Pottokenno akrikaatti
JUUTILAINEN UNTO
15.01.2010 11:01
Pistipä silmään mainos ko. tuotteesta. Onko kellään kokemuksia
ja mitä tuo laite käyttää poltoaineena?
Hinnoista ja sähkön tuotosta olisin myös kiinnostunut.
PUUMALA RAIMO
15.01.2010 11:39
Tuotta aika vähän ,huomioikaa tuotto on yleenssä annettu vuorokausi tuottona kun agregattissa on tuntituotto.Mitä olen ymmärtänyt on polttoaine sinolia.Luulen että polttokenno tuotta suunilen samanverran kun aurankopaneeli.Kenno kuitenkin kallis verrattuna aurikopaneelin.Aurinko ei vaati polttoaineita mutta ei tuotta öisin mitään ,paitsi kesäisin Lapissa.T Raimo
KÄRKI KAARLO
15.01.2010 16:31
www.st1.fi tuolta löytyy,mutta miust erittäin kaliis.=)
KOSKINEN OLLI
15.01.2010 16:52
50 ah /vrk saattaisi juuri ja juuri riittää, mutta melu on mielestäni melkoinen, 39db 1m päässä. Eikös nuo hiljaisimmat polttomoottoriagrekaatit ole lähes yhtä hiljaisia..., niitä ei kuitenkaan tarvii pitää käynnissä kuin tunnin-pari päivässä, tuon latausmäärän saamiseksi.
POHJANTÄHTI JORMA
15.01.2010 17:04
Turussa Caravanmesuilla oli tällainen akrikaatti kaupan. Tuottaa 135amppeeria/vuorokausi, pitäisi riittää hupiakun lataukseen. Polttoaineena se alkoholi jota ei voi nauttia. Kulutus oli reilu litra taisi olla tunnissa ja hinta n.1600 euroa. (Pahoitteluni kuvan koosta:)
KOSKINEN OLLI
15.01.2010 18:00
135 Ah tuottava riittää kyllä matkailuautoon, mutta käy sekin talviaikaan yli puolet ajasta tai jopa melkein koko ajan, siis silloin kun autossa asutaan...
Metanolin kulutus on reilu litra vuorokaudessa, ei siis tunnissa.
HYTÖNEN RAIMO
17.01.2010 23:35
Siis EFOY?
Käyttää polttoaineena metanolia, kulutus (pienin malli eli EFOY 600 noin litra/vrk).
Hinta Suomessa about 2300 eurolaista, Saksassa noin 2000.
Eli kallis on (suuremmat mallit vielä kalliimpia), eikä tuon pienimmän tehossakaan juuri ole kehumista.
Muuten se 39 db on aika hiljainen ääni, ei juuri kuiskausta kovempi. Ne hiljaisimmat polttomoottoriaggregaatit tuottavat melua sellaiset 52-53 db, mikä on monta kokoluokkaa suurempi meteli.
HYTÖNEN RAIMO
17.01.2010 23:55
Lisäyksenä äskeiseen.
Markkinoilla on myös toisen valmistajan (myyntinimellä HC)olevia polttokennolaitteita. Niiden polttoaineena käytetään vetyhybridikaasua.
Pienin HC-100 kustantaa noin 1600 euroa (sisältyy 40 cm3 vetyhybridikaasusäiliö) ja kahden litran vetyhybriditankki (josta aparaatin polttoainevarntoa täytetään) noin 900 euroa.
Eli kallis on tämäkin, jos kohta latausteho näyttäisi olevan hieman parempi kuin Efoyssa.
RAUTIAINEN KARI
18.01.2010 09:03
Stirling moottorit on kyllä tehny minuun vaikutuksen. Melkeen lähtisin tälle linjalle että saa samasta pelistä lämmityksen, lämpimän veden ja virrat.
http://www.whispergen.com/main/dcon-roadspecs_info/
Englannissa näitä on jo kamalat määrät ja Norjassa ja Ruåtsissaki alkaa olla boomi päällä.
HYTÖNEN RAIMO
18.01.2010 09:30
Kyllä kait tuollakin sähköä tekee, vaikka ei olekaan mikään polttokenno aggregaatti.
Mutta toisaalta melkoinen mötikkä, kuivapainokin vain 90 kg! Syö rajusti usein muutenkin niukkaa kuormattavuutta.
HYTÖNEN RAIMO
18.01.2010 09:46
Lueskelin sivuilta myös pdf -esitteen. Painon ja koon lisäksi laitteen käyttömahdollisuuksia rajaa toimintaympäristövaatimus, joka määrittää alhaisimmaksi käyttölämpötilaksi -10 celsius astetta. Aika vähän, kun Siperia alkaa toden teolla opettamaan. Eikä varmaan ole kovin halpakaan.
Ja kehutaan vielä kuiskaavaksi 55 db:n (1 m) ääniteholla.
RAUTIAINEN KARI
18.01.2010 20:53
Juu, toi linkki sattu oleen diesel vempaimesta, pitää ottaa se nestekaasuversio. On noita vaunuissa ja veneissä olemassa.
Sellanen astianpesukoneen kokonen oli Norjassa Hyttassa jossa isäntä koko talven paikalla, majoitustilaa vaeltajille jne. Sillä tekivät sähkön, lämmön ja suihkuvetet koko talven turisteille ja sen talven aikana polttivat 11kpl 33kg kaasuputeleita. Ei paha toistasataaneliöiselle torpalle ylhäällä avotunturissa.
TUNNELA TIINA
24.01.2010 21:31
http://www.onboardenergy.com/acatalog/Whisper_Generaters.html
Hintaluokka: 9 000 €
Jos ei ois mitään lämmityssysteemiä niin tai uudessa autossa valmiina niin ois vallan mainio.
Wallaksen diesel liesi ja uuni mukaan niin ei tarvittaisi kaasua lainkaan. Ja yksinkertaisesti normaali tankkauksella hoituisi kaikki kerralla. Ja luulen että tuo -10 pakkasraja on keksitty keskieuroopan (kesä) diesel kun jäätyy silloin.
Sähkö ei loppuisi kesken ainakaan lämmityskaudella.
Lisä löpötankki varmaan voisi olla paikallaan.
TARVAINEN VEIKKO
05.04.2010 15:47
Allekirjoittaneella on matkailuautossa EFOY-1600 polttokenno laite. Polttoaineena käyttää metanolia.On melkein äänetön ja latausteholtaan erittäin hyvä lataus automaatikan ansiosta,virta riittää televisioiden 2 kpl katseluun ja lämmitykseen (Vepasto) lataa samalla myös auton akkua.
Laitteen paino noin 8 kiloa.
Ainoa miinuspuoli on,ei käy alle 0 asteen lämpötilassa joten puhallin lämmityksessä johdettava lämpöä laitteelle niin pelaa.
Myynti esim ST 1:nen ja useimmat Caravan liikkeet.