Agrikaatti/inventteri
LÖYTYNOJA MATTI
03.03.2009 23:54
Olen miettinyt agrikaatin ostoa, mutta huoltomies ehdotti, että kannattaisiko laittaa 2 kohtuukokoista akkua rinnakkain ja sitten lisäksi 1500 - 2000W inventteri. Miten tällä yhdistelmällä pärjää?
Tarkoitusperä olisi asialla se, että joskus voisi viettää 2-3 päivää pois "sivistyksen parista",minne ei ole vielä virtaa vedetty?
Kumpi kannattaa valita? Inventteri 2 akulla / Agrikaatti
AHONEN KAI
04.03.2009 03:08
Olisin kohdallasi agrekaatin kannalla, jos invertterikin pitäisi olla tuota luokkaa.
Akku/invertteri vaihtoehdolla tarvitsisit aurinkopaneelit akkujen lataamiseen (tai auton koneen).
Ja jos oikeasti tarvitset 1500-2000W virtaa vaikkapa kinkun paistoon tai ison rälläkän pyörittämiseen "sivistyksen tuolla puolen" niin iso kiinalainen bensamasiina kyytiin.
Itse ollaan pärjätty yht. 190Ah: akuilla, 1000W invertterillä ja yht. 230W aurinkopaneeleilla joulusta eteenpäin ja invertterin käyttötunnit on 10 paikkeilla.
V.R.Sto Antonio +10C°, 01.07 WET
KOTILAINEN ISMO
04.03.2009 07:19
Invertteri on erinomainen vaihtoehto, jos virtaa tarvitaan vain lyhyitä aikoja kerrallaan etkä tavoittele tavallisen sähköverkon mukavuuksia päiväkaupalla. Jos haluat viettää pidemmän aikaa korvessa, osta aggregaatti ja bensakanisteri. Itselläni on tuo jälkimmäinen vaihtoehto, enkä vaihtaisi sitä invertteriin mistään hinnasta.
SUOMINEN TAUNO
04.03.2009 08:17
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin ja suosittelen aggregaattia, mutta kannattaa hommata myös tuo invertteri ja tupla-akut. Invertterin avulla pystyy hyödyntämään joillakin leirintäalueilla saatavissa olevan valovirran. Tällöin pärjää hyvin 1 Kw aggregaatilla, koska lyhytaikaisen suuremman tehon voi ottaa sitten invertterin avulla.
TIKKANEN MIRJA
04.03.2009 08:46
Meillä on myös invertteri ja aggregaatti. Telkulle meillä on oma akku joka on ladattu kotona. Siihen tulee muutos ja meillä tulee olemaan kaks hupiakkua ja aggregaatti kulkee mukana. Meillä on tommonen pikkuhalpis aggregaatti ja on riittänyt tarpeisiimme.
Jaa nyt vasta huomasin että edellinen vastaaja ehdottaa just samaa mikä meillä on tulossa ;) Me ollaan koettu ihan käytännössä se että jos paljon liikkuu ilman sähköä niin tuossa se on ratkaisu. ;)
UUSITALO MARKO
04.03.2009 09:26
Minä luovuin kannettavasta aggrekaatista ja käytän invertteriä. Invertteri on 1500/2000W ja akkuina kaksi Bilteman 120 Ah vapaa-ajan akkua. Niillä ainakin meikäläinen pärjää.
Aggrekaatti tuntui kaikin puolin hankalalta laitteelta. Bensan kanssa sai läträtä jatkuvasti ja takatalli tavaroineen haisi aina bensalta. Kuuma agrekaatti muodostaa lisäksi jonkinlaisen räjähdysvaaran suljetussa takatallissa. Ja vaikka aggrekaatti oli ns. hiljaista mallia, ei sitä ihan joka parkkipaikalla kehdannut nykiä käyntiin. Eikä lyhyttä tarvetta varten viitsinytkään.
LAINE RAIMO
04.03.2009 11:13
Kyllä tämän invertterin ihanuuden ovat myös autonvalmistajat huomanneet. Lähes kaikissa "näyttelymallin" Concordeissa ja Flaireissa on vuoden 2009 malleissa 2kpl 160 Ah AGM akkua ja niitä ladataan akkulaturi/invertteri yhdistelmällä verkkovirrasta. Pakettiin kuulu myös verkkovirralla toimiva kahvinkeitin sille rakennetussa kaapissa. Invertterin jatkuva teho on 2000W ja akkulaturi työntää 100A. Lähes joka autossa on katolla 200 W aurinkopaneeeleita. AGM akkuhan kestää suurien virtojen ottamisen paremmin kuin geeliakut.
Itselläni on kyllä kaikki nämä ihanuudet vain vähän pienemmillä tehoilla, mutta sen lisäksi on takakontissa agrekaatti sadejaksojen varalle. Olen myöskin huomannut, että bensa ei haise yhtään kun agrekaatti on kannellisessa muovilaatikossa ja sitä ei käytetä!
LIUKKO TERO
04.03.2009 14:27
invertteri 2000w ja yksi isompi asuntopuolen 240ah akku ei oo heti tyhjä ja latautuu yllättävän nopeesti
LAINE RAIMO
04.03.2009 15:16
Nopeesti ja nopeesti? Kaikki on tietysti suhteellista, mutta suositusten mukaan pitäisi akkua ladata maksimissaan Ah jaettuna 10:llä. Eli 240Ah akkua voisi ladata 24 A virralla. Näin ollen tyhjä 240Ah akku latautuisi täyteen 10 tunnissa.
SUOMINEN TAUNO
04.03.2009 16:05
Mitä kaikkia sähkölaitteita käytät tuolla 2000 W invertterillä? Onko invertterissä useampia kuin yksi sähkörasia?
PELLIKKA ERKKI
04.03.2009 16:48
Homma muuttuu käteväksi kun laittaa oman syötön ja vaihtokytkimen pistorasioille joista otetaan "inventterisähköäkin". Verkkovirta-O-Inventteri. Ja akuiksi tietysti ulos tuulettuvat starttiakut, joista saa riittävästi 2000W:n inventteriin evästä. Sitten kun käynnistät auton, akut latautuu kymmenillä amppeereilla ja starttiakku tyyppiset hupiakut kyllä sen kestää. ...Kylläpä passoo...
LIUKKO TERO
04.03.2009 16:49
Laadukkaassa autossa on isot laturit..)enkä koskaan vedä tyhjäksi akkua tai ei sitä edes saa tyhjäksi.Käytän kaikkia samoja sähkölaitteita kuin muutenkin maasähköllä.autossa on akku kapasiteettiä 350AH ja osa laitteista on kuormana starttiakulle.Kyllä lähtee..
NYYSSÖNEN KAJ
04.03.2009 17:16
Invertteri tarvitsee paksun kaapelin laskin tällä http://www.adita.fi/laskuri.asp laskurilla jos invertterin ja akun välimatka on 2m 25mm2 niin kaapelin jännitehäviö tuolla matkalla on 0,44V lämpöhäviö kaapelissa on 7,75% = 151 W
Tuolla teholla et voi käytännössä ottaa tehoa ulos kuin noin 1-5 miinuutti tai sitten starttiakkukin on vaarassa.
LIUKKO TERO
04.03.2009 17:25
Kaapelit on käsivarren vahvuiset..)ja vain 60cm pitkät.
LÖYTYNOJA MATTI
07.03.2009 14:12
Ok. Kiitos hyvistä vastauksista. Sain paljon arvokasta tietoa
TYNYS HEIKKI
08.03.2009 15:24
Mulla on vaunussa 1700 w invertteri; juttua linkissä...
http://karavaanari.info/index.php?topic=696.msg11261#msg11261