ONKO AURINKOKENNOSTA HYÖTYÄ SUOMESSA / kokemuksia?

ERVASTI ERKKI 11.04.2010 09:36

Pitäis saada ladattua asuntopuolen akkuja - onko aurinkokennoista Suomessa hyötyä? Ja kuinka suuret kennot Teillä on käytössä? Löysin vain kuvia Espanjassa toimi vista kennoista autojen katoilla. Kauppiaat kyllä vekuuttelee caravanliikeissä - mutta kokemuksia ko aiheesta olisi mukava kuulla. Pärjääkö muuten salkkumallilla ollenkaan Suomessa?

JANHONEN MATTI 11.04.2010 10:32

Kyllähän ne panelit akkuja lataa, mutta pirun kalliita kWh- tunteja niistä tulee. Omassani on 2 x 50 W panelit (oli kun ostin, itse en asennuta) ja lataahan ne akkuja ei siinä mitään. Mutta vielä paremmin ne akut lataantuu auton omalla laturilla ajon aikana ja verkkovirtalaturilla camping-alueella tai matkaparkissa. Jos majoittuu camping-alueella ja ottaa sähköpaikan niin en kyllä näe paneeleille mitään tarvetta. Camping-alueen perimä 4-5 e sähköpäikasta/vrk on halpa hinta aurinkopanelien tuottamaan sähkön hintaan verrattuna. Ja verkkovirta on aina verkkovirta.

Se on sitten ihan eri asia jos vaanarilla on campingfobia ja sen vastalääkkeeksi haetaan riippumattomuutta alueista ja niiden palveluista - makso mitä makso.

Pidän aurinkopaneleja enempi "puskaparkkilaisten" välineinä, tilanteessa jossa ollaan useita päiviä ajamatta, akkukapasiteetti on alle 100 Ah ja autoa ei syystä tai toisesta voi/haluta kytkeä verkkovirtaan.

Mutta kukin taaplaa tyylillään - sanotaan - mikä muuten itse taaplaamisen osalta ei pidä ollenkaan paikkaansa.

AHONEN KAI 11.04.2010 16:41

Hinnat laskee näköjään: http://www.euroopancamping.info/product_catalog.php?c=3

150w ja 200Ah riittää suomessa nippa nappa.

Matille: Suurella osalla "häkkilinnuista" on taasen kulkupeliensä vessat ja suihkut turhia kapistuksia, taaplaa taaplaa ;)

KUJANPÄÄ MARKKU 11.04.2010 16:54

Vaikee mun on ymmärtää, että vessa olis kellekkään tarpeeton. Okei, tää ei oo ainoo asia mitä mun on ....

ERVASTI ERKKI 11.04.2010 17:00

Siispä salkkumallin kennoista ei ole siis mitään hyötyä hupiakkujen varaamiseen (en paljo oo perillä nuista ampeereista).Akut on hyvä latautua jotenkin "maastossa", kun on esim metsästysreissulla korvesa muutaman vrk:n, kun tuo lämmityksen puhallin kuluttaa virtaa varsinkin yöaikaan.Tuo on kyllä totta, mitä Kai sanoi, että monien vaanareitten vessat ja suihkut on kuulemma aivan tyhjänpanttina (kalliit invest.) kun eivät niitä käytä - meikäläinen käyttää niitä jatkuvasti , myös suihkua (talvellakin oon suihkutelut 20 asteen pakkasilla - nouproblem). - Mutta kyllä lienee parasta hankkia aggrekaatti.. vai mitä?

AHONEN KAI 11.04.2010 17:22

Kyllä meinas naurattaa kun Per kertoi ettei Elizabethillä (nimet muutettu) tule kakka kuin häkin posliinipyttyyn.

Niin ja vähän makuasia tuo generaattori tai paneeli. Meilläkin ollut matkassa Honda, mutta jo vuosia pelkät paneelit / riittävän suuret hupiakut ja 1000W invertteri, riippuu käyttötarpeista.

LILJEROOS JOUKO 11.04.2010 17:27

Hyöty on suhteellinen käsite. Jos joutuu pitämään autoa kerrostalon pihalla, ei useinkaan ole saatavissa sähköä. Kennot pitävät silloin akut varattuna. 160Wp panelit maksavat noin 500e, säädin n.100e, tarvikkeet ehkä 100e. Lisäakut tarvitaan, ladataan niitä millä järjestelmällä tahansa. Lisäkustannus noin 700e. Jos retkivuorokausia tulee n.50 vuodessa, kuolettavat itsensä kolmessa vuodessa, sen jälkeen puhdasta tuottoa. Ja huom! Tämä ei vaadi uutta atomivoimalaa. Voi laittaa vihreän tarran auton keulaan:)

HAAPANEN TIMO 11.04.2010 19:29

Miten sen kolmen vuoden kuoletuksen lasket? Meikäläisen käytöllä ei kuolettaisi koskaan. Kolmen vuodenajan vaanari, korkeintaan kaksi yötä paikassaan, ei tarvitse ikinä sähköä eikä lisälatausta. @timppa

LILJEROOS JOUKO 11.04.2010 20:24

Uudestaan: kysymys oli panelien tarpeellisuudesta. Riippuu reissujen ja matkojen pituudesta. Jos ei ole mahdollisuutta kotipihalla lataukseen (usein kerrostalojen pihalla ei ole), lataus tehdään matkalla auton laturilla (riippuu matkan pituudesta) tai leiripaikalla verkkosähköllä. 50 leirivrk vuodessa, joku kertoi sähköpaikan maksavan 5e, se tekee 250e per vuosi. Kolme vuotta on 3x250e eli 750e. Asennus kustannus 700e. Jos taas on kotona saatavissa "ilmaista" sähköä lataukseen ja riittävän paljon akkukapasiteettia, kuoletusta ei tapahdu. Eikä tietenkään myöskään silloin, jos ei käytä sähköä. Jos käytetään, rakennetaan vaan lisää atomivoimaloita. Ei muuten koko autoakaan eikä muitakaan sen varusteita pysty kuolettamaan koskaan (no, ehkä vuokraamalla).

RAUTIAINEN KARI 11.04.2010 20:46

Mulla ei ole mökillä sähköjä valtakunnanverkosta. On 55W paneeli katolla ja 60Ah akku torpassa. LED valoja ympäriinsä vaikka kuinka paljon ja telkkari ja digibox joitten yhteiskulutus on 25w.

Mitään ongelmaa ei ole vaikka sadepäivinä mamma kattelee telkkua kuinka paljon vaan.

Ja onhan siinä varastoa ihan tarpeeksi. 60 X 12 = 720w varastossa. Ja vaikka laskennallisesti tuo 720w riittää 25w teholle 28 tunniksi niin kokoajanhan se lataa samalla kun kulutetaan.

Mutta älä osta vehkeitä suomesta, saksasta saat kolmasosahintaan. Meet vaikka saksan e-bay kaupasta kattoon ja siellä niitä riittää. Huutokauppasaittihan se mutta siellä on tarjoavilla liikkeillä noita sofortkaufen hintoja ja se on sitten suoraa kauppaa se.

Pikkasen oon harkinnu että laittas sellasen 300€ maksavan tuulimyllyn kennon jatkeeksi, sillon kun ei paista, todennäkösesti tuulee. Ja sen tuulimyllyn teho on moninkertainen verrattuna samanhintaiseen kennoon.

KUJANPÄÄ MARKKU 12.04.2010 09:12

Laske mulle, tämmöselle hitaammalle, kuinka monta minuuttia Fiatin tulis olla käynnissä jotta se lataa saman kuin oletuskenno suomen talvessa.

JYLHÄ HANNU 14.04.2010 13:10

Lähteekö viiatti talvella käyntiin???

Voorti voimanpeli

KUJANPÄÄ MARKKU 14.04.2010 13:39

Voorti on ihan mainio peli, paitsi, ettei sillä ole kiva ajaa.

LAINE RAIMO 14.04.2010 19:16

Jos sulla on tyhjä 100 Ah hupiakku ja sitä ladataan 10 A virralla, niin Fiatti pitää olla käynnissä 600 minuuttia, jotta akku on teoriassa täynnä. Käytännössä aika on vielä pitempi. Tällä hetkellä täällä Levillä aurinko paistaa 15h 30 min, joten ainakin mun autoni aurinkokennot täyttävät tömmöisen akun kevyesti päivässä.

KUJANPÄÄ MARKKU 14.04.2010 21:23

Noinko tehokkaasti kenno/t lataa huhtikuussa ja ettäkö Fiiatti kymmenessä tunnissa saman, kumma juttu.

PALIN MATTI 14.04.2010 22:24

Jo, mieki tuota vähän ihimettelen. Mistäkhän se on saanu tuon 10A Viiatin laturin tehoksi? Taitaa nykysisä olla semmoset 80A:n laturit.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.04.2010 12:42

Kyllä Matti ne tänä päivänä ovat jo toki tehokkaammat. 2005 vuosimallin alustalle, (koppa 2006) ilmoitetaan jos on ilmastointi kuten minulla, laturin tehoksi 140A. Eli laturi nyhtää tehosta jo noin 3 heppaa.

PALIN MATTI 15.04.2010 13:13

Periaatteesahan se laturi ei nyhtää mittään itessään, vaan se sähvöä kuluttava laite tai laajattava akku. Jossei oo kulutusta, ni ei tarvita sitä tehoakkaan.

Siis näin laajemin ajateltuna tämä asia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.04.2010 14:48

Näinhän se tietysti on, mutta kun on se tyhjä akku....

LAINE RAIMO 15.04.2010 18:54

Se 10A on akunvalmistajien suositus virrasta, jolla 100AH:n akkua suositellaan ladattavaksi. Eikä se Fiatin 140 A:n laturi sitä hupiakkua 140 A lataa missään olosuhteissa. Mutta enemmänkin vastaukseni oli vastaus alkuperäiseen kysymykseen: "Kokemuksia lataako aurinkopaneelit Suomessa?" Eli näin huhtikuussa - etenkin jos paneelia voi kääntää pystyyn - lataa aurinkopaneeli enemmän kuin Espanjassa!

HAAPANEN TIMO 15.04.2010 18:58

Eipä sinne akkuun juuri yli 5 A:n mene vaikka millä lykkäisi.

Se kolme hevosta menee suoraa käyttölaitteisiin, juoksee vauhdilla siitä akunkenkien kautta ohi akun kaiken maailman vehkeisiin. @timppa

HAAPANEN TIMO 15.04.2010 19:00

Jaaha, Raimo ehti väliin, tuonne ylemmäs pojille yritin.

ANTTILA MARKKU 15.04.2010 21:38

Sivusta asiaa seuraten kehoitaisin käymään Honkkarissa tai muussa kaupassa joka myy noita jopa alle 100e agrekaatteja.Ei tartte miettiä sataako vai onko muuten pimeää.Lataa varmasti pienimmätkin akun ja saat kahvitkin keitettyä suht kivuttomasti ja jos se toimii kolme vuotta on se varmaan noilla laskelmilla kuolettanut itsensä.

LAAKSO MARKKU 15.04.2010 23:04

Ja se on kiva kuunnella sitä agrikaatin hörpötystä siinä kopin vieressä? Ei, ei. Jos sulla on kaappiauto niin laita sinne riitävästi niitä hupiakkuja että saat ajon aikana ladattua muutaman päivän tarpeen. Sittenhän jo pitääkin käydä kaupassa kun kaljat ja muut "syömingit" loppuu. Ja akut lataantuu. Toista se on vaunuilijalla. Autolla käydään kaupassa eikä siinä akut lataannu. Kenno on verraton laite. Toki jos pitää katsella töllötintä joka ilta ja suihkussakin pitää käydä ohi alueen saunan niin sitten voi tehdä tiukkaa. Itse olen pärjännyt kennolla useita vuosia kesät kun minimoidaan sähkön käyttö ja sitä "tolppaa" ei ole. Talvi on sitten asia erikseen. Silloin kennolla ei pärjää.

AHONEN KAI 16.04.2010 00:03

Tietysti jos vähänkään miettii muita lajitovereita samalla alueella niin jonkun satasen kakstahtihärpäkkeen starttaaminen illan pimetessä pörisemään siihen kulkimen nurkalle koko illan ajaksi ei ainakaan siellä naapurin paneelilatausautoissa herätä kovinkaan ystävällisiä ajatuksia.

Itse olimme kiusaantuneita taannoin yhden talven Hondan käytöstä, jolloin tosin vielä esim. Meia Praialla Lagosissa Portugalissa meitä genuihmisiä oli porukasta yli puolet ja pörinä oli samanaikaista jolloin se vaan oli sen ajan tapa.

Nykyään noita genun käyttäjiä on enää melkeinpä marginaalisesti.

AHONEN KAI 16.04.2010 00:13

"Eli näin huhtikuussa - etenkin jos paneelia voi kääntää pystyyn - lataa aurinkopaneeli enemmän kuin Espanjassa!"

Moi Raimo,

Mites jos kääntelee siellä Espanjassakin pystyyn? tai ei siellä enää tarvitse, aurinko on itse jo pystyssä

Portugalissa näköjään ei auta sekään, sataa sataa ropisee... edelleen.

LAINE RAIMO 16.04.2010 07:57

Moi Kai! Se paneelin pystyyn kääntäminen auttaa täällä Lapissa huhtikuussa, koska silloin aurinko heijastuu lumesta. Ja aurinko paistaa täällä 16 tuntia päivässä eli paljon pidempään kuin Espanjassa.

AHONEN KAI 16.04.2010 10:37

Noin toki, mutta meillä ainakin tuo varastointiongelma alkaa jo puolilta päivin.

Ledivehkeillä kulutus on ihan lapsen kengissä ;)

NYYSSÖNEN KAJ 16.04.2010 11:43

no ainaskin aurinkokennosta oli se hyöty että sen avulla ajettiin Algarvesta Suomeen jonne saavuimme tänä aamuna, tuhkapilven alle sateeseen. 185W paneeli antaa tällä hetkellä 0,6A ja 110W paneeli 0,3A. eli hyötyä on varsinkin kun tuo iso paneeli on kytketty starttiakkuun.

Paluumatkan sähköä tuotti ainoastaan paneelit ja ne riitti kotiin asti, matkalla sattui olemaan ainoastaan kaksi sadepäivää jolloin akkujen varaustila aleni (toinen tänään).

Iso kenno lataa starttiakkua joka on 400Ah ja 110W paneeli 200Ah hupiakkuja. Aurinkoisena päivänä oli akut täynä aina ajopäivän päättyessä.

ei kaj muuttolintu lähtenyt lian aikaisin - täällähän on vielä kinoksia!

PALIN MATTI 16.04.2010 12:19

Siekö etkaj sitte saanu sitä moottorin ommaa generaattoria kuntoon sielä lähtöpääsä Algarvesakaj?

ANTTILA MARKKU 16.04.2010 14:30

Minulla on tää uusi karavaanari sähköjohto 30m pitkä,eihän tommosesta matkasta kuulu edes huuto.Ja kämpingissä melko varmasti saa sähköä,ja tullessa akut pitäs olla täyteen latautuneet.Jos pitää olla niin nuuka että muitten vaunuilijoiden joukossa täytyy agrekaatti käynnistää niin luulis naapureille edes kaljat tarjoavan.

YLINIEMI SEPPO 16.04.2010 16:15

Kämpingissä ei käytetä agregaattia,eikä naapureille tarjota kaljaa. Vain kirkasta.

HERNANDEZ-LEON SISKO 14.05.2010 17:44

mainitsit tuulimyllyn mistä niitä saa? suunnittelemme perustaa broilerintuotatolaitoksen olemme miettineet sähköratkaisuja. ON sellainen hyväntekeväisyys proiekti afrikan casamanceen. vilkaise netti sivulle www.casamancesuomi.org

PUTERO MERVI 11.06.2010 21:30

Aika kyseenalainen sijoitus!Minulla on vanha(-82)HYmer/Mersu 240D,laturi BOSCH 35 A ja 12A automaattilaturi joka parhaimmillaan työntää 12V:n tyhjentyneeseen akkuun 2min.9A ja tasaa sen 5-6 A:in pariksi tunniksi,sitten siirtyy ylläpitoon;0,6-0,2A.Sähkötolpassa akku ei tyhjene ollenkaan,käyttää sitten 240 tai 12V:n vehkeitä miten tahansa! t.Timppa,paksusähkö urakoitsija A-1!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.