Moottorilämmitin2 kaikki merkit
SALONEN MARKKU
20.10.2010 17:07
Ostin uuden -10 Kian Pro ceedin ja en ollut mitenkään mielissäni kun siinäkin oli silitysrauta (säteilylämmitin) peilillä katsottuna öljypohjassa.Varmistan vielä , mutta ei taida tilanne hovissa muuttua. Ducatojen 2.0 jtd kanssa tuskastuneena harmittaa. Täytyy varmaan tähänkin laittaa vesiletkuun... Volvossa tuo rauta oli lohkossa? entä muut merkit?
PALIN MATTI
20.10.2010 18:36
Moottorinlämmittimiä ei taida olla kuin kahta merkkiä: Defa ja Kalix.
SALONEN MARKKU
20.10.2010 19:03
Pistin tuon otsikon puutteellisesti. Tarkoitin myös automerkkejä. Onko noi säteilylämmittimet vallanneet muitakin merkkejä, ja miten ne on toteutettu tänne pohjolan oloihin (öljypohjaan vai lohkoon kiinni).
LAHTI ANTTI
20.10.2010 19:11
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ennen lohkot olivat "patarautaa" josta poistettiin vesiprikka ja reikään laitettiin lämmittimen vastus vesitilaan.
Nykyiset lohkot ovat kaiketi alumiinia tai sen seoksia ja niihin ei voi samalla tavalla laittaa lämmittimen vastusta vesitilaan. Siksi on siirrytty näihin säteilylämmittimiin, jotka lohkoon kiinnitettyinä toimivat hyvin.
Öljypohjaan kiinnitettävistä mulla ei ole kokemusta.
SALONEN MARKKU
20.10.2010 20:21
Taulukkoa ei kannata lukea kuin raamattua, mutta antaa suuntaa ensiasennuksille.
http://www.defa.com/heating.php3?lang=6&ndid=&aid=&tid=#
HALMEENMÄKI JUHANI
20.10.2010 20:32
Jep, Euroopan markkinoilla ei enää ole kuin norjalainen Defa ja ruotsalainen Calix.
Öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin lämmittää siis moottoriöljyn, joka leviää nopeasti moottorissa ylös asti. Jos tuollaisen mallin käytön jälkeen kuuluu korvia särkevä parkaisu niin todellakin aihetta ottaa selvä mistä ja miksi. Jonkun apulaitteen rullan laakeri tms? Mutta harvassa autossa se ns lohkolämmitinkään lämmittää vaikkapa laturin, MBn tietyt mallit poikkeuksena vesijäähdytetyllä laturilla.
Kevytmetallirakenne sinällään ei ole este. Mutta yhdistettynä kevyempiin ohutseinämäisiin lohkoihin on. Ja kun valuteknisistä syistä ei vesimarkkoja enää tarvita katosi asennuspaikatkin.
Lohkon kylkeen tulevan säteilylämmittimen asennuksen ongelmina on ympäri moottoria sirotellut lämpöanturit, sekä tila. Esim tuo Volvon silitysrauta on noin tupakkiaskin kokoinen ja sille pitää olla jossain lähistöllä tukirautaa varten pultti tms kiinnikkeen paikka sekä johdon lähdön tila. Siitä sitten jokainen etsimään moisen paikkaa ja sitten vasta kysymään miksei siihen ja tähän autoon saa moista.
Miksi autotehtaat ei ajattele asiaa? Ajatteleehan ne, hiemankin kalliimpiin dieseleihin saa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ja sitten on noita lämpeämisapuja kuten vesihehkuja tai lämpövastuksia lämppärissä. Mutta ei sen enempää, eihän asia kosketa kuin norjalaisia, ruotsalaisia, suomalaisia, islantilaisia sekä kanadalaisia.
Kanadalaisilla on siis ainakin yksi iso lämmitinvalmistaja, isompi kuin Defa plus Calix yhteensä, mutta ihan eri autokanta ja jännite. Ei auta sekään.
Neukuilla oli muuten aikoinaan hieno malli: öljytikku, josta lähti sähköjohto. Ladan oma tikku pois, tuo sauva tilalle, ja töpseli tsernobyyliin. Sitten toivottiin että ne mineraalisen jähmeät maslot edes hieman norjistuivat, edes siirapin asteelle. Onneksi Ladassa oli veivi jolla saattoi avittaa notkistelua, eikä ne aitomuoviset penkitkään sen jälkeen tuntuneet kylmiltä...
VALTONEN MARTTI
20.10.2010 23:32
Säteilylämmitin ja 0 W-40 öljy ympärivuotisena,riittävä,kokemus jo kahdesta autosta M V
KIMPPA PENTTI
21.10.2010 16:54
Mites kun on vebasto voiko sen lisäksi laittaa letkulämmittimen ja tulisko se sarjaan veban kanssa.