- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Vaihtoehto SafariRoomille
Vaihtoehto SafariRoomille
Muutama vuosi sitten hankittiin Omnistorin SafariRoom, silloisen Peffletin markiisiin sopiva.
Ajeltiin Ranskaa, Espanjaa Tuntui tosi hyvältä, kun autosta saatoi astua ”etutelttaan aamupalalle ja kylille lähtiessä heittää ulkopuolella olevat tavarat SafariRoomiin,
Mutta matkailuauton joutui jättämään leirintäalueelle ja reviiri jäi pakostakin pienemmäksi, kuin aikaisesemmin.
Ilman SafariRoomia saattoi lähteä liikenteeseen m-autolla, kunhan ensin keräsi ”romut” mukaan.
Pari kertaa meille on käynyt niin, että kauppamatkalta palatessamme joku on vienyt varatun paikkamme. On siirtänyt merkiksi jättämämme tuolit sivuun ja pystyttänyt oman leirinsä.
Mietittiin kovasti, miten yhditää SafarRoomin mukavuus ja m-autolla liikuminen kohteessa, niin että leiri pysyisi. Pidettiin samalla silmät auki.
Huomattiin, että joillakin matkaajilla oli käytössään vapaastiseisova, lähinnä pakuihin tarkoitettu teltta, jonka voi kytkeä kiinni autoon tavallisen etuteltan tavoin. Takaseinän voi sulkea, kun autolla lähdetään matkaan.
Kotiin palattuamme myytiin pois vähän käytetty SafariRoom, ja tutkittiin vanitelttavaihtoehtoja.
Useimmat vaniteltat ovat pohjamitoiltaan n.2,5 X 3,5, eli melkein Safariroomin kokoisia. Korkeutta teltoilla on 2,00 - 2,30m Hinnat alkavat hieman alle kahdestasadasta eurosta.
Seuraavaksi kesäksi hankittiin Reimolta hinta/laatu-sopiva teltta. Parin kesän käytön jälkeen olemme ratkaisuun erittäin tyytyväisiä.
Teltan voi pystyttää markiisin alle, niin että markiisi muodostaa katoksen auton oven ja teltan välille. Useimmiten pystytämme sen kuitenkin markiisin viereen tai jompaan kumpaan päähän, leiripaikasta riippuen.
Sen voi kiinnittää markiisin kanssa yhteen mukana tulleilla tarvikkeilla hieman mielikuvitusta käyttäen. Näin meillä, 7 hengen perheellä, on käytössämme suojaisa, markiisista muodostuva patio, sekä teltasta muodostuva lisähuone, johon voi pystyttää esim. ruokapöydän.
Liikkeelle leiripaikalta lähtiessä kelataan markiisi sisään, pakataan ylimääräiset kamat telttaan ja suljetaan teltan seinät. Palatessa ajetaan samalle paikalle ja tehdään toimenpiteet päinvastaisessa järjestyksessä. Ei yhtä helppoa, kuin vaunuyhdistelmällä, mutta antaa kuitenkin mahdollisuuden liikua matkakohteessa ilman paikan menettämisen pelkoa. Lisätilaa tulee myös runsaasti.
Useimmat vaniteltat painavat myös vähemmän, kuin Safariseinät ja vievät vähemmmän tilaa.
Kauan eläköön vaniteltta!
Mikko
Mainioon ratkaisuun olette päätyneet. Pläräilin Reimon kataloogia ja totesin, että tarjontaa ja vaihtoehtoja löytyy yllinkyllin. Minkänimisen pakuteltan hankitte? Tieto avittaisi kuvia pähkäillessä.
Meillä on käytössä Adriaa edeltänyt malli, jonka ostimme tarjouksesta Karavanmarketista Vammalasta. Se ei mene yhtä pieneen tilaan, kuin uudempi malli ja putket painavat myös enemmän. Mutta hinta oli todella edullinen. Monet "vankkurimalliset" teltat menevät tosi pieneen tilaan ja painavat vähemmän.. Nyt ostaisin varmaan sellaisen. Useisiin malleihin on tarjolla myös putkiin kiinnitettävä nukkumateltta.
Minusta kannattaa valita malli, jossa etu- ja takaseinän lisäksi avautuu myös ainakin toinen sivuseinä, niin sijoittelu tontille on helpompaa.
Pakuteltta soveltuu mainiosti paljon liikkuvalle karavaanarille, keveytensä ja kompaktin kokonsa vuoksi. Edullisemmat teltat on tehty, kattoa lukuunottamatta. tavallisesta telttakankaasta. joten talvikäyttöön niistä ei ole. SafariRoom on paljon tukevampaa tavaraa. SafariRoomin seinien paino tosin lepää suurelta osin markiisin varassa. Teltta seisoo omilla jaloillaan.
Mikko
Tässä kuvia telttaratkaisusta toti toimissa.
T. Mikko
Vielä yx, kun tuli toinen kuvista kahteen kertaan
T. Mikko
laista ?
http://www.svenskatalt.se/fin/husbilstalt.html
On kokoa mutta ei kuiteskaan ole painava . . .
Jari
Kyllä "Svenska Tält" matkailuautoteltta on hyvä sellaiselle, joka makaa pitkään paikallaan Kotosuomessa tai Espanjassa.
Me liikumme paljon. Maksimipysähdys on yleensä hieman yli viikko samassa paikassa - ja aina kesällä.
Riskille miehelle 23,3 kiloa ei varamaan ole paljon. Se on erotus kevyen bussiteltan ja Svenska Tältin painossa. (43 vs19,7 kg). Mutta tuo 23,3 kgon auton kokonaispainosta kuitenkin poissa.
Kämppärillä pitenpään ollessa on teltan syvyydellä, jota Svenska Tältissä on n. 40 cm enemmän, on varmaan merkitystä, mutta jos teltta on markiisin jatkona sitä ei välttämättä huomaa.
Leveyttä molemmilla on lähes saman verran. Bussiteltoissa on paljon valinnanvaraa ja tarjolla on myös syvempiä malleja.
Korkeutta Svenska Tältissä on varmaan enemmän, mutta alle 2,1 metrinen mahtuu Adriassakin suorana seisomaan.
Paino kertoo materiaalien laadusta Jotka "Svenska Tältisä" ovat eriomaiset. Se voi seisoa paikallaan kesät talvet ilman ongelmia.
Laadukkaat materiaalit vievät mös pakattuna enemmän tilaa. Adrian pakkausmitat ovat 110x27x22cm. Svenska Tältin ?
Svenska Tältin hinta on ???? €, Adrian 269€, eli saman, kuin kuin Safari Roomin pelkkä etuseinä. (sivuseinät alk.498,-).
Adrian pystytys vie kokeneelta max 15 minuuttia. Svenska Tältin ??.
Tarjonna kirjo bussitelttojen osalta on laaja. Kannattaa tutustua eri vaihtoehtoihin, ja etsiä itsell parhaiten sopiva vaihtoehto, niin hinnailtaan, mitoiltaan kuin laadultaankin.
Myös teltan käyttötapa merkitsee plajon valintaa tehdessä.
T. Mikko
asia olisi noin . . .
Ite olen ollut "monen vaiheilla" tuon teltta asian suhteen ostaakko Stad by vai pienempi ittestään seisova vuosipaikalle vai ollaanko iliman telttaa.
Viimekesänä markiisin "ruuvasin" ulos kaksi kertaa, markiisiin kuuluu safari room,as-auton oston jälkeen en ole vielä telttasäkkiin katsonut mitä sielä on ( tiä vaikka on vain jätepaperia ) auton kun ostin teltta oli takaboxissa ja kotia tulessa nostin sen varaston hyllylle, sielä se vieläki "löhöö" . . .
Jari
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.