Trumatic C3402 ei käynnisty
RANTALA KRISTIINA
14.12.2008 13:03
Hei
Tietäisikö kukaan Trumatic-puhallinlämmittimen käynnistämisongelmaan helpotusta. Puhallin lähtee pyörittämään mutta lämmitin ei syty. Lämmittimestä kuuluu pikku tikitystä ja sitten punainen valo syttyy. Kerran sähkökortin irrotus auttoi mutta ei anakaan tällä kertaa.Kukahan osaisi korjata Turun seudulla?
LAHTI ANTTI
14.12.2008 13:45
Kysyhän vaikka täältä.
http://www.sarkacaravan.fi/
Terv.@ntti
HAAPANEN TIMO
14.12.2008 15:06
Onko akku kunnossa, ja täynnä? Onko kaasupullossa varmasti kaasua, ja onko venttiili auki?
AHJOS TIMO
14.12.2008 15:29
Ymmärtääkseni tikitys tulee sytytysyrityksistä eli vika ei ole sähköpuolella vaan siinä, että kaasua ei tule. Onko nämä perustarkistukset tehty:
Pullossa on kaasua jäljellä?
Paineensäädin on kunnolla kiinni kaasupullossa?
Kaasupullon pääventtiili on auki?
Toimiiko liesi? Jos se toimii, niin edelliset ovat varmaankin OK.
Lämmityslaitteeseen johtavan kuparisen kaasuputken venttiili on avattu oikein? Ainakaan minulla ei riitä, että venttiilin nuppi on käännetty poikittaisasennosta putken suuntaiseksi, vaan lisäksi sen pitää olla niin päin, että nupissa oleva lämmityslaitetta esittävä kuvio on oikein päin. Siis kuviossa olevan piipun pitää osoittaa ylöspäin. Venttiili on kiinni kolmessa asennossa ja auki vain yhdessä asennossa neljästä. En tiedä, onko muillakin niin.
KORPPI HANNU
15.12.2008 19:50
Jospa olisi kaasupullosta mennyt roska suuttimeen. Minulta oli mennyt hellan yhteen suuttimeen roska ja sain sen pois imurilla. Ota imurin kaitasuutin ja laita se kaasuputken päähän sekä tuki ylim. aukko sormella. Toinen henkilö lämmittimen suutinta pitämään sormella ja täydet imutehot päälle sekä toinen henkilö ottaa ja laittaa sormea suuttimen päälle. Silleen rumppaamalla sain kaasuhellan toimimaan. Reikähän on suuttimessa pieni, joten se voi tukkitua helposti.
JUKKALA JOUNI
16.12.2008 19:00
Tarkistakaa piirikortin tinaukset voipi olla ns. kylmäjuotos esim. suurjännite komponetin nastoissa.
POHJONEN OLAVI
30.12.2008 15:43
Tervehdys
Truma ongelmassas soita 0445150970
MYLLY JORMA
07.03.2009 17:57
Meikäläisen Truma ei enään napsuta, eli ei syty. Olisko se sytytin vaikea vaihtaa, vai viedäkkö korjaamolle suoraan? Paristo vaihdettu kyllä.
HIETALA PEKKA
07.03.2009 19:26
Onko lämmittimesi varmasti C3402 ???? Koska C-sarjan lämmitti
messä EI ole paristoa!!
MYLLY JORMA
07.03.2009 20:27
Joku Truma se on. Tuo otsikko on tuolta ketjun alusta, en tiennyt sitä poistaa.
HIETALA PEKKA
08.03.2009 08:57
Luultavasti lämmittimesi on S-sarjan (eli ns.avomallin)lämmitin.
Ei kannata suinpäin rynnätä ostamaan elektroniikkaosaa(sytytintä)
vaan kannattaa tarkistaa onko kipinäkärjelle menevä johto pala
nut poikki.Tämähän on aivan yleinen vika joka johtuu yleensä
siitä kun on ajettu kaasulämmitys päällä ja ajoviima pakottaa
liekin alaspäin.Helppo todeta auton alta .Lämmittimen tulipesän pohja otetaan irti (sellaisella rautalanka pannalla kiinni)
ja tämä kaapeli (sellaisen suojasukan sisällä)on siinä näkyvillä.
Jos se on palaneen näköinen on syytä olettaa sen olevan poikki.
Mitataan esim.yleismittarilla.Jos poikki ,uuden ostoon (ei voi
korjata eikä jatkaa)
JORTAMA KATARIINA
16.03.2009 04:48
Onko mahdollisesti sytyttimen patteri loppu, löytyy kannen alta. Normaali AA paristo löytyi yllättäen kannen alta kun ei saatu vehjettä toimimaan.
PALIN MATTI
16.03.2009 20:52
Ei oo C3402:ssa pattereita laisinkaan.
AHJOS TIMO
17.03.2009 09:47
Kysymyksesi lähettämisestä on kulunut jo neljännesvuosi ja vielä siihen jotkut vaivautuvat vastaamaan. Voisitko ystävällisesti kertoa, miten ongelma ratkesi? Siitä voisi joskus olla apua meille muillekin, joilla on samanlainen lämmitin.
MURTO JUHA
17.03.2009 17:48
yritetään vielä tätä: oletko muistanut ottaa auton ulkopuolella olevan ilman sisäänottoaukon peitelevyn pois ? Minulta jäi kerran ajon jälkeen lärpäke irroittamatta.. ei se silloin toimi. Kyseinen peitelevy on autossa nykyisin paikoillaan vain pidempien seisokkien aikana. Terkuin Juha
Kari Sorola
12.08.2019 09:56
Truma c 3402 näyttää olevan aika kranttu jännitteille 12v ei riitä vaikka käyttöohjeen mukaan vielä 11v riittää. Samoin kaasupullo vajaalla niin ei enää toimi. Jääkaapin 12v jos on päällä niin sytkä alkaa pärräämään ja ei käynnisty. Taitaa ottaa virtaa parkissakin? Jos kiekossa pyynti täydet +30c niin sytkä ja kaasun mg- venttiili alkavat napsuttaa vaikka täysi pullo ja sähköt seinästä. Burstner 2.8 idt 1999.
Timo Haapanen
12.08.2019 10:55
Löysit sitten 11 vuotiaan ketjun. Sulla on siellä jossain joku huono liitos tms. Tuo truman malli ei ole kranttu jännitteelle, tiedän hyvin koska paneleiden varassa olen ko. lämmittimen kanssa pelannut vaikka kuinka.
Kaasupullon paine ei ole tippaakaan riippuvainen kaasun määrästä vaan pelkästään lämpötilasta, saman paine alusta loppuun jos lämpötila on vakio. Paineensäätimessäkin voi vikaa olla, minkä ikäinen auto?
@timppa
Siellähän se ikä oli kerrottu. Aloittaisin koko homman paineensäätimen vaihdolla.
muokattu: 12.8.2019 10:56
Kari Sorola
16.08.2019 07:14
Kaasuhella toimii molemmat päällä max teholla hyvin. Kaasua siis tulee pullosta. Kaasuvialta tai palokammion vialta tuo vaikuttaa kun pätkii mg venttiileitä. Toimii vedenlämmityspuolella ajoittain. Ilmalämmityksellä sammuu.
Kari Sorola
16.08.2019 07:45
Onko tietoa vikakoodinlukijasta C3420 1998 malliin.
Kari Sorola
16.08.2019 07:47
Timo Haapanen
18.08.2019 16:14
Kyllä ne hellan liekit palavat iloisesti vaikka painetta olisi vain 20 mbar. Mun mielestäni kannattasi mitata säädin tai kokeilla toisella säätimellä.
@timppa
Risto Roivainen
14.03.2020 15:08
Hymerissäni on truma C6002-lämmitin, toiminut nämä muutamat vuodet , jotka olen auton omistanut, hyvin ongelmitta. Eilen ajankuluksi ryhdyin laittamaan autoa kevätkuntoon pääsiäisenä tehtävää talvilomareissua varten. Akut kiinni ja muuta puuhaa. Sitten tuli mieleen kokeilla lämmitintä, kaasupullo auki ja sisältä vipu auki ja truma päälle, Noin 30 sekunnin hurinan jälkeen hulmahdus ja punainen vikavalo syttyi. Aikani ihmeteltyäni luin netistä näitä juttuja ja jostain tuli ko. mallin käyttöohjeet luettavaksi: siellä puhuttiin poistoilmahormista? siis suomeksi siitä putkesta, joka lähtee lämmittimeltä auton sivuseinän läpi ja josta lämmittimen pakokaasut höyryävät talvella ulos. Se voi olla tukossa.
Auton kimppuun palatessani irroitin tuon putken pään vaatekomerosta ja huomasin , että siinä on kaksi putkea sisäkkäin, sisempi putki vie pakokaasut ulos ja sen ympärillä oleva isompi putki tuo raittiin ilman muuten suljetulle trumalle.. Putket näytti suht ehjiltä, mutta olivat hankalat laittaa takaisin kiinni. Uusi yritys, sama tulos: 30 sekuntia ja loppu, punainen valo palamaan.
Yön yli huonosti nukuttuani ja mietittyäni, että mihin vien sen huoltoon, kun sadan kilometrin säteellä ei taida truma huoltoa löytyä,kävin uudelleen auton kimppuun. Jokin intuitio käski vielä kokeilla ulkopuolelta poisto/tuloilma- venttiilin puhallusta paineilmalla: kompura käyntiin ja sivuttainen puhallus. Muutama pieni roska singahti taivaan tuuliin, ei mitään isompaa. Menin autoon sisälle ja kokeilin, sehän rupesi toimimaan!!!! Mitä tästä opimme: siellä tuloputkessa oli varmaan vaihtelevien `"talvisäiden"takia ilmalukko, joka esti truman ilmansaannin,,,ae että tuntu helpottavalta.
Toivottavasti, joku saa tästä vinkistä avun kevätkäynnistykseen..
Olavi Turunen
09.07.2020 03:18
Minulla on myös pikku ongelma truma 6:ssa.. Auto on Hymer 2013 vm. Kun käynnistän lämmittimen sytyy se hyvin 4-5 teholla, mutta kun laitan sitten tehoksi 1 tai 2 samuu laite kokonaan. Trumassani ei ole sähkövastuksia.. Ilmalämmitys ja vedenlämmitys.
Samoin ei käynnisty jos käytän 1 ja 2 tehoja.. Pitääkö truma käynnistää aina suurella 4:n tai 5:n säädöllä.
Eihän esim, yöksi voi jättää suurta tehoa lämmittämään..?
Vaikuttaako kaasupullon täyttöaste asiaan..? Keitin toimii normaalisti eli kaasua tulee..
Kuka tuntisi truman toiminnan ..Olisin kiitollinen tiedoista. Puh. +358400503241
Timo Haapanen
09.07.2020 09:17
Muusta en tiedä mutta kaasupullon täyttöaste ei vaikuta pullossa olevaan paineeseen. Sen puolen voit unohtaa.
@timppa
Tapani Pokkinen
09.07.2020 09:37
Tervehdys,
Lämmittimesi on kunnossa. Nyt on vain niin lämmintä, että termostaatin asennoilka 1-2 ei tuntoelin huomaa tarvetta lämmittämiseen.
Jos tarvitset yöllä lämpöä niin laita säädöksi korkeintaan noin 3 ja sillä saat sisälämmöksi noin +23-5.
Lämmittimessäsi on myös mahdollisuus lämmittää pelkkää kuuma vettä, säädinkiekko asentoon 40 tai 60.
Se toinen säätö on siis veden että sisätilan lämmitykseen ja ne numeroarvot ovat suuntaa-antavia TERMOSTAATIN arvoja.