Mistä nopeussignaali navigaattorille?

MITRUNEN RISTO 05.11.2009 23:56

Hei!

Ostin autooni Pioneer Avic F900BT multimedialaitteen. Autoni on Fiat Ducato 120 2,3 jtd Adria Twin vm. 2007.

Laitteessa on myös navigaattori ja se tarvitsee katvealuetoimintoonsa auton nopeusignaalia (speed signal). Mihin kytken tuon johdon? Löytyykö jostakin liitin vai ryöstänkö jonkin värisestä johdosta jostain tietystä paikasta?

Toinen ongelmallinen johto on peruutustieto (reverse signal). Tuo signaali otetaan kai peruutusvalosta, mutta mistä läheltä kojelataa signaalin löytäisi?

Risto

NIKOLA HEIKKI 06.11.2009 00:11

Eikö se osaa itse laskea nopeutta ja meinaatko pakittaa koko matkan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.11.2009 08:51

Jos kytket sen rokkimasiinan oikealle paikalleen on nykyautoissa yleensä jo valmiina standardi liittimessä tuo nopeussignaali. Katso tuleeko tarvittavaan nastaan johto.

Itsellä on mahdollisuus säätää nopeuden mukaan äänenvoimakkuutta ja tässä vähän aikaa sitten muistin säätää sen toimintaan, ja kas sehän toimii, ainakin Fiatissa Blaupunkt. Nopeustiedon se saa juuri em. nastan kautta.

Eli ei kun piuhat kiinni ja menoksi.

Pakista en tiedä tuossa uudessa autossa mitään. Onko sinulla tarkoitus käyttä sitä myös peruutuskameran näyttönä?

HAAPANEN TIMO 06.11.2009 16:13

Tämä navigaattori yrittää merkintälaskentaa, mutta riittääkö siihen pelkkä nopeus/matkatieto? Eikös käännöksiin tarvita jonkinlainen hyrräsydeemi? Esim. Oslossa tuota tarvittaisiin, tunneleissa on paljon mutkia, eikä navilla ylöstullessa ole minkäänlaista käryä missä ollaan.

MITRUNEN RISTO 06.11.2009 16:17

Kiitos! Tuohan olisikin tosi hieno juttu, jos nopeussignaali on valmiina jo tuossa iso- liittimessä. Onko autosi Ducato ja mikä sen vuosimalli on?

Kyllä peruutuskamerakin tulee myöhemmin, mutta asennusohje vaatii asentamaan peruutustiedon johdonkin heti paikalleen. Se vaikuttaa ohjeen mukaan navigointitarkkuuteen. Sitä en tiedä miten.

MITRUNEN RISTO 06.11.2009 16:33

Näimpä juuri tämä laite tekee. Kun yhteys sateliittiin lakkaa tai se on heikko, suunnistusta jatketaan laskennallisesti hyrräsensorin antamien kulmatietojen, nopeusiganaalin antamien nopeustietojen, ajan ym. matemaattisten muuttujien avulla.

Risto

HAAPANEN TIMO 06.11.2009 17:10

No sehän viisas vehje on!

ANTTILA MARKKU 06.11.2009 19:02

Laite on varmaan kopioitu sukellusveneestä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.11.2009 21:11

Ristolle: Kyllä se on Ducato ja alusta on tehty 2005 koppa on 2006 mallia.

AHOLA JARI 07.11.2009 10:41

Ei tuossa mitään uutta ole ;(

TomTomin paremmissa malleissa on tuo toteutettu kiihtyvyysanturilla (sisäisesti). Satelliittisignaalin voimakkuuden tilalle tulee EPT-logo - toimii hienosti isojen markettien - vaikka Jumbon :) - parkkihallissa, tai VT 1:n tunneleissa. Noiden tunneleiden välillä ainakin oma 930T Tomppa saa satelliitista kiinni pienilläkin tunnelien välisillä osuuksilla.

ISO-liittimestä vielä - minusta vain "perus" signaalit ovat standardisoitu, mutta jo +BATT ja +IGN menevät auovalmistajilla sekaisin. Saati +ILL, +REV, MUTE etc. ovat missä sattuu - kannattaa mittaamalla selvittää..

HAAPANEN TIMO 07.11.2009 11:10

Tämä on pakko laittaa:))) Voiko siellä tunnelien välissä eksyä? http://www.aijaa.com/v.php?i=5213074.jpg

MITRUNEN RISTO 14.11.2009 00:10

Kiitos kaikille vastanneille! Apu ongelmaan löytyi lopulta Delta- Autosta. Kajaanin Delta antoi puhelinnumeron heidän kouluttajalleen Helsingin Delta- Autoon. Kaveri oli oli amattitaitoinen, palvelualtis asiantuntija. Viisi minuuttia puhelun jälkeen tuli sähköpostiinn kuvalliset ohjeet.

Nopeussignaali löyttyy muuten body computerista. Tämä taas on ratin alapuolela vasemalla samassa paikassa, missä on testipistoke. Testipistokkeen oikealla puolella on sininen liitin. Sen pinniin 10 tulee nopeussignaali.

Nyt tuo ihmelaite toimii! Enpä eksy enää tunneleihin ja peruuttaessakin navi toimii ;-)

Risto

PALIN MATTI 14.11.2009 00:16

Luulis sfiduttavan jos tulisikki tunnelista ulos ihan väärästä reiästä. Navikaattori siis pakolinen tämmösesä tappauksesa.

HAAPANEN TIMO 14.11.2009 18:30

Mutta esim. reikäjuusto-oslossa onnistuu tulemaan ulos täysin väärästä paikasta, tunneleissa on risteyksiä, karttakaan ei paljoa auta.

LAHTI ANTTI 14.11.2009 18:46

Mutta jos osaa lukea niin onhan siellä opasteet, muistaakseni.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.