Mistä akkulaturi ajoakulle, jatkuvaan lataukseen?

KUULA TIMO 24.10.2009 14:21

Onko kenelläkään vinkkiä jonkunmerkkisestä akkulaturista, jonka voisi asentaa kiinteästi lataamaan ajoakkua aina kun auto on roikassa? Tärkeää olisi että osaisi lopettaa latauksen kun akku on täysi... terv timo, tinozotti@nic.fi

ANTTILA MARKKU 24.10.2009 14:30

oletko kysynyt karavaan kauppiaalta?Esim.Akku-Matti laturia?

NIEMINEN RAIMO 24.10.2009 15:18

Esim: http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=305 @rami

LAHTI ANTTI 24.10.2009 15:49

Timo. Jos ja kun hankit laturin, niin älä ota latausteholtaan mitään muutaman ampeerin laturia. Suosittelen 10A ylöspäin, niin teho riittää myös silloin jos on pidempi aikainen iso kulutus päällä.

Itsellä on Matti 10A, joka akun täytyttyä pudottaa latauksen ns. ylläpitolataukselle. On jatkuvasti kiinni vaunussa kuten myös verkkovirta kotona ollessa. Ei murheita sen kanssa.

Ainoa puute, että geeliakuille se ei sovi, mutta en niitä laitakaan vaunuuni.

PALIN MATTI 24.10.2009 17:19

Eikö se asunto-osan laturi juuri näin toimikki? Ainaki mun Peffletisä se huolehtii niin hupi- ku käynnistysakustaki (jos sitä sillä ajoakulla tarkotat).

NYYSSÖNEN KAJ 24.10.2009 17:40

CTEK-laturi malli 7000 varmasti piisaa ja lataa nopeasti. malli 7000 antaa 7 A malli 25000 25 A

http://www.kaha.fi/file_root/Tuotteet/Lisavarusteet/Ctek/CTEK_esite.pdf

NIEMINEN RAIMO 24.10.2009 17:42

Matin esittämällä tavalla se minullakin toimii.Mutta ei välttämättä kaikissa malleissa.Toisaalta eihän auton akkua pitäisi tai voisikaan käyttää asuntopuolen tarpeisiin.Ymmärsin että kysyjä hakee nimenomaan ylläpitolaturia,jos kerran asunto-osan laturi ei auton akusta huolehdi. @rami

HAAPANEN TIMO 25.10.2009 15:56

Kuinka usein autolla ajetaan, ja onko se usein roikan päässä? Jotkut laturit (esim. CTEK ) myös vie akusta virtaa, siis silloin kun ei olla tolpassa. @timo

HALMEENMÄKI JUHANI 25.10.2009 16:54

Mitä tarkoittaa "roikan päässä"? Moottorinlämmityspiuhaa vai sitä asunto-osan piuhaa? Minne laturi on tarkoitus sijoittaa? Esimerkiksi moottoritilaan ei niin kamalan montaa mallia voi laittaa, jo mainittu Ctek on suojausluokaltaan riittävä. Samoin moottorilämmitinfirmojen laturit (esim Defa), mutta ne ovat päällä samalla kuin moottorinlämmitinkin, koska samoissa johdoissa. Ctek muistaa mihin tilaan jäätiin, eli kytkeytyy lataamaan vaikka piuha olis välillä virraton. Kaikki ei, eli osa pitää käsin käydä napsauttamassa päälle. Muita kuin noita fiksuja ns ylläpitolatureita en itse suosittelisi käytettäväksi pitkäaikaisesti.

PELLIKKA ERKKI 25.10.2009 19:23

Laita 220V kelalla oleva rele hupiakun ja starttiakun väliin. Kun laitat auton "roikkasähköön" hupiakun laturi lataa myös starttiakun.

NYYSSÖNEN KAJ 25.10.2009 19:45

CTEK ottaa alle 1 Ah/kuukausi pienemmät laturit kuin 7000 sarja, 7000 ja suuremmat ottavat alle 2 Ah/kuukausi voit huoletta jättää päälle sen. Minulla ollut kiinteästi kytkettynä starttiakkuun jo monta vuotta tuo 14000 malli (24V) Hupiakku on ladattu invertterillä starttiakusta kun auto on käynnissä ja lisäksi kytkimellä kun CTEK on päällä.

tässä oma kytkentä http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/KajPortugal0809#5275143322015233794

näitä lataus inverttereitä on 12V --> 12V akku ja minulla invertteri 24V --> 12V akku Nämäkin laturit ovat rajatusti älykkäät. esim. 20A 12-->12V hinta n. 130 - 170€ http://www.waeco.fi/(S(2ew23d55ttr2dr45tnedq245))/engine.wbf

TERVO JARI 25.10.2009 20:20

Kopio:

Ctek muistaa mihin tilaan jäätiin, eli kytkeytyy lataamaan vaikka piuha olis välillä virraton. Kaikki ei, eli osa pitää käsin käydä napsauttamassa päälle. Muita kuin noita fiksuja ns ylläpitolatureita en itse suosittelisi käytettäväksi pitkäaikaisesti.

Kopio loppu

Onko todella tuon asian laita ?

Tuolla Caravan infon puolella on ollu juttua noista Ctek latureista, joissakin malleissa on tuo "demettia" ominaisuus, ei pysy muistissa asetetut asetukset kun verkkovirta on ollu jonninaikaa poikki . . .

Jari

NYYSSÖNEN KAJ 26.10.2009 06:59

Muistaa se onko se ollut "suply"-tilassa=sähkön käyttö ja kulutus tilassa.

vaiko

"charge"-tilassa = lataus ja ylläpito tila. Jos akkua on kovasti purettu ennen latausta minä kyllä laitan CTEKin ensin "Charge" asentoon koska siten saan nopeimmin akun 100% varaustilaan ja sitten vasta siirryn "suply" tilaan joka kulutuksesta riippumatta pitää akun täynnä.

näiden kahden tilan sisällä ei tarvitse erityistä muistiosaamista koska laturi joka tapauksessa virtakatkon jälkeen tarkistaa että akku on täynnä ja jos se on täynnä menee nopeutetusti kohti varastointi lataustilaa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.11.2009 20:29

Täytyy myös muistaa isomman laturin vaatimat liitokset, eli jos käyttää 25A:n laturia on liitoksissa lähes 13 kertainen tehohäviö 7A:n latausvirtaan verrattuna.

Em. syystä tyydyn 7A:n CTEKiin, vaikka ensin ajattelin 25A:n laitetta. 25A riittäsi Webastollekin lämmitysaikana, mutta täytyy vain ladata kauemmin ja pitää puhallin pienellä, tai kokonaan pois päältä.

Asensin tuon CTEKin lataamaan starttiakkua, kun hupiakkulaturista tulee starttiakulle lataus diodin kautta, jolloin starttiakku ei lataudu täyteen koskaan.

HAAPANEN TIMO 02.11.2009 18:17

Mutta mihin starttiakun virta häviää. Ymmärrän sen että talviseisokin aikana sitäkin pitää ladata, mutta miksi ladata muulloin? Tavallisten henkilö- tai muiden autojen akkuja ei muutoin kuin ajettaessa ladata. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.