Spriten akun lataus veturista ja liittimet
LEPPÄAHO PENTTI
03.08.2009 10:25
-81 -mallisessa Sprite Musketeer -vaunussa on joitakin pyöreitä 12 voltin pyöreitä liittimiä/rasioita mm. kylpy"huoneessa", ilmeisesti parranajokonetta tms varten. Onko tämä edelleen joku yleisessä käytössä oleva liitin tai olisiko parempi vaihtaa näitä johonkin yleisempään tyyppiin että saisi 12 voltin akkujännitettä tilapäisesti ulos seinästä? Jos, niin millaiseen? Kun en ole nähnyt autokäyttöön tarjolla juuri muuta kuin tupakansytkärimallia tai sitten pieniä erikokoisia pyöreitä, niitä joita on yleisesti mm. pikku laitteiden verkkoadaptereiden liittiminä. Molemmat varsin heppoisia jatkuvampaan käyttöön.
Vaunuun on ilmeisesti jonkun aiemman käyttäjän toimesta rakennettu vaunun akun latausmahdollisuus vetoauton suunnalta 7-napaisen liittimen läpi. Tähän viittaisi vaunun akun viereen varsin siististi jäähdytysprofiiliin asennettu ja vaunun pohjaan sisäpuolelle kiinnitetty tehodiodi jonka tarkoituksena on ilmeisesti ollut estää mm. starrtttausvaiheessa vaunun akun mukanaolo. Sulakerasioitakin on varsin riittävästi. Aloin tutkia kytkentää koska ko. lataus ei toiminut. Diodin kytkentää mietin pitkään, tämä kun on kytketty estosuuntaan vaunun akun rinnalle, vähän samaan tapaan kuin esim. releiden kelojen rinnalle kytkettävät häiriönestodiodit. Onko vaunukäytössä tällaisella diodilla joku tietty tarkoitus tai onko tämä vain kytketty sinne päin honkia? Vaikea kuvitella tässä käytössä tilannetta jossa vaunun järjestelmässä ilmenisi yleensäkään sellaisia piikkejä joista on haittaa.
Yleensäkään vaunun akun lataus diodin läpi ei ole paras vaihtoehto tämän n. 0.7 voltin kynnysjännitteen johdosta, jolloin akku täyttyy hitaammin eikä koskaan niin täyteen kuin ilman diodia.
-Pentti
HÄMÄLÄINEN MARKKU
09.08.2009 18:40
Olisiko se liitin sivulla
http://reimonew.ms-visucom.de/fin/D-tarvikkeet/D4-elektroniikka/D4Q-12v_asennukset/
esiintyvän liittimen mallinen ts. tuo tupakansytytin liitin josta kun ottaa sen punaisen osan pois.
Liitintä sanottiin ennen Lada liittimeksi, kun kaikissa Ladoissa oli konehuoneessa sellainen liitin 12V:n roikkavaloa varten.
Hyvä liitin sinänsä ja siihen löytyy kyllä sopivia pistokkeita.
NIITTYARO TAPANI
11.08.2009 09:22
Helposti ei tule mieleen akun rinnalle estosuuntaan asennetun diodin hyöty. Jospa se on zenerdiodi joka on tarkoitettu ylilatauksen estoon vanhoilla muuntajapohjaisilla reguloimattomilla latureilla. Se lienee ainoa syy mikä nyt tuli mieleen. Varsin hyvä se ei siihen ole mutta toiminee jos kynnysjännite sattuu olemaan oikea. Yleensä kynnysjännitteiden toleranssi on liian suuri oikeaan toimintaan. Jos näet sen tyypin niin kuukeli kertoo minkälaisesta diodista on kyse.
Latausta ei todella kannata tehdä diodin läpi ellei sen jälkeen käytä jotain jännitteen nostajaa. Tuo noin 0,7V kynnys estää akun latautumista todella tehokkaasta, akku ei pysty latautumaan kuin tuskin puoleen varaukseensa. Jännite vaunun akulla on ajon aikana muutoinkin alempi johtuen monista liittimistä ja pitkästä varsin ohuesta johtimesta, sitä on aivan turhaa enää laskea diodilla.
Tosin käyttämällä shotky-diodia saadaan kynnys laskemaan noin 0,3 V tasolle mutta kuitenkin. Paras erotuslaite on rele joka asennetaan vetoauton puolelle ja joka kytkee latauksen vasta kun auton laturi puskee sähköä. Releellä pitää olla vähintään 30A kestävät kärjet.
HAAPANEN TIMO
13.08.2009 17:13
Onko liitin joku noista:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=59_113_1596
Tai näistä:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=59
Tuo SELV-liitin on hyvä moneen hommaan:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=59_748