Kaasupullon paineensäädin
AHONEN KAI
30.09.2010 01:31
Meillä marokkolaisen pullon säädin jossa säätö välillä 25-60 Mb, ei mitään indikaattoria miten paljon painetta on ja säätönuppi pyörii jotain 8 kierrosta laidasta laitaan.
Mitä tapahtuu jos säätö on Cramerille, Trumalle tai jääkaapille jotain muuta kuin 30 Mb?
Niin ja vakuutukset If:ssä ;)
SUOMI SEPPO
30.09.2010 09:24
Eipä kai Cramerille paljon mitään tapahdu jos sitä polttaa pienellä ylipaineella (mikäli tarkoitit ulkogrilliä). Sisälaitteet minua ainakin arveluttaisi. Kokeilisin hyvin lähellä pienintä painearvoa. Eipä sitä mittaamatta tiedä onko ensimmäisen puolikierroksen jälkeen jo täysi paine. Voipi muuttua helposti perikuntahommiksi. Häkään kuollut on kuulemma kaunis kalmo.
@seppo
VALTONEN MARTTI
30.09.2010 10:15
Jos noin vähän tuosta tietoa,niin käyttö seis ja heti! Mikä on lämmitin?MV
VALTONEN MARTTI
30.09.2010 10:17
Niin sehän oli se Truma,ei kai saa edes käyttää säädettävää säädintä. Ifin ihmiset riemastuu jos jotain sattuu...
HAAPANEN TIMO
30.09.2010 19:39
Ei voi edes kokeilla kuin ulkogrilliin.
Onko ne arvot millibaria? Siis 0,03 kg/cm² = 30 mbar olisi oikea. Se vanha saksan 50 mbar on jo sekin liikaa lämppärille ja jääkaapille, tuolla menee arpomiseksi,älä kokeile.
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
01.10.2010 08:31
Kyllä Marokossa pitää saada myös kiinteitä 30mbar säätimiä.
Minulla kaikki kaasulaitteet ryppyilee liesi mukaanlukien. Liedestä huomasin että kaasun virtaus laskee huomattavasti kun lämminvesiboileri menee päälle. Eli olen ostanut uuden säätimen ja vaihdan sen käyttöön.
Säädin on päältäpainettava ja siinä on letkunrikkoventiili.
Säätimessä on seuraavat tekstit:
<>
EN12864 - DC 3689
Type 584 29mbar 2 Kg/h
HAAPANEN TIMO
01.10.2010 15:50
Täytyy tähän heti tarkentaa, Kaj tämän tietääkin, mutta kaikki eivät.
Kaj'n säädin on hyväksytty ajoneuvokäyttöön standardilla EN 12864 ja varustettu letkurikkoventtiilillä. Mutta säädin ei ole sellainen letkurikkosäädin joka uusiin autohin tarvitaan.Uudempien autojen säätimien standart on EN 12864 Annex D.
Vakilukijoita kyllästyttää, mutta epätietoisuutta on niin paljon että kertaus sallittakoon.
Jos jääkaappi saa liian kovan paineen takia isomman liekin kuin pitäisi, se ei jäähdytä. Näinhän käy joillekkin kaappimalleille jos onnistuu jättämään kaasun ja verkkovirran samanaikaisesti päälle.
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
01.10.2010 19:34
No niin kun säädin on vaihdettu niin alkoivat kaikki kaasulaitteet toimimaan. Voivat hajota vanhuuttaan 10 vuotta oli käytössä. Antoi lian pienen kaasuvirtaaman.
Vielä tuosta Anex D :n täyttävää säädintä päältäpainettavalle pullolle, onko sellaista olemassa. Tästä systeemistä kun puuttuu kokonaan korkeapaine kaasuletku.
Epätietoinenkaj
PS! Espanjassa ja Portugalissa ei ole lainkaan myynnissä sivuventtiilipulloja. Joten siellä täytyy hyväksyä päältäpainettava myös uusiin vaunuihin/autoihin.
LAHTI ANTTI
01.10.2010 19:46
Tässä olisi eri paineille.
http://www.rotarex.com.cn/srg/591.pdf
HÄNNINEN JUKKA
02.10.2010 14:17
Kuvassa espanjalaisessa pullossa päältäpainettava venttiili, johon lisätty liitin, mikä sopii suoraan letkun päähän. Aivan kuten sivuventtilipullossakin 22mm vasen kierre.
Mulla on näitä joku ylimääräinen ja sen voi tilata myös Wilhtom Oy:n putiikista Espoosta.
Espanjassa on hyvä muistaa katsoa että ostaa propaania (ei butaania) sisältävän kaasupullon.
AHONEN KAI
02.10.2010 17:50
"Espanjassa on hyvä muistaa katsoa että ostaa propaania (ei butaania) sisältävän kaasupullon."
No mikäs siinä butaanissa nyt sitten on vikana?
VALTONEN MARTTI
02.10.2010 19:05
Minä en ainakaan tiedä muuta vikaa kuin ettei se toimi jos Epsanjassa sattuu pakkasia olemaan...
NYYSSÖNEN KAJ
02.10.2010 20:52
Minä siirryin Repsolin Propan pullosta butan pulloon koska saatavuus on eri palneetalta. Butan kaasuuntuu heikommin lähellä 0-astetta, kerran sammui Trumatic oli ulkona +2 ei kaasuuntunut tarpeeksi mutta riittävästi puoliteholla käyttämistä varten.
Algarvessa myytävä LPG tankkausasemilla on kuulema 35% propan ja 65% butan, ainaskin keskitalvella.
HAAPANEN TIMO
03.10.2010 16:59
Saksassa taidetaan olla vaihtamassa "talvilaatuun" koska juuri nyt on tarjolla sekä 60/40 että 40/60 suhteessa.
Autoissa asia on hieman erillainen, kaasua ei oteta tankista höyrynä vaan se menee nestemäisenä moottorin kyljessä olevaan höyrystimeen. Tankki ei jäähdy kaasua otettaessa lainkaan.
@timppa