Mikä moottorilämmitin / Fiat Ducato 2.0 JTD
JUNTUNEN VEIKKO
17.10.2010 15:27
Kumpaa moottorilämmittäjää voidaan asentaa Fiatin 2.0JTD-moottoriin säteily- vai lohkolämmittäjää? Defan luettelossa on molemmat lämmittimet tarjolla, mutta Calixilla vain säteilylämmitin. Tietääkö kukaan kumpaa lämmitintyyppiä tähän moottoriin yleisimmin asennetaa? Itse olisin lohkolämmittimen kannalla!
HALMEENMÄKI JUHANI
17.10.2010 18:38
Eipä tuolla Defan nettikatalookissa ole kuin yksi 2,0 JTD lämmitin:
http://www.defa.com/doc/800/2806.pdf
Ja sehän on silitysrauta öljypohjaan.
KOSKINEN JANI
17.10.2010 18:43
Säteilylämmitintä noissa yleensä käytetään. Ainakin henkilöautoissa missä on toi sama kone on ongelmia jos käyttää lohkolämmitintä, eli niissä moottorinlämpöanturi antaa väärää tietoa ohjausyksikölle käynnistyksessä ja kone käynnistyy ilman hehkutusta vikatilaan ja vikavalot vilkkuu ja flektit huutaa täysillä. Minuutin kun antaa käydä ja sitten sammuttaa koneen ja minuutin tauon jälkeen käynnistää uudelleen niin toimii normaalisti. Ja jos irrottaa lämmittemen kaapelin muutaman minuutin ennen käynnistystä niin sekin auttaa eikä mene ollenkaan vikatilaan.
Eli kumman tahansa voi laittaa.
Lohkolämmittimen etu on paljon tehokkaampi vesitilan lämmitys mutta tuon ongelman kanssa pitää osata elää.
Säteilylämmitin taas tulee öljypohjan kylkeen ja se lämmittää öljyt kunnolla koneen jäädessä kylmemmäksi.
AHJOS TIMO
17.10.2010 20:42
Unohda molemmat ja hanki Webasto tai vastaava muun merkkinen.
SALONEN MARKKU
17.10.2010 22:16
Laitettiin muistaakseni Scudon vesiletkulämmitin Italiamotorissa Tampereella. Sopii siihen säkkärään pystyssä olevaan vesiletkuun lohkon kyljessä. On tehokas, eikä anna vikakoodeja.Nyt on säteily + letkulämmitin. Säteilylämmitin on tehoton, en suosittele.
HALMEENMÄKI JUHANI
18.10.2010 18:44
Öljypohjan säteilylämmitintä haukutaan tehottomaksi, kun se ei auta siihen että auton sisälle alkaisi puhaltaa nopeammin lämmintä. Mutta jos moottori osaisi vastata niin se sanoisi että kuskista viis, öljypohjan lämmitin on se ainoa oikea...
Säteilylämmittimien haukkuminen yleisesti taas on ihan kukkua, esim Volvon ihkaomissa alukoneissa on yleensä juurikin säteilyversio. Ja Volvohan on talviautojen ykkönen jos tehdään gallup. Kaikki vaan ei taida tietää että silitysrautahan siellä lohkon kupeessa on, kun se toimii kelvosti.
PALIN MATTI
18.10.2010 18:52
Ilmeisesti se säteilylämmitin on vielä niin uus laite kaavoihinsa kangistuneen karavaanarijoukon piirissä, että sitä vieroksutaan.
LAHTI ANTTI
18.10.2010 19:14
Onneksi on Volvo ja siinä silitysrauta lohkossa kiinni!!!
HALMEENMÄKI JUHANI
18.10.2010 22:19
Sanos nyt Antti onkos siitä mihinkään niin saadaan nämä vastarannan kiisket hiljaisiksi!
LAHTI ANTTI
18.10.2010 23:34
Ihan hyvä vaikka sisälle ei tule lämmintä niin nopeasti kuin vesitilaan liitetyllä lämppärillä. Tärkeintä kuitenkin mielestäni on, että öljyt ovat lämpimiä, kiertää heti koneessa. Ja kyllä sinne sisäänkin sitä lämmintä tulee, varsinkin kun on kaikki muut paikat kunnossa.
On ollut monessa muussa autossa vesitilaan olevat lohkolämppärit. Ei suurta eroa niiden suhteen.
Itsekin ensin hieman epäilin, mutta kokemus on osoittanut luulon vääräksi.
SALONEN MARKKU
19.10.2010 09:07
Minulla ollu kahdessa ducatossa säteilylämmitin, enkä todellakaan sitä voi kehua vaikka olisi yön yli päällä. Pakkasella öljyt vain hiukan lämpiää ja kone tärisee säälittävästi. Molempiin säteilylämmittimet asennettiin merkkiliikkeessä.Kunnon lohkolämmitin on se paras. Nämä säteilylämmittimet on vain surkea ratkaisu elektroniikan takia. Kannet ja lohkot on pakkasessa, eikä siellä olevat oljyt pääse voitelemaan heti säteilylämmittimellä. Kun se haalee öljy öljypohjasta nousee, jäähtyy se välittömästi moottorissa, kunnes kone alkaa lämpenemään.Kokeilin monet kerrat öljypohjaa ja oljypohja oli säteilylämmittimen vierestä hiukan lämpöisempi, mutta vastakkaiselta puolelta viileä.Laitoin vesiletkun väliin toisen lämmittimen ja nyt koko moottori on kunnolla lämmin ja käy heti nätisti (niinkuin tuossa aiemmin jo kirjoitin).On siis kokemusta , eikä mutu tuntumaa.
VARTIAINEN URPO
19.10.2010 10:17
Webasto on minun Hymer 2,8 Fiatissa ja on minusta paras Hyttilämmin moottorimyös. Eikä kaipaa sähköjohtoja.(Kunhan muistaa ajella välillä ettei akkutyhjene)
PALIN MATTI
19.10.2010 18:36
Ole Markku onnellinen, että sulla lämpiää kuiteski se moottorille tärkein, eli ölijy.
Ei sen puoleen, ettäkö se vesitilalämmitin niitä moottorin ripustustyynyjä lämmittäis. Niile pitäis olla kaikille oma erillislämmitys.
HALMEENMÄKI JUHANI
19.10.2010 21:12
Ja Markku ilmeisesti puhui ÖLJYPOHJAn säteilylämmittimestä, se kun on siis ihan eri asia kuin lohkon kyljessä oleva.
MAIJALA SEPPO
19.10.2010 22:56
OLIN JUURI DEFAN LÄMMITYS LAITE KURSSILLA JA SUOMEN LAKIEN MUKAAN
EI SAA SÄTEILY LÄMMITYKSESTÄ TULLA KUN 270C ASTETTA LÄMPÖÄ JA
MINKÄ VERRAN MENEE LÄMPÖA HUKKAAN VASTA PUOLELTA...... LETKU TAI POLTTOAINE LÄMMITYS KÄYTTÖÖN..
HALMEENMÄKI JUHANI
19.10.2010 23:13
Jos olit Defan kurssilla, niin tiedät, miksi letkulämmitin ei ole ratkaisu, jos sitä ei ole Defa itse antanut vaihtoehdoksi...
SALONEN MARKKU
20.10.2010 08:06
Kyllä se Defan letkulämmitin oli 2.0 jtd vaihtoehto ja letkuun sopi heittämällä, sekä vettä kierrättää hyvin. Jos väitetään, ettei letkulämmitintä saa asentaa, niin silloinhan eberit, vebastot ja muut polttoainekäyttöiset olisi kielletty( ne kun kanssa kytketään vesiletkuun) .Epäilen , ja pääasia on että koko kone on lämmin. Tämä on kyllä asia jossa minimini silitysraudan kannattajat häviävät ja täräyttävät jäätyneen koneen käymään, jossa haalea öljy "lohduttaa".
LAHTI ANTTI
20.10.2010 09:55
Ei ainakaan mulla Volvossa ole kone kertaakaan jäätynyt. Sitä varten jäähdytysjärjestelmässä on pakkasnesteseos. Säteilylämmitin on lohkossa kiinni, ei öljypohjassa. Siinä se lämmittää niin vesi- kuin öljytilaakin.
Yli -30 asteen pakkasessa on hyvin kone käynnistynyt, ilman mitään kolinoita tai vaurioitumisia.
SALONEN MARKKU
20.10.2010 10:09
Jos nyt pysytään tässä Fiiatissa, josta oli kyse. Siinä se säteilylämmitin valitettavasti on vain öljypohjan kyljessä olkopuolella. Jokainen ymmärtää että sieltä koneeseen ei ole muuta yhteyttä kuin tyhjä öljyputki ja öljypohjan kuoret.
KEMPPAINEN OLAVI
20.10.2010 15:15
Jos taas kerran saa laajentaa keskustelua muihinkin kuin kysyjän merkkiin: Ajoin viime talven Kian V6-ajoneuvolla. Ilmeisesti lämmittimenä on siinä juuri monen mainitsema säteilylämmitin. Kun kytken virran, ei perinteistä rutinaa ala kuulua moottorista. Käynnistettäessä huippupakkasilla kuuluu moottorista korvia särkeä parkaisu; onneksi on aina helposti käynnistynyt (ja ohjaamo on lämmin sisätilalämmittimen vuoksi ja kolkko nahkakaverhoilu kaipaa sitä) Jatkakaapas vielä asintuntevat karavaanariveljet, kumpi nyt on se oikea Suomen pakkasissa toimiva ja auttava varuste? Ja voikeo lämmitintä moneenkaan merkkiin vaihtaa jälkeenpäin?
HALMEENMÄKI JUHANI
20.10.2010 20:18
Polttoainekäyttöisen lämmittimen kaverina on vesipumppu. Letkulämmitinkin tarvitsisi sellaisen jotta se toimisi missä tahansa muussa kuin niissä joissa se on testattu toimivaksi ja laitettu suositukseksi.
Defan luettelo on netissä ihan vapaasti luettavissa, ja siellä ei ole letkulämmitintä 2,0 JTDeehen. Se ei poista mahdollisuutta, että Defa on joskus moista antanut, mutta jos näin on niin poistumiseen on sitten syy.
Esim VAGeen 1,8-litraisissa ei tunnu toimivan oikein mikään muu kuin letkumalli ja ehdottomasti kiertovesipumpulla. Ja vanhoista luetteloista löytyy kyllä epäkelvoiksi käytännössä havaittuja vaihtoehtoja...
Kia-asiaan sen topikissa, kun näköjään ketju halkesi kahteen.
JUNTUNEN VEIKKO
24.10.2010 19:56
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneilla! Asennutin säteilylämmittimen autooni / hinta 131 € + 97 € asennus. Seisotan autoa talvella, mutta pyrin käynnistämään sitä noin 2-4 viikon välein 0-kelillä ja lämmitintä käytän vain ennen näitä käynnistyksiä.