä sisätilanlämmittimissä,
koska ne ei hehku, l. saadaan paloturvallinen lämmitys.
PELLIKKA ERKKI
09.12.2010 08:33
Hyvä lisä vastaus, kysymykseen "Alde vai Truma".
LIIMATAINEN HANNU
09.12.2010 15:32
Kaikenlaisia ongelmia, onkohan ne säädöt ja asetukset oikein tehtynä? Minulla ei minkäänlaisia ongelmia Truman kanssa. Itsenäisyys viikonlopun nukuimme vaimon kanssa hyymerissä, 'ajoin' lämpöiseksi kaasulla ja sitten asetukset siten että 1800W sähköä ja yksi liekki kaasua. Pakkasta 10-15 graadia, pahimmillaan parikymmentä. Hyvin pysyi auto lämpöisenä, muutaman kerran yössä otti kaasua lisäksi, muutaman minuutin kerrallaan, muutaman tunnin välein. Lämpö auton sisällä yli 20 celsiusta, ei tullut vilu nukkuessa.
TERVO JARI
09.12.2010 19:23
tuo vastus kun on samantyyppinen kuin saunankiukaassa ja se on "tuupattu" pienen alumiini"lieriön" kyljessä olevaan koloon.Katso "räjjäytyskuvvaa".
http://www.sarkacaravan.fi/truma.c6002eh
Kun tuo "lieriö" kuumenee liikaa, kun siinä ei ole tarpeeksi massaa/lämmön luovutuspinta-alaa, täytyy ylikuumenis-suojan toimia jottei vastus/koko lämppäri kuumene liikaa ja seurauksena tulipalo.
Asentajan puheiden mukaan ylikuumenemis-suoja katkoo sähköä "tarpeenmukaan" jolloin kokonaisteho lämmittimellä jää kauaksi lämmittimen 1800W:sta.
Tuon ylikuumenemis-suojan toimintaperiaatetta en kysynyt . . .
Tämä kaikki kuultua, ei itse koettua . . .
HAAPANEN TIMO
09.12.2010 19:53
Ei käyttöohjeissa puhuta mitään jännitteen jatkuvasta katkomisesta ylikuumenemistilanteessa.
Jos suoja laukeaa, pitää se palauttaa manuaalisesti lämmittimen jäähtymisen jälkeen.
Yli kuuden metrin syöttökaapelia käytettäessä suositellaan 4mm² johtoa.
http://webshop.bonware.com/skin/frontend/default/default/images/kayttoohjeet/C6002EH.pdf
@timppa
YLETYINEN SAMI
09.12.2010 19:58
Omat kokemukseni koskee kolmelta talvelta 7 metrin Hobbby 650 FLC:tä vm.-07. Siinä oli lisänä itse asennettu lattialämmitys. Lämmitys toimi hienosti n. -8 asteen pakkasille pelkästään sähkölämmityksellä sisälämmön olessa n +22 astetta. Eli aika mielenkiintoisia keskusteluja saa täällä lukea... Nykyinen auto on Alden tuottamalla lämmityksellä, ei siitäkään mitään huonoa sanottavaa ole.
NIEMINEN RAIMO
09.12.2010 20:02
Omakohtaiset kokemukseni ovat täysin yhdenvertaiset Liimiksen laitteen kanssa.Näin se juuri pelaa.Ei mitään pihinää vaan kunnon puhallusta.
@rami
LAHTI ANTTI
09.12.2010 21:58
Paljonko lattialämmityksessä oli kW:ja, kun noin lämpimänä Hobby pysyi?
YLETYINEN SAMI
10.12.2010 14:01
Lämpömattoa oli yhteensä 4,6 metriä 40cm leveenä eli 147,2 wattia kun ilmoitettu teho per neliö on 80w. Lämpömatto oli muistaakseen Monitampereen. Asennuksessa pyrin mahdollisimman tehokkaaseen lopputulokseen. Se mikä sen todellinen vaikutus sisälämpöön oli jäi kokeilematta kun loppukesästä alkukesään se oli aina käytössä. Se että Hobystä sanotaan sen olevan kolmen kauden merkki niin meidän kohdalla ei pitänyt paikkaansa. Auto oli puoli-integroitu ja ohjaamo oli aina talvisinkin käytössä. Ulkopuolella oli ohjaamon peittävä lämpöverho. Enemmänkin se, miten tässä tapauksessa Truma oli asennettu vaikutti lopputulokseen. Putkea oli vedetty hyvin ympärille autoa, mutta kun se on jostakin kohtaan joko rutussa tai liitokset vuotavasti kytketty niin eihän se lämpö tasaisesti jakaudu. Nämä tarkistin/korjasin ensimmäisenä talvena. Epäilen että kyseisiä ongelmia on muillakin merkeillä kuin Hobyllä. Siitä annoin palautetta jälleenmyyjälle. Laitoin linkin aikasemmin käynnistämästä keskustelusta liityen Truman sähkölämmitykseen. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=46193893
LAUKKANEN MAURI
10.12.2010 15:43
Kävin tarkistamassa Hymerin sisälämmön joka oli +13astetta.
Minulla truma Combi6E ja siinä tällä hetkellä 2Kw käytössä.
Kun ulkona on -13,niin minusta se on hyvä arvo 2Kw teholla.Oliko se laskukaava näin; lämpötilan nousu=26/2000W=76.9 astetta,eli hyväarvo?.
TERVO JARI
10.12.2010 17:22
Ei käyttöohjeissa puhuta mitään jännitteen jatkuvasta katkomisesta ylikuumenemistilanteessa.
Jos suoja laukeaa, pitää se palauttaa manuaalisesti lämmittimen jäähtymisen jälkeen.
Kopio loppu.
Tuohon kommentoisin sen verran että asentaja sanoi että tuo lämmittimen ylikuumenemis-suoja on rakennettu toimimaan automaattisesti, joten kunhan taas on jäähtynyt tarpeeksi lämmittää edelleen.
Mutta se joka pitää kuitata se toimii vasta sitten kun tule "liian kuuma" syystä tai toisesta ( esim: kesken lämmityksen puhallin pysähtyy ) Tuosta aiemmin kertomastani suojasta ei käyttöohjeessa kerrota mitään, toivon vaan että minulle asiasta kertonut asentaja tiesi mitä puhui, ei puhunut "lööperiä". ;-)))
Veden lämmityksessä tuo sähkölämmitin on juuri tuon takia tolkuttoman hidas, lämmön täytyy säteilemällä siirtyä ulkovaipassa olevaan veteen, tuo on hidasta "puuhaa".
Ja syy löytyy siitä pienimassaisesta alumiiniytimestä, jos se olisi massiivinen ja rakennettu useammalla ja pienitehoisemmalla vastuksella olisi tilanne toinen, lämpö säteilisi jokakohdasta ydintä tuota vesivaippaa kohti nyt säteily on neljässä pienessä pisteessä ja sen mukaiset on tehotkin . . .
Toivottavasti yrmälsitte sepustukseni . . .
KORPPI SEPPO
10.12.2010 17:56
lukemisen suhteen: "Siinä oli lisänä itse asennettu lattialämmitys".
Huomaa sana: lisänä.
PALIN MATTI
10.12.2010 19:32
Jonkin suojalaitteen laukeaminen tarkoittaa aina, että järjestelmässä on häiriö. Ennen toiminnan jatkamista täytyy häiriö paikallistaa ja korjata. Sen jälkeen turvalaite pitää manuaalisesti palauttaa toimintatilaan.
TERVO JARI
10.12.2010 19:45
Aldekin pitää kuitata jotta se lähtee uudelleen "tulille" jos käy niin että se sammutetaan "lennosta", et sillee . . .
Sattui vaan itelle semmonen tapaus, vuosihuollossa testasivat Alde 3000 lämppäriä no toimi moitteettomasti joten pistivät sekä 230 jännitteen ja 12V jännitteen poikki odottamatta että Alde sammuu, no tuo oli aiheuttanut ylikuumenemis-suojan laukeamisen, ei lähtenyt "tulille" ennenkuin oli "kuitattu" . . .
Tuo Truman sydseemi on ihan turvallinen systeemi, lämpövastuksia ohjataan niiden lämpötilojen mukaan ja sitten on erikseen vielä kuitattava ylikuumenemis-suoja . . .
Näin on annettu ymmärtää . . .
TIENHAARA ERKKI
11.12.2010 13:09
Ne ei vielä ole valloitaneet caravan lämmittimiä, meinaan itsesää
tyvät vastukset, kuten muutamissa sisätilanlämppäreissä. Eikös ne
toimi PTC- vastuksella, joka säätyy lämpötilan mukaan? Palstan a-
loittajan mittausten mukaan näin saattas olla, mutta noi sisäläm-
möt ovat kovin alhaisia, toisaalta, jos kaasua ei käytetä kaveri-
na, voi sähkölämmityksellä olla kova työ nostaa lämpötilaa.
KERTTULA PEKKA
11.12.2010 14:09
Kyllä minulla KWH-mittarin mukaan ottoteho on 900w/1800w +akkulaturin watit. Samalla lämmittimellä.
LEHTONEN JYRI
15.12.2010 12:34
Hyvä tieto Kerttulan Pekan mittaustulokset 900/1800W.
Minulta loppui osaaminen ja kovat pakkasetkaan ei lisää motivaatiota jatko-opiskeluun/-tutkimuksiin ulkotiloissa. Myös kaikki asiat viittaa vastusvikaan, joten soitin Jyväs-caravaniin ja kysyin osaavatko sanoa mikä on vikana.
Tuli heti vastaus että toinen vastuksista on rikki. Jo 1 tehoalueella molemmat vastuksista ovat käytössä ja 2 alueella tehoja vain nostetaan. Joten toisen vastuksen rikkoutuminen puolittaa otettavan wattien määrän.
Seuraavaksi pitää miettiä laitatanko vastusta ollenkaan kuntoon sillä meidän talvikäyttö on todella vähäistä. Uusi vastus maksaa 98€ (Jyväs-caravan) ja töihin he varaavat kuulemma 5 tuntia!, 70€/tunti. Melko kallista. Voiko vastuksen vaihto tosiaan kestää 5 tunti?
TERVO JARI
15.12.2010 17:36
http://www.sarkacaravan.fi/truma.c6002eh
niin voit siitä päätellä kuinka pieniksi osiksi lämmitin pitää purkaa ennenkuin voi vastuksen saada irti ja sitten pitää se vielä koota ja asentaa paikoilleen. Sitten kaasupuolen koeponnistus ja lämmittimen koekäyttö.
Missään vaiheessa et kertonut minkämerkkisessä/mallisessa autossa lämmitin on/sijaitsee mutta todennäköisesti Jyväksen väki tiesi jonka perusteella antoivat arvion kauanko työ kestäisi . . .
Aikaa kuluu, ei voi mitään . . .
Ja aika on rahaa . . .
LEHTONEN JYRI
16.12.2010 08:37
Auto on dethleffs 6501 I. Lämmitin on peräkontissa sängyn alla kalustelevyillä koteloituna.
Kun katsoo räjäytyskuvaa sekä lämmitintä peräkontissa ja tarkemmin miettii mitä kaikkea remontissa joutuu tekemään niin ei se taidakkaan olla ihan heittämällä vaihdettu.
Jyväksen väki tiesi mistä autosta on kyse joten arvio on varmaankin kokemukseen perustuen tarkka.
Ei kuin auto jyväkseen huoltoon, usein kaikki mukava maksaa ja täytyyhän mukavuudesta olla valmis myös maksamaan.
LIIMATAINEN HANNU
16.12.2010 16:57
Kuten jo aiemmin kerroin, en ole mitään ongelmaa Truma 6000C E lämppärissä todennut, säädöt oli 10.15 pakkasella siten että se toinen säätöpyörä kaksi askelta ylöspäin, 900+900W sähköä, ensimmäinen säätöpyörä sisäpyörä 3 alueella, ulkopyörä yksi alas eli yksi liekki. Näillä säädöillä pysyi lämpö yli 20 asteen, kaasua otti vain lyhyitä jaksoja harvakseltaan. Puhallin kyllä tohotti aikas kovilla, kaiken aikaa, mutta ei häiritsevästi kuitenkaan. Tasainen lämpö hyymerissä, myös yläkammarissa.
LIIMATAINEN HANNU
16.12.2010 17:24
Siis se lämppäri tietenkin se Truma C 6002 EH, kele.
NIITTYARO TAPANI
18.12.2010 19:23
Tuota lukiessa herää muutama kysymys.
Pitkäkö kaapeli ja millaisia neliöitä?
Teoriassa 230Vac 900W vastus on ohmeiltaan noin 59 ohm. Jos siitä otetaan ulos 470W niin jännite on kutakuinkin 170Vac vastuksen navoissa. (U^2 = RP) jos nyt oikein laskin. Virtaa siinä kulkee noin 2,9A ja jos töpselissä on 230Vac niin erilaiset vastukset linjalla ovat noin 20 ohm mikä on aika paljon.
On myös kyse sen sinun tehomittarisi toiminnasta pakkasella jos se oli ulkona, sekin saattaa olla ihka väärässä jos halutaan alkaa miettimään missä meni pieleen jos yleensä meni.
Itselläni on autossa Truman Combi 6E, en ole mitannut sen sähkötehoja mutta on se ainakin kaasun kulutusta vähentänyt edelliseen autoon verrattuna päällä ollessaan, tosin autokin on erilainen.
HAAPANEN TIMO
19.12.2010 09:49
Truma suosittelee 4mm² johtoa jos kaapelin pituus on yli kuusi metriä.
Kenelläkään ei varmaankaan sellaista kuitenkaan ole, ja vehkeet toimivat hyvin.
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
19.12.2010 13:13
Jyväscaravan:
"Jo 1 tehoalueella molemmat vastuksista ovat käytössä ja 2 alueella tehoja vain nostetaan. Joten toisen vastuksen rikkoutuminen puolittaa otettavan wattien määrän."
Vastauksesta voisi päätellä toisen vastuksen olevan oikosulussa ja tehon tiputuksen tapahtuvan puoliaaltotasasuuntauksella.
Voihan säätö olla myös tyristorilla, jolloin tehomittari voi näyttää mitä sattuu.
Kuinka monella on liityntäjohtona 4mm² johto?
Hyvä jos edes 2,5mm² on kaikilla.
LAUKKANEN MAURI
19.12.2010 13:38
Kyllä se tehonmittaus toimii ja näyttää oikein oli se säätömuoto mikä tahansa.
Mittaus tehdää siis syöttöjohdosta ja se on puhdasta siniaaltoa,eikä se miksikään muutu jos se Truma sitä säätää.
Sama asia on monessa taajuusmuuntajassa, jos mittaat sen ottotehoa ennen muuntajaa ja sen jälkee kun se taajari on sen
siniaalon käsitellyt, niin johtuen mittarista se mittauksen arvo
poikkeaa siitä ennen muuntaja mitatusta arvosta,mutta eri mittareissa on eroja;hyvä mittari mitaa sitä repaleista siniaaltoakin.
LAUKKANEN MAURI
19.12.2010 13:50
Vastauksesta voisi päätellä toisen vastuksen olevan oikosulussa ja tehon tiputuksen tapahtuvan puoliaaltotasasuuntauksella.
Voihan säätö olla myös tyristorilla, jolloin tehomittari voi näyttää mitä sattuu.
Vielä tuohon yksi komentti;
Jos se vastus on oikosulussa niin sen kai tarkoitaa sitä että vastus on mittarilla mitataten vastus on;0,ohmia.
Ja se taas on oikosulku ,jolloin puhaltimen varolaiteitten pitäisi toimia.
Siis truman pitäisi olla häiriö tilassa! aina oikosulku tapauksessa.
Jos niissä vastuksissa on vikaa ,niin se on palanut poikki,ja silloin sen vastus on ääretön,ja se on yleensä niissä vikana.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
19.12.2010 14:45
Juu, enpä lukenut tekstiäni sen jälkeen kun korjailin sitä.
Ei rinnankytketyistä vastuksista toinen voi olla oikosulussa, sarjakytkennässä teho pitäisi taas olla tupla toisen ollessa oikosulussa.
Ajattelin ensin jos siellä on kaksi vastusta ja niitä kytketään sarjaan tai rinnan.
Tuo sarja-/rinnankytkentä suhde on 4/1, joten niin se ei voi olla.
Halvoista wattimittareista en menisi takuuseen jos virta poikkeaa siniaallosta, kuten se tekee jos jos virtaa pätkitään tyristorilla.
Jos olisi kytkentäkaavio olisi helpompi "arpoa" vikaakin.
LIIMATAINEN HANNU
19.12.2010 16:01
Minä käytän 5m 2,5 mm2 kaapelia jos riittää. Jos ei niin sitten sitä 25m 2,5 mm2 kaapelia.
KÄRKKÄINEN HANNU
27.12.2010 15:19
"LAHTI ANTTI
Paljonko lattialämmityksessä oli kW:ja, kun noin lämpimänä Hobby pysyi? "
Ensimmäinen kysymys montako yötä olet ollut kolmenkympin pakkasilla tienpäällä ja yöpynyt muualla kuin leirintäalueella.
Minulla on Hobby 750 FLC kokonaispituus 8053
Truma Combi 6 E puhalluslämmitin. en lisäksi on lisälämmitin webasto, kaasun säästämiseksi. Yleensä en käytä sähköä lisälämmityksenä, vaikka vastukset ovatkin laitteessa.
Viimetalvena yövyttiin vähän yli kolmenkympin pakkasissa. Tänä vuonna tulimme keskisuomen kautta pohjoiseen Viitasaarella 29 astetta pakkasta. Eipä näkynyt lämpimiä autoja parkeissa nukkumassa.
Kaasulämmittimen teho on 3;n ja kolme puolikkaan kohdalla. Säätimessä tehomerkintöjä vitoseen asti. Sisälämpötilan pidän 21-22 C tietämillä. Asunto-osassa voi kävellä kolmenkympin pakkasilla kesäsukissa tai avojaloin, ei tarvitse lattialäämitystä(kaksoispohja)
Minulla on ollu myös muun merkkisiä asuntoautoja, ei ne ole olleet yhtään sen lämpimipiä.
Jostain syystä en ole nähnyt hyvinkän paljon näillä pakkasilla asuntoautoja liikkeellä, en viime vuonna enkä tänävuonna. Muutamia tiettyjä merkkejä liikkuu kuitenkin satunnaisesti.
Eli Anttikin kuuluu niihin "juttumiehiin" Joka puhuu enemmän kuin tietää.
Minä olen ainakin ihan tyytyväinen Hobyn lämpöihin.
LAHTI ANTTI
27.12.2010 16:06
Hannulle.
Se esittämäni kysymys johtui väärinluetusta. Käsitin, että lattialämmitys oli yksin päällä, siksi ihmettelyni.
Mitä taas tulee kysymykseesi yli -30 asteen pakkasissa yöpymisiin, niin voin sanoa, en todellakaan muista enää lukumäärää.
Talviyöpymiset kun alkavat vuoden -75/-76 välisestä talvesta. Sen voin todeta, että paljon niitä mahtuu näiden vuosikymmenien aikana. Myös leirintäalueiden ulkopuolella.
Jos itse olet yöpynyt kahtena talvena, niin mielestäni se ei anna kovin vakuuttavaa pohjaa kokemuksille.
Tule vasta sitten kertomaan kokemuksia, kun olet parinkymmenenkin vuoden talvet viettänyt vaunussa, aina silloin tällöin.
Tuntuu, että itse olet niitä mainitsemiasi juttumiehiä, joka puhuu enemmän kuin kokemusta on. Tiedosta puhumattakaan.
Tarkennuksena vielä, että tietoni ja kokemukseni ovat vaunujen osalta saatuja, autoihin en sekaannu.
Varsinkin kun seuraa, mitä kaikkea lisälämmittimiä niihin täytyy hankkia ja jälkeenpäin rakennella putkistoja, että saisi niistä edes siedettäviä talviasumiseen.
Puhumattakaan vesijärjestelmistä.
PALIN MATTI
27.12.2010 18:20
Kummasti vain ihimiset luulee, että niilä on vaunusa tai piirongisa lattialämmitys, vaikka niihin ei ole asenettu ku lattianlämmitys.
LAHTI ANTTI
27.12.2010 18:47
Näin se on ja mulla ei ole kumpaakaan, ei lattia- eikä lattianlämmitystä.:))
KÄRKKÄINEN HANNU
27.12.2010 21:32
Antti
Luetteleppa noita yli kolmenkymmenen asteen pakkasia, montako niitä vuoteen sopii. Etelä Suomessa niitä on aika vähän?
Kun ajelen pohjoiseen, niin sanoin että aika vähän niitä autoja liikkuu, suurimpina pyhinäkään. Yhtä vähän niitä käytetään kovilla pakkasilla, tiedät sen itsekkin. Suurin osa on tainnut hankkia auton omiin tarpeisiin, eli enemmän kevät-kesä- syksy käyttöön.
Otin esimerkkinä kaksi viimevuotta, jona minulla on ollut Hobby, sitä ennen oli Detflessi. Eli vähän pitempi kokemus se on kuin kaksi vuotta, eli ei ihan kaikki autopuolelta, osa vaunu käyttöä. Eli nelosella se alkaa minun jäsennumero, eli ei sulla hyvin paljon enemmän taida niitä talvipäiviä olla? Mutta silloin oli tietenkin kovemmat pakkaset.
Myönnetään että luin kirjoituksesi huolimattomasti, joskus vain ärsyttää nuo halventavat kirjoitukset autoista tai laitteista. ( siksi en lue kirjoitustasi, enää;), uudelleen luettuna )
LAHTI ANTTI
27.12.2010 22:44
Eräs asia vain ihmetyttää. Katsoin juuri jäsenluetteloa mainitsemaltasi numeroajalta, eikä siellä ole sinun nimeäsi ollenkaan.
Yksi saman sukuniminen löytyy, mutta on Vilho etunimeltään.
Ja hänelläkin numero alkaa vitosella.
Outoja ovat nämä jäsenasiat!