Joutilaita tarvikkeita.

PASANEN MIKKO 05.01.2010 17:05

Tuo jäi joutilaaksi, kun ei mahtunut auton tavaratilaan!

SUOKKO OIVA 06.01.2010 11:43

Mitkäs ovat tehot?

HAAPANEN TIMO 06.01.2010 19:54

Täällä Mikon härvelin alla piti kysäistä mikä tuossa kuvassa on, mutta kuvan nimi paljasti, ainakin osittain.

Tuo on mun isäni n. 50v sitten rakentama muuntajien käämimiseen tarkoitettu laite. Muistan hyvin kun hän muuntajia rakenteli ollessani pikkupoika, ja käyttää vehjettä edelleen.

Nyt oli kuulemma kellarin pakkasvahdin termostaatin korjaamisen aika. Muuntajaan käämittävä lanka juoksee takana olevasta kelasta, siirtyy 0,2 mm kierroksella sivulle ja kiertyy muuntajan rungon ympärille. Runko asennetaan akseliin, jonka paikka on etualalla.

Suunnanvaihto tapahtuu kääntämällä etusivussa oleva vipu ala-asentoon. Nyt rakenteilla oleva muuntaja on pieni n. 3cm. X 3cm. ja lanka 0,2mm

Tuollaisia puuhailee 85v radioamatööri päivät pitkät. @timppa

RAUTIAINEN KARI 07.01.2010 12:01

Agregaatista en välitä, mutta tuosta maamoottorista voitas alkaa kauppaa hieroon. Ihan vakavissaan.

rauzi(ÄT)rokki.net

PASANEN MIKKO 07.01.2010 14:06

Terve! Tuo agregaatin moottori olisi liian heikkotehoinen "maamoottoriksi" saati pärehöylän pyörittäjäksi, höylä vaatii vähintään 14-16 wanhan ajan hevosvoimaa. Tuossa agregaatin moottorissa ei liene, kuin 5hv. Eikä minulla ole valtuuksia kaupata sitä. Yleensä vaikeaa löytää moottoreiden omistajia, jotka suostuisivat niitä myymään..... voisin tietenkin kyllä kysyä....!

PALIN MATTI 07.01.2010 16:42

Siinä se komiasti puimakone naksuttaa tuosa Mikon kuvasa. Vai olisko pärehöylä. Naksuttaa kuiteski.

Wikström on merkkiään tuo moottori.

YLINIEMI SEPPO 07.01.2010 16:54

Matti onkohan tuo hyvä lähteen käyntiin näillä keleillä?

PALIN MATTI 07.01.2010 18:12

En ossaa oikeen sanoa ku ei oo kokemusta. Enämpi kesäsin nuita pärreitä varmala höylättään. Samoin puia naksutellaan.

KOPONEN KAUKO 07.01.2010 18:31

Eppäilen Palliinin antamia koneen nimiehdotuksia. Itse eppäilen että kyseessä on nahan ohennuskone,ja koneen on rakentanut salkkumestari Mutiainen.

RAUTIAINEN KARI 08.01.2010 19:40

Mua kyllä kuule Pasanen kiinnostas toi moottori.

Enhän mä sillä mitään tee mutta ei se nyt olekaan se juttu. Onhan mulla toi rattoriki vaikka vaimo ei ole täysin vakuuttunut että 800 neliön tontilla on sellanen oltava. Ja jos pärehöylän joskus hommaa niin onhan mulla tossa Fergu 1952 vekottimessa voiman ulosotto. Käytetään sitä. Eihän nykyaikaan maamoottorin tarkoitus olekaan kun tuottaa ääntä ja lamppyuöljyn palamisen sulotuoksua. Savupilviä naapureitten iloksi. Ja hämmästelevän väestönosan kummastukseksi.

Mulla on helevetin paljon koneita joilla ei tee mitään. Siis sellaisia joitten tehtävänä on vaan tuottaa meteliä ja savua. Näkisit ton mun vanhimman sahan, se se on helvetinkone, mutta pärisee hienosti. Seagull perämoottori se hieno on, sateella vauhtipyörä sinkoaa vettä jokasuuntaan niin että pakko on olla uimalasit kun käy verkoilla. WestBend alumiinivalu moottori sama juttu. Seagullissa vaan on isompi se avoin vauhtipyörä niin roiskii paremmin pitkin naamataulua.

Ja vaikka oon perustellu sitä Ferguakin vaikka millä vaimolle niin todellisuudessa se on ihan puhtaasti hankittu liikenteenhäirintätehtäviin.

Maamoottori mulla on haussa, sellanen on saatava. Muukin käy mutta ihanne olis sellanen sata vuotta vanha säksätin joka sylkee, savuaa, säksättää, roiskii, täristää, ja nokeaa koko korttelin. Polttaa lamppuöljyä ämpärin sillon tällön.

Homoja net on joilla ei pihalla säksättimet pärise.

Aikusten oikeesti, kiinnostaa toi peli kyllä.

RAUTIAINEN KARI 08.01.2010 19:52

Siis ihan oikeesti. Parhaita on net koneet joita voi tunnin käyttää kun ensin kaksi tuntia niitä ruuvailee ja virittelee. Maamoottorit vaan on niin luotettavia että ne käy turhan hyvin. Paras ruuvailtava mulla on toi yks itäisen saksan innovaatio, mopåo jota kukaan ei ole saanu vielä koskaan toimimaan. Mutta noi MZ moottoripyörät, ne on aivan loistavia säksättimiä. Niillä kelpaa kyllä pistellä menemään. Itäisen saksan huimapyörät, nuo aikamme ikonit, nuo walter kaadenin sylilapset, nuo kaksitahtisen mineraaliöljyn aromilla täydennetyt hyvinkin propsin tapaisten pakoputkien paukkeella varustetut ryhtipyörät ne on pyöräilyn huippusaavutuksia.

Mutta kun mulla ei ole sitä maamoottoria vielä.

PASANEN MIKKO 08.01.2010 21:45

Terve! Älähän Rautiainen "hättäile", täky on heitetty, vaikkapa moottori sinulle löytyisi. "Siankulli" on minullekin lapsuusajalta tuttu laite. Tuota vide- on pätkää kun katselee ja KUUNTELEE, on kuin "veihtä haavassa kääntelis"!!!! http://www.youtube.com/watch?v=H89oe2Z6dg4&feature=related

PASANEN MIKKO 09.01.2010 12:56

Terve! Yliniemi arveli talvi käynnistymistä... kyllä lähtee, jäähdytys vain on isompi ongelma. Rautiainen, opettele tuosta linkistä käynnistys niksejä! http://www.youtube.com/watch?v=qToCk8FtDUA&NR=1

YLINIEMI SEPPO 09.01.2010 15:52

Porilaisessa pantiin 30-40 luvulla vettä lisäksi sylinteriin lisä tehoa varten,eikö nuihin nyky dieseleihinkin laiteta jotain vesilitkuja lisä tehon toivossa.

RAUTIAINEN KARI 10.01.2010 19:04

Hyvä Pasanen. Aivan upeita häristimiä. Juuri tollanen varhais-bonk tyyppinen vehje on saatava.

RAUTIAINEN KARI 11.01.2010 19:41

Nappasin tänään 1952 Fergun tulille ja taas kerran, telkkareista kaatu kuva ja naapureitten digiboxit sekos ja lapset pakeni kauhun vallassa kohti tuntematonta. Pikkasen kun alko savu hälveneen niin rupesin kauhan kanssa työnteleen lumia kasoille. Lumi tippu lähipuista ja katolta mäjähti kuutio lunta postilaatikolle. Korvat soi vieläki. Hieno aparaatti se. Kyllä se niin on että rattoritta ei mies ole kuin varjo miehestä.

Tunnin kun askarteli niin sai tehtyä hienoo jälkee. Tosin oikeella rattorilla se olis ollu kolme tönäsyä, mutta näin on paljon hauskempaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.