Akkujen sarjakytkentä

LASSUS EVALD 19.12.2009 19:41

Ostimme uudempi asuntoauto missä oli asennettu aurinkopaneeli. Mutta asuntoosassa oli vain 85 Ah akku. Olen vaihtamassa isompaan. Mutta voiko sarjakytkentää 2 kpl 105 Ah akkuja. Niin pitäisi olla enemmän hyötyä siitä aurinkopaneelista. Onko kokemuksia ja ehdotuksia kuinkas se tehdään?

PALIN MATTI 19.12.2009 20:27

Jos sarjakytket 2 kpl 12 V akkuja, on järjestelmäsi jännite sen jälkeen 24 V. Kaikki toimilaitteet, lamppujen polttimot ym, on vaihdettava 24 V jännitteellä toimiviksi.

Unohda siis koko juttu.

PASANEN MIKKO 19.12.2009 20:31

Terve! Jos et tarvitse 24v jännitettä autossasi, niin laitata akut siten että ne ovat RINNAN- kytketyt. Jos tosiaan et ole sähköalan tuntija, niin teetä se homma ammattiosaajalla. Lähtisin kyllä siitä, että jos tuo alkuperäinen 85 Ah akku ei ole kovin vanha, hankit saman tyyppisen toiseksi akuksi, kapasiteetia tästä parista tulee jo aikalailla. Tuskin tällä palstalla saat niin selkeitä ohjeita, että olisi teeseitse-hommana olisi turvallista.

LASSUS EVALD 20.12.2009 09:14

Kiitoksia vastauksista. Ei ole kyllä kyseessä sarja kytkentä. Vaan rinnakkais kytkentä... Käyn auto-sähkö korjaus asemalle kysymään lisä tietoa. Mutta uskon että kumminkin kannattaa tehdä näin. Jos joillakin on kokemuksia ... ?

JANHONEN MATTI 20.12.2009 10:45

Tästä lisäakkuasiasta löytyy haulla näiltä sivuilta paljon tietoa. Ja jos en nyt ihan väärin muista niin vastausten joukossa oli kyllä aivan ammattilaistason vastauksia. Tässä joukossa kun noita sähvön päälle ymmärtäviä näyttää olevan melkoinen joukko. Kannattaa lukea mitä asiasta on kirjoitettu.

NOUSIAINEN ASKO 20.12.2009 10:48

on asuntopuolella 2 kertaa 60 amppeerista rinnan sohvan alla. merkki ekxide , (sinnep,)on toiminut hyvin kytketty rinnan pika akkukengillä.Tuuletus täytyy tomia hyvin ,vaikka en ole huomannut mitään hajuja ,ovat ns,huoltovapaita. Auto on adria.

LIIMATAINEN HANNU 20.12.2009 11:51

Onkos näissä geeliakuissa mitään ongelmia, rajoituksia, rinnankytkentään? Vai ihan normaalisti kuten muutkin?

PELLIKKA ERKKI 20.12.2009 12:04

Laita plus(+) navasta kaapeli toisen akun plus napaan, sulake väliin. Sitten miinus(-) navasta taas kaapeli toisen akun miinus napaan. Akku tukevasti kiinni ja huohotin putki ulos jos on.

...Ei kun Jouluttelemaan...

HAAPANEN TIMO 20.12.2009 14:42

Jos akut ovat kaukana toisistaan, sulake molempiin päihin.

Hanki sellaiset akut joissa ei ole minkäänlaisia korkkeja. Ns. huoltovapaat akut joissa on isolla ruuvarilla avattavat korkit eivät ole lainkaan huoltovapaita, niihin joutuu vettä lisäilemään. @timppa

LAAMANEN OLLI 20.12.2009 16:33

Tuossa akun valinnassa täytyy olla tarkkana.Geeli akkua ei kannata laitaa kaveriksi huoltovapaalle ja päin vastoin.Siis molemmat akut saman tyyppisiä pitäisi olla.Lisäksi akkujen lataus pitää tarkistaa että on oikea muuten menee akku nopeasti huonoon kuntoon

NOUSIAINEN ASKO 20.12.2009 19:13

vaihdoin otsikkoa ettei kukaan kytke väärin sarjaan ja aiheuta vahinkoa kulkineelleen. Mielestäni ei aina kannata lisäakkua edes harkita , kun sijoittaminen penkin alle on lähes mahdoton. Nyt sattui olemaan 2 60 amppeerista exideä joutilaana. Ovat neste täyttöisiä ja on vihreä silmä kun on ok vesi akussa. Entinen oli 100 amppeerinen ,jonka lajoitin naapurin kesämökille kuivavarattu en tiedä oliko geeli. Siellä mökillä on 500 amppeerinen aurinkopanellin perässä,paino ainakin 50 kg.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.12.2009 19:14

Ja taitaa kuitenkin olla ampeeritunteja nuo lukemasi. Ampeerit akun kyljessä kun ovat kylmäkäynnistysvirtaa, sellaisina yleensä paljon isompia numeroita. Muttei suinkaan vähäpätöisempia käynnistysakuissa, itse asiassa tärkeämpiä valintakriteerejä.

NIITTYARO TAPANI 28.12.2009 13:05

Ei ole geeliakuissa sen kummempaa eroa, niitä koskevat samat säännöt kuin kaikkia akkuja rinnankytkennässä,

Sama Ah määrä molemmissa eli esim. 105 Ah Saman ikäisiä, samanlaisessa käytössä olleita eli mieluummin uusia Ei eristysdiodeja Jos akulle sulakkeet niin molemmille omansa ja niiden yhteisestä päästä se ulosotto

Jos tekee siten, kuin joku tuossa neuvoi jotta yhteen kytkettävien + napojen väliin sulake niin sen seurauksena se toinen ei koskaan täyty vaan on aina hieman vajaa. Siinä sulakkeessa kun syntyy latausvirran kulkiessa jännitehäviö, sama häviö syntyy myös purkaessa joten ne akut kuormittuvat epätasaisesti.

Eli joko suoraan yhteen taikka samanlaisen sulakkeen kautta. Jos käytätte sulaketta niin jännite on mieluummin mitattava sulakkeen akun puolelta.

LAAMANEN OLLI 28.12.2009 17:32

Kuuleppa tapani kyllä on akuissa eroja ei Ah määrissä mutta lataus ei saa olla sama lyijyakulla ja geeliakulla jos on väärä lataus niin akku menee jopa vuodessa vaihto kuntoon.Noita ei kannata sotkea erityypisiä akkuja keskenään vaikka kytkee sarjaan

HAAPANEN TIMO 30.12.2009 10:48

Jos akut eivät ole aivan vierekkäin pitäähän sulake laittaa, ja molempiin päihin. Sinne voi laittaa tosi ison propun, niin ei siinä häviötä synny. @timppa

NOUSIAINEN ASKO 30.12.2009 11:14

Tässä meidän tapauksessa lisättiin 2 akkua 60 amp tuntia, toisen 100 ampperi tuntisen tilalle,Elikkä siinä on jo sulakeet valmiina. Tässä on tavallaan silloin yhteensä 120 amppeeri tuntinen akku. Silloin on tominnassa entiset sulakkeet ja lataus on auton verkkovirta laturilla . Moottorissa on varta 100 amppeeri tuntinen huoltovapaa akku. Moottoriakku ei naytä latautuvan verkkovirtalaturilla. Vaan sitä ladataan tarvittaessa sytkäripistokkeesta "älylaturilla"

HAAPANEN TIMO 30.12.2009 13:40

Minä tarkoitin akkujen välillä olevan johdon sulaketta/sulakkeita.

PALIN MATTI 30.12.2009 18:59

Outo laite, jossei verkkolaturi lataisi myös auton akkua.

NOUSIAINEN ASKO 31.12.2009 09:09

Onneksi sentään auton laturi , lataa molempia akkuja ,ajon aikana ja tyhjäkäynnillä. Kyllä se on adrian alkuperäinen ,verkkovirtalaturi. Ehkä liiankin monipuolinen , on paikka aurinkopaneelille , sitä ei ole käytetty , ehkä ensi kesänä ?

NOUSIAINEN ASKO 31.12.2009 10:15

PS. Verkkovirtalaturin ylimääräinen paikka taisi olla agrigaatille adrianssa ?

WILHELMSSON LEIF 31.12.2009 12:55

Kyllä mun Adrian verkkovirtalaturi lataa myös auton akkua myös 2 edellistä Adriaa latas.

NIITTYARO TAPANI 01.01.2010 23:20

Oletin kaikkien ymmärtävän, ettei eri tyyppisiä akkuja kytketä rinnan kun ei eri kokoisiakaan. Laturissa on, ainakin kelvollisissa, nappi josta saa valita geeli tai tavallinen. Geeliakut lienevät herkkiä liian suurille latausvirroille niissä kun kaasun muodostus on vaikeampaa hallita. Sarjakytkentähän näissä tulee harvemmin kysymykseen koska noita 6V akkuja näkyy vain harvoin ja siten rinnankytkentä on yleisempi tapa kytkeä akkuja yhteen lisäkapasiteetin saamiseksi.

NIITTYARO TAPANI 01.01.2010 23:28

Varovainen pitää olla koska pienikin ylimenovastus vaikuttaa. Jos sulakkeen päiden hapettuminen saa aikaan 0,1 ohmin vastuksen niin 1A virralla häviö on 100 mV joka jo vaikuttaa akun latausasteeseen saatikka jos virta on useita ampeereita. Sulakkeet pitää siten mieluiten laittaa molemmille akuille oma jolloin häviöt ovat suurin piirtein samat. On lisäksi hyvä jos akun jännite mitataan suoraan akun navasta eikä laturin ulostulosta. Mittauskarvassa ei kulje virtaa joten siinä ei vastuksella ole suurtakaan merkitystä.

HAAPANEN TIMO 03.01.2010 10:15

Minä puhun koko ajan akkuja yhdistävien johtojen sulakkeista, joiksi voi laittaa vaikka 50 A:n laatan jolloin ei varmasti synny häviötä. Ja paksut johdot tietty. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.