joko saa kaasupulloa??
SARASTE MARKKU
15.11.2009 20:06
Moi,
Meinaan 11 kilon komposiittipulloa sivuventtiilillä? Pitääkö se paikkansa ettei tyhjene talvella tyhjäksi asti?
Markku
VIITALA RISTO
15.11.2009 21:56
HINTIKKA ARI
16.11.2009 08:50
Itse kyseiseen ongelmaan törmänneenä asiaa selvitin ja sain vastauksenkin kaasufirmasta.
Talvikäytössä ongelman tuo se että nestekaasu on pullossa nesteenä ja se pitää saada ulos kaasuna. Tähän taas tarvitaan lämpöä. Komposiittipullon keveys tuo samalla sen ongelman että lämpö ei siirry niin hyvin kaasuun kuin teräspullossa.
Oleellinen asia ongelman suuruudessa on se miten paljon sitä kaasua haluat sieltä pullosta. Esim. itsellä olevassa kylpytynnyrissä jossa kaasunkulutus noin 1 kg/h ei voi käyttää komposiittipulloa koska se jää liki puolilleen siinä vaiheessa kun se on jäässä. Mitä pienempi kulutus sitä tyhjemmäksi pullon saat ennen kuin se jäätyy.
Tästä syystä komposiittipulloa ei saa käytettyä tyhjäksi talvella.
Rehellisyyden nimissä on sanottava että tuolla 1 kg/h kulutuksella ongelmia on myös teräspullon kanssa mutta ei läheskään niin suuria kuin komposiitilla.
AHJOS TIMO
16.11.2009 12:17
Ehkä asia on helpompi ymmärtää näin päin: Aina kun neste muuttuu kaasuksi eli höyrystyy eli kiehuu, sen lämpötila laskee. Nestekaasupulloa käytettäessä sen sisäinen lämpötila laskee siis ulkolämpötilaa matalammaksi. Komposiittipullon kuori eristää lämpöä paremmin kuin teräspullon kuori eli komposiittipullon sisälämpötila pysyy käytön aikana teräspullon sisältöä kylmempänä. Propaani kaasuuntuu kuitenkin jo -42 asteen lämpötilassa. Aika kova pakkanen täytyy ulkona olla, että pullon sisälämpötila laskee matkailuajoneuvokäytössä niin kylmäksi.
KOSKI SEPPO
16.11.2009 17:09
...niin ja mikä kysymys oli? Komposiittipulloa ei toistaiseksi saa sivuventtiilillä.
AHJOS TIMO
16.11.2009 17:29
... mutta kierreventtiilin päähän saa sellaisen sovittimen, että voi käyttää painoventtiilipulloa. Kaasu on kuitenkin kalliimpaa komposiittipullossa kuin teräspullossa.
HAAPANEN TIMO
16.11.2009 18:03
Kyllähän se tyhjäksi tulee kun välillä antaa pullossa olevan nestemäisen kaasun lämmetä korkeampaan lämpötilaan kuin -42°C
Vähän liikaa se pullon materiaali eristää metallipulloon verraten.
Mulla on tuollainen paineensäädin, mittari näyttää pullossa olevan paineen, voi vähän ennakoida jos menee kovin alas.
@timppa
HAAPANEN TIMO
16.11.2009 18:03
Laitetaan vielä kuva siitä säätimestä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=5270091.jpg
@timppa
REINI SEPPO
16.11.2009 18:14
Kerrokko miten tuon saa paino venttiiliin kytkettyä? t.se
TERVO JARI
16.11.2009 18:19
http://www.wilhtom.fi/?p=productsList&iCategory=89
Jari
REINI SEPPO
16.11.2009 18:31
Käsittääkseni sitä markkinoidaan ESPANJAN matkaajille?
Aiheesta kirjoitettiin caravanlehdessä tänä vuonna ja puitu myös täällä! t.se
TERVO JARI
16.11.2009 18:37
paahan tuo kaikkiin piältä painettavviin puteleihin, ei yksinomaa Epsanjanlaisiin . . .
Epsanjassa taitaa olla ainoastaan piältä painettavia ? ?. . .
Puivaan etelleen jos tarvetta . . . Ja ainaku puhutaan komposiittiputelista silloin puhutaan myös tuosta kyseisestä atapterista . . . Muutoin on hilijasta . . . Sillon painetaan perinteisesti jenkalla kylijestä . . .
Jari
REINI SEPPO
16.11.2009 18:42
Eikös se olis turvallisempaa jos paino venttiilin(PV) suoraan....liittäis! Sopis se piha grillin pullokin suoraan.. Kele
TERVO JARI
16.11.2009 20:34
markkinoilta vielä sellasta painettavaa jossa on paineenalennin ?
Kerro ku löyrät sellasen . . .
Siihen asti mennään tässä "marssijärjestyksessä" . . .
Jari
VIITALA RISTO
16.11.2009 20:46
Siis sellainen painettava paineenalennin, joita käytetään grilleissä?
Onko jokin määräys, tai muu seikka, joka estää käyttämästä sitä matkailuajoneuvossa?
Eikös se mahdollistaisi komposiittipullon käytön, jos sellaista haluaa käyttää.
AHJOS TIMO
16.11.2009 21:04
Minulla on autossa sellainen päältäpainettava venttiili, jossa on paineenalennin. Mitään sovitinta tai kierreventtiiliä ei ole. Käytän autossa yhtä teräspulloa ja yhtä komposiittipulloa, molemmat siis PV-pulloja. Komposiittipullo on kätevämpi, mutta on vain harvoja liikkeitä, mistä siihen saa kaasua suunnilleen samalla hinnalla kuin teräspulloon. Luullakseni ajoneuvoissa ei saa käyttää samoja paineenalentimia, joita grilleissä käytetään. Grilleissä kaasu tulee kai ulos suuremmalla paineella. Mutta samoja pulloja voi käyttää molemmissa.
REINI SEPPO
16.11.2009 21:13
Mie en nyt ymmärrä mitä Jari tahdot kertoa? Mutta PV löytyy kyllä lähes joka isommasta kaupasta. Kerrotko nyt Jari mistä Sinä puhut! t.se
REINI SEPPO
16.11.2009 21:20
Niin täällä on kerrottu , aiemmin olleissa viesti ketjuissa.
Itse muistan kun sitä EI suositeltu sen heikon kiinnityksen takia. Mutta kaikki muutuu!! Siksi esitin sen noin, kuitenkin pitää tarkistaa sen PIHAGRILLIN paine-säätimen soveltuvuus! t.se
VIITALA RISTO
16.11.2009 21:37
Onko siinä muuta tarkistettavaa kuin että se antaa kaasua ulos 30 millibaarin paineella?
Mulla ei ole mitään meininkiä käyttää semmoista kärryssä, kunhan uteliaisuuttani kyselen.
REINI SEPPO
16.11.2009 22:07
Itellä ei ole,TARKISTETTUA tietoa ja sinne päin vastauksia pyrin välttämään! Kysymällä esim. vaunuhuollosta saat oikean tiedon tai jokin joka tietää VARMASTI kertoo sen täällä! t,se
HAAPANEN TIMO
17.11.2009 17:29
Vasaus Ristolle. Säätimessä pitää olla ajoneuvokäytön hyväksyntä EN 12864. Melkein kaikissa painoventtiileissä se on.
Vastaus Timolle. Grillit toimivat samalla 30 mb:n paineella.
@timppa
KORPPI SEPPO
17.11.2009 22:08
@timpalle 17.11.2009 klo 17:29:47
Mulla on grilli,jonka kyljessä 50mBa. Mutta toimii 30:kin. Tasaisemmin toimisi 50:llä. Se on vuodelta -94.
HAAPANEN TIMO
18.11.2009 17:30
Sulla on saksalainen grilli, johon maahantuoja ei ole vaihtanut suutinta eikä kilpeä. Saksan paine vaihtui -97 30mb:in. Tehoja on grillistä pois n.30% muuten ei haittaa.
@timppa
KORPPI SEPPO
18.11.2009 17:44
"Sulla on saksalainen grilli, johon maahantuoja ei ole vaihtanut suutinta eikä kilpeä. Saksan paine vaihtui -97 30mb:in. Tehoja on grillistä pois n.30% muuten ei haittaa.
@timppa"
Niin on saksalainen Einhell. Ja niin muin mainitsin vuodelta -94. Silloin saksassakin oli käytössä 50 mBa. Ei tarvinnut vaihtaa painetta, suuttimia eikä näin ollen kilpeäkään.