Nestekaasuaggregaatti?
SUOMINEN TAUNO
02.03.2009 09:49
Luin jostakin yleiseltä keskustelupalstalta, että Karavaanimessuilla olisi joskus ollut esillä nestekaasulla toimiva aggregaatti, joka latailee automaattisesti akkua tarpeen mukaan.
Onko tämä tieto ankka, vai onko tuollainen laite todella ollut esillä ja mistä sitä voisi kysellä? Tiedän, että ulkomailla myyvät tavallisiin bensa-aggregaatteihin muuntosarjoja, jolla ne saadaan toimimaan moottorikaasulla. Nestekaasu olisi tietenkin ehdoton vaihtoehto, koska pullot ja putket ovat autossa valmiina.
NYYSSÖNEN KAJ
02.03.2009 10:32
Laite oli sekä Helsingin että Lahden messuilla esillä, kenen standillä en muista.
LAINE RAIMO
02.03.2009 10:37
Ainakin Dometicin generaattori TEC29 toimii nestekaasulla. Hinta on 5000€ ilman asennusta. Siihen saatavana Goldschmittin suojalaatikko, joka hiljentää muutenkin hiljaisen generaattorin melun 50 dBA:han. Tuo laatikko maksaa 1400€. Eli tieto ei ole ankka, mutta arvokas.
Minusta kuitenkin on paljon kiinnostavampi tieto se, että Truma tuo 2010 markkinoille nestekaasukäyttöisen polttokennon. Jo nyt ajelee 20 matkailuautoa koekäytössä tuolla laitteella.
Ensin pitäisi kuitenkin saada Suomen lainsäädäntö hyväksymään nestekaasutankit matkailuautoihin, kuten muuallakin Euroopassa sekä saada edes yksi kaasuntankkauspaikka Suomeen.
HAAPANEN TIMO
02.03.2009 17:25
Moottorikaasu on aivan tavallista nestekaasua.
Ongelmana on, että kaasu pitää saada nestemäisessä muodossa höyrystimelle, joka sijaitsee moottorissa ennen kaasutinta tai ruiskupumppua.
Höyrystin on tuossa kuvassa näkyvä lautasmainen osa letkun välissä, siihen asti kaasu tulee nesteenä:
http://www.support-telecogroup.com/telecogroup/telair/en/prodotti/energy2500g4000g.htm
Tässä tapauksessa joudutaan käyttämään erillistä moottorikaasupulloa:
http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/likelgagafi.nsf/docbyalias/nav_products_propane_motor
Kuvassa näkyy alaspäin kääntyvä putki josta nesteenä oleva kaasu lähtee. Oranssi,ylös osoittava putki on turvavaruste, joka päästää ylipaineen ulos turvallisemmassa kaasumaisessa muodossa.
Autoissa joissa on kiinteä kaasutankki voidaan ottaa toisella ulosotolla alhaalta nestemäistä- ja toisella ylhäältä höyrymäistä kaasua. Silloin homma on todella kätevää.
@timo
KOIVUPURO PEKKA
28.04.2011 11:08
Voin lämpimästi suositella ainakin tuota Yamahan moottorilla varustettua Telair energy 2500w aggrigaattia ! Erittäin äänetön ja varmatoiminen , myös kaasunkulutus on kohtuullinen ja käyttö helppoa !
Omassa Carthagossa se on asennettu kaasupullokotelon takapuolelle ja siiinä se on hyvin suojassa renkaiden roiskeilta ja selviää lyhyellä kaasuletkulla, höyrystin on asennettu kaksoispohjaan , jossa se on suojassa talvella jäätymiseltä !
Itselläni se oli valmiiksi asennettuna tuohon autoon mutta en ehkä kuitenkaan olisi valmis maksamaan 5000€ laitteesta ja vielä 1400€ laatikosta+ asennuksesta 1000€ , kuitenkin käyttötarvetta on aika vähän ainakin normaali käytössä, ehkä kesähelteellä on mukava kun sillä voi pyörittää ilmastointilaitetta !
STRÖMMER HEIKKI
02.05.2011 20:18
Hmm? Kauhiasti ihmettelen intoa laittaa autoon / vaunuun aggrikaatti joka toimisi mahdollisimman hankalasti tankattavalla polttoaineella. Kas voihan tavalliseen bensa-aggrikaattiin kytkeä esim perämoottorin polttoainesäiliön, jos haluaa sen käyvän esim vuorokauden ilman tankkausta. Siis säiliön joka on valmiiksi hyväksytty autossa kuljettamista varten. Poltto-ainetta siihen saa joka huoltoasemalta, niin Suomesta kuin ympäri Eurooppaa. Ja mikä parasta, joku todella hiljainen Hondan 2000W:n peli, joka sekin on kallis, maksaa 1300€.