Varotuksen sana lisäilmajousista

WESTERLUND HARRI 07.06.2010 12:44

Minulla oli lisäilmajouset jota käytin aina kun lastasin takatalliin harrastus ym vehkeet, Katsastin auton päivää ennen turmaa, jossa jarrut eivät suostuneet pysäyttää 3700kg Maxi alustaista matkailuautoani säädetyllä matkalla, Mietimme jälkeäpäin autoteknikko ystäväni kanssa mistä se voisi johtua ,aikaa minulla oli painaa jarrua toistamiseen (pumpata)nopeus oli noi 80 km/h Päädyimme taka jarruventtiilin säätöön jonka tehtävä on säätää painon mukaan jarrutasapainoa ,nyt olimme nostaneet takapäätä keinotekoisesti ja jarrut olivat vain etupäässä takapyörat olivat vain hieman mukana, kun laitatte tai jos teillä jo on lisäosana ilmajouset säätäkää venttiili sen mukaisesti jotta jarrut pelaisivat myös takana .

LIIMATAINEN HANNU 07.06.2010 13:58

Joo hei hyvä, tämä tärkeää tietoa. Itsekin nyt miettinyt niitä ilmajousia, mutta ei tullut mieleen että tuo säätö myös tehtävä huolella. Vaikka ihan looginen jatko jos ne jouset asentaisi.

Oliko ne säädettävät ilmajouset autossasi? Vai kiinteät?

WESTERLUND HARRI 07.06.2010 14:47

Jouset olivat säädettävät,hoidin pienellä kobressorilla ilman ja venttiilillä pois

REINI SEPPO 07.06.2010 15:39

Tämä on HYVÄ tiedoitus ,niille jolla on Lisä/ilmajouset(kai?)!! Toivottavasti selvisitte aineellisilla vahingolla! t.se

JANHONEN MATTI 07.06.2010 16:02

Olen muistaakseni joskus jossain lisäjousikeskustelussa varoittanut ongelmasta. Siinä voi todella käydä niin, että lisälehdillä tai ilmanpainetta palkeisiin lisäämällä tekee kuormatun auton peräpään jarruista massaan nähden tehottomat.

Ongelma on siitä pirullinen, että se ei paljastu esim. katsastuksen yhteydessä tehtävässä jarrutestissä, jossa lähinnä mitataan lastaamattoman auton jarrujen tasaisuus ja tarkastetaan, että takajarrujen säätöventtiili toimii.

LIIMATAINEN HANNU 07.06.2010 16:29

Tällaisella tiedolla on jo konkreettista merkitystä! Ihme että lisä- tai ilmajousien myyjät, asentajat, eivät tiedota ongelmasta, en ole ainakaan nähnyt varoituksia tai ohjeita.

Pitäisi kai säätää direktiivi jos asentaa ilmajouset että myös se takajarrujen säätö pitäisi varmistaa jotenkin. Muistaakseni joskus oli pakettiautoissa säätö siten että mitä raskaammin kuormitit niin sitä enemmän jarrut takana 'purivat'!

Itselläni 4000kg maxialusta, miettinyt niitä ilmajousia olisiko ne 'hyvä juttu'! Kalliita ainakin ovat, prkl! Vakauttaako ne menoa?

PITKÄAHO JUKKA 07.06.2010 16:41

kyllä sen vajaa tehoset jarrut pitäisi paljastua jarrutestissä sillä siellä ei ole maksimaalisia jarrutehoja.kuorma-autossa on tunnistin joka säätää jarrupainetta sen mukaan kuinka paljon on jousipussien paine.sanotaan olevan kuorman tunteva jarrusysteemi.Kaikissa nyky autoissa on takajarrujen paineensäätö .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.06.2010 16:52

"Kaikissa nyky autoissa on takajarrujen paineensäätö." Ei ole, tai sitten tuo vm 2006 Hymer ei ole nyky auto. Ovat jättäneet pois kaiketi tarpeettomana, kun kuormitus ei paljoa muutu, verrattuna tyhjään autoon.

Edellisessä vm 1989 Fiatissa oli takajarrujen paineen säätö ja kun asensin ilmajouset, mittasin ensin vivun etäisyyden lattiasta ja ja jatkoin säätövartta niin, että etäsyys tuli samaksi

JANHONEN MATTI 07.06.2010 17:33

Onhan siellä se kuormituksen mukaan säätyvä jarrutehonsäätöventiili, mutta jäykät lisälehdet tai ilmapalkeet eliminoi laitteen. Systeemihän toimii niin, että sitä mukaa kun auton peräpää kuormituksen seurauksena painuu alaspäin jarruventtiili lisää jarruvoimaa. Mikäli lisälehdet on kuormaan nähden liian jäykät tai ilmapalkeissa on liian kova paine, perän korkeus ei lastatussa autossa muutukaan jolloin takajarrujen jarrupaineen säätöventtiili "luulee" että auto on lastaamaton ja jarrupaine on sen mukainen.

Jyrkissä alppiteiden laskuissa tähän tulee vielä yksi elementti lisää kun painopiste jyrkissä laskuissa siirtyy hieman eteenpäin, mikä entisestään vähentää takajarrujen jarruvoimaa - juuri siellä missä sitä eniten tarvitaan

Markun konsti on ihan toimiva. Antaa ihan riittävän hyvän tuloksen ja ABS hoitaa loput.

NEIJONEN ANTERO 07.06.2010 19:07

Jarrujen kuormantuntevan ns.ALB säätimen tarkoitushan on pienentää tyhjän auton jarrutehoja. Matkailuauto on aina lähes täydessä kanatavuudessa, joten jarrusäätimen voi säätää täysille. Ilmajousi autoissa käytetään ilmanpaineen tunnistavaa säädintä. Minulla oli edellisessä matkailuautossa ilmajouset tedasasennettuna. säätimenä oli lehtijousten tasosäädin, sekä lisänä ilmanpaineen tunnistava säädin nämä oli kytketty yhteen eivä kuitenkaan toimineet toivotulla tavalla, laitoin jarrut säätimestä täysille toimi hyvin.

SALONEN MARKKU 07.06.2010 21:49

Kun "edellisellä" autolla joka oli vakio , mutta normaalissa lomalastissa: tein hätäjarrutuksen, niin ei voinut kuin ääneen kiroilla kun meni pitkäksi...Kannattaa laittaa tavarat kiinni ja koittaa 70 kmh vauhdista kuinka pysähtyy. Vertailun vuoksi sama henkilöautolla. Ero on melkoinen ja turvaväli sen mukaan.Hiljaisessa nopeudessa eroa ei huomaa samanlailla.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.06.2010 23:01

Toisaalta aina liki täyteen kuormaan rasitetun matkailuauton jarrut ovat liian takapainoiset rajoitinventtiilin pakusäädöllä... Ja ABSien kanssa on harvoin ALBia, eli jos autossa on lukkiutumattomat jarrut niin kuormasäädin on jätetty yleensä tarpeettomana pois.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.