"tehobokseista"

LAPPALAINEN SAKARI 24.09.2010 16:56

kyselin eilen "tehobokseista" ja kyllä kait se pitää kokeilla. Koiviston Esa tarjosikin,mutta ei mulle käy. Autoni on Fiat 2.0jtd vm.02.Eli jos jollakin ois tuommoiseen sopivaa boksia vois soitella 0500-578731.

ps.Sais tuon mopon vähän kulkemaan paremmin.

OINONEN JUKKA 25.09.2010 12:19

Eikös "mopon" virittäminen ole kiellettyä???

KARJALUOTO PENTTI 27.09.2010 17:04

Tuolta löytyy autoosi sopiva: http://www.racechip.de/racechip-chiptuning/Fiat-Ducato-2-0-JTD-646-r.html Helppo itse asentaa, Paineanturin liitin irti, väliin boksin liittimet ja menoksi. Osta kalliimpi versio, sisältää uudempaa tekniikkaa.

HÄNNINEN JUKKA 27.09.2010 20:50

Tässä kuvaa kalliimmasta mallista.

Racechipillä on valtuutettu suomalainen edustus.

Edustajan matkailuauto kuvassa tehtaan edessä .

Lisätietoja suomenkielellä. Tiedusteluihin myös vastataan suomeksi (tarvittaessa muillakin kielillä)

p.0400617919

p.0404173511

KAARNA PAULI 29.09.2010 12:17

veturini on Ducato 2.0 JTD -02 johon olen hankkinut noin vuosi sitten racechip tehoboksin joka maksoi kotiin toimitettuna 144 €,oli tosi helppo asentaa aikaa kului vajaa 10 minuuttia.Vääntö parani selvästi vaunun kanssa.Boksi on toiminut moitteetta.Mutta nälkä tuntuu kasvavan syödessä,taidan hankkia sen paremman version kun sitä voi jopa säätää eikä hintakaan ole kuin 100 € kalliimpi.Voin suositella tehoboksia hyvällä omallatunnolla.

LEHTINEN VÄINÖ 30.09.2010 21:26

Minun kokemukset tehoboksita Fiat 2.3JTD. Kokeiltu on uudemalla ohjelmalla olevaa laitetta hinta 229€ ja toinen alta 150€ kumpikin toimii lähes samanlaisesti, en näe mitään syytä ostaa kalliimpaa, halvemassakin on mahdollisuus säätää.

Ajaminen on paljon mukavampaa ja helpompaa kun tietää että kyllä lähtee kun vaan komentaa menemään.

KERTTULA PEKKA 14.10.2010 23:16

Mistä tilasit sen tehoboksin 130 jtd multijettiin ja oliko se helppo asentaa. Hinnat ei ainakaan ole pilvissä.

KAARNA PAULI 16.10.2010 00:09

Tehoboxi tilattu tuolta www.racechip.de. Apuna käytin googlen kääntäjää,kun tuo kielitaito ei yllä noihin ostos hommeleiden hoitoon.

KILLSTRÖM NIELS 16.10.2010 09:59

Tilasin tuolta Tuningkit Technologies GmbH & Co. KG 129,- postikuluineen. Ollut nyt käytössä noin 10tkm loistava lisäapu 130 multijetiin.

Suosittelen.

Nisse

KERTTULA PEKKA 19.10.2010 15:13

Miten asennus, voiko laittaa itse paikalleen. Ei taida olla Suomeksi asennusohjetta.

KILLSTRÖM NIELS 20.10.2010 08:33

Miten asennus, voiko laittaa itse paikalleen. Ei taida olla Suomeksi asennusohjetta.

Ei ole suomeksi, mutta on selvät kuvaohjeet. Alussa minäkin ihmettelin ja täältä neuvoa kyselin. Lopulta asennus olikin vain vartin homma. -Avaa konepelti. -nykäise venttiilikopan muovinen suojus irti, siis nykäise ylöspäin se on vaan kolmella pidikkeelä kiinni. -irroita Common-Rail-Sensorin johto ja laita tehopoksissa oleva vastaava liitin siihen väliin ja johto takaisin kiinni. -mukana tullut testi led-valo piuha päähän ja vain virta päälle ( ei saa käynnistää) jos vihreä ledi syttyy on asennus onnistunut. -sijoita se boxi jonnekkin rintapellin seutuville nippusiteillä kiinni paikkaan mihin ei kosteus tai vesiroiskeet pääse. Itse kiinnitin lasinpyyhkijän moottorin taakse. Onnea asennukseen.

AHJOS TIMO 21.10.2010 18:28

Nils Killströmille: Kiitos käytännönläheisestä ohjeesta! En ole sellaista tehoboksia vielä ostanut, mutta alustavasti tutkin, osaisinko sen asentaa. Irroitin venttiilikopan muovisuojuksen ohjeesi mukaan - ensimmäistä kertaa muuten. En olisi uskonut, että se irtoaa ilman työkaluja. Mutta sen jälkeen jäin ihmettelemään, mikä kopan alla olevista johdoista on mainitsemasi Common-Rail-Sensorin johto. Mistä sen tunnistaa? Millä suunnalla irroitettava liitin on? Moottorin keskellä sen etureunassa näyttäisi olevan lähinnä sentapainen liitin, mitä noissa tehoboksien mainoksissa on. Mutta siihen liittimeen päässee käsiksi ilman muovisuojuksen irroitustakin. Kirjoituksestasi päätellen irroitettava liitin on jossakin ylempänä. Autoni moottori on 2.3JTD.

KILLSTRÖM NIELS 22.10.2010 08:30

No jatketaan jutustelua asennuksesta. Se sensorin johto on 130 multijetissä siinä kiiltävän putken oikeanpuoleisessa päässä, itsestäsi katsoen. Ja tarvitset ns. siirtoleukapihdit jos näppivoimat ei riitä pusertamaan siitä liittimen sivuilta, siis purista ja vedä liitintä ulospäin. Itse jouduin käyttämään pihtejä oli senverran tiukka. Tähän laitat sen boxin mukana tulleen johdon, siinä on sellainen väliliitin joka sopii irroitetun tilalle ja sen jälkeen se irroitettu piuha siihen väliliittimeen. Uuden johdon päähän laitetaan se led valo virta päälle, valopalaa virran ollessa päällä kytkentä on onnistunut. Irroita ledi ja kytke se johto tehopoxiin. Toivottavasti oli tästä apua.

AHJOS TIMO 22.10.2010 16:02

Paljon kiitoksia tuosta täydentävästä ohjeesta, joka on sopivan yksityiskohtainen! Kopioin sen itselleni jonnekin talteen odottamaan tehoboksin ostopäätöstä, mutta varmasti jo sitä ennen tutkin autosta, jäikö jotakin vielä epäselväksi. Palaan asiaan vain, jos se on tarpeellista. Joten vielä kerran: Paljon kiitoksia Niels! (Anteeksi, että kirjoitin edelliseen viestiin etunimesi väärin. En varmaankaan ollut siinä suhteessa ensimmäinen enkä viimeinen.)

KILLSTRÖM NIELS 23.10.2010 07:09

Paljon kiitoksia Niels! (Anteeksi, että kirjoitin edelliseen viestiin etunimesi väärin. En varmaankaan ollut siinä suhteessa ensimmäinen enkä viimeinen.)

No et ole, siksipä olen vaan:

Nisse

KERTTULA PEKKA 06.11.2010 14:21

Mitä tarkoittaa,että molempia tehobokseja voi säätää?

KARJALUOTO PENTTI 06.11.2010 18:29

En tiedä mitä tarkoitat tarkalleen kysymykselläsi "molemmilla" Minulla on "racechipin" "kalliinpi" boksi. Siinä on kaksi säätöruuvia, jolla toisella säädetään railin aloituspainetta, jolla boksi alkaa huijata moottorin boksia ja toisella säädetään huijauksen määrää. Kumpaankaan en koskisi, mikäli homma tuntuu toimivan. Mikäli laskee liikaa aloituspainetta , se näkyy katsastuksen savutustestissä ja tehon ja väännön lisäys lisää moottorin ja voimansiirron kuormitusta.

LASSUS EVALD 06.11.2010 21:03

Minulla on Ducato 2.8 JTD. Siinä on aika hyvät vääntömomentit. Mutta syö aika paljon. 12.5 - 13.5 l/100km. Voisko tehoboksi siihen auttaa? --> vähentää kulutusta?

HÄNNINEN JUKKA 07.11.2010 08:55

Todennäköisesti säästät 0,5 - 1 litraa satasella. Katso yhteystiedot tuolta ylempää, ketjun alkupäästä.

MUHONEN LAURI 08.11.2010 15:24

Kun ostetaan käytettyä m-autoa,niin jääkö auton softaan jälki jos siinä on käytetty jotain "tehoboksia"? Saattais olla ratkaiseva tekijä päätöstä tehtäessä.

HÄNNINEN JUKKA 09.11.2010 05:29

Ei jää mitään jälkiä. Uudesta autosta kannattaa ottaa boksi pois kun vie huoltoon. Merkkiliikket vieroksuvat boksia ja laittavat päiväkirjamerkinnän auton tietoihin. Jos jotain tapahtuu voimansiirrossa ja boksi on havaittu, niin saattaa olla takuun kanssa vaikeuksia. Muistetaan, että autonvalmistajat ottavat samasta moottorista irti esim. 90 - 140 hp. Hinta on tietty huomattavasti kalliimpi isotehoisemmassa koneessa, vaikka muutos on periaatteessa sama kuin tehoboksilla aikaansaatu.

KOSKINEN JANI 09.11.2010 17:29

Missähän merkissä ihan samasta koneesta on 90 ja 140 heppaset versiot? Faktaa peliin eikä mitään yleisiä sanontoja.

HÄNNINEN JUKKA 09.11.2010 17:55

Minkälaista faktaa mihin peliin ? Eikö mene jakeluun, että samanlaisesta moottorista voidaan saada isoja tehoeroja polttoaineen syöttöä ja seosta muuttamalla. Tehoboksin saa pikkurahalla verrattuna tehtaan isompitehoisen moottorin hintaan. Autonvalmistajat eivät sen takia oikein tykkää koko tehoboksista. Siinä homman ydin.

VALKAMA MARKKU 09.11.2010 18:07

Joskus jossain yhteydessä joku sanoi: "Jos olisin hankkimassa matkailuajoneuvoa ja toinen olisi ulkona säilytetty ja toinen katoksessa...jne.

Siksipä sanon: Jos olisin hankkimassa matkailuautoa ja tarjolla olisi "lastutettu" versio ja tehtaanjäljiltä oleva niin...

Olkaa varmat että kyseisen alustan moottorista ulosotettuun/ottamattomaan tehoon on syynsä.

M Arkku

VALKAMA MARKKU 09.11.2010 18:14

Ja jatkoksi, kerran ajelin muina karavaanareina veturillani (bensa jeep) ja ryhdyin ohittamaan diesel volvo V70:ä. siinä vasemmalle kaistalle siirtyessäni huomasin SAATANALLISEN savupilven pöllähtävän volvon putkesta. Muuta sitten ei tapahtunutkaan. Paitsi että takapuskuriini juuttui perskärpänen. Tarinan volvon voi korvata millä tahansa lapsellisen omistajan mopolla.

M Arkku

KOSKINEN JANI 10.11.2010 12:00

Hänninen: Faktaa tuosta että samasta koneesta otetaan tuolla skaalalla tehoja, tuo sun kommentti on ihan tyypillinen helppoheikkimyyjän sammakko millä ei ole todellista tietoa takana.

Ainakaan matkailuautoissa ei tuolla tehoskaalalla samalla moottorilla ole missään merkissä vaihtoehtoja.

Eikä kyllä henkilöautoissakaan esim. 2.0 hdi nimikkeellä myydyt, 90 heppasesta kun mennään 136 heppaseen niin koneessa on ihan riittävästi eroja...

Softalla ja bokseilla saadaan kyllä tehoja ulos, se ei ole ongelma mutta näitä ei yleensä voi verrata tehdastekoisiin (pl. volvo 2,5l 20v koneen laiskempi versio).

Eroja kun on vaikka tuollaisessa 2.0 hdi koneessa laiskimman ja tehokkaimman välillä ulkonaisestikin havaittavissa venttiilimäärässä, välijäähyssä, turbossa. Sisäiset erot sitten vielä lisäksi. Ja sitten vielä vaikka kytkin, vaihteistot ja voimansiirto mukaan, niissäkin kun on laiskimman ja tehokkaimman välillä eroja. Ja siinä syy miksi autovalmistajat ei näistä bokseista tykkää.

Asiantuntijaa voi kuka tahansa leikkiä vakuuttavilla puheilla varsinkin kun kauppaa tavaraa, ja sitten kun penätään perusteluita niin ollaan herne nenässä...

Niin joo asiantuntijaksi en suostu itseäni sanomaan, vain vähän noita koittanut tutkia. Ja onhan sitä harrastuspohjalta tullut tehtyä ihan oikeitakin muutoksia moottoripuolellakin, kilpurin (bensa tietty) koneesta orkkistehoon verrattuna tuplamäärä tehoa, vaparidieselin turbotusta+välijäähyä, EDC15 ohjaimisen dieselin boksivirityksiä ja ecu mappauksia. Nämä siis vain harrastamisen ilosta ja että töissä jaksaisi paremmmin :D Edc15 pohjalta tehdystä 110 heppasesta hdi vakiokoneesta ei saa millään enempää kuin 145 heppaa ulos kun suuttimet loppuu kesken, tämä mitattua faktaa, no niin no, olihan siinä kuitenkin sitten 110 heppaa 2200 rpm => 5000 rpm välillä eli kohtalainen muutos. Pitäisi vaihtaa turbo, välijäähy ja suuttimet että uskaltaisi/pääsisi kunnon lukemiin.

HÄNNINEN JUKKA 10.11.2010 12:42

Nojoo, asiaa varmaan kerrot Jani. Bokseista vaan liikkuu paljon kielteistä asennejorinaa kun ei tietoa eikä ymmärrystä ole riittävästi. Ja tottakai autonvalmistajat ottavat ne tuhannet eurot isommasta koneesta mieluummin kuin hyväksyvät boksin. Tehoboksit ovat keskieuroopassa jo paikkansa lunastaneet ja pikkuhiljaa yleistyvät meilläkin. Ei tarvitse olla helppoheikki eikä sammakoita päästellä kun Sinunkaltaisesi pilkunviilaajat keskittyvät nipottamaan epäolennaisuuksista. Olennaistahan on boksin antama lisäteho, ennenkaikkea lisääntynyt vääntö, ja halpa hankintahinta.

KOSKINEN JANI 10.11.2010 13:31

Mikään pilkunviilaaja, itse annoit ymmärtää että ihan samoja myllyjä kaikki ja tällä saa pikkukoneesta vastaavan kuin se tehokkaampi on.

Etkä kyllä ole maininnut sitäkään riskiä että cr-paine kun huijataan alemmaksi niin cr-painepumpun kolmas mäntä kytkeytyy aiemmin ja cr-paine menee korkeammaksi kuin suunniteltu ja järjestelmä ei välttämättä kestä sitä. Tämä riski kasvaa mitä isommalle säädetään. Eli ei tuo purkin asennus nyt ihan mikään riskitön ole.

Minkälaisen takuun annat purkkien myyjänä siinä kohtaa kun korkeapainejärjestelmä alkaa vuotamaan tai paineensäädin korkkaa jne?

Joskus aikanaan noita ajattelin myös alkaa kauppaamaan mutta en uskaltanut ottaa riskiä myöhemmin tulevista valituksista tai korvausvaatimuksista...

Ja oikea hinta tuollaselle purkille on 100 euroa kotiin tomitettun, ei yhtään yli. Samaan kylläkin pääsee ihan diy evry mallilla minkä kustannukset on muutamia euroja.

AHJOS TIMO 10.11.2010 14:33

Osaisiko joku kertoa, minkälainen prosessi on tehoboksin itseasennuksen edellyttämä muutoskatsastus ja paljonko se maksaa?

HÄNNINEN JUKKA 10.11.2010 15:22

Timo, varmista se muutoskatsastusasia katsastuskonttorista.

Faktaa: Ennen näihin bokseihin ryhtymistä luin ensiksi näiltä meidän sivuilta käydyt keskustelut vuodesta 2007. Kirjasin 50 tehoboksin hankkineen karavaanarin mielipidettä ja kokemuksia. Jokainen oli tyytyväinen, kukaan ei moittinut. Kerrottiin, että katsastusmies oli vain nyökkäillyt hyväksyvästi boksille. Poikkeuksetta olivat kaikki tyytyväisiä tehon ja ennenkaikkea väännön lisääntymiseen. Polttoaineen kulutus oli pienentynyt keskimäärin 0,5 - 1 litraa/100km. Näitä kokemuksia voi lukea etsimällä hakurista teholastu ja/tai tehoboksi. Kielteisiä kannanottoja oli niitäkin ja niiden olennainen sisältö oli pelko (ei tieto) moottorin tai voimansiirron rikkoutumisesta Saksan autoliitto ADAC teki tutkimuksen tehobokseista, eikä raportoinut yhdestäkään tehoboksista aiheutuneesta vauriosta. http://wwwl.adac.de/Auto_Motorrad/Technik_Zubehoer/Chip_Tuning/default.asp?

KOSKINEN JANI 10.11.2010 15:50

Muutoskatsastuksen vaatimukset on aika tiukat että tuollasen boksin saa muutoskatsastettua. Vähäpäästöisen auton moottorin muuttaminen laillisesti (tässä tapauksessa, pieniä muutosmahdollisuuksia hyväksytään) vaatii käytönaikaisen päästömittauksen ja niitä tekee pari paikkaa suomessa. Maksaa 1500 eurosta ylöspäin ja sitten vielä konttorin maksut päälle. Ja tuon hinnan maksat menee se läpi tai ei.

HÄNNINEN JUKKA 10.11.2010 16:24

Muutoskatsastusta ei vielä kukaan tehoboksin ostanut ja asentanut ole ainakaan tällä keskustelufoorumilla kertonut tehneensä, kokemukset katsastusinssien asenteista ovat olleet pelkästään myönteiset.

HJELM ARTO-VEIKKO 14.11.2010 09:47

Itselläni on 2,5 td vm 96 .Löytyykö siihen voimaa. Pumpun päästä on lisätty syöttöä 1/8 osa kierrosta,auttoi vähäsen. Onko muita keinoja. Kun olen "moottorimiesten"kanssa keskustellut keinot tuntuvat olevan vähissä. Harkitsen 2,8tdi vaihtoa koneeksi mutta voimalisäys on ilmeisesti pieni hintaan ja työmäärään nähden.

KILLSTRÖM NIELS 15.11.2010 09:04

Harkitsen 2,8tdi vaihtoa koneeksi mutta voimalisäys on ilmeisesti pieni hintaan ja työmäärään nähden.

Tuohon vois lisätä: Vaihda auto on kalliimpi vaihtoehto tai muuta asennetta ja nauti hiljaisemmasta vauhdista ja maisemista.

Tää nyt ei ollut mikään provo, muistui vaan se nuoruuteni aika kun ajelin 2cv -56:lla. Oli vaan 325cm3 moottori ja kaikki 12hv. Sen siinä oppi, minkä bensassa säästi sen eväissä hävisi.

KAARNA PAULI 24.11.2010 17:21

Lehtinen Väinö mainitsi aiemmin halvemman tehoboxin säädön olevan mahdollista,tarkistin asian huollon yhteydessä minun boxissa ei ole mitään säätöjä vain töpseli kiinni ja siinä se säätö on.

VALTONEN TERO 27.11.2010 11:29

Pauli Kaarnalle:

Minäkin tilasin RaceChipin halvemman boxin, 144 EUR postikuluineen. Ja sitäkin on kyllä mahdollista säätää, boksi vaan täytyy avata. Se käy helposti avaamalla pari ruuvia. Piirilevyllä on kaksi säätöpotikkaa, joilla säädöt saa tehtyä. Toiminta on selvitetty asennusohjeessa hieman epäselvästi, enkä ole itse katsonut tarpeelliseksi noihin kajota. Tehdasasetuksillakin boksin vaikutus on ollut ihan riittävä.

Itsellä boksi kiinni 125 hp Transitissa ja kulkee kyllä pirteästi. Kulutusta en ole vielä päässyt vertailemaan.

Liitteenä pari kuvaa boksista, toisessa näkyy mainitut säätöpotikat.

HÄNNINEN JUKKA 02.12.2010 16:32

Tuossa Tero osasit just naulan kantaan. On siinä halvemmassa mallissa niitä säätömahdollisuuksia, vaan mitä varten pitäis säätää kun naurettavalla pikkurahalla saa ruhtinaallisesti lisää vääntöä ja tehoa. Kun kävin RaceChip GmbH:n tehtaalla, niin he kyllä näyttivät ja selvensivät ihan tarkaan miten niitä pieniä boksin sisällä oleviä palikoita uudelleen järjestelemällä saadaan ehkä vielä 1-3% enemmän tehoja. Mutta sitten tulee riski, että joku innokas mutta osaamaton sotkeekin palikat ja koko boksi ei enää toimi. Noinkin simppeliä tehoboksia saapi helpommin säädeltyä numeroin varustetuilla kiekoilla, boksia avaamatta, panemalla likoon satasen verran lisää euroja. Vieläkin hinta on olematon suhteessa koko boksista saatavaan hyötyyn. Olen myös päättänyt, että omalta osaltani pyrin parantamaan suomi-brändiä ja myyn nyt suoraan varastostani RaceChip tehoboksin postikuluineen 5 (viisi) euroa halvemmalla kuin edustamani saksalainen tehdas. Suomenkielinen käyttöhje ja ilmaiset puhelinneuvot sisältyvät hintaan.

LEHTONEN VEIKKO 03.12.2010 14:58

"Itselläni on 2,5 td vm 96 .Löytyykö siihen voimaa. Pumpun päästä on lisätty syöttöä 1/8 osa kierrosta,auttoi vähäsen. Onko muita keinoja. Kun olen "moottorimiesten"kanssa keskustellut keinot tuntuvat olevan vähissä."

Minulla on myös _96 mallin 2,5 TDI. Käytin holjan auton dieselhuollossa. Suuttimet tsekattiin, ei hyvät. Vaihdettiin suutinkärjet ja niiden paineet kohdilleen. Kun nä olivat kunnossa ja paikallaan, kone käyntiin. Eron moottorin käyntiäänessä huomasi heti. Asentaja vielä muutti hieman syöttöä ja hyvältä vaikutti. Kotimatkalla motarilla kokeilin pikkasen ja nyt menee, ainakin mulle riittää. Perusasiat siis pitää olla kunnossa. Uskoisin, että ainakin meidän nopeusrajoituksilla paukut riittää koneessa. Ja kun vielä noudattaa järkevää ajotapaa, eio se kulutuskaan ole mahdotonta. Autoni kokonaispaino on 3200 kg ja kulutus syksyllä huonoilla suuttimilla 10 ltr pinnassa. Katotaan seuraava reissu, jännä nähdä, mihin lukemiin säädöissä olevalla koneella pääsee.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.