- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- TMC-palvelu
TMC-palvelu
Avaan vielä yhden ketjun näistä navigaattoreista kun tuo "minkä navigaattorin omistat" venyi aika pitkäksi. Vaikkakin lainaan alustukseksi Sirkiän Martin juttua sieltä:
"RDS-TMC-liikennevastaanottimen antamien ajantasaisten reitille osuvien tietöiden aiheuttamien hidastusten ja ruuhkatietojen kanssa reittiä valitessa, ei juuri ruuhkissa tarvitse seisoskella. On helppo verrata tompan laskeman nopeimman vaihtoehtoisen kiertotien ajoaikaa työmaan kautta ajettaessa aiheutuvaan aika viivästykseen."
Omat kokemukseni ovat vähäisiä ja toistaiseksi vain kotomaasta, mutta tuntuu siltä että ihan pienen viivästyksen takia ei kannata lähteä kiertämään vaikka navigaattori sitä ehdottaisi.
Ajelin runsas viikko sitten Helsingistä Kokkolaan Päijänteen itäpuolta ja hyvissä ajoin ennen Vaajakoskea Tomtom alkoi ehdottaa kiertotietä Lievestuoreen kautta ja väitti että Jyväkylän jälkeen motarilla on vain toinen kaista käytössä, viivästyminen n. 7 min. Ja kuinka ollakaan, olihan siellä toinen kaista suljettu, mutta etelään päin (asfattitöiden takia), pohjoiseen molemmat kaistat vetivät normaalisti 100km/h. Varmasti olisi ollut turha kieto ja hitaampi.
Tuon jälkeen yritti ohjata Uuraisten kautta Hirvaskankaan siltatyön takia, joka ei käytännössä hidastanut kuin ehkä n. minuutin verran, jos sitäkään.
Elikkä hieman kyseenalaistan koko toimintoa, ainakin Suomessa. Vikahan ei välttämättä ole navigaattorin vaan Destian, joka tiedot antaa.
Mitä kokemuksia muilla Suomessa tai Euroopassa?
Vähän samanlainen tuntu tompan tmc:stä..
Liian herkästi rupeaa ehdottelemaan kiertoa, saa tosin säätää; ei_ehdota, ehdottaa tai autom. laskee uuden reitin.. Pidemmän siirtymän kanssa lasken ilman tmc:tä tai "laske alkuperäinen" vertailuun. Aina ei nopein ole "paras" - joskus lyhyin. Toinen juttu ajaako max tiekohtaista, esim. motarilla. Tokihan saa säätää max ajonopeuden reititykseen - jaksaako vaihtaa..
Tompan sivupalkissa ei näytä kaikkia viivästyksiä ikonein vaikka matka-ajassa kertookin. Tilanne päivittyy sitä mukaan kun matka etenee. Erikseen katsomalla "ongelmat reitillä" kertoo kaikki, myös loppupään ongelmat - siis kun reitti useita satoja kilsoja.
Pk-seudun työmatkaliikenne ei ole Destialla niin On-line, että olis ajantasalla - no ehkä Kehä I ja III työmaiden takia jonot ajassaan, mutta onnettomuuksista johtuvat ei lainkaan.. Aika ajoin Destia välittää "hömppätietoa", esim. nyt kesällä VT5 (Lusin jälkeen) olisi ollut "tie suljettu" - oli vain toinen kaista käytössä (kierto olisi ollut iso)..
Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissa välittää tietoa, mutta ei esim. Puolassa, jossa kaikki tieto olisi plussaa..
Navigonin TCM ehdotteli Euroopassa aina silloin tällöin kiertotietä. Syytä yllättäville reittimuutoksille se ei koskaan ilmoittanut. Ehkä tuo syykin olisi löytynyt laitetta tarkemmin räpelöimällä, mutta moottoritiellä sellainen ei oikein onnistu. Ja tuskin olisin saksankielisistä ilmoituksista paljoa ymmärtänytkään.
Jätin säännöllisesti noudattamatta noita navigaattorin ehdottamia vaihtoehtoreittejä. Muutaman kerran juutuin hetkeksi ruuhkaan, mutta jälkeenpäin jäi sellainen kuva, etten olisi säästänyt yhtään aikaa käyttämällä ehdotettua kiertotietä.
Eli kokolailla turha ominaisuus tuo TCM.
Kesäkuussa Antwerpenin ringillä oli ruuhkaa ja Navigon reititti keskustan kautta. Tulipahan koettua keskustan ruuhkat, niistä se TMC ei ilmeisesti "tiennyt". Sen opin, että seuraavilla reissuilla vaihtoehtoreititys on pois päältä
Kovin on saman suuntaiset kokemukset kaikilla kirjoittaneilla ja näyttäisi olevan merkistä riippumaton. Saman informaation kaikki merkit tietysti saavat. Tuskin esim. Saksassakaan samalla alueella on monta palvelun tuottajaa?
Elikkä automaattista uuden reitin valintaa ei ainakaan kannata pitää päällä.
Huomasin muuten että avauksessa tuli lapsus, ehdotti tietenkin Laukaan kautta, ei sentään Lievestuoreen. Mutta turhaan joka tapauksessa
Markolle: Jos sinulla on valittuna navissa Suomen kieli, niin ne tiedot ovat Suomeksi. TMC:ssä lähetetään vain "muutamia" bittejä jotka navi tulkkaa kullekin käyttäjän valitsemalle kielelle. Esimerkiksi "yksi kaista pois käytöstä" on sama bittikuvio Saksassa ja Suomessa, kielen valitsee käyttäjä.
Omalta kohdaltani olen huomannut, että Saksassa tiedotteet yleensä pitivät hyvin paikkansa ja olivat reaaliajassa. Suomessa, kuten Italiassakin tiedotteet oli vähän sitä sun tätä, eivät yleensä pitäneet paikkansa. Suomessa tulee usein tiedotteita tietyömaasta ja kymmenien minuuttien hidastuksesta, mutta kun paikalle tulee ei työmaasta ole jälkeäkään eikä hidasteita ole. Destialla olisi tässä vielä paljon kehitettävää, mutta olisiko hyötyä muualla kuin pääkaupunkiseudulla.
Samoilla linjoilla tunnutaan olevan. Itsellä TMC:n kautta tullut tieto tietyömaasta on usein osoittautunut vanhaksi tai jopa perättömäksi. Soitin kerran Destian palveluun ja kysyin, miksi TMC antaa virheellistä tietoa. Se johtyi kuulemma siitä, että tietyömaat syötetään järjestelmään jopa useita kuukausia etukäteen ja jonkin ison tien päällystystyölle on saatettu varata vaikkapa kaksi kuukautta, vaikka työ saadaan valmiiksi parissa viikossa. Tällainen toiminta vie pohjaa pois sinänsä hyvältä järjestelmältä... En muuten ole vielä kertaakaan muuttanut reittiäni TMC:n perusteella, eikä varoituksen mukainen viivästys ole vielä koskaan sattunut kohdalle.
Sain viime kesänä mielestäni hyvän ajatuksen, jota ehdottelin Destialle. Kun TMC-järjestelmään kerta tiedot syötetään joskus kuukausiakin etukäteen, olisiko mahdollista syöttää navigaattoreille myös talvinopeusrajoitusalueet, koska ainakin muutamat navigaattorit kertovat tien nopeusrajoituksen joskus erittäin hyvinkin. Asiaa ei kuulemma oltu mietitty, mutta siihen luvattiin palata. Tämä keskustelu käytiin kesällä 2009, mutta iankaan vielä en ole huomannut muutoksia.
TMC:n virheistä kannattaisi kertoa Destialle, jotta asia saataisiin kuntoon.
Mulla on ollut n. 65 000km kyseinen palvelu päällä, eikä kertaakaan siitä ole ollut varsinaista hyötyä.
Keskiviikkona näytti 9-tiellä Liedon aseman kohdalla tien olevan tykkänään suljettu, onneksi en lähtenyt kiertämään koska mitään siellä ei ollut.
Hitaan liikenteen tiedoitukset ovat aina varmaankin myöhässä, koska ruuhkia ei ole näkynyt.
Tiedoituksiin ei voi luottaa, eikös se silloin ole turha koko palvelu. @timppa
Kyllä se toimii, se on varma. Kokeilkaa Kehä 3:n klo.07.00.- 17.30. Tomppa ilmoittaa hidastuksista ja minuuttimääristä ja se pitää paikkansa. eikä sille ole kiertotietä siinä vaiheessa kun olet jo kehällä suuntana itä tai länsi.
Sen saman asian kyllä tiedän ilman tomppaakin, kehä 3 on ainakin vuoteen 2012 asti tukossa, kunnes tietyöt loppuvat ;)
Ottia tuota.
Kyllähän asia on niin, että se TMC -tietojen virheellisyys johtuu tietojen antajasta/päivittäjästä - ei navigaattorista. Yleensä ottaen virheitä esiintyy liian paljon, jonkun pitäisi skarpata.
Saksassa kyllä radiosta tulee vähän väliä sellaiset selkeät tiedotteet hidastuksista baanoilla (Staumeldungen), että en ole viitsinyt edes TMC-antennia Tomppaan kytkeä. Belgiassa tiedottavat myös oikein hyvin ruuhkista.
Kunnon Staun kiertämisen ongelma on kuitenkin se, että kaikki muutkin tekevät samoin: tuli juuri vajaat kaksi viikkoa sitten testattua, kun maanvyöry (Erdrutsch) oli katkaissut Autobahn A7:n pohjoiseen menevät kaistat kokonaan Nordheimin pohjoispuolella.
"Saksassa kyllä radiosta tulee vähän väliä sellaiset selkeät tiedotteet hidastuksista baanoilla (Staumeldungen), että en ole viitsinyt edes TMC-antennia Tomppaan kytkeä."
Kuka ne sitten ymmärtää?? Eivät ne ole mitään selkokielisiä tiedotteita.
"Kunnon Staun kiertämisen ongelma on kuitenkin se, että kaikki muutkin tekevät samoin: tuli juuri vajaat kaksi viikkoa sitten testattua, kun maanvyöry (Erdrutsch) oli katkaissut Autobahn A7:n pohjoiseen menevät kaistat kokonaan Nordheimin pohjoispuolella. "
Oliko sitten muillakaan muuta vaihtoehtoa kuin kiertää??
Olen siis sitä mieltä, että kielitaidottoman on kuitenkin paras seurata TMC:n ohjeita.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.