Nokialta ilmainen karttaohjelma

UUSITALO MARKO 21.01.2010 14:07

Nokia tarjoaa ilmaisen navigoinnin älypuhelimiinsa. Äkkiä katsottuna nuo karttavaihtoehdot vaikuttavat aika kattavilta:

"Uudistettuun Ovi Kartat -palveluun kuuluvat muun muassa korkeatasoiset, käännös käännökseltä ääniopastavat auto- ja kävelynavigointipalvelut yli 74 maassa 46 kielellä sekä liikennepalvelut yli 10 maassa ja yksityiskohtaiset kartat yli 180 maassa."

http://www.nokia.fi/nokia/lehdisto/tiedotteet/tiedotteet?newsid=1375570

PENTTINEN ARTO 21.01.2010 14:43

Noinkohan sieltä ääntäkin ilman lisäkustannusta. Kartat on olleet jo monta vuotta jaossa, mutta äänestä on pitänyt maksaa jossain muodossa.

JANHONEN MATTI 21.01.2010 15:21

Ilmaisen ja ilmaisen? Ensinnäkin käyttö vaati tietyn tasoisen laitteen ja se ei ole ilmainen. Toiseksi ei Nokia ole tähänkään saakka tehnyt operaattorien etuja vahingoittavia päätöksiä ja tuskin tämäkään päätös poikkeaa linjasta.

Itse ostin syksyllä tuollaisen N-sarjan Nokian ja täytyy kyllä sanoa, että oli pettymys mitä karttatoimintoon tulee. Pettymykseni ei liity laitteeseen tai karttapohjaan vaan laitteen käytettävyyteen.

Ei tapa kunnon navigaattoria tämä, mutta edistää kyllä niiden kehitystä ja alentaa hintaa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.01.2010 15:57

Kyllähän kartata ovat ilmaisia, mutta naviginnista peritään maksu. Ostin E75:n jossa on GPS ja mukana tuli vuoden navigointi lisenssi. Testasin navigointia eilen ja tänään. Eihän se oikealle navigaattorille pärjää ja softakin meni kerran jumiin ja piti käynnistää uudelleen.

Reittiä ei voi tutkia karttanäytössä, eli ei ole mahdollista tarkistaa onko reitti "fiksu".

Puhelin toimi kyllä hyvin yhteen autoon aseteun bluetooth järjestelmän kanssa ja ajo-ohjeet kuuluivat radiosta joka hiljensi radio-ohjelman ohjeiden ajaksi.

Moottoritieltä se käski kääntyä vasta risteyksen kohdalla eikä ohjannut ramppiin.

Se myös yritti ajattaa moottoritien sillan alle josta olisi pitänyt kääntyä moottoritielle. Kun ajoin kuitenkin ramppiin E75 laski reitin uudelleen, eli tiesi kyllä rampin olemassa olon.

E75 toiminee hyvin vieraassa kaupungissa kävelyoppaana, mutta käytän mielummin Tomppaa autonavigaattorina.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.01.2010 18:35

Eipä tullut luettua tuota Nokian tiedotetta ennen kirjoitusta, mutta kyllä Nokia saa parantaa tuota navigoitia aika paljon ennenkuin se tappaa navigaattorit.

LINDBLOM ALF 21.01.2010 23:50

Jos autossa käyttää puhelinta navina pitää olla erikoisen hyvä näköaisti, jos sitä haluaa tiirailla. Ja miten sen äänen kanssa, riittääkö volyymi. Käyttömukavuus ei lainkaan vastaa samaa tasoa kun oikeat navit, ainakaan toistaiseksi.

UUSITALO MARKO 22.01.2010 07:59

Minuakin jäi hieman ihmetyttämään missä tuossa on bisnes. Johonkin se on piilotettu.

Onkohan tuossa Nokian tarjouksessa ajateltu noudattaa sitä kuuluisaa huumekaupan ansaintalogiikkaa, jossa ensimmäinen osa on ilmainen, mutta päivitykset maksavat. Ja paljon.

Toisaalta kiehtoo ajatus, että kaikki tarvittavat laitteet ovat yksissä kuorissa. Puhelin, navigaattori, kamera, tietokone, ... Säästyy turhilta virtajohtojen vetämisiltä ja laite on helppo ottaa taskuun, kun on aika jalkautua. Eikä tuo älypuhelimen hinta paljon poikkea hyvän navigaattorin hinnasta.

Näytön koko on tietysti jonkinlainen ongelma, mutta olen aikaisemminkin käyttänyt puhelinta navigaattorina ja sen kanssa kyllä pärjäili. Suurempi ongelma oli näppäimistön pieni koko.

HYTÖNEN RAIMO 22.01.2010 08:26

Itse ohjelma on ilmainen mutta käyttö maksaa. Eli Nokian tiedotteen mukaan: "Kuluttaja maksaa jatkossa vain verkkoyhteydestä operaattorille, ja tähänkin Nokia neuvoo säästövinkkejä."

Saattaa tulla navigoinnille hintaa, kun ajetaan pariviikkoinen Euroopan turnee (Nokian) navigointi koko ajan päällä. Eli se bisnes on tässä (Nokia myy ehkä hieman enemmän navigointiominaisuuksilla varustettuja älypuhelimiaan ja varsinaisen potin kerää operaattori).

HYTTILÄ ESKO 22.01.2010 08:51

Eikä maksa. Sinähän lataat nuo kartat ETUkäteen puhelimeesi. Laitat paikannusasetuksista POIS päältä verkkoperustaisn ja A-gps:n. Tällöin puhelin EI HAE verkosta mitään. Vielä kun muistaa ettei mene ONLINE tilaan aloitettaessa. Taas jos otetaan Iphone joka käyttää GoogleMapsia. Se lataa kaikki kartat navinkäytön aikana. Ja käyttö tulee erittäin kalliiksi. Eihän kaikkien Nokian puhelimien näyttö ole iso. Mutta ei kai sen näytön iso tarvitse ollakaan. Näytössä näkyy tie mitä mennään ja risteyksen kohdalla näkyy kaistat mitkä mnee mihinkin. Kääntyminen tulee moneen kertaan julki niin äänellä kuin näytön kokoisella nuolella. Itselläni N97 mutta olen käyttänyt nokian navia useita vuosia monilla eri malleilla. Mielestäni on turha kirjoittaa asiasta faktoja tänne jos siitä ei tiedä. Tuon kirjoittamisen sijasta kannattaa vaikka kysellä täällä asiasta. Aina meissä joku on joka kyseiseestä asiasta jotain tietää.

HYTTILÄ ESKO 22.01.2010 08:52

Tietenkin bisnes on siinä jotta "Tauno Tavis" ei ostakkaan sitä "tarjoustalon" navia vaan ostaa uuden puhelimen Nokialta. Naviversion tietenkin.

HYTÖNEN RAIMO 22.01.2010 09:05

On se hyvä, että on tuollaisia eskohyttilöitä, jotka tietävät asian paremmin kuin palvelun tarjoaja/tuottaja!

Eli maksaa se karttojen latauskin. Pitää olla puhelimessa pirunmoinen muisti, että siihen saa koko Euroopan kartat mahtumaan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.01.2010 09:34

Tompan Euroopan kartat vievät n.2Gt. Puhelimen mukana tuli 4Gt muistikortti ja vaihdoin senkin 16 Gt korttiin johon mahtuu koko maailman kartat ja jää vielä tilaakin.

Ainoa ongelma latauksessa on se, että maat joutuu lataamaan yksitellen ja jotkin maat ovat vieläpä jaettuja. Yksi maa on noin muutama kymmenen - kolmesataa megaa.

Lataukset voi tehdä PC:n ja laajakaistan avulla jos sellainen on käytössä.

HYTTILÄ ESKO 22.01.2010 10:39

Euroopan kartat vie 1,9gigaa. Kortti maksaa ehkä 10-15€ . Useimmissa on mukana jo isompi. Esim kaverini osti tänään 6710 navin. Siinä oli 4gb vakiona mukana. Asensin hänelle juuri tuon ilmais-sovelluksen ja päivitän juuri karttoja uusimpiin. Otan osaa...

HYTTILÄ ESKO 22.01.2010 10:42

Karttojen lataus sisältyy tavallisen laajakaistan kuukausimaksuun :p :p :p . On se hyvä että on hytösiä. Tietävät kaiken muita paremmin. Anteeksi jotta neuvoin noin tyhmässä asiassa. Yritän pitää vastaisuudessa suuni kiinni. Ostakaa vaan niitä naveja rahoillanne.

SIHVOLA MARKUS 22.01.2010 11:15

Moro! Meillä juniori latasi nokialaiseen Garminin kartat.Hyvin pelitti viimesyksyisellä Berliinin reissulla.

HYTÖNEN RAIMO 22.01.2010 23:18

No, ei pidä nyt leikistä suuttua. Itselläni kokemusta kaikenlaisista navigaattoreista, myös puhelinsellaisista jo melko pitkältä ajalta. En ole tutustunut tähän Nokian uuteen tarjoukseen vielä tarkemmin, joten voi olla, että se poikkeaa aikaisemista kokemuksistani.

Esimerkkinä mainittakoon, että muun muassa hirvenmetsästäjillä ykeisesti käytössä oleva Tracker Easy -paikannuspaketti on sekin karttojen osalta ilmainen (sisältää 300 karttaruutua) ja kustantaa Soneran kytkypakettina 47 € kuukaudessa (ja puhelut tietysti päälle), eli ei ole ilmaista ei (tälläinen syxteemi on itselläni käytössä).

Muistin tarpeessa tuli ehkä hieman liioiteltua (itsellä 2 Gt:n lisäkortti), mutta kyllä sekin äkkiä hupenee kun säilöö sille kopion puhelimen asetuksista, muutaman kymmenen valokuvaa, osoitekirjan ja muutaman toimisto-ohjelman).

Joten kaikesta huolimatta - hymyillään jos tavataan;-)))

HYTÖNEN RAIMO 23.01.2010 00:10

Löytyi tuommoinen.

"Nokia julkisti torstaina suunnitelmansa navigaattorimarkkinan valtaamiseen. Lähestymistapa on aggressiivinen, lisätä palvelu älypuhelinten mukaan ilman erillistä veloitusta. Nokia haluaa vähintään tuplata mobiilinavigoinnin käyttäjämäärän. Nokia kehuu ohjelmaansa ensiluokan navigaattoriksi, mutta onko puhelimesta erityisen autonavigaattorin korvaajaksi? Parannuksia ohjelmaan ainakin kaivataan.

Rohkeimmat tiedotusvälineet kirjoittivat jo torstaina, että julkistuksellaan Nokia tappaa autonavigaattoreiden valmistajat, kuten Garmin ja Tomtom. Rohkenen epäillä. Näiden laitteiden etu on navigointiin optimoitu käyttöliittymä ja iso näyttö. Puhelut tai viestit eivät häiritse käyttöä.

Ovi Mapsin ja edeltäjän Nokia Mapsin ongelma on ollut kankea käytettävyys, Käyttöliittymä on hieman tahmea ja vaatii liikaa huomiota. Jalankulkijalta se vielä onnistuu, mutta autoilijan huomiota ohjelma kuuluu vievän liikaa. Usein sijainnin paikantaminen eli “gps-fixin” saaminen kestää tolkuttoman kauan, kun taas varsinaiset autonavigaattorit ovat hyvinkin nopeita. Jonkin verran a-gps-ominaisuudet ovat parantaneet tätä puolta, mutta esimerkiksi Nokia N97:ssä sijainnin löytyminen on kestänyt monta minuuttia.

Ovi Mapsia autoillessa käyttänyt kollega arveli, että Nokian kannattaisi tuoda puhelimen oheislaitteeksi iso, vaikkapa neljän tuuman kokoinen kakkosnäyttö."

Että tälleen. Lähde Tietokone -lehden nettisivut ja kommentoijana Tero Lehto.

NIKOLA HEIKKI 23.01.2010 03:05

Mitenhän me ennen navigaattoreita löydettiin perille,vaimo luki vieressä karttaa ja sano seuraavasta oikealle(puheohjaus)ei tullu tietoa paljonko on matkaa käännökseen.onko nyt niin että kun navi ilmoittaa 300metriä ja sitten oikealle niin se pitää tarkastaa sieltä isolta näytöltä että onhan se varmasti niin.miten nuo rallikuskit pystyy ajaan noin kovaa ku niillä on vaan kartanlukijat eikä isoa näyttöä.itse ajan pääsääntöisesti puheohjauksen mukaan.voihan se tietenkin olla sekin että tulee likaa tietoa kerralla kun ilmoitetaan etäisyydet käännökseen,niin ja ei voi haukkua kartanlukijaa jos kääntyykin väärin.

JANHONEN MATTI 23.01.2010 11:52

Nokia yrittää pakon edessä tehdä virheestään fiksun strategisen valinnan ja toivottavasti onnistuu, koska amuutoin edessä on kallis alaskirjaus. Toivottavasti maailmasta löytyy muutama kymmenen miljoonaa ihmistä, jotka katuverkossa liikkuessaan arvioivat tarvitsevansa kännykkään integroidun navin. Sehän voi olla jopa osa ihmisten katu-uskottavutta. Sieltä ne Nokian tarvitsemat navikännykän ostajat löytyy - jos löytyy.

Nykyinen älykännykkä on niin monen asian kompromissi, että se ei ole erikoisen hyvä missään - ei edes soittamisessa. Esimerkiksi kompromissista kelpaa vaikkapa näytön koon kasvattaminen näppäimistön koon kustannuksella. Tuskin olen ainut vanhempi ihminen joka tätä asiaa manaa. Tätä menoa kohta ollaan tilanteessa jossa kännyköitä markkinoidaan jo sillä perusteella, että näillä voi jopa soittaa.

Kun kamera tuotiin kännyköihin niin senhän piti olla kuolinisku kameranvalmistajille. Hyvin äkkiä ihmiset huomasivat, että eihän se digi-zoom olekaan sama asia kun optinen zoom ja ettei se pikselien määrä olekaan se ainoa autuaaksi tekevä asia kuvan laadussa. Mites kävi? Optisella zoomilla varustettujen järjestelmäkameroiden myynti on kasvanyt ennätysmittoihin.

En kyllä usko, että Garmin ja Tom Tom heittävät pyyhkeen kehään Nokian ilmoituksesta jakaa karttoja ilmaiseksi kalliin kännykän ostajille. Näin isot firmat ei jätä vastaamatta siihen, että kilpailijat käyvät heidän kassakaapillaan.

Tuskimpa tarvitsee kevättä kauempaa odottaa kun nähdään Garminin ja Tom Tomin vastaus Googlen ja Nokian käynnistämässä "navisodassa" ja se meille käyttäjille mannaa se. Saadaan nykyistä halvemmalla parempia navigaattoreita.

HALTTUNEN TEUVO 23.01.2010 12:39

Minulla oli "älypuhelin" monine ominaisuuksineen. Kun sen näyttö lakkasi toimimasta, meni puhelin, navigaattori, mokkula.., kaikki kerralla.

SILMUNEN HANNU 23.01.2010 23:29

Kyllä tuntuu taas siltä, että onpa helppoa ja yksinkertaista elämä, kun kulkee pelkkien paperikarttojen kanssa:)

t.Kaarina

SUOMINEN TAUNO 24.01.2010 09:08

Sain työpuhelimeksi Nokian E52:n, johon nyt sai kartat ja navigaattorin.

Eilen kokeilin navigointia Järvenpäästä Nummelan keskustaan. Kartoista ei löytynyt lainkaan Hiidenvedentietä, johon piti mennä. Mennessä valitsi reitin Lahdentien ja KehäI:n kautta. Ei nyt sentään tuonne lähdetty. Takaisin tullessa opasti sitten Nopon kautta, joka tuntui jo järkevämmältä.

Vähän ihmetyttää tuo karttojen huono laatu, kun Nokia sentään maksoi niistä ihan käyvän hinnan.

KUNNAALA KARI 24.01.2010 09:44

Ihan noin on bisneksen idea! Nokia laittaa lisäarvoa näin puhelimelle, eikä siinä minusta mitään pahaa ole.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.01.2010 11:32

Kaarinalle: Heittäsit jo sinäkin ne paperikartat nuotioon ja ostaisit Nuukian, niin saisit siihen yksinkertaiseen elämään edes hiukan jännitystä. Olisi jotain miettimistä reissussa kun puhelin ei toimi ja tienviitatkin osoittaa aivan väärään suuntaan :)

t.Markku

HYTÖNEN RAIMO 24.01.2010 12:00

Allekirjoitan täysin sen mitä Janhosen Matti tuolla ylempänä kirjoittaa. Nämä alynokiat ovat monelle iäkkäämmälle aivan liian konstikkaita käyttää: härpäkkeitä on liikaa, näppäimet ja teksti pieniä ja toiminnot monen valikon takana lisättynä autonavigointiin auttamatta liian pienellä näytöllä. Voivat toimia vielä kävelyvauhdissa, mutta autolla ajettaessa et kyllä ehdi siitä kadun nimiä tihrustamaan. Ja turhan pitkä syventyminen siihen vie helposti ojaan tai muuhun vaaratilanteeseen. Ainoa positiivinen puoli tässä on se, että tämän jälkeen voit rauhassa tutkia missä olet ojassa ja soittaa apua paikalle.

Tietty, neuvoohan se perille, mutta kartat ja muu informaatio ovat kaukana siitä mitä oikeat navigaattorit pystyvät tarjoamaan. Ja ainakin itse haluan saada hieman laajemman yleiskuvan kulloisestakin ympäristöstä, johon kännykkänavigaattoreista ei yksinkertaisesti ole.

Taustalta löytyy tietysti se, että Nokian täytyy löytää käyttöä aiemmin ostamalleen karttadivisioonalle - muutenhan se olisi täysin hukkaan mennyt sijoitus.

PALIN MATTI 24.01.2010 12:16

Eikös se ole Markku niin, että tämän päivän teknologiayhteiskunnassa paperikartoilla suunnistavan täytyy omata jo jonkin laisia masokistisia ominaisuuksia. Siis harrastaa tahallista itsensä kiduttamista.

Vastaa samaa kuin rakentaisi nykyaikaisen omakotitalon pihalle ulkohuusin ja kävisi siellä tarpeillaan. Periaatteen ihminen kun on, niin pitää sitä aivan normaalina toimintana.

MUSTONEN MATTI 24.01.2010 12:59

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/01/24/maksuttomasta-navigoinnista-voi-tulla-iso-lasku/20101053/139 siinä se "ilmainen"

HYTTILÄ ESKO 24.01.2010 13:30

Minähän kirjoitin jo aiemmin miten kuuluu toimia jottei saa minkäänlaista laskua datan kulkemisesta. Tuon sanomiseni mollasi dataguru mutta kai se joillekin meni läpi. Noita mokia on tehty ilman navia ulkomailla jo kauan aikaa. On puhuttu pitkiä puheluja "naapurin - lyylille" tms ja ihmetelty miksi saa ison laskun. Elisalla muuten tuo datahinta on ulkomailla http://www.elisa.fi/matkaviestinta/index.cfm?o=199.32 n 15cnt 50kt ja A-GPS ottaa "fixin" verkon kautta ainoastaan navigointia aloittetaessa. Joten ei tuohon kaadu talous mikäli tuon unohtaa päälle. Ja sitten tuosta iästä. Nokia ei mitenkään ole ottanut palvelunsa kohderyhmäksi pelkkiä 70 täyttäneitä ja palvelu on kaiketi tarkoitettu kaikille kuluttajille. Monenkin uuden laitteen käyttö on hankalaa ja outoa tottumattomalle. Oli se sitten puhelin navi ominaisuudella, läppäri tai pelkkä navigaattori. Mikäli tällaista haluaa käyttää niin on opeteltava moneenkertaan nuo asiat. Takavuosina eräälle asiakkaalleni opetin tavallisen kännykän (Nokia 2110:n) nappeja kuukauden aikana moneen kertaan. Hän oli pitkästi yli 80 ja puhelin oli hänen ensimmäinen ja viimeinen. Tallensin pikavalintoihin niin lääkärin kuin sukulaiset. Yhtä nappia painamalla hän sai yhteyden eri paikkoihin. Kyllä meistä iäkkäämmätkin oppii vaikkapa puhelin-navin käytön. Eikä ne Nokian kartat ole sen huonompi kuin vaikkapa pelkän navin. Täälläkin on kirjoitettu monista mokista mitä erimerkkiset navigaattorit tekee, varsinkaan kun ne ei tutuilla reiteillä ajattele kuin sen matkan kuskit. Eikös navi ole tarkoitettu oudoilla seuduilla opastamiseen eikä päivittäistä kaupassakäyntiä varten. Monissa nyky nokioissa on isokin näyttö. Omassani 3,5" joka on käsittääkseni samakoko kuin esim perus-tomtomissa. Muisti 32 gigaa ja kortilal vielä 16gigaa. Kyllä sinne uppoaa helposti kartat alueesta millä liikun. Palvelu on edelleen täysin ilmainen jos ymmärtää ja osaa tehdä taikka teettää asetukset paikoilleen etukäteen. Sitten voi nuo kartat ladata ja päivittää vaikka viikon välein. Ilmaiseksi.

JANHONEN MATTI 24.01.2010 13:47

Niin kauan kun nykytegnologia on mitä on karttapohjan ja näyttöjen osalta niin paperikartta puolustaa paikkaansa. Yleiskuvan hahmottamisessa vaikkapa Euroopassa liikutteessa hyvän paperikarttan sisältämä laaja imformaatio väreineen on edelleen kova sana navien ja kännyköiden tikkuviivakarttoihin verrattuna.

Oma tapani (jota en tuputa) on suunnitella ohjeellinen reitti Auto-Routella, ajaa etapit navilla ja hahmottaa kokonaisuus paperikartalta. Paperikartta on siinäkin mielessä hyvä, että kun haluaa syystä tai toisesta tehdä matkan aikana muutoksia reittiin niin uuden reitin "navittaminen" on karttaa apuna käyttäen helpompaa kun navin pieneltä ruudulta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.01.2010 14:04

Kyllähän tapoja suunnistaa on monia. Kyllä reitistä on hyvä saada yleisnäkemys, mutta tuota Kaarinaa voi hiukan kiusata (hän kestää sen huumorilla tehtynä). Kaarina on niin "tosissaan" tuon paperikartaston kanssa. Itse en enää kylläkään lähde ilman navia odommalle reissulle, en tosin ilman paperikarttojakaan. Matille voisi todeta kyllä tiilitalossa on sisävessa kiva talvella, mutta siinä ulkohuussissa on kesällä tunnelmaaa vanhan lehden kera :) Eli molempi parempi

PALIN MATTI 24.01.2010 14:48

Eihän se mitään maksa se navikointi. Ainoastaan jos on kovin kiire lähtö ja haluaa sen lähtöpaikannuksen nopeammin, ni sillon sen a-gps -avusteen käyttö maksaa se 60 centtiä.

Sen a-gps;n voi kytkeä ite pois toiminnasta, ellei halua sitä reissuun lähettäesä käyttää.

Mikä onkelma täsä siis?

PALIN MATTI 24.01.2010 14:51
Näin juuri Markku! Ja sielä ulkohuusisa tunnelmoinnisa voi ihan hyvin niitten vuojen vuojen 1952 Kotiliesilehtien sijasta käyttää niitä vanhoja karttoja.

)

SILMUNEN HANNU 24.01.2010 14:52

Voi Matti, Matti, ei kaikki "kehitys" ole kehitystä:):) Kyllä aivojaan on kiva edelleen käyttää!

t.Kaarina

HYTTILÄ ESKO 24.01.2010 15:27

Mikä eyttei ole aivoja kiva käyttää. Kyllä paperikarttoja selataan ja käytetään paljon meilläkin. Ja jos on vaikka matkalla YKSIN. On ajaessa helpompi käyttää navia kuin paperikarttoja.

HAAPANEN TIMO 24.01.2010 16:27

Mulla on yksi paperikartta josta on jatkuvasti iloa, kartta on mulla tässä tietsikkahuoneen seinällä: http://www.aijaa.com/v.php?i=5628287.jpg

Oikeesti kiva, aina kun joku kertoo jostain paikasta, näen sen heti tässä vieressä, Lidlistä ostin joskus. @timppa

HYTTILÄ ESKO 24.01.2010 16:30

Mikäli näet siitä jokapaikan :p . Minulla on jokin A3x2 kokoinen 1992 julkaistu karttakirja. Siitä aina pikakatselun teen. Pienemmät paikat vain puuttuu...

LAINE RAIMO 24.01.2010 18:29

Timppa, kirjoittelen tätä viestiä Portugalin Alvorissa. Näetkö paikan kartaltasi?

HYTTILÄ ESKO 24.01.2010 19:06

Mun Nokia N97 näyttää paikan kyllä 3486 kilometriä linnuntietä.

HAAPANEN TIMO 24.01.2010 19:26

Lagos ja Portimâo näkyy, Alvori jää niiden tekstien alle. Täytyi ottaa tekniikka (googlemaps) avuksi. @timppa

SILMUNEN HANNU 25.01.2010 00:34

Meillä on eteisen seinällä maailman kartta, yhdellä käytävällä Suomen kartta, toimistolla työpisteellä mulla on Euroopan karttakirja, ja kotona sitten, no, muutama kartta muuallakin kuin seinällä:)

t.Kaarina

NIKOLA HEIKKI 25.01.2010 01:51

Mullakin on kerran ollu Euroopanunionin kartta 500€ setelli,jouduin käyttään johonkin ostokseen,ois menny vanhaks jo,kaveri ajeli prätkällä muutama vuosi takaperin tommosen 500€ setelin kartan kans ympäri eurooppaa kompassi mukana.Roomassa kuulemma teki tiukkaa ei näkyny riittävästi teitä mutta kun ajeli kompassin mukaan pohjoista kohti niin löysi ulos.silläkin kaverilla on varmaan nyt jo navi.Navihan on hirvittävän hyvä apuväline,mutta itse olen huomannut oudoissa paikoissa semmosen asian että kun ajat navin kans perille niin voi olla että takaisin tulo ilman navia voi olla vaikeaa,ennen joutu paneen reitin päähän kartalta,nykyisin vain kuuntelet ohjeet ja ajat perille.onko muilla samoja kokemuksia vai onko musta tullu vanha demetoitunu ihminen?

LAHTI ANTTI 25.01.2010 14:14

Mulla ei ole karttaa seinällä, mutta kullasta valmistettu käyntikortti kylläkin. 585.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.