kaasua kaasua

MENNA JARMO 03.09.2010 00:04

Miten lie, onko luvallista? Mulla on pari täyttä komposiitti kaasupulloa mallia päältä ladattava. Vaunussa on sivuventiili. Voinko / mitä asetukset sanoo, jos vaihdan vaunuun grillistä päältä ladattavan paineenalennus venttiilin ja käytän kaasun vaunussa. Olisihan tuo vaunun kokonais painokin pienempi.

NYYSSÖNEN KAJ 03.09.2010 11:09

Päältäpainettavat ovat luvallisia matkailukäytössä, itse vaihtaminen on luvanvaraista ja kaasukatsastuspöytäkirjassa on maininta kumpi pullotyyppi on käytössä.

Minulla on ensiasennuksena päältäpainettava.

LAHTI ANTTI 03.09.2010 11:47

"kaasukatsastuspöytäkirjassa on maininta kumpi pullotyyppi on käytössä."

Vaunuissa ei ole mainittua pöytäkirjaa ja molempia venttiilityyppejä saa käyttää halutessaan. Mikä on huomioitava, jos on käytössä Primuksen pannu, niin se vaatii eri paineen kun painettava venttiili antaa.

PALIN MATTI 03.09.2010 11:53

Huomionarvoinen seikka tuo Andyn mainittema. Painoventtiiliä ei taia olla olemasa Primuksen käyttämälle 0,5 bar paineele. On vaan nuita 0,03 bar paineisia. Monissa vaunuissa ja autoissakin rajoittaa kaasupullokotelon korkeuskin vielä tuota painoventtiilin käyttöä.

NYYSSÖNEN KAJ 03.09.2010 12:31

On minulla primuksen päältäpainettava venttiili, joka on tarkoitettu puhalluspolttimelle. antaa painetta niin paljon kuin hanasta kääntää, ei käy primuspannulle.

VALTONEN MARTTI 03.09.2010 12:40

Minulle on kerrottu asiantuntijataholta,ettei komposiittipullo toimi pakkasissa.Kertokaapa kokemuksista.

HAAPANEN TIMO 03.09.2010 15:42

Minkä ikäinen vaunu on kysymyksessä? Vuoden -07 jälkeen vaunussa täytyy olla letkurikkoventtiilillä varustettu paineensäädin. Homma eroaa autoista siinä mielessä että vaunuissa tämä säädin on suoraa pullossa kiinni, eikä korkeapaineen alaista letkurikkoventtiiliä tarvita, ainoastaan uuden hyväksynnän mukainen säädin pitää olla.

Toinen asia on jo aiennin mainittu perinteinen Primus-lämmitin, siinä ei voi painoventtiiliä käyttää.

Venttilin vaihto on klemmarikiinnitteisenä puolen minuutin homma, jos yllämainitut seikat eivät ole esteenä vaihda pois.

@timppa

SUOMI SEPPO 03.09.2010 18:47

Mihin perustuu tuo letkunrikkoventtiilin pakollisuus ja miksei sitä voida kiertää liimaamalla tarra "käyttö liikenteessä kielletty"? Minulla on 2009 auto ja eipä taida olla ko. venttiiliä. Olisi hyvä tietää mihin vedota, ennenkuin alkaa keskustella SUURIN KIRJAIMIN myyjän kanssa. @seppo

LAHTI ANTTI 03.09.2010 19:36

Letkurikkoventtiili ei ole vielä pakollinen varuste Suomessa jos käytetään kaasulaitteita ajon aikana. Toisin on esim. Saksassa jossa se on ollut jo muutaman vuoden pakollinen.

IPATTI VEIKKO 03.09.2010 20:24

Komposiitti pullossa ei ole kaasua kuin 10 kg ja saantia ei ole turvattu joka paikasta.

IPATTI VEIKKO 03.09.2010 20:26

Vastakysymys kansiventtiilin käyttö Primus lämmittimessä. OIlisi syytä selvittää miksi ei voi käyttää. En usko, että asian tila olisi näin. Tiettävästi ei lämmitin minkälaisesta pullosta kaasu tulee.

AHONEN AULIS 03.09.2010 20:53

Tuollaista venttiiliä myy Best-Caravan kyseiseen käyttöön.Terv.AA. http://www.best-caravan.fi/index.php?sivu=CARAVAN%20MARKET

AHONEN AULIS 03.09.2010 20:58

Ei mene suoraan kohteeseen.Vasemmalta listalta klikkaa kaasutarvikkeet niin tulee esille.Terv:AA.

LAHTI ANTTI 03.09.2010 21:16

Veikko.

Epämääräiseen kirjoitukseesi vastaus, lue Matti Paliinin vastaus ketjun alkupuolella eri paineista.

MENNA JARMO 03.09.2010 23:46

ISO Kiitos vastauksista, mielipiteistä ja kannanotoista. Jarmo ottaa ruuvimeisselin käteen ja vaihtaa paineenalennus venttiilin grillistä vaunuun.

HAAPANEN TIMO 04.09.2010 08:59

Kyllä letkurikkoventtiili on pakollinen -07 ja siitä eteenpäin. Sekä vaunuissa että autoissa. Käyttökieltokyltilllä ei ole asiaan merkitystä. Nyt on kiire, jatkan asiasta huomenna. @timppa

HAAPANEN TIMO 05.09.2010 15:01

Seppo! Katso linkin kuvat, asia selvinnee sieltä: http://picasaweb.google.fi/timppahaapanen/Paineensaatimet#

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 15.09.2010 12:22

Kävin eilen 14.9.2010 ostamassa 30 mbar päältäpainettavan säätimen letkunrikkoventtiilillä. Wilhtom Oy myy kahta mallia sisäärakennetulla ja ulkoisella letkunrikkoventiilillä. Otin ulkoisella koska sisäisestä ei päälle näy mitään sen olemassaolosta. hinta 19€.

Säätimen päällä lukee "kotitaloussäädin" mutta eipä liene olemassa eri malleja ajoneuvokäyttöön päältäpainettavissa.

HAAPANEN TIMO 15.09.2010 15:51

Kyllähän siinä letkurikkoventtiili on, oikein hyvä säädin vanhempaan kalustoon. Näitäkin kyllä on olemassa ajoneuvokäytön hyväksynnällä EN 12864. Mutta ei EN 12864 Annex D:n mukaisia.

Tämä säädin ei käy 1.4 -08 jälkeen rekisteröityyn autoon tai vaunuun. Ei edes vaunuun, vaikka vaunussa säätimen saa kiinnittää suoraa pulloon.

Matkailuluautoilijat Ry:n lehdessä 3/-10 Suomen Vaunuosan Perttu Muuronen kirjoittaa puutaheinää artikkelissaan "Turvallisesti liikenteessä" Muuronen väittää kaasulaitteiden käytön olevan ajonaikana kiellettyä ellei ajoneuvossa ole letkurikkoventtiileitä.

Suomessa ei ole mitään käyttökieltoja, eikä ole mahdollista asentaa vanhojen määräysten laitteita 1.4 -08 jälkeen rekisteröityihin ajoneuvoihin.

Toisin päin: Vanhat ajoneuvot ovat täysin oman aikansa pykälien mukaisia, eikä niitä tarvitse muutella.

Harmi jos karavaanarit lehtijutun perusteella aiheetta vaihtavat toimivia laitteita uusiin. @timppa

NYYSSÖNEN KAJ 15.09.2010 16:43

Minun auto on reisteröity 17. kesäkuuta 1980 joten riittävän vanha käyttämääntuota säädintä. Mutta virallinen kaasuasennuslike ei edes ehdottanut mainitesemaasi standardin mukaista säädintä!

Saksassa on letkunrikkoventtiili uusissa pakollinen, mutta tämä määräys ei voi rajoittaa toisessa EU-maassa sallitun ajoneuvon ajoa Saksan tiellä. Saahan saksalainen matkailuauto ajaa Suomessa vaikka siinä on iso kiinteä kaasusäiliö.

Auton kaasuasennukset täyttivä 10 vuotta ja sen kunniaksi kävin suorittamassa täyden tarkastuksen niin tiiveyden kuin yksittäisten laitteiden toimivuuden osalta. Tämä edellytti kaksi käyntiä ennenkuin kaikki kaasulaitteet saatiin asianmukaisesti tarkastettua ja huollettua.

SUOMI SEPPO 15.09.2010 19:44

Suoraan sanoen olen aivan ymmällä ko. venttiilistä. Onko se Suomessa pakollinen jostain käyttöönottovuodesta lähtien ? Välittämättä siitä ajaako ko. vehkeellä vai seisottaako sitä oimalla pihalla ilman pulloja. @seppo

ASIKAINEN MATTI 16.09.2010 10:29

Ei se mikään pakollinen ole ja vaunu/automyyjät vetäytyvät vastuusta kiinnittämällä ajonaikaista käyttökieltoa koskevan tarran kaasukaappiin; onhan se paljon halvempi kuin letkunrikkoventtiili.

KÄRKI KAARLO 16.09.2010 11:11

Eihän kovin kummoinen asennettava ole tuo venttiili ja hinta on 15.23e. tämäkö on siis pakollinen -08 jälkeen rekisteröidyissä autoissa /vaunuissa ? venttiili tulee suoraan säätimeen. @KK.

SUOMI SEPPO 16.09.2010 17:21

Sitä minäkin olen ihmetellyt jos ko. venttiili olisi pakollinen niin eipä se uuden auton hinnassa tuntuisi missään. Miksi temppuilla tarroilla kun venttilit saisi parilla kympillä ja tuloskin olisi parempi.

HAAPANEN TIMO 16.09.2010 19:07

Uskokaa nyt, letkurikkoventtiili/-venttiilit ovat pakollisia 1.4-08 jälkeen rekisteröidyissä autoissa ja vaunuissa.

Tutustukaa linkin kuviin ja teksteihin, kuvista näkyy minkälaiset laitteet näissä uudemmissa pitää olla:

http://picasaweb.google.fi/timppahaapanen/Paineensaatimet#

Eikä letkun väliin asennettava venttiili missään nimessä ole tähän tarkoitukseen hyväksytty.

Lakimuutoksen aikoihin oli epäselvyyttä siitä mitä ja miten piti asentaa. Osa autoista ja vaunuista tulee maahan ilman mitään letkuja tai säätimiä, pelkkä putkenpää törröttää pullokotelossa. Vaillinaisilla tiedoilla liikkeet asensivat kuka mitenkin.

Lisäksi muutama vuosi sitten Trumaticin käyttöohjeisiin jäi suoran käännöksen jäljiltä Saksan vanha kansallinen sääntö jossa määrätyillä vuosimalleilla oli ajonaikainen käyttökielto. Luultavasti juuri tästä syystä näitä tarroja ilmestyi tänne meillekkin.

Asennusvirheitä oli paljon. Liikkeet asensivat vaunuihin autoihin tarkoitettuja korkean paineen letkurikkoventtiileitä, tai toisaalla tavallisia paineensäätimiä käyttökieltotarroin. Tai sitten oikeat laitteet ja silti käyttökieltotarrat.

Varmasti näitä esimerkkejä on tien päällä tälläkin hetkellä.

@timppa

KÄRKI KAARLO 17.09.2010 11:10

Uskotaan Timppa. laitan kuitenkin kuvan vielä miten meinasin asennutta letkurikkoventiilin , pullon ja säätimen väliin, käyn kaasuasentajalla ens kuussa niin laitatan samalla.

SUOMI SEPPO 17.09.2010 20:07

Yritin saada tietoa Caravan messuilla letkunmurtumissuojasta ja varsinkin sen pakollisuudesta Suomessa. Kolmelta eri taholta sain saman selityksen : "EU:n lämmitysdirektiivi määrää, että nestekaaslaitetta ajon aikana käytettäessä, on matkailuajoneuvossa (alkaen 01/2007) oltava letkunmurtumissuoja, jotta onnettumuustilanteessa johdon revetessä kaasua ei pääse ulos." Timppa, en vieläkään ole saanut sinulta selvitystä, mihin perustuu tuo sinun ehdoton määräys, että kaikissa ajoneuvoissa on oltava ko. suoja (4/-08 ja uudemmat) vaikka se olisi ns. "puutarhaleirissä". Löytyykö esim. Tukesìlta kirjallista tietoa ? @seppo

HAAPANEN TIMO 18.09.2010 09:24

Siirtymäaika alkoi 1.10-07. Tämän 1.4-08 mainitsen siksi että se on ehdoton takaraja minkä jälkeen ei vanhan direktiivin laitteita enää saa asentaa. Koska niitä ei saa asentaa, ei tarvita, eikä voi olla olemassa mitään ajonaikaisia kieltoja.

Kuten ylempänä mainitsin asiasta on asennusliikkeissä vieläkin epäselvyyttä.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:330:0012:0015:FI:PDF

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.