Akkulaturin toiminnasta?
KNAAPI JUHA
24.02.2010 13:40
Meikäläisellä on tuollaisen 200 Ah:n hupiakustoa (Exide Freetime) varten 10 A:n automaattilaturi, merkki ei nyt tule muistikuvaan. Ei liene mikään hakkurivirtalähde eikä lampötilaohjattu. Tiedän, että härpätin on alimitoitettu mutta sellainen nyt sattuu olemaan...
Kolme lediä löytyy, yksi palaa kun on kytkettynä,toinen = BULK palaa, kun virtaa menee paljon ja FLOAT, kun akku ottaa enää vähän virtaa vastaan.
Missä tuon BULKIN ja FLOATIN raja mahtaa kulkea. Tarkoitan, että mitenkä täynnä esim. prosentuaalisesti akku lienee, kun laturi siirtyy Floatille. Joku minulle väitti totena, että akku olisi vasta noin 80% täydestä ja se taas kuullostaa melko vähältä. Silloinhan tuota Float-latausta pitäisi jatkaa vielä puolen vuorokautta ja mistäs sen sitten voi tietää tai nähdä, koska akku on todellakin täynnä.
Olisiko tuollainen C-Tecin tyyppinen ajatteleva ja hakkurikone mitenkä paljon parempi? Olisiko ihan hintansa edestä parempi.
HYTÖNEN RAIMO
24.02.2010 17:55
On se aika paljon parempi. Eräs sen parhaista ominaisuuksista on se, että se pystyy lataamaan myös täysin tyhjäksi päässeen akun (edellyttäen, että se muuten on kunnossa). Lisäksi siinä on useita latausvaihtoehtoja ylläpitolataus mukaanlukien.
HAAPANEN TIMO
24.02.2010 18:24
Ei se niin pahan alimitoitettu ole, ei ne akut kuitenkaan ota vastaan juurikaan enempää.
Noinhan sen pitäisi toimia, 80% kohdalla heivaillaan virtaa ja lasketaan jännitettä.
Mittaa paljonko jännite on siinä Float-vaiheessa, jotain 13,2 V olisi aika hyvä. Mulla on tuon tapainen autotallissa, lykkää aina n.14,4V paloi merkkivalot miten tahansa. Sen kanssa täytyy itse hoitaa se ajattelupuoli.
Voisi myös kokeilla niin että katkaisee latauksen juuri silloin kun tila vaihtuu, odottelee useita tunteja, ja mittaa lepojännitteen. Noin 12,4 olisi 80% ja 12,72 100%
@timppa
HAAPANEN TIMO
24.02.2010 20:26
Mulla on yksi akku ollut C-Tecin perässä pari viikkoa. Äskettäin sillä oli menossa latausvaihe (vihreä valo) jännite oli 13,06 V.