Vetokoukku asennus

KEMPPAINEN MATTI 10.06.2010 11:39

Kiitokset annettava kun on aihetta. Vetokoukun asennus sujui todella nopeasti ja sopuisaan hintaan Seinäjoella Hitsauspiste Köykkä Ky:llä. Jos on tarvetta asennuttaa koukku ASUNTOAUTOON, niin voin suositella. Oman auton alusta uusi koppainen Fiat ja ei mitään ongelmia. Köykän puh.numero on 0500267323.

t.matti

TORKKO JUHANI 10.06.2010 14:51

En tiedä mikä on tilanne tänäpäivänä, mutta takavuosina ongelmia tuli koukun osalta vuosikatsastuksessa e-merkinnästä. Auton käyttöönottovuosi oli ratkaiseva.

HAAPANEN TIMO 10.06.2010 17:06

Jos autosi on uusikoppainen Ducato (-07-10) on koukkusi yksiselitteisesti laiton. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 10.06.2010 20:08

Ja aiheesta on väännetty täällä jo tarpeeksi, sitä ei lailliseksi tee hevosmiehet eikä koukkumaakarit.

VALKAMA MARKKU 11.06.2010 12:04

"Ja aiheesta on väännetty täällä jo tarpeeksi, sitä ei lailliseksi tee hevosmiehet eikä koukkumaakarit. "

Voipi olla tai mieluummin miten vaan

Vaan onko siitä jo väitelty että jos jatkaisi sopivalla välipätkällä orkkisrunkoa siinämäärin että onnistuu asentamaan hyväksytyn paku-koukun orginaaleihin kiinnityspisteisiin?

Silloinhan olisi tyypitetty koukku kiinnitettynä auton valmistajan määrittelemällä tavalla.

M Arkku

HALMEENMÄKI JUHANI 14.06.2010 23:04

Vetokoukku kuuluu kiinnittää autovalmistajan ko tarkoitukseen määrittämiin kohtiin. Jatkopalat ei siis tee hommasta yhtään sen hyväksyttävämpää.

VALKAMA MARKKU 15.06.2010 08:01

"Vetokoukku kuuluu kiinnittää autovalmistajan ko tarkoitukseen määrittämiin kohtiin. Jatkopalat ei siis tee hommasta yhtään sen hyväksyttävämpää."

En ehkä ilmaissut itseäni riittävän tarkasti.

Ensinnäkään asiassa ei ole mitään järkeä. tyyppihyväksyttyjä koukkuja on saatavilla asuntoautoihinkin ja tulnevat halvemmiksi kuin ajatusleikkini.

Mutta kysyinkin lähinnä että entä jos?

Esimerkiksi transitin paripyöräalusta; rungon takapää on paikalleen pultattu jatkopala jo tehtaan jäljiltä, ja koukku tulee kiinni siinä oleviin kiinnityspisteisiin. Jatketaan "jatkopalaa" ja saadaan koukun kiinnityspisteet vakiopakukoukulle riittävän taakse.

Ducatossa on koukun kiinnityspisteet rungon takaosan viimeisen 50cm matkalla. pistetään siis runko poikki jousten takakorvakkeiden takaa ja jatketaan, joko välipaloilla tai toinen ducato teurastaen takapäätä niin pitkälle että kiinnityspisteet ovat riittävän kaukana vakiopakukoukulle.

Mehän kaikki tiedämme että jos ducaton runko ruostuu puhki, saa sen korjata hitsaamalla. Joten...

Tärkeämmän pähkäiltävän puuttuessa...

M Arkku

HALMEENMÄKI JUHANI 15.06.2010 12:52

Se nyt vaan ei ole niin, että sepän työhön uskottaisiin siinä missä autotehtaan työhön. Ja tyyppihyväksyntä tarkoittaa myös testausta, sepäntyö ei. Samasta syystä perävaunun aisan pitää nykyisin olla hyväksytty, se takaa sen ettei joku ti-mies ole laistanut materiaalissa tai teossa. Ja hitsauskorjauksestakin on omat ohjeensa katsastajan oppaassa. Niitä vaan harvemmin kukaan löytää kun ei ole syytäkään, suurin osa hitsareista kun tekee riittävän hyvää jälkeä automaattisesti. Mutta turvanäkökohdan takia auton alustassa on myös sellaisia kohtia joita EI saa korjata hitsaamalla, kuten tukivarret. Joitain harvoja poikkeustapauksia lukuunottamatta, mutta silloin jälkisyynikin on tarkkaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.