Harmaavesi säiliön lämmitys

LASSUS EVALD 03.09.2010 21:17

Olen tilannut jäätymiseston vahti vapaa ajan tarvike talosta harmaa vesi säiliöön varten. Onko kellään kokemuksia sen asennusta? Voiko sen tehdä itse helposti? Riittääkö tämä "vahti" vai pitääkö eristää säiliöä myöskin? Jos niin, millä eristeellä kannattaa laittaa?

KOSKINEN OLLI 03.09.2010 22:19

Harmaavesisäiliö liennee auton alustan alla..? Kyllähän sen säiliön voi itse eristää, mutta eristys on tehtävä aivan joka puolelle, joten säiliö pitää irroittaa. Irroitus on periaatteessa helppo, muttei pulmaton, vesiputkien liitokset pitää irroittaa ja kytkeä taas paikalleenasennuksessa. Eristeenä voi käyttää esim solumuovia, siis tuota jota käytetään teltanmakuualustoissa. 10-20mm kerros riittää. Itsellimautuvan asennus on käytännössä helpointa. Tärkeintä on että lämmitys pitää olla tyhjennyshanan kohdalla, se nimittäin jäätyy ensimmäisenä ja estää säiliön tyhjennyksen.

LASSUS EVALD 04.09.2010 19:42

Kiitos vastauksesta. Voiko jättää säiliön eristämättä jos asennetaan "lämmitys tulppa" tyhjennys aukon lähellä? Voiko säiliö käyttää talven aikana?

KOIVUPURO PEKKA 04.09.2010 21:20

Jos aiot käyttää vettä oikeasti talvisaikaan ja säiliö on korin alapuolella, kylmässä tilassa, niin oma kokemukseni niiden eristämisestä/lämmitämisestä on sen kaltainen , että unohda molemmat ja laita esim istuinryhmän sisään tai lämpimään takatalliin vaikka pienempi säiliö, joka on lämpimässä ja ohjaa harmaat vedet sinne tai ota letkut irti sieltä alla olevasta säiliöstä ja ohjaa vedet suoraan maahan ! Jälkimmäinen vaihtoehtokaan ei ympäristöä turmele, koska siinä menee luontoon hiukan saippuaa ja hammastahnaa, jotka eivät ole myrkyistä pahimpia ! Tuo eristäminen olisi tehtävä tosi vahvasti ja sinne olisi saatava lämpöä auton lämmitysjärjestelmästä, jotta vesi oikeasti pysyy sulana vaikkapa -15 asteessa ! Itse valitsen nykyään autoni siten, että on oikea kaksoispohja, jossa säiliöt ja muu tekniikka on lämpimässä tilassa ! Ainakin viime talvena Eura Mobilen Integrassa saattoi käyttää vettä vaikka kylmimmillään pakkanen paukkui Rukalla liki -40 asteessa ja suihkussa käyntikään ei ollut ongelma!

LASSUS EVALD 05.09.2010 10:51

Kiitoas vinkeistä! Olen jo tilannut se lämmitystulppa. Asennan sen tyhjennys aukon lähellä. Yritän eristää säiliö ulkopuolisesti. Saa sitten nähdä talven aikana kuinkas se onnistuu. Mutta epäilen että olette oikeassa. Pitäisi olla auton väliphjassa tai sisäpuolella.

KOSKINEN OLLI 05.09.2010 20:39

Koivupuro kirjoittaa asia. Eristetty säiliö voi olla hieman työläs kovemilla pakkasilla. Minulla on 20mm solumuovilla eristetty säiliö. Lämmityksenä säiliön lämmöneristyksen sisään puhallan Trumatic lämpö- ilmapuhallusletkusta haara ja 20mm putki vie ilmaa tyhjennyshanan tienoille. Lisäksi pieni apupuhallin lisää tuon ilman määrää kovemmilla pakkasilla.

Lämpötilan seuraamiseen käytän lämpömittaria, jonka anturi on viety harmaasäiliön pohjan ja lämmöneristyksen väliin. Hanan tienoilla on 12V sähkövastus jolla saa hanaa lämmitetyksi tarvittaessa. Sitä en kyllä käytä käytännössä, kuin aivan tarvittaessa, koska sen käyttö ei ole mielestäni aivan riskitöntä.

Arvelen että sulana pysymiseen pakkaskeleissä tavitaan 50-100W jatkuvaa tehoa. Pelkkä lämmöneristyskin riittää viikonloppumatkailun tarpeissa syksyn pikkupakkasilla, jos eristettyyn säiliöön laskee 60asteista vettä kuumavesivaraajan sisällön verran.

Jos on nestekeskuslämmitys, niin silloin harmaavesisäiliöön kannattaa tehdä vesikiertolenkki ja systeemi on toimivampi.

SUOMINEN TAUNO 06.09.2010 10:45

Kyllä kaikki kirjoittajat ovat puhuneet ihan täyttä asiaa, mutta en ottaisi tuosta asiasta noin suurta murhetta. Olen käyttänyt harmaavesisäiliötä talvella kovillakin pakkasilla ilman mitään eristyksiä tai lämmityksiä. Tärkeätä on varmistaa, ettei auton alla ole jätevesisäiliöön meneviä eristämättömiä putkia. Mikäli niitä on, ne on syytä eristää. Jos tuloputket pysyvät sulana, vesi menee säiliöön, jonne voi sitten laittaa vaikka suolaa. Tyhjennysputki tosiaan herkästi jäätyy ja sen sulattamiseksi käytän sitten tavallista lämpöpuhallinta. Ei se jätevesisäiliön jäätyminenkään nyt sitten mikään katastrofi ole. Sehän on muovia ja kestää kyllä jäätymisen.

KOIVUPURO PEKKA 06.09.2010 14:04

No eihän se jäätymällä säry välttämättä, mutta on se kova homma saada sulaksi talviaikana jos on umpeen jäätyneenä 120 litraa vettä! Auton pitää olla lämpimässä hallissa monta päivää jotta vesi on taas juoksevassa muodossa, koska hallit pakkaavat olemaan lattian pinnasta aika vilpoisia ! Jäätyminen esim. 15 asteen pakkasessa ilman eristystä ja lämmitystä tapahtuu muuten yllättävän nopeasti ! Ongelmaksi tuleekin sitten että et voi laskea vettä lavuaarista jäätyneeseen tankkiin ja sen jälkeen asuminen on aika hankalaa, jos et voi tiskata tai pestä käsiä tms. !

MIKKONEN MATTI 06.09.2010 14:26

Talvella voi tiski- ja käsienpesualtaasta johtaa vedet painollaan sisätiloihin sijoitettuun tilapäissäiliöön, mutta suihkuvedet menisivät mielellään lattian alle. Olen miettinyt, että jos suihkun pohjalla olisi keräilykaivo, josta pumppu nostaisi veden heti lämpimänä sisäsäiliöön, ei jäätymisongelmaa olisi.
Täällä oli linkki Hymerin huolto-ohjeisiin, josta olin lukevinan että Hymerissä olisi tällainen viemäripumppu. Osaako joku kertoa siitä?

MIKKONEN MATTI 06.09.2010 15:30

Pitää heti korjata noita muistikuvia. Tieto suihkun harmaavesipumpusta oli tuolla karavaanari.infon keskustelussa ja automerkki oli Kabe. Mutta melkein oikein.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.