"Hätävara" lämmitin...

VIRTANEN MIRVA 22.11.2010 10:37

Tuli käytyä ostoksilla Hong Kongissa; Oli taas kiinanpoika keksinyt (italialainen) karavaanarille sopivan vekottimen, "halpiskopio ilmalämpöpumpun sisäyksiköstä (pienempi)".. Eli siis seinälle asetettava puhallin, 1000 tai 2000 w, myös pelkkä puhallintoiminto. (Kevyt, muovinen ja kaukosäädin,keraaminenvastus.)

Pakko oli ostaa ja testata, nopeasti tuntui lämpenevän.

Varmasti parempi, kuin esim. lohkolämmitin päälle vaunulle mentäessä talviaikana (ennenkun pannu alkaa lämmittää kunnolla)..ja as.autoihin ehkä sopivasti seinälle puhaltamaan alkoviin..onhan tuota joku kaivannut telttaankin lämpöä..

Kannattaa käydä katsomassa jos tarvetta on.

P.S. Ennenkuin kukaan hermostuu, en ole tarkoittanut ko. laitetta "jatkuvaan lämmitykseen".

HYTÖNEN RAIMO 22.11.2010 14:03

Onhan noita lämpöpuhaltimia olut markkinoilla vaikka kuinka kauan. Yksinkertaisinta olisi käyttää hiustenkuivainta tai kuumailmapuhallinta, joista yleensä löytyy vastaavat tehot. Ikävä puoli asiassa on se, että nämä kaikki vaativat tolppasähkön tai julmetun invertterin toimiakseen. Ja se julmettu invertteri imaisee kylmän akun äkkiä tyhjäksi.

Toisaalta, jos käytettävissä on tolppasähkö, vaunun/auton voi pitää lämpimänä koko ajan. Tietty pysyy se lämpimänä kaasullakin, joskin kaasunkulutuksen kustannuksella. Sama koskee tietysti sähköäkin; mitä enempi/pitempään laitteita on päällä, sitä enemmän sähköä kuluu.

En halua tyrmätä aloittajaa, mutta kovin suuri uutuus se Honkkarin laite ei todellakaan ole.

KÄRKI KAARLO 23.11.2010 08:41

laitappa käyttökokemuksia. vähä kiinnostaa. @KK.

VIRTANEN MIRVA 23.11.2010 09:29

Kyllä, kyllä.

Kovan sähkön vaatii, ja tarkoitin; esim.1. jos yöllä loppuu kaasu, ei tarvitse heti mennä vaihtamaan ulos/kylmään pulloa, jos ei sähkölämmitystä muutoin ole tai se ei toimi.. Esim. 2. Jos vaunu talvella kausipaikalla "kylmiltään/ilman lämmitystä, niin nopeuttaa aluksi lämmitystä vaunulle tullessa, ennen kun pannu alkaa kunnolla pöhisemään"..

Uutena keksintönä en myöskään tarkoittanut, vaan "uuden tyyppisellä muotoilulla ja kiinnitystyypin tuomalla sijoituspaikkojen mahdollisuuksilla". Eli saa vaikka seinälle, ei pääse kaatumaan jne. on poissa tieltä, ja ehkä näin ollen hieman turvallisempi vaihtoehto(itsellä ainakin kokemus; kun oli auton sisätilanlämppäri vaunussa sängynpäädyssä ikkunalaudalla - sai aina vahtia että pysyy hyvin paikoillaan, kun meinasi aina vähän liikkua)..

Käyttökokemuksia ei vielä tarkemmin ole (testasin vain kotona sisällä, että toimii), palataan tähän tuonnempana.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.11.2010 10:08

Onko tarkoitettu ajoneuvo käyttöön? Se saattaa ratkaista korvauksen saannin palotilanteessa.

LEHTONEN VEIKKO 23.11.2010 10:09

JOs on kaksi kaasupulloa, kannattaa hankkia kaasupullonvaihtaja, siis sellainen aparaatti.

ÄIMÄNEN AIMO 23.11.2010 11:17

Kävin tutkimassa lämmitintä liikkeessä. Aika näppärän tuntuinen ja hieno muotoilu. Ainoa seikka joka jäi mietityttämään on termostaatin puute. Siinä on tehot 1000 W ja 2000 W ja puhallus. Ylikuumenemissuoja siinä on, mutta hieman epäilyttää kyllä vaunuun/autoon laittaminen, mitenkähän vakuutusyhtiöt suhtautuisi jos jotain sattuisi?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.11.2010 16:21

Kävin aikoinaan sähköpostin vaihtoa IFin kanssa lämmittimistä (minulla oli vakuutus IFissä). Loppu tulemana oli, että palotapauksessa tutkitaan mistä palo on saanut alkunsa. Jos palo on saanut alkunsa lämmittimestä jota ei ole hyväksytty ajoneuvokäyttöön niin korvausta ainakin vähennetään, ellei evätä kokonaan. Siispä jätin asentamatta öljytäytteisen patterin jota suunnittelin autoon.

SUOMI SEPPO 26.11.2010 19:51

Luulisi että öljytäytteinen patteri ei ole niin hienomekaaninen laite ettikö se toimisi myös pakkasessa. Onhan monella mökissäkin sellainen ja toimii niinkuin pitääkin. Toista ovat nuo lämpöpuhaltimet. Niissä voi kuumennuslangat hehkua punasena ja puhallinkaan ei ole varma lähteekö pyörimään kovan pakkasyön jälkeen (meinaan noissa kotiin tarkoitetuissa). @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.11.2010 20:17

Minulla on nyt vaihteeksi Fennian kanssa kirjeenvaihto noista pattereista :=)

MIKKONEN ESA 26.11.2010 22:14

Mistälähtien asuntovaunu joka tuolla Mirvalla tuntuu olevan,on ollu ajoneuvo,eiköhän se liene rinnastettavissa mökkiin ja sitä paitsi hänhän käyttää sitä silloin kun on itse paikalla eli lämmitin on tarkkailun alla!

SUOMI SEPPO 26.11.2010 22:33

Silloinhan se ei aiheutakaan tulipaloa koska se on tarkkailun alla. Vakuutusyhtiökin voi nukkua yönsä rauhassa. @seppo Vaarallisintahan noissa kotilämmittimissä onkin se ettei puhallin lähde käyntiin pakkasessa.

SUOMINEN TAUNO 27.11.2010 09:34

Jotenkin tuntuu, että tämä keskustelu ajoneuvokäyttöön hyväksytyistä lämmittimistä on hiukan erikoista. Käytetäänhän asuntoautoissa ja vaunuissa kaikenlaisia sähkölaitteita (uunit, kahvinkeittimet, hiustenkuivaajat jne). Onko niistä kaikista olemassa erikseen ajoneuvokäyttöön hyväksytyt mallit?

JOKINIEMI PETRI 27.11.2010 09:59

niin kuinkahan moni autolija käyttää lisälämmitintä,ohjaamossa koetaulun alapuolella.itelläni sielä puhaltaa ivalo lämmitin.aina talvisaikaan kun auto on käytössä

PELLIKKA ERKKI 27.11.2010 11:14

Yksi puhallin lämmittimen tärkeimpiä ominaisuuksia on että siinä vastukset on saman tyyppiset kuin kiukaissa. Vastuslangat menee heti punahehkuun jos puhaltimet ei heti käynnisty täydelle teholle.

SUOMI SEPPO 27.11.2010 16:35

Eikö se punahehkulle meno ole juuri se ei toivottava ilmiö? Meidän sähkökiukaassakin vastukset hehkuvat punasena. Monessa auton lisälämmittimessä on keraamiset?? vastukset jotka eivä mene hehkulle. @seppo

JOKINIEMI PETRI 27.11.2010 16:49

ivalo lämmitin on juuri keraamisella vastuksella

AHJOS TIMO 27.11.2010 18:01

Kuten Tauno Suominen edellä, minäkin epäilen, ettei 230 voltin verkkovirralla toimivia laitteita yleensä hyväksytetä ajoneuvokäyttöön.

Olennaisempi kysymys on mielestäni se, mikä on ulkokäyttöä ja mikä sisäkäyttöä. Esim. hiljattain ostamani vedenkeittimen ohjeissa sanotaan, että se on tarkoitettu vain sisäkäyttöön eikä takuukaan ole voimassa, jos laite on jätetty ulos. Mutta onko matkailuautossa, matkailuvaunussa tai kylmässä mökissä käyttäminen ulko- vai sisäkäyttöä? Onko laitteen jättäminen sinne pakkaseen ulos jättämistä? Siellä ei laitteeseen pääse lunta eikä sadevettä, mutta sisällä voi laitetta käynnistettäessä olla yhtä kylmä kuin ulkona ja hyvin kosteaa.

Monet lämmittimet on kuitenkin erityisesti suunniteltu ajoneuvokäyttöä varten. Eikö laitteessa oleva ylikuumenemissuoja anna riittävän paloturvan sen varalta, että tuuletin ei käynnisty pakkasella? Ajattelen siis tilannetta, jossa tyhjilleen jätettyyn ajoneuvoon kytkeytyy 230 voltin lataus- ja lämmitysvirta ajastettuna ilman että kukaan käy katsomassa, lähtikö tuuletin pyörimään vai ei.

SUOMI SEPPO 27.11.2010 18:22

Enpä lähtisi luottamaan siihen että kotilämmityspuhaltimen suojat toimisivat autossa pakkasen kangistaessa puhaltimen laakerit. @seppo

AHJOS TIMO 27.11.2010 18:29

Mutta eihän pakkanen enää siinä vaiheessa laakereita kangista, kun laite on niin kuuma, että ylikuumenemissuojan pitäisi sammuttaa virta!

HAAPANEN TIMO 28.11.2010 15:50

Niin tahtoo kuitenkin tapahtua. Puhallin ei lähde pyörimaan, vastuslangat kuumenevat punahehkuisiksi ja sytyttävät jotain lähellä olevaa palamaan. @timppa

AHJOS TIMO 28.11.2010 16:19

Koskeeko tulipalon vaara myös "keramiikkalämmittimiä"?

SUOMI SEPPO 28.11.2010 18:39

Eiköhän ne keraamiset lämmittimet ole sen verran laadukkaita että puhallinkin lähtee käyntiin. Ei hehkuvat langat lämmitä puhaltimen laakereita ennenkuin tuli on irti. Kokemusta menneiltä ajoilta kun varsinaiset autolämmittimet olivat kalliita. Muovit suli kun puhallin ei lähtenyt pyörimään. Onneksi poltti vain sulakkeen. Enpä laittaisi kello-ohjattuun lämmitykseen muuta kun ajoneuvokäyttöön hyväksytyn mallin. Hinnatkin on vain viidestätoista€ ylöspäin. @seppo

MUHONEN LAURI 28.11.2010 18:39

Minkälainen on tämä keraaminen vastus? Ei oikeen ymmärrä...

MIKKONEN ESA 28.11.2010 18:53

Johan tämä taas meni inttämiseksi,eihän tässä alunperin ollu kysymys kuin lisälämmittämisestä ja "hätävara" lämmittämisestä ja aloittajan hankkima lämmitin on siihen ihan oiva peli!

HAAPANEN TIMO 28.11.2010 20:07

Vastuksia on myös alumiinivalun tapaisesta tehtyjä. Juuri näitä matalan pintalämmön omaavia hyväksyttyjä. @timppa

AHJOS TIMO 28.11.2010 23:40

Onko keskustelussa toivottavaa rajoittua siihen yksittäistapaukseen, mistä se alkoi? Vai onko parempi käsitellä avattu aihe laajemmin? Esa Mikkonen tuntuu olevan edellisen kannalla. Minä olen jälkimmäisen kannalla, kun tämä on keskustelufoorumi eikä kysymys/vastaus-palsta.

Tämän ketjun pääotsikko on "Hätävara lämmitin". Keskustelun aloittaja teki tietyn valinnan. Itse ostin samaa tarkoitusta varten ns. keraamisen lämmittimen Vapaa-aika.comista. En vielä ymmärrä, mitä se keraamisuus tarkoittaa teknisesti ja käytännössä, mutta tästä keskustelusta olen jo oppinut sen, ettei ehkä ole turvallista jättää sitä ajastettuna autoa lämmittämäään. Tosin minun on vaikea uskoa, että se voisi aiheuttaa tulipaloa, jos ei laita sitä ihan lähelle palavia materiaaleja. Tällainen laite se on: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/muut-lammittimet/sahkolammitin-kermik-heizer-plus.html

JANHONEN MATTI 29.11.2010 12:24

Itselläkin tuommonen keraaminen lämmitin hätävarana. Siinä on arvokilvessä merkintänä kaksiosneliö, mikä tarkoittanee suojausluokka, CE-merkintä, saksalainen GS-sertifikaattimerkintä ja S=Semkon hyväksyntä. Itse olen ymmärtänyt niin, että laitetta voi käyttää hätävaralämmittimenä ihan turvallisesti kuivassa tilassa, jona pidän matkailuauton asunto-osaa vrt. kesämökki.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.11.2010 10:21

Fennian kanta poikkeaa IFin käsityksestä:

Vaunuun voi asentaa myös lämmittimen joka on tarkoitettu "kotikäyttöön". Laite tulee olla oikeaoppisesti asennettuna vaunuun.

Merkkaavat lisäksi vaunun vakuutukseen, että sinne on asennettu lämmitin. Kyselin tosin matkailuvaunuun/matkailuautoon asennuksesta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.11.2010 10:26

Kysyttyäni matkailuautosta oli vastaus: sama tilanne autossa

TOIVONEN MARTTI 30.11.2010 10:31

Meillä oli nyt Portugalin reissulla lisälämmittimenä pieni sähkölämmitin, semmoinen ns. pakkasvahti jossa ei ole puhallinta ollenkaan ja tehokin on vain 500 wattia. Se oli kiinnitettynä auton etupäässä peltisen keittiökaapin seinään niin että kaikki turvaetäisyydet oli kunnossa. Osoittautui tosi käteväksi kun sitä saattoi pitää 6 amperin sähköpaikassa päällä yhtäaikaa Truman boilerin sähköpatruunan kanssa niin että sekä auto että vesi lämpenivät sähköllä ja sähköt riitti vielä akuston ylläpitoon ja valaistukseen. Täysin äänetönkin se on. Kun auto on pieni riitti lämpö hyvin viileinäkin öinä. Kaasua ei tarvittu kuin keittämiseen. Suuri osa ruuanvalmistuksesta tapahtui kyllä ulkona Cramerilla. Kuukauden reissulla kaasua kului vain muutama kilo.

Pieni ongelma tosin oli siinä että joillakin leirintäalueilla sähköbokseissa oli schukot ja kaapit oli syvyyssuunnassa niin matalat ettei mun adapteri ja CEE-pistoke yhdessä mahtuneet oven ollessa kiinni. Jossain sanottiin että on mentävä kauppaan ja ostettava sellainen adapteri jossa on erikseen schukopistoke ja vähän johtoa niin ettei yhdistelmä törrötä suoraan pistorasiasta. Ria Formosan kämppärillä taas kaveri kaivoi heidän varastoistaan johdollisen adapterin aivan luonnollisena asiana. Siellä oli kyllä sähkökin 16 ampeeria.

mot

AHJOS TIMO 30.11.2010 10:33

"Vaunuun voi asentaa myös lämmittimen joka on tarkoitettu "kotikäyttöön". Laite tulee olla oikeaoppisesti asennettuna vaunuun. Merkkaavat lisäksi vaunun vakuutukseen, että sinne on asennettu lämmitin."

Asentaminen kuulostaa aika juhlalliselta, kun puhutaan kannettavasta pienlaitteesta, jota ei tarvitse sen kummemmin asentaa kuin laittaa töpseli autossa/vaunussa valmiina olevaan pistorasiaan. Samaa laitetta voi välillä käyttää muuallakin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.