Ajovalojen parantamisesta

KNAAPI JUHA 22.02.2009 13:54

Henkilöautoni valot ovat tuntuneet riittämättömiltä, lähivalojen kuvio on ihan hyvä, mutta valoa on puuttunut. Auto on Audi A-4 vanhemman tyypin rihlatut lampunlasit ja H-4 polttimot.

Luin aivan erinomaisen artikkelin Caravan-lehdestä n:o3/2008 ja arvelin, että kannattaisi ehkä yrittää. Ensin uudet polttimot ja sitten tarpeen mukaan muuta ja kalliinpaa.

On herättänyt epäilystä nämä hirveät lupaukset mainoksissa. Joku lupaa 50% ja toinen 90% lisää valoa. Olen arvellut, että nämähän ovat samaa luokkaa kuin magneettiset säteilevät kengänpohjalliset, jotka parantavat kaiken meritaudista satiaisiin.

Ostin hiukan kalliimmat Osramin Night Breaker +90% polttimot ja ei kun kokeilemaan.

Kyllä on tuntuva ero. Valoa on reilusti enemmän ja valon väri on kirkkaampi. Lähivaloillakin reunoille löytyy valoa reilusti enempi. Tiellä näkyy veitsenterävä valoraja. Myöskin kaukovalot pyyhkivät uljaasti tietä ja myös sen sivustoja.

Olen tyytyväinen. Ei tarvita tässä tapauksessa hakkurivirtasysteemillä toimivaa jännitten vahvistinta.

Miten sitten lienee Sprintterin H-1 lähivalot. Parantamista ainakin on valokuvion hajanaisuuden takia.

SAVOLAINEN JARI 22.02.2009 18:44

Nämä "super" polttimot ovat todellakin paremmat valoteholtaan testienkin mukaan.

Huonona puolena on tekniikka jolla valovoima on saatu aikaan, eli ohentammalla hehkulankaa. Itselläni ko. valot kestivät aikaisemmassa matkailuautossani 5-7000 km, joten euroopan reissulla juoutui jo polttimon vaihtohommiin.

Pitkäikaisemmän ja paremman valotehon saa xenon valosarjoilla, mutta niiden laillisuuden kanssa saataa tulla katsastuksessa ongelmia.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.02.2009 19:12

Korjataan että "saattaa" on liian mieto sana, ennemminkin voisi sanoa "mitä ilmeisimmin". Myös liikennevalvonnassa eli ratsioissa on nykyisin kiinnitetty huomiota noihin xenon-muutossarjoihin, koska ovat kaikkea muuta kuin laillisia, ja saattavat olla hyvinkin ilkeitä sokaisijoita vastaantulijoille. Etenikin heijastinvaloissa (ei siis ne joissa on lissi polttimon edessä) häikäisevää hajavaloa tulee reippaasti. Ennemmin siis monen vuoden plussapolttimovarasto kuin yhdet xenonit, ja jos päälle rapsahtaa sakot ja uusintakatsastus niin taitaa saada samalla hintaa polttimoita loppuiäkseen...

SUORTTI JARI 24.02.2009 23:04

Laittakaa lamput oman releen perään ja riittävillä johdoilla varustettuina, esim 2,5mm2... Tekee kummia kun poltin saa esim voltin verran enemmän jännitettä. Itse laitoin tuollai ja nousi jännite polttimella reilun voltin verran. Auttaa monta kertaa enemmän kuin +50% polttimet...

Tuolla http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289 erinomainen mallisuoritus releytyksestä.

Jälkiasennusxenonitkin saa laittaa kunhan vaaditut pykälät täsmää: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf

KNAAPI JUHA 25.02.2009 11:30

Luin neljään kertaan tuon linkissä mainitun AKE:n ohjeen vuodelta 2003, ja ilmeisesti luetun ymmärtämiskyvyssä on jotain vikaa, koska en tajunnut mitään.

Voisko asiaa ymmärtävämmät suomentaa?

HALMEENMÄKI JUHANI 25.02.2009 22:50

Jarin linkki puhuu aidanseipäistä eikä aidasta. Ja aidanseipäiden välistä pääsee menemään metsään...

Tuo AKEn ohjeistus unohtaa nimittäin kaksi perusasiaa, koska puhuu ajoVALOista eikä pelkistä POLTTIMOista: 1) Umpion tulee olla hyväksytty kaasupurkauspolttimoille eli DC, eikä halogeenipolttimoille joiden tunnuskirjain on H. Löytyy umpion lasista, siitä rengastetun e-kirjaimen lähistöltä. Jos siinä on HC, HR tai HCR eikä DC-jotain niin ei onnistu. 2) Polttimossa tulee olla e-merkintä joka lähes aina puuttuu noista muutossarjojen polttimoista. Ja ihan aina H4-korvaavista.

Eli noiden AKEn linkin vaatimusten pitää täyttyä silloin kun autoon vaihdetaan DC-merkityt umpiot joissa on e-merkityt polttimot. "Suomeksi" 90-luvun lopusta alkaen ne ovat automaattinen valojen korkeudensäätö (jollei autossa ole automaattista maavaran säätöä kuten esim Citroën C5) sekä ajovalojen pesulaite. Ei koske autoja, joissa on jenkkien DOT-valot JA joihin ei saa kullallakaan eurooppalaisia e-merkittyjä valoja.

KNAAPI JUHA 25.02.2009 23:02

Kiitos!

KNAAPI JUHA 15.03.2009 22:26

Tuli sitten kokeiltua.

Valot olivat hyvät, mutta kokeilu kallis. Eilen sammuivat molemmat lähivalot kerralla. Alkoi siten, että rouva kauppamatkalla joutui pysähtymään tiepuoleen, kun varoitusvaloja syttyi kojetauluun. Joukossa oli jarrujen ja jäähdytysnesteen varoitusvalot. Pikainen tarkistus: nesteet ja öljyt kunnossa, jatketaan ajoa. Valot eivät enää syttyneet, joten kauppaan.

Rouva saapui kotipihaan ja molemmat ajovalot pimeinä. Vein korjaamolle, kun arvelin, että on isompikin sähköhäikkä.

Perusteellisten tutkmusten jälkeen ilmeni, että molemmat Osram Night Guidet olivat palaneet (lähivalolanka). Laturi ei anna jännitepiikkejä. Ajomatkaksi jäi alle 300 km. Keljuttaa...

REINI SEPPO 17.03.2009 15:29

Hyvä JUHA ! Tästähän alkaa nousu , tieto(ja kokeilu)on muille on hyvin tärkeää!! Olin kyllä jossain vaiheessa ,valmis kirjoittaan, että voisko käynti optikolla tuoda saman tuloksen. Kun tuo näkö alkaa reistailla , siinä "parhaassa iässä" Hämäränäkö on niistä ensimmäisiä. Lausahdukset: "onko nuo kellon viisarit ollu aina mustat" -: "vastaan tuleva liikenne lisääntyi puolella" 0vat ensimmäisten "KLASIEN" jälkeen tavallisia! t.se

SEPPÄLÄ MARTTI 21.03.2009 09:45

Mullakin auttoi kaihileikkaus parantamaan pimeällä näkemistä ajaessani.

PUTTO TUULA 21.03.2009 22:03

Laita Philips X-treme Power lamput; kyllä paranee valoteho (+80%??);en itse aluksi uskonut, mutta oli pakko todeta valotehon nousu Juva-Imatra välillä ajaessa. Kestivät V70:ssä 2v3kk ja 2v4kk lähivaloissa; kaukovalot toimivat vielä (tasalaatuisia). Pitää varmaan vaihtaa "Koppiautoon" samanlaiset syksyllä, kun valotehoa tarvitaan. Terv:Timppa

SUORTTI JARI 21.03.2009 23:03

Yksi vaihtoehto on laittaa 100W polttimet ja nähdä hyvin. Ihan laillisethan ne ei ole, mutta jos ovat pitkissä valoissa niin tuskin poliisitkaan kyselee perään kun ei edes katsastuksessa pitkiä valoja tutkita...

HALMEENMÄKI JUHANI 22.03.2009 17:21

Voi kyllä sitten piuhat/kytkimet sulaa, kuormaa kun tulee sen verran lisää. Tai sitten jää osa tehonnoususta siihen että ei mene ampeereja piuhasta läpi.

KEMPPAINEN OLAVI 22.03.2009 19:19

Vaihdoin toissa syksynä autoomme Philipsin H4+ XX% -polttimot. Toinen kärähti ennen joulua toinen kesti viime kesään. Viime syksynä sattui Tokmannilla olemaan tarjous Osramin Super +30 polttimoista. Eikun kokeilemaan vielä niitä. Molemmat paloivat alle viiden kuukauden ja 5000 kilometrin ajolla! Nyt kyllä tyydytään tavallisiin.

SUORTTI JARI 23.03.2009 11:48

Joo alkuperäisillä auton "paukkulangoilla" voi niin käydäkkin. On ne vaan niin surkeita tehtaalta lähtiessä. Kaikki liitokset puristamalla tehtyjä ja johdot maks 1,5mm2.

Sen takia uudet tukevat johdotukset ja releytys on hyvä vaihtoehto saada valoa. Ei ehkä kaikkein helpoin, mutta ihan varmasti kestävin.

TEILERI TIMO 25.03.2009 12:31

Lähes asiasta...

Onko kukaan ottenut selvää, saako matkailuauton yläosaan nykyään laittaa lisäpitkiä?

AHONEN AULIS 25.03.2009 19:34

Saa laittaa.Asennuksessa tulee ottaa huomioon se että lasipinta PITÄÄ OLLA etuakselin keskiön etupuolella.Lamppujen etäisyyttä toisistaan ei ole määritelty.Referenssi määrä ei saa ylittää 75 Terv:AA.

STRÖMMER HEIKKI 19.04.2009 19:50

Mulla Lantikka Defenderissä on todella onnettomat ajovalot. Laitoin Philips Extreme power polttimot ja vot johan parani. Lisävaloina ihmeelliset Cibien bi-oscarit siis sumuvalot ja pitkät samassa umpiossa ja polttimoiksi käy tavalliset H4:set. Johan mailma valkenee kun laittaa pitkät päälle, ja ihan hyvin ovat kestäneet.

KERÄNEN OSMO 21.04.2009 18:20

Minullakin oli joskus Bi-Oscarit mutta ei niisä H4sia ollut, olisko ollut H2 polttimot.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.