navigaattori asuntovaunu/autoyhdistelmälle ?
LAHTINEN ERKKI
16.11.2009 18:57
Onko kokemuksia rekka-tai karavaanarikäyttöön tarkoitetuista navigaattoreista ? Uusia malleja on nyt tullut markkinoille (Snooper VENTURA). Joitakin malleja lienee käytössä jo vanhastaan ?
HYTTILÄ ESKO
16.11.2009 20:48
Eipä noita ole ikuna tarvinnut hankkia erikseen rekkakäyttöisiä. Paperikartta, JÄRKI ja normaali navi riittää.
LAHTINEN ERKKI
16.11.2009 21:11
Olen tähän asti selvinnyt aivan hyvin kartalla ja järjellä, mutta kun tuli kokeiltua ns. normaalinavia ja olen siihen kovasti pettynyt. Sellaista laitetta ei voi käyttää mikä ajattaa ihan minne sattuu. Varsinkin eteläeuroopan ahtaissa kylissä on parempi vaan itse suunnistaa.
Mutta kun kuitenkin tekniikka kiinnostaa niin...
NIEMINEN RAIMO
16.11.2009 21:40
Keskustelunkulkua edesauttaisi paljon jos kertoisit mikä on ollut tämä ns normaalinavi johon olet pettynyt.Aivan varmasti ainakin Garminilta ja Tom Tomilta löytyy mallit jotka opastavat oikein Etelä-Euroopan ahtaissa kylissä. MS Auto-Routella pärjää myös hyvin,Nämä Etelän-talvehtijat jotka vuodesta toiseen sahaavat tätä väliä niin veikkaan että aika monella on käytössa MS AR sen "normaalinavin" lisäksi.
Jollain PhotoNavilla ja sen omalla ohjelmistolla saattaa tulla vaikeuksia.
@rami
LAHTINEN ERKKI
16.11.2009 22:16
Kokemusta on Tom Tomista ja kyllä silläkin aina osoite on löytynyt. Ongelma on siinä että laite ohjaa liian ahtaille pikkukaduille jne. Navigaattorin mukaan ei todellakaan voi ajaa asuntovaunun kanssa jos yhdistelmä ei kertakaikkiaan mahdu kadulle. Kuvittelisin että ao käyttöön tarkoitetut ohjelmat karsisivat yhdistelmälle kelvottomat kadut ja tiet reitin ulkopuolelle.
NIEMINEN RAIMO
16.11.2009 22:53
Oletko kokeillut vaihtaa ajoneuvoa navissa.Garminista löytyy
Polkypyörä,Rekka,Linja-auto,hälytysajoneuvo ja Taksi.
Itselläni on asetuksena Linja-auto,vaikka en sellaisella liiku.
Garmin malleissa saattaa olla eroja.
@rami
LAAKSONEN ARI
17.11.2009 10:24
Kyllähän se niin on, että kuski ohjaa ja päättää minne mennä eikä ajantasaista paperikarttaa ja ammattitaitoista kartanlukijaa voita mikään, mutta...
Olen kuitenkin sitä mieltä, että navigaattori, päivitetyillä karttatiedoilla, on ehdottoman hyvä apuväline, joka oikein käytettynä lisää jopa liikenneturvallisuutta.
Navigaattoria ei pidä pitää minään ainoana oikeana reitin määrääjänä, johonka pitää sokeasti luottaa.
Ensiksikin laitetta pitää opetella käyttämään oikein.
Mikään tekninen laite ei osaa itse ajatella vaan se tekee vain sen mitä se on käsketty tekemään!
Varsinkin pitemmillä matkoilla reittisuunnitelma kannattaa tehdä itse ja käyttää navigaattoria reitinvalinnan ja paikkatiedon tukena.
Mielestäni, vilkkaassa kaupunkiliikenteessä navigaattori on parhaimmillaan. Esimerkkinä haluan kertoa tilanteen: Olimme vaunuyhdistelmän kanssa ensimmäistä kertaa Viron puolella. Tallinnan liikenne, kuten kaikkien suurten kaupunkien, on kohtuu vilkasta. Olimme vaimon kanssa tehneet reittisuunnitelman paperikartalla, miten ajamme kaupungista ulos. Tein kuitenkin väärän kaistavalinnan ja jouduimme väärälle reitille. Koska Navigaattori kuitenkin näytti paikkatiedon ja laski väittömästi uuden reitin, pääsimme sujuvasti ulos kaupungista. Vaimo kartanlukijana kuitenkin varmisti paperikartalta, että ehdotettu reitti vei haluamaamme suuntaan. Varsikin vilkkaassa kaupunkiliikenteessä, kun ollaan vielä itselle vieraassa ympäristössä, navigaattorin kyky tehdä uusi reittisuunnitelma on korvaamaton, jos ajetaan syystä tai toisesta harhaan. Syitä saatta olla muitakin kun oma töppöily, esim tietyö tms.
LAHTINEN ERKKI
17.11.2009 11:20
Hyvä kuulla että garminilla on tälläinen valintamahdollisuus.
Mutta kerronpa minäkin esimerkin navigaattorin käytöstä.
Jouduimme vaihtamaan suunnitelmaa pohjois-Italiassa ja ajattelimme ajaa poikkeuksellisesti navigaattorin opastuksella Veronan laidalla olevalle leirintäalueelle. Alkuun näytti ihan hyvältä, mutta vähitellen kadut kapenivat ja lopulta oltiin niin ahtaalla että pääsimme etenemään vain ystävällisten paikkakuntalaisten avustuksella. Kadun sivuun parkkeerattujen autojen peilit käännettiin sivuun ja sentin parin toleranssilla pääsimme vihdoin leveämmille kaduille.
Tämän jälkeen tuli taas kartta kunniaan ja päätimme viimeisen kerran ajaa summissa navin mukaan. Tämä esimerkki ei suinkaan ole ainoa laatuaan.
PYÖRRE MARKKU
17.11.2009 21:09
Ei sellaista rekkanavigaattoria ole olemassakaan. Yritetty on laihoin tuloksin.
GT Reittikartta Suomi Pro on tarkoitettu ammattikäyttöön. Sekin on hieman epätarkka ja rajoittuu Suomeen.
Parempi konsti on käyttää hyvää navigaattoria ja lisäksi läppärillä toista laajempaa karttaa, josta näkee, onko reitti realistinen.
Se paras konsti on ajantasainen paperikartta ja hyvä kartturi.
NIKOLA HEIKKI
17.11.2009 22:52
Kannattaa kokeilla tuota Automapaa toimii pc:llä ja mm. photonavilla. hirvittävän paljon valinta mahdollisuuksia mm reitille.Löytyy torrenteina.tuolla keskustelua http://www.photonav.info/?q=node/256)
NIKOLA HEIKKI
18.11.2009 00:43
(http://thepiratebay.org/torrent/5088109/AutoMapa_EU_5.5.3_[cracked][ISO]_PPC_TPC)
NIITTYARO TAPANI
18.11.2009 21:27
Olen kokeillut sekä Miossa että Tompassa linja-autoa ja kuorma-autoa mutta itse on pitänyt katsoa minne ajaa.
Yhden kerran meinas tulla Tompalle ongelmia viime keväänä Pohjois-Italian Tirolissa kun tie aina vaan kapeni oltuaan jo alkuunkin niukahko. Lopulta selvittiin ulos joskin hiljaa ajaen kun molemmin puolin oli kymmenkunta senttiä tilaa jäljellä ennen kuin muurit erkanivat.
Tuo teiden ja kulun leveys ei olle rekisteröity riittävällä tarkkuudella tietokantaan eikä ajoneuvon leveyttä pysty muutoin koneelle ilmoittamaan kuin valiten noista ajoneuvoista.
LINDBLOM ALF
18.11.2009 22:45
3 euroopan matkaa vaunuyhdistelmällä tehty Garmin 660:llä. Asetus on ollut rekka eikä kertaakaan ohjannut liian kapealle tielle. Välillä turhankin tiukasti piti leveällä tiellä, vaikka hieman kapeammalla olisi voinut oikaista.
Terveisin Alf
HYTÖNEN RAIMO
23.11.2009 00:23
Samaa mieltä kuin Alf tuossa edellä. Itsellä Navigon ja siinä valittuna kuorma-auto. Hyvin on mahtunut, vaikka ajankin matkailuautolla en vaunuyhdistelmällä.