Prioriteettikytkin
RUOSTELA RAUNO
10.11.2008 14:48
Eli "ongelma" on Invertterin sähkön jakelu. Ei oikein tunnu mielekkäältä rakentaa erillistä sähkönjakeluverkkoa Invertterin syöttämää sähköa varten kun autossa jo on 4kpl tehdasasennuspistorasioita valmiina.
Invertterin jo kerkisin tilata ja sitten jälkeenpäin osui silmiin tällainen prioriteettikytkimellä varustettu Invertteri joka siis haistaa sen jos auto on kytketty ulkoiseen verkkoon niin tällöin se "irroittaa" Invertterin verkosta ja pistorasioihin tulee virta "ulkoa".
Nyt kysymys kuuluu että saako tuollaisen prioriteettikytkimen erikseen mihin Invertteriin vain ja jos saapi niin mistähän niitä voisi kysellä (Guuglettamalla ei vielä ole napannut)?
SUOMI SEPPO S
10.11.2008 15:07
Vastaus ei ole kysymykseen mutta kun olen mietiskellyt samaa asiaa niin tuli mieleen : Mitenkähän käy kun akkua käytetään invertterin kautta laturilla akun lataukseen ? Olettaisin että näin käy jos syötetään invertterillä jo olemassa olevaan auton/vaunun verkkoon. Siinä taitaa tulla täysi ympyrä ja häviöt sen mukaiset.
@seppo
PASANEN MIKKO
10.11.2008 15:44
Terve!
Ei kai nyt ole vain sekaantunut invertteri/agregaatti käsitteet?
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
10.11.2008 16:08
Kyllähän se on mahdollista, vaan kuinka laillista, en tiedä.
Ainakin järjestelmä tulisi johdottaa ja koteloida luotettavasti.
Älköön kukaan joka ei ymmärrä täysin riskejä ja kytkentää edes ajatelko sitä itse tekevänsä. (Homma on sallittu vain sähköasennusoikeudet omaaville).
Järjestelmän voisi toteuttaa seuraavasti:
Invertteri syöttää auton/vaunun pistorasioita kun ollaan ilman ulkopuolista sähköliityntää ("maasähköä").
Kytketään vaihtorele (kontaktori) joka irrottaa invertterin "maasähkön" ollessa kytkettynä ja vaihtaa syöttöön "maasähkön", kun sitä on saatavissa.
Toinen kontaktori kytkee akkulaturin käyttöön kun "maasähkö" on kytkettynä, laturi tulee luonnollisesti olla irti kytkettynä kontaktorilla kun ei olla kytkeytyneenä ulkopuoliseen verkkoon.
TYNYS HEIKKI
10.11.2008 17:35
Mulla on vaunussa ihan mekaaninen kytkin (verkko / 0 / invertteri) jolla valitaan sähkön syöttö vaunun 220 v järjestelmään. Kytkentä tulee tehdä siten, ettei synny "ikiliikkujaa" akkulaturin kautta, tai kytkeä laturi pois päältä silloin, kun käytetään invertteriä.
Täällä on keskustelua + kuvia aiheesta, seassa tosin muutakin:
http://karavaanari.info/index.php?topic=696.0
AHOLA JARI
10.11.2008 18:15
Tämä http://lyhytlinkki.net/?zs57x0qa piirikaavio liittyy aurinkopaneli+invertteri projektiini, jossa liitäntäjohdon (230VAC) kytkeminen auton liitäntärasiaan autom. kytkee irti invertterin. Pistorasiaryhmä auton oma. Auton verkkolaturi, vikav.suoja ja kWh-mittari ovat tuossa "verkon" puolella, eikä kuvassa mukana.
Lisää tästä aiheesta löytyy; karavaanari.info - hakusana vaikka aurinkosähkö.
Sanomattakin on selvää, että asennukset saa tehdä vain ammattilainen kun on kyse vahvavirta-asennuksista.
EEROLA TEEMU J
10.11.2008 23:43
Minulla on invertterin perässä 2 liitäntäpaikkaa, joista toinen on invertterikopan 230V lähtö. Toinen on elektroniikkakaapissa, mistä jännite otetaan mm. dvd- soittimelle, telkkarille, erilaisiin lataustarpeisiin, hiustenkuivaimelle ja läppärille. Asennus oli yksinkertainen -lyhyt johdonveto ko. paikkaan. Samassa paikassa on myös verkkovirran 230V kosketin. Kummatkin jännitteet otetaan ulos katkaisijalla varustetusta pitkästä 6 ulosottoa käsittävästä kosketinelementistä, joka saa sähkönsä pistotulpasta, mikä painetaan joko invertterisähkön koskettimeen tai verkosta tulevan sähkön koskettimeen mekaanisesti "omin käsin". Hommaa ei voi tyriä.
Autossa on lisäksi 5 vain verkkovirralla toimivaa kosketinta, joilla mm. käytetään lisälämmittimiä , lattialämmitystä, mikroaaltouunia, kahvinkeitintä, telkkaria, latureita ym ts. kaikkia 230 V vempaimia jos verkkosähköä on saatavilla.
Invertteri, verkkovirta, aggregaatti ja latauslaitteet eivät tykkää tilanteista jolloin samassa piirissä olisi kaksi 230 V laitetta "vastakkain". Seurauksena voi olla savua, ehkä tulta ja varsinkin laturin kallis uusinta. Verkkovirta on syytä aina irroittaa ennenkuin pistää auton käyntiin, jos ajattelee latureiden parasta.