Tankattava kaasupullo.

HAAPANEN TIMO 01.02.2009 16:13

Laitan kuvia ostamastani kaasupullosta. Kuvista saa aika hyvän käsityksen hommasta: http://picasaweb.google.fi/TimoHaapanen2/Kaasupullo# Tuolla pullolla itsetankkaus on turvallista ja laillista. @timo

AHJOS TIMO 01.02.2009 19:04

Erinomaisen selkeä kuvasarja - kiitos siitä! Toimitettiinko se pullo täysinäisenä vai saatko siihen jotenkin kaasua Suomessakin (kun mittari näyttää kuvassa vajaata 3 litraa)?

HAAPANEN TIMO 01.02.2009 20:40

Tyhjänä tuli. Täyttöpaikka: Tallinna. Mustanmäen Neste. Kadaka tee 60 Tallinnassa on neljä kaasua myyvää huoltsikkaa. @timo

GRÖNLUND JORMA 01.02.2009 20:47

Käyhän nuo Suomen itäpuolen karavaanarit tankkaamassa tavalliset pullot venäjän puolella, jossa kaasu maksaa alle puolet Suomen hinnoista.

REINI SEPPO 03.02.2009 16:53

VOI VOI kun täällä länsirajalla ei oo mitään kivaa!!!! No nuuskaa vois ,mutta kun lautta lippu on ni pirun kallis !!! ETTÄ antaa olla!! Ja agan kaasu!! t.se

SUORTTI JARI 05.02.2009 10:58

Mistäs ostit tuon pullon? Olen itse viikottain Virossa käymässä ja tuollainen alkoi kiinnostamaan. Ja jos hintatason kerrot kanssa.

HAAPANEN TIMO 05.02.2009 17:08

Belgiasta tilasin. Hinta 219€ + rahti 25€ kotiovelle. Yhdeksän päivää tilauksesta oli lähettifirman auto pihalla. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html Maksu tapahtui PayPalin kautta Visalla tilausta tehdessä. Tiedustelin pullon rahtia, Ives Van Meenen ilmoitti hinnan, ja lähetti maksuehdotuksen sähköpostiin, maksoin, ja sillä selvä. Sivutäyttöputki ja adapterit kuuluvat hintaan. @timo

VARTIAINEN JOUKO 06.02.2009 12:14

Asiasta ihan kolmanteen Timo, niin se kuvasarja kemsan ilmastoinnista oli aivan hieno ratkasu. Pitäsköhän itekkii ;)

HAAPANEN TIMO 06.02.2009 16:23

Ja toimii ällistyttävän hyvin, ilma liikkuu juuri tarpeeksi alaspäin ettei hajua tule yhtään ylös. Pään voi laittaa pytyn reunalle ja tutkia tuotteita, eikä yhtään haise. @timo

LAINE RAIMO 08.02.2009 17:34

Kun mulla on tuo vain 3500kg matkailuauto niin ostin tuon tankattavan pullonkin vähän kevyemmän. Kuva siitä on sivulla: http://picasaweb.google.com/laineet/MuuLi22009# .

Olen nyt Polchissa Saksassa ja täällä on lämpö nollan paikkeilla. Taas jäi pullon pohjalle muutama litra kaasua, jonka olin tankannut Portugalissa. Täällä näkyy tuo LPG sisältävän vain 60% propaania, joten ei taida kannattaa tankata, koska matkan suunta on pohjoiseen.

HAAPANEN TIMO 08.02.2009 19:05

No tuo on kevyt, mun painaa 17,5kg. Hyvä hankinta. Joku oli tehnyt tarvikekaupan istuinlämmittimestä pullonlämmitttäjän, ei olisi vaikea homma. @timo

VALLIUS MARTTI 08.02.2009 20:23

Moikka olisin kinostunut täytetävästä pulosta onko adpterit selaisia jotka käyvät täytetäessä joka maasa nyt ainakin aluksi Saksassa ja Ruotsissa,ja onko täyttö helppoa ja miten pullon korkeus on suomalaiseen puloon nähden korkeampi vai katalempi montako sentiä eroa on ??????????.kiitoksia jo etu käteen.

HAAPANEN TIMO 09.02.2009 17:01

Mun pullon korkeus on 58cm. kauluksen yläreunaan. Tuossa luettelo eri maissa käytettävistä adaptereista: http://www.autogas-boerse.de/info/adapter/ Siinä ne kolme, samat näkyy noissa minunkin kuvissani.

Tuossa Ruotsin tankkauspaikkoja, niitä ei kovin montaa ole: http://www.gas-tankstellen.info/menu.php?language=en_US Ei kannata huomioida mitä linkissä usean paikan kohdalla sanotaan "Kaikkia adaptereitä saatavana kassalta" Nimittäin siinä toisessa päässä olevaa kierrettä on ainakin neljää eri kokoa, ja on ihan tuurissaan sopiiko huoltsikalla oleva omaan pulloon. @timo

HÄNNINEN JUKKA 09.02.2009 23:37

Kaikkialla euroopassa käytettäviin, kolmeen erilaiseen LPG / GPL - täyttöpistooleihin sopivia adaptereita on saatavana vain Suomesta. Suomessa kehitetty kaasuadapterisetti E-tunnuksineen on tilattavissa www.caravan-gasadapter.com Tällä adapterisetillä voi tankata autokaasua (propaani/butaani) kaikkialla euroopassa suoraan suomalaiseen sivuventtiilipulloon. Huoltoasemilta, joissa on kyltti LPG tai GPL. H......emi ja E....a tulevat, kuten ennenkin luomaan kaikkia mahdollisia kauhukuvia itsetäytön vaarallisuudesta, mutta niistä on hyvä päästä yli katsomalla videoita youtubesta. "Autogas füllen" ja "Filling LPG" googlesta katsoen. Vielä on huomattava, että em. herrojen ianikuinen peloittelu vaaroista kaasuntäyttöön on verrattavissa jokaiikan aamuiseen ylösnousemukseen; meitä kuolee kaatumisiin ja putoamisiin 1200 finskiä vuosittain, vaan 50 viime vuonna ei yksikään eurooppalainen ihminen ole vammautunut, saatikka kuollut kaasuntäytön seuraumuksiin.

HYTTILÄ ESKO 10.02.2009 07:54

Siinä on vaan erona jotta yleensä kun kaatuu niin lähtee vain kaatuja. Taas kaasupaukussa paljon sivullisia ja materiaalia. Toivotaan ettei kumpaakaan tapahdu.

HAAPANEN TIMO 10.02.2009 16:05

Kannattaa huomioida Jukan kommentissa että äänessä on vaarallisen tankkauksen mahdollistavien tuotteiden myyjä, jolla on tietenkin oma mielipiteensä tankkauksista.

Jos ajatellaan karavaanitouhujen kustannuksia, ei mielestäni n. 170€:n ero turvallisen ja laillisen tankkipullon adaptereineen tai pelkän adapterisarjan hankkimisen välillä ole kovinkaan merkittävä.

Lisäksi tankkipullossa on se etu, että sen voi huoletta tankata ennen kuin se on täysin tyhjä. Samalla kun tankkaa auton, lorottaa pullon varmuudeksi täyteen.

Eikä tarvitse auton takana piilossa tankkailla. @timo

EEROLA TEEMU 10.02.2009 16:30

Kiitos Timo tiedosta. En tiennyt tuon "kauppiaan" taustoja. Erääthän myyvät vaikka isoäitinsä, vaikka onhan sekin parempi vaihtoehto kuin vetää ihan syyttömiä sivullisia vaarallisen rahantekonsa välineiksi.

REINI SEPPO 10.02.2009 19:07

Moi ! Kuinkas tommonen peffan lämmitin KIPINÖI?? On ko Timolle se "JOKU"(pioneeri) kertonu!! Kysyy ELÄMÄÄ rakastava kysyjä!t.se

HAAPANEN TIMO 11.02.2009 19:16

Osuuko Raimo, Hampuri vielä linjalle. Tuossa alempana tiedot melkein puhdasta propaania myyvästä huoltsikasta. Propaani 95% Butaani 5%

HH Propan-Gesellschaft mbH Hammer Deich 134 D-20537 Hamburg-Hamm-Süd (HH) 040/211102-13 Mo-Do 7.30-16, Fr 7.30-15 ACME 0.714€ <95/5> 04.02.2009

HÄNNINEN JUKKA 14.02.2009 01:14

Haapaniemi taas asialla saarnoineen, peräkylän mummo yksin siellä istuu tuota kuuntelemassa, pissat housussa, kun Timo ja paras kaverinsa peloittelulinjalla; Eerola uruissa. Ei vielä ole Timolle ihan selvinnyt koko totuus. Määräyksiä on Saksassa, Ruotsissa, ja muissa maissa miten sattuu. Yksikään muualta tuotu "superpullo" ei täytä Saksan vaatimuksia. Nekin ovat vaatimuksia sinänsä, yleensä aina ei yhtään mihinkään lakipykäliin perustuvia. www.caravan-gasadapter.com myy adapterisettiä, jossa on E-tunnus. Siis hyväksytty kautta EU:n. Haapaniemi voi tilata ovelleen kaasupulloja monelta eri toimittajalta, erilaiseen hintaan. Nykyinen "ale" johtuu siitä, että joku kaasufirma osana suurta kartellia kieltää jälleenmyyjiltään irrallisten kaasupullojen täytön. Olipa niissä mitkä mekanismit tahansa. Vielä tiedoksi Haapaniemelle, että kaikkien ylitäytön estävien pullojen alkuperämaa on Puola. Puolalaisia kaikki "määräykset täyttäviä" Stako-kaasupulloja hyödyntävät monet, mm Wynen-Gas, joka saa tuotteensa Stakolta, ja monet muut. Tässä kaasuhöpinässä on edelleen oleellisinta pelko ja pelon lietsonta, kiitos Haapaniemi& Eerola kauhu/kateus/ymmärtämättömys - klikin. Saksassa saa täyttää kaasua vain kiinteästi asennettuun säiliöön. Haapaniemi vain ei tajua, että nuo kaikenlaiset "määräykset" sopivat vain teoreetikoille. Kyllä jokainen normaali ihminen tajuaa, että asia on selvä, täytän 11 kg kaasupulloon 22 litraa LPG tai GPL nestekaasua lähimmällä huoltoasemalla. Katsoo vain, että tyhjään pulloon menee se 22 litraa. Ei kai Haapaniemikään nyt ala varoittelemaan Eerolan säestämänä, että ei saa nousta ylös sängystä, ei saa tankata bensaa moottoriöljytilaan, eikä vesisäiliöön. Stako kaasupulloja saa yhä edelleen www.caravan-gasadapter.com vastuuntunteva myyjäliike, joka myy vain E-tunnuksin.

HÄNNINEN JUKKA 14.02.2009 01:24

Mistäs sen LPG/bensayhdistelmällä ajeleva keskieurooppalainen tavallinen ha-kuski milloinkin tietää, mikä sekoitussuhde propaani/butaani milloinkin missäkin maassa, vie häntä ja hänen autoaan sekä bensalla, että nestekaasulla (hybridi)toimivaa huomattavasti bensaa edullisemmin eteenpäin? Eiköhän se LPG ole kuitenkin se edullisin vaihtoehto. Nämä Haapaniemen ja Eerolan peränurkan kommentit ovat tietysti omiaan sekoittamaan yksinkertaista ja selkeää LPG:n edullisuutta. Terkut Sagresista! Jukka

HÄNNINEN JUKKA 14.02.2009 01:39

pidähän Timo varasi, ettet syyllisty väärään lausumaan. Tulitikkujen myyjäkin on mahdollisen vaaran aiheuttajan myyjä. Tällä foorumilla ei onneksi ole ruotsalaisen ja saksalaisen tavan mukaan erityisiä "sheriffejä" jotka "yleisen edun nimissä" estävät kaikki hysteeriset tai senkaltaiset asiattomuudet. Tämä on kuitenkin julkinen foorumi, jossa vaihdetaan mielipiteitä ja tietoa ja annetaan linkkejä laillisiin kohteisiin. Katsohan, ettet toiste anna pienintäkään käsitystä, ilman parempaa tietoa siitä mikä on kiellettyä mikä ei! www.caravan-gasadapter.com myy vain hyväksyttyjä tuotteita! Haapaniemen käytös ei ole asiallista. Timo !

HAAPANEN TIMO 14.02.2009 17:43

Kuka kumma Haapaniemi sua Jukka nyt on kaltoin kohdellut? Palataanko selvin päin asiaan. @timo

HÄNNINEN JUKKA 16.02.2009 11:30

Ei sun juttusi monestikaan vaikuta selvin päin kirjoitetuilta Mutta eihän asiat muutu, vaikka kuinka kännissä kirjoittelisit. Terveiset Sagresista!

HAAPANEN TIMO 16.02.2009 16:08

Eipä varmaan vaikuttakkaan, muttei tämä niin vakavaa ole. Kiitokset terveisistä, täälläkin oli tänään jo keväisen tuntuista.

HÄNNINEN JUKKA 20.02.2009 23:43

Matkailu autossa on ylejään vaarallisempaa kuin matkailuautossa matkustelu. On kaikkialla tunnettu fakta, että matkailuajoneuvojen kuljettajat ovat liikennekäyttäytymisessään aivan huippukastia. Useimmat amattikuskitkin rekkojensa ohjaamoissa tämän tietävät. Sama pätee turvallisuuskysymyksissä. Me karavaanarit emme ole liikenteessä vaaraksi kuin niille, jotka pitävät varovaisuuttamme hidasteena "sujuvalle liikenteelle" Samoin turvallisuusasioissa kuulumme aivan huippukastiin. Onhan luonnollista ja itsestäänselvää, että pyrimme kaikin tavoin ennakolta välttämään kaikkea mahdollista, joka voisi olla vaaraksi matkamme onnelliseen jatkumiseen aina suunniteltuun maaliin, ja sieltä takaisin asti. Tarvikkeissa joudumme valitsemaan, miettimään ja uudelleen valitsemaan, mutta pääsääntöisesti etsimme ihanteellisia ratkaisuja. Vaarat tiedostamme. Emme räjäyttele kalustoamme unohtamalla kaasuventtiilejä auki ja kynttilöitä päälle. Emme edes "Larsenissa". Timo toivottavasti lakkaa höpäjämästä meidän alttiudestamme sortua yllättäen nestekaasun mahdollisiin vaaroihin, ja siihen liittyvään aivottoman vaaran mahdollisuuden lietsontaan. Varsinkin kun on riittävän selvästi osoitettu todeksi, että esim kaasupullon täyttö omalla adapterilla on vaarattomampaa kuin lentomatkustaminen, mikä taas on turvallisin matkustusmuoto. Olemme ihan isoja poikia ja tyttöjä, emmekä tarvitse elämäämme peloittelijoita. Ei tämä sen vakavampaa ole, terveiset vieläkin Sagresista! Jukka

HÄNNINEN JUKKA 21.02.2009 00:09

Ei suotta naureskella tämän herran asenteille. Kateus siitä, että joku helpottaa karavaanarin elämää luomalla uuden tuotteen, on hirvittävää, varsinkin kun siinä on kuviteltavissa jonkinlainen yrittäjyyden kautta saatu taloudellinen hyöty. On toivotonta kuvitella, että hyötyä ja helpotusta aikaansaava tuote voisi saada jalansijan noin pienissä aivoissa, joissa ainoa päämäärä on sormi ojossa varoitella olemattomista vaaroista. Mutta teemuja ja eeroloita on aina ollut kehityksen vastustamisen ja mustamaalauksen epäasiallisine perusteineen toimivina jarrumiehinä. Ja sormi taas kohta väpäjää, vaaroista varoitellen... - "Vaarallisen rahantekonsa välineeksi" . - Onko vielä olemassa pahempaa tekopyhyystyperyyttä?

MUSTONEN ANTERO 03.03.2010 12:15

Ostin juuri uuden Adria Vanin, veneestä kaasu on tuttu, muttei lpg-täyttö, kotimainen lujitemuovipullo + kotimainen euro-adapteri, vai puolainen raskas pullo, miten koot suhtautuvat,en oikein jaksaisi 20 kg raahta. Entä Kotimaisten adaptrien toimivuus?

Antero Mustonen

HAAPANEN TIMO 03.03.2010 17:58

Mun tankattava pulloni painaa 17kg. Komposiittipullo painaa vajaat 7kg. Itse tietenkin annan ääneni tankattavalle, ei tarvitse ujostella huoltoasemilla. Tankkipullon tankkaus on laillista ja turvallista.

@timppa

NIKOLA MIKKO 12.04.2010 11:12

Tästä osoiteesta löytyy tankattava ALU-pullo. Paino 6,3 kg - 27l kaasua.

Pullon hinta alk. 210 €, täyttöadapterisarjan kanssa 235,-

Kysyin lähetyskustannuksia myyjältä, ilmoittivat hinnaksi 6 - 10 kg:n paketille 30,30€

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/alugas_lpg.htm

Mikko

HINKKURI MARY-ANN 12.04.2010 22:09

Jos Venäjän puolella pullon tankkaa/ vaihtaa on syytä varmistaa, että kyseessä on "eurooppalainen" laatu (riittävästi, eli 95 % propaania)! Suomesta (myös länsi) löytyy valmiiksi täytetty vaihtoehto AGAn pulloille, lue osoitteesta http://www.woikoski.fi/default.asp?viewID=238&newsID=261&node=0. On jopa koko maan kattava kanpanjahinta, ilman etelän tai pohjoisen lisää. @Pasi

HÄNNINEN JUKKA 13.04.2010 10:02

Esitteen aluksi tekee Woikoski heti ison mokan väitteellä "nestekaasu on 95% propaania". Voi niinkin olla, mutta yleensä myytävät seokset vaihtelevat paikallisten myyntipisteiden lämpötilojen mukaan. Espanjassa on talvella käytössä butaani, kesällä propaani. Autoissa ja myös kaasupulloissa voi olla mitä tahansa sekoitussuhdetta, aina kuitenkin ihan hyvin palavaa.

AHJOS TIMO 13.04.2010 13:55

"Esitteen aluksi tekee Woikoski heti ison mokan väitteellä "nestekaasu on 95% propaania"."

Ehkä teksti koskee nimenomaan heidän nestekaasuaan.

HÄNNINEN JUKKA 13.04.2010 14:18

Enpä usko. Ei ne niin voipäitä ole etteivätkö olisi osanneet kirjoittaa "myymämme" tai "tuottamamme". Ja jos ovat sen pahempi. Nyt tulee taas liuta väärinkäsityksiä ja ihmettelyä propaanin ja butaanin erilaisista palamisista, karstoista etc etc. Oikeata tietoahan tarvitaan juuri siitä pitoisuudesta. Propaani palaa hyvin -20 asteeseen ja ylikin, butaania ei suositella alle nollalämpötiloihin. Vähän sinnepäin kuin kesä- ja talvidiesel.

HAAPANEN TIMO 13.04.2010 18:13

Eurooppalainen huoltoasemanestekaasu vaihtelee juuri niin kuin Jukka sanoi. Mitä etelämmksi mennään sitä butaanimpaa on.

Tuossa malliksi Berliini, näkyy nytkin olevan 60/40 ja 40/60 suhteessa: http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu (Ei mene suoraan, klikkaus: Anzeigen)

Autoissa ei suhteella ole juuri väliä, kunhan paineen puolella pysyy. Moottorin lämmittämä höyrystin toimii aina, kunhan kaasun sinne asti saa. Höyrystyminen ei tapahdu tankissa joten tankki ei jäähdytä itseään.

Tuossa mun pulloni kuvat, aloituslinkki ei toimi: http://picasaweb.google.fi/timppahaapanen/TankattavaKaasupullo#

Mikon linkissä on edullinen kevyt pullo, miinuksena täyttömäärämittarin puute, muuten erinomainen. @timppa

HAAPANEN TIMO 13.04.2010 18:25

Osui Voikosken linkistä harhaanjohtava teksti:

" Nestekaasua on saatavissa 2, 5, 11 ja 33 kg:n teräspulloissa, 6 ja 10 kg:n komposiittipulloissa sekä kierre- että painoventtiileillä varustettuina."

Komposiittipulloissa kierreventtiilillä varustettuja versioita on kuitenkin saatavana vain moottorikäyttöön, (punainen kaulus) siis vain trukkipulloja. Sitä ei voi käyttää muualla. Paha moka, tuo esitteen teksti. @timppa

AHJOS TIMO 13.04.2010 20:06

Minulle avautuu Woikosken sivun linkistä "Nestekaasu-esite" yhden sivun laajuinen esite, jonka oikeassa alanurkassa olevassa taulukossa kerrotaan täsmällisesti, minkälaisia pulloja on saatavana milläkin venttiilillä. Liitän taulukosta ottamani kuvan tähän viestiin.

LAINE RAIMO 18.04.2010 18:39

Mä ostin samanlaisen tankkipullon suoraan tehtaalta Saksasta. Se maksoi siellä 150€. Kuvassa kai Suomen ainoa täyttöpaikka: http://picasaweb.google.com/Muuttolinnut/Tekniikka#5461491476539775170

NIKOLA MIKKO 20.04.2010 17:04

Voisitko ystävällisesti kertoa tehtaan osoitteen.

Voitaisiin vaikka tehdä kimppatilaus sinne pulloista!

Mikko

MYLLY JORMA 24.04.2010 23:31

Matkalla Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Unkari, Romania, Bulkaria ja Turkki. Eivät missään hultoasemalla suostuneet tankkaamaan kaasupulloa, vaikka kuinka heilutteli adapteria. Kerran Puolassa sattui kaasutehdas kohdalle jossa tankattiin ilman adapteria. Onko olemassa minkäänlaisia karttoja tai listoja paikoista joissa tankataan kaasupulloja?

HAAPANEN TIMO 25.04.2010 16:02

Kyllä laillinen tankattava pullo tankataan joka paikassa. Tämä on yksi hyvä syy hankkia sellainen.

Tavallisten pullojen tankkaus on niin vaarallista touhua että se on kiellettyä useassa maassa.

Ei niitä tankattavia pulloja olisi edes olemassa jos tavallisia voisi täyttää huoleti tuosta vaan @timppa

PALIN MATTI 25.04.2010 17:18

Oon joskus miettiny, että mikä on se tarve, mikä pakottaa hankkimmaan täytettävän kaasupullon matkakulkineesseen.

Täyen vaihtopullin saa huomattavan pienelä vaivala nykysin jo melekkeen joka kioskista. Miksi siis pitäisi täyttää se oma pullo aina?

SUOMI SEPPO 25.04.2010 17:33

Hemmetin kallista ja hankalaa jos talviaikaan vietät lomasi esim. 10:ssä maassa. Ostat jokaisesta maasta pullon kuoret sekä tarvittavat adapterit ja lähtiessä yrität myydä sen pois. Ainakin Suomessa lasketaan tyhjäkin pullo kaasupulloksi ja eninmäismäärään mukaan mitä saa autossa kuljettaa ettei niitä kaikkia voi kotiinkaan kuljettaa. @seppo

LEPISTÖ REIJO 25.04.2010 17:34

No esim. siksi kun suomipullo ei käy vaihtopulloksi muualla kuin Suomessa . Taitaa olla ainakin omien kokemuksieni mukaan asianlaita siten ,että kaasupullot ovat aika maakohtaisia.

LEPISTÖ REIJO 25.04.2010 17:37

seppo ehtikin jo vastata ,tätä minäkin tarkoitin

HÄNNINEN JUKKA 25.04.2010 18:20

Timon kanssa tästä tavantakaa peistä väännetään, ei pahalla mutta kun ollaan eri linjoilla. Oman pullonsa, siis tavallisen suomalaisen kaasupullon:) täyttö on yksinkertaista ja turvallista ja helppoa. Edellyttäen että:

omistaa kaasuntäyttöadapterisetin ymmärtää täyttää tyhjään pulloon vain 22 litraa LPG/GPL autokaasua, ei siis täyteen, vaan 80% tilavuudesta. omistaa Visan tai Mastercardin täyttää pullonsa itse automaatista, eikä anna sitä henkilökunnalle täytettäväksi.

Saksasta on levinnyt muuallekin "määräys", jonka mukaan ylitäytön estomekanismillakin varustetut pullot saa täyttää vain jos ne ovat kiinteästi asennetut. Nämä "määräykset" ovat vain kaasufirmojen tapa saada kova hinta pulloista. Itsetäyttö ei ole rangaistava teko. Eikä vaarallista muuten kuin teoriassa.

Taustalla piilee suurten kaasufirmojen halu pitää pullomyynti hallussa ja painostaa ostamaan joka maassa senmaalaisen pullon.

Ylitäytön estomekanismilla varustettua pulloa ei "määräysten" mukaan saa täyttää muuten kuin sen ollessa kiinteästi autoon asennettu. Vaikeaksi on tehty niille, jotka haluavat jokaista "määräystä" noudattaa..

Tuli vähän toistoa, mutta näin se menee.

KNAAPI JUHA 25.04.2010 18:30

Onhan tuota Jukka aiemminkin väännetty! Mulla on jäänyt kuitenkin hiukkasen epäselväksi pari asiaa.

Turvallista ja turvallista jos ja jos...

Mihin se lopputilkka sieltä pullosta pannaan, jotta voi täyttää ehdottomasti tyhjää pulloa? Mistä tietää, montako litraa siellä ennenestään on? Liekö tuo vaara ylitäytöstä edes ihan teoreettinenkaan?

HÄNNINEN JUKKA 25.04.2010 18:39

Koskas olet Juha kuullut itsetäytön viimeksi aiheuttaneen jonkinlaista varaa tahi onnettomuutta ? 1000 ihmistä kuolee vuosittain Suomessa kaatumisiin tai putoamisiin, kaasun itsetäyttöön ei tiettävästi kukaan ole koskaan kuollut eikä edes loukkaantunut - koko Euroopassa !

LAINE RAIMO 25.04.2010 19:21

Jos sitä lopputilkkaa ei pysty esim kalavaaalla punnitsemaan ja sitten täyttämään pulloa vain siihen 80%:iin niin paras tapa on aukaista pullon venttiili (ei kuitenkaan sisällä) ja laskea liiat höyryt ulos. Kun pullo on tyhjä siihen 11kg:n pulloon voi täysin turvallisesti tankata 22 litraa nestekaasua. Mulla muuten on useita kaasuntäyttöpaikkoja Euroopasta koordinaateineen ja valokuvineen, mutta koska kaasuntäyttötietämys näyttää olevan niin matalalla tasolla en uskalla antaa niitä julkiseen levitykseen?! Onnistunutta kaasuntankkausta toivoen nimimerkki: "Vuosia turvallisesti kaasua tankannut"

HAAPANEN TIMO 25.04.2010 19:43

Minä olen ymmärtänyt sen pullon kiinteän asennuksen tarkoittavan sitä että tälläisen pullon voi tankata suoraa pullokotelossa. Saksassa tuli tapauksia joissa pulloa oli kallistettu pullokotelossa jotta pistolin saisi kiinni pulloon, pullon ollessa vinossa ei ylitäytönesto toimi.

Tuossa on Wynenin tekstiä pulloista joissa tankkausaukko on pullon päällä: http://www.wynen-gas.de/pages/d/infos/hauptgruppe/campinggas/artikel/20.html?PHPSESSID=97fba1ccedd7de09fc957fd1791729c6 Eikös siinä käsketä ottamaan pullo ulos tankkauksen ajaksi? Jukka tai Raimo voisivat lukaista. @timppa

LAINE RAIMO 25.04.2010 20:20

Jos se tankkausaukko on ylöspäin ei sitä pulloa mahdu tankkaamaan pullokotelossa ja siksi se kehoitetaan ottamaan ulos. Muutamat tankausasemat(lähinnä Saksassa) eivät kuitenkaan salli tankattavan kuin tankkipulloja, jotka on kiinnitetty kiinteästi autoon ja pystyasentoon. Tämän vuoksihan Wynengas kehitti sen vihreän pullon, jossa on nuo kiinnikkeet. Sen kiinnitysvaatimuksenhan voi helposti kiertää asentamalla tankkausliittimen letkun avulla ulkoseinään kuten kaasutankeissakin on?!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.