akku-asiaa

LINDQVIST KIRSTI 02.11.2008 22:01

Sain järjestettyä autolle katon talveksi pään päälle kylmähköstä rehuladosta.Käytän autoa vähintään kerran kuussa kun käyn jossakin parin päivän hiihtoreissuilla.Kysymys kuuluukin tarviiko auton seistessä siitä irrottaa akkua(tai edes akun kenkiä)ja viedä sitä lämpimään vai pärjääkö se siellä kylmemmässä tällaisella käytöllä(siis kyse asunto-osan akusta)?Kosteuden kerääjät varmaan voi autoon laittaa.Muuta huomionarvoista talven varalle? Ensimmäistä talvea autonomistajana ja apua tarvitaan yksinkertaisiinkin asioihin mihin ei ehkä itse hoksata kiinnittää huomiota.

KUNNAS TAPANI 02.11.2008 22:58

Kyllähän se akku siellä pärjää, mutta sähköt voi vähetä. Aina se sähvö akussa paremmin pysyy, jos akun ottaa lämpimään, mutta en usko että kuukauden seisotus vielä mitään merkittävää ehtii aikaansaada.

Ennemmin kiinnittäisin huomion kosteusasioihin - kosteuden kerääjät auttaa paljon, samoin ilmanvaihto. Eli vähän räppänää raolleen, ettei sama ilma seiso viikkotolkulla.

Huolehdithan sitten vielä siitä, että tankissa ei ole kesälaatua jäljellä, kun lämmöt laskee alle -10 asteen.

Käsijarrua ei sitten kannata laittaa päälle, ettei jarrut ruostu kiinni seisotuksen aikana.

Jos kovin pitkään pidät paikallaan, niin pyörien tukivarsien alle sopivat pukit, ettei paino ole kumien varassa. Kulmikkailla pyörillä on ikävä ajaa.

NOUSIAINEN ASKO 02.11.2008 22:59

ei välttämättä jos on oma suoja ja ei ole muita , autoja samassa varastossa ja on palo ja varkaus vakuutus kunnossa.Miinus akun kenkä olisi kenties irroitettava , ei akut purkautuisi turhaa.???????

PALIN MATTI 02.11.2008 23:15

Akut on valmistettu kestämään mitä moninaisimpia olosuhteita. Jopa Suomen talvea. Ei niitä kenenkään kannata yöksi viereensä sänkyyn kantaa.

TOIVONEN MARTTI 03.11.2008 17:31

Niinkin pieneltä tuntuva asia kuin kaasuhälytin vie yhdessä kellon ja ehkä muidenkin pienten virrankuluttajien kanssa helposti akun tyhjäksi pidemmässä säilytyksessä. Eli nuo kannattaa tarkistaa. Jos hupiakulle on pääkytkin kannattaa se kääntää auki. Täydessä latingissa oleva akku säilyy parhaiten ulkolämpötilassa, ei jäädy eikä itsepurkaudu.

Oikein tarkka ihminen eliminoi ensin kaikki virrankulutuspisteet, irrottaa sitten miinusjohdon akusta ja tarkistaa sitten yleismittarilla miinusnavan ja rungon välistä onko kulutusta. Jos ei ole, voi miinusjohdon taas kiinnittää paikoilleen mutta jos on pienikin kulutus menossa jättää johdon kytkemättä. Molempia kenkiä ei kannata irrottaa ja miinusnapa on turvallisempi irrottaa. Jos vaikka työkalu jolla pulttia aukoo osuu samalla runkoon ei ole riskiä räjähdyksestä niinkuin plusnavan kohdalla.

Oikein viitseliäs ihminen vaihtaa akkukengäksi tarvikekengän jossa on käsin auki kierrettävä kytkin. Sen sitten aina kiertää auki kun jättää auton pidemmäksi aikaa.

Jos taas on juuri ladannut akun täyteen ja tumpeloi kipinän niin voi akun yläosa tulla napakalla vauhdilla päin näköä.

mot

HAAPANEN TIMO 03.11.2008 18:32

Omasta autostani molemmista akuista menee hieman virtaa johonkin. Ajoakusta varmaan radioon, hupiakusta ehkäpä sähkörappuun tai laturiin. Jos hupipuolen akku tyhjenee, ei se muutaman tunnin ajolla lataudu kuin nimeksi. Mun mielestäni kuukauden seisokissa kannattaisi akunkenkä irroittaa molemmista akuista.

SIRKIÄ MATTI 03.11.2008 18:37

Täyteen ladattu akku pärjää hyvin kuukaudenpäivät sellaisenaan, kunhan pääkytkimestä on katkaistu asuntopuolen virrat. Ei jää vahingossakaan päälle mitään kulutuslaitteita. Lämmittimen virta ei katkea pääkytkimestä, mutta autohan on muutenkin jätetty kylmilleen.

Rehuladossa on hiirien/myyrien helppo tulla auton sisälle tuhojaan tekemään. Siksi on hyvä laittaa muutama hiiren pyydys/karkoitin töihin autoon ja sen ulkopuolelle. http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&q=hiiret&nickMid=

KNAAPI JUHA 03.11.2008 18:59

Olisin nimittäin kysellyt varmuuden vuoksi, jotta mitenkäs sitä voipi kertomastasi välistä todeta virtavuodon. Lähinnä millä asetuksilla sillä yleismittarilla? Nimimerkki: Kerran mittarinsa polttanut...

TERVO JARI 03.11.2008 19:16

Kopio: Täyteen ladattu akku pärjää hyvin kuukaudenpäivät sellaisenaan, kunhan pääkytkimestä on katkaistu asuntopuolen virrat. Kopio loppu.

Meinaa vaan että tuossa maaliskuussa laitoin lumentyöntimen "kesälevolle" ja nyt poijjaan kaa kokeiltiin, käyntiin lähti oli akku täysis voimis, pääkytkin oli ollut kokoajan nollilla. Joten eiköhän se akku pysy "iskussa" vaikka vuoden kunhan se on irti "kulutus"kohteista ( akunkenkä irti tai pääkytkin "nollilla" ) Kyseisessä laitteessa on normaali olikohan 75A:n HA:n akku, eikä edes uusi sellainen mutta Exide kuiteski . . .

Pienikin kulutus vie pakkasessa akun tyhjäksi nopeesti . . .

Jari
LAUKKANEN MAURI 03.11.2008 20:20

Siitä virranmittaukseta sen verran,jos mitataan sitä ns.lepovirtaa joka akusta menee kun kaikki kulutuslaiteet on pos päältä,niin EIHÄN SIIHEN MITTARIA TARVITA;osta se testi kynä(lappu),jonka teho on noin 2W. IRROITA JOMPI KUMPI AKUN NAPA JA KYTKE SE LAMPPU;TESTIKYNÄ SARJAAN SEN AKUN KAAPELIN KANSSA jos se palaa kirkaasti, niin silloin sitä sähköä menee harakoille enepi kuin se 2W. Normaalisti se ei saa palaa!!!. Toinen haastaa pellosta toinen verjästä tumii m laukkanen

HAAPANEN TIMO 03.11.2008 20:30

Ei katkaise se käyttöpanelissa oleva virtakytkin sähkörapun virtaa, siinähän ei pääsisi autoon virtaa kytkemään. Uskokaa nyt vaan että joissain autoissa sitä virtaa menee ellei akunkenkää irroita, tai jos päävirtakytkin on suoraa akun johdossa. @timo

HALMEENMÄKI JUHANI 03.11.2008 20:33

Niinpä, ollako vai ei. Eli jos akku on hyväkuntoinen eli ei itsepurkaudu, ja kulutusta ei ole, niin kyllä se selviää paikallaan. Mutta... Jos akku tyhjenee tarpeekssi ja tuleepi kova pakkanen niin se on kaputt, ja jäljestä kyllä huomaa. Se jonka vene ei kaadu ottaa akun plussan puolelle talteen. Ja lataa parin kuukauden välein, mieluiten ylläpitolaturilla joka hellii patteria. Se akku tykkää meinaan moisesta. Se joka ottaa pienen riskin katkaisee virrat pääkytkimestä tai irrottamalla akunkengän, sekä käy tsekkaamassa tilanteen & latailemassa sopivin välein. Tuurilla seilaava ostaa kesällä uuden akun siivottuaan ensin viikinlopun happoja?

TERVO JARI 03.11.2008 20:51

kytkin jollei siitä todella katkea KAIKKI virta, yksinkertaista, eikö totta ?

Se kytkin joka on käyttöpanelissa on ohjausvirtojen kytkin ? Mahdollisesti ?
Radioiden, rappujen, hälytyslaitteiden "herätevirrat" on edelleen "iskussa" vaikka ohjausvirtakytkin on nollilla ? ? ?

Jari
TOIVONEN MARTTI 03.11.2008 21:12

Tuo Laukkasen Maurin konsti on varmaan vanhan autosähkärin konsti, toimii tarpeellisella tarkkuudella. Mutta tietty pitkän ajan kuluessa pienempikin hukkavirta kuin 2Wattia tyhjentää akun.

Mutta meikä joka ei ole sähkäri kuvittelee että virtapiiri on piiri ja on sama mistä välistä virran kulkua mittaa, plusnavan ja kulutuspisteisiin menevän johdon välistä vai toisesta päästä eli miinusnavan ja rungon välistä. Eli mittari muodostamaan osa piiristä ihan samoin kuin tuo Laukkasen lampullinen kynä ja jos on jännite-ero niin virtaa kulkee ja viisari värähtää tai lamppu palaa. Eikä saisi. mot

LAUKKANEN MAURI 03.11.2008 21:36

Lisää löylyä; Kyllä se testikynä/lamppu on lineaarinen mittari;lampun kirkaudesta voi päätellä se vuotovirran voimakuuden. Esim. jotkut auton kellot ottavat virtaa sykäyksin;lamppu hehkuu (vilkkuu) heikosti jollakin taajuudella,josta voi päätellä että virta on vain joitain milliampeereja,jonka normaali akku kestää;ja olem kuulut amattimiesten väittämän että jonkun milliampeerin purku olsi akulle hyvä asia!!.

NIEMINEN RAIMO 03.11.2008 22:03

Tuossa on joku kirjoittanut akku-asiaa: http://www.leksanet.com/indexh_tiedostot/tietoma/kirjoittieto/akkulaturi.htm @rami

REINI SEPPO 03.11.2008 22:12
Niin ,akkuhan on niin kuin pankki tili , että jos ottaa vaikka vähäsenkin ,mutta ei laita koskaan lisää niin loppuu!!!! Sitten on hyvä tyhjetää vesi laitteet esim. hanoista juoksuputket alaspäin,jotta vesi valuu pois, myös suihku, hana auki mieluusti, jos ei jää pumppu pyörimään.(mainio härveli on ilmapatjanpumppu,mutta vain oikean suuntaa puhallettaessa) Kuivapalloja ja tuuletus on tärkeetä!! latauksista en tiedä, jos hupi akku ei nyt olisi ihan täynnä, niin onkos se matkilun esteenä? ps. se akku muuten räjähtää parhaiten JOS sitä ladataan !!!!Turha pelottelu pois!!!! t.se
SINIMAA JANI 03.11.2008 22:52

Mikä akun kuluttaa arvailun tueksi saa hiukan faktaa kun ottaa yleismittarin käteen ja lähtee mittaamaan. Aikaa menee noin 10 min ja selviää varmasti. Kirjoitin johonkin tämän palstan uumeniin, kun kesällä vaihdoin uuden autoradion asuntoautoon niin heti sen jälkeen tuntui, että lähti huonommin käyntiin. Jos viikonkin oli käyttämättä pihassa niin lähti just ja just, kahdenviikon jälkeen ei puhunut mitään. Tässä syksyllä kun olin nesteet tarksatellut ja lataillut hitaasti useasti täyteen, otin mittarin ja päätin selvittää mikä sen akun purkaa, ja hommahan käy halvallakin mittarilla seuraavasti:

Siirrä yleismittarin punainen johto kohtaan 2A (joissain jopa 10A)kohtaan. 2 Käännä mittarin rulla asteikolle -> tasvirta 2A ja herkkyydeksi esim 20m/2. Irroita akun plusnapa ja kytke mittari akunnavan ja syöttöjohdon väliin. Kulutus tulisi olla alle 0,05A, jos enemmän irroita sullakkeita yksitellen ja katso milloin kulutus putoaa.

Itsellä autoradio, joka näytti olevan sammuksissa vei stand by virtaa 0,15A ja auton oma kulutus on 0,01A. Tästä laskemalla 0,16AX24h=3,84A/vrk joten 55Ah starttiakku on kaput 14,3 päivässä.

TORKKO JUHANI 04.11.2008 12:50

Automme on ollut talvivarastossa n. kuukauden päivät. Kävin viikonloppuna moikkaamassa ja totesin, että hupiakun virta oli laskenut niin alas ettei asuntopuolen valot enää syttyneet. Kytkin auton sähköverkkoon ja 10 tunnin kuluttua kaikki taas toimivat ja panelin mittarit näyttivät kesäisiä lukemia.Nyt kysyisinkin, että voiko auto olla jatkuvasti kytkettynä sähköön, vai onko olemassa ylilatauksen vaara? Ampperimittari näytti aluksi isoja lukemia, mutta laski muutaman tunnin jälkeen nollan paikkeille. Jos sähkö voi olla jatkuvasti kytkettynä voisi autossa (ehkä) pitää pienitehoista sähkölämmitintä ylläpitämässä pientä peruslämpöä.Sen nyt kuitenkin opin, että autoa pitää kädä katsomassa parin viikon välein.

PALIN MATTI 04.11.2008 13:41

Tässä sinulle tietoa omista empiirisistä tutkimuksistan akun irrotuksen tarpeellisuudesta:

5.1.2008 klo 15:04:00

PALIN MATTI

Tänään tuli kuluneeksi kaksi (2) kuukautta siitä, kun suoritin piirongilleni (Peffletti T6501) liikennekäytöstä poiston. Normaaleitten valmisteluoperaatioiden lisäksi en tehnyt muuta kuin nostin tiskipöydälle sellaisen maantiesuolalla ladatun kosteuden keruupallon. Mitään akkukaapeleita tms. en irrotellut.

Tänään kävin ensimmäisen kerran sisällä autossa. MIttasin molempien akkujen jännitteet. Hupiakku: 12,48 V Käynnistysakku: 12,16 V Kosteuspallon säiliö ihan tyhjä. Ulkolämpötila: -11,1 astetta Sisälämpötila: -12,2 astetta

Molemmat akut ovat lyijyakkuja. Käynnistysakun matalampi jännite selittyy radion ym varusteiden muistien ylläpidon tarvitsemalla sähkön kulutuksella.

Ei siis ole mitään tarvetta irrotella akunkenkiä saati sitten ottaa akkua sänkyyn viereensä talviseisonnan ajaksi.

Palataan astialle taas keväämmällä.

NOUSIAINEN ASKO 04.11.2008 14:10

hölmö kysymys.Jos auto käynistetään ulkopulisella apuvirralla. Ja lähdetään ajoon ja on hupiakku lähes tyhjä ja moottorin akku lähes tyhjä ,niin onko vaarana että auton laturi lämpiää ja kärsii siitä tai ainakin vauriotuu. ter asko

PALIN MATTI 04.11.2008 14:57

Ei ole vaaraa. Vaihtovirtalaturi on mitoitettu siten, että se ei voi antaa ylivirtaa, eli suojelee itse itseään palamiselta. Se syöttää virtaa järjestelmään vai sen verran, mitä pystyy. Ennenvanhaanhan oli tasavirtalatureissa sekä jännitteen, että virransäätimet, sekä erotusrele.

TOIVONEN MARTTI 04.11.2008 16:48

Tästä mun lauseestako innostuit? "Jos taas on juuri ladannut akun täyteen ja tumpeloi kipinän niin voi akun yläosa tulla napakalla vauhdilla päin näköä. "

Ei koskaan ole turhaan varoittaa juuri ladatun tai parhaillaan ladattavana olevan akun käsittelystä, siinä kannattaa käyttää harkintaa. Jos akku on kiinni autossa ja rupeaa sitä irrottelemaan plusnavan johdosta on iso riski että kiintoavain osuu runkoon ja tuloksena on komea kipinöinti ja helposti myös räjähdys. Akku irrotetaan aina niin että ensin irrotetaan maa eli tavallisimmin miinus. Sen jälkeen on turvallista irrottaa plussa. Vaikka ei muuta autosähköistä osaisi niin tämä kannattaa opetella alitajuntaan asti.

Nimim. "Akun räjähdyksessä ei ole pahaa ääni eikä silmille tuleva happo vaan palokaasu joka salpaa hengityksen"

HAAPANEN TIMO 04.11.2008 17:58

Tuon Ramin laittaman Lexanet-linkin mukaan sun käynnistysakun 12,16 V oli jo liian alhainen. Lexenet (Leif Kuismanen Anjalankoskelta) lataisi jo 12,4 voltin kohdalla. Jos olisit irroittanut akunkengän, jännite ei olisi laskenut, ja Leifkin olisi ollut tyytyväinen. Hupiakusta ei sun autossasi taida mennä mihinkään.

PELLIKKA ERKKI 04.11.2008 18:18

Jos akun jännite näillä ilmoilla laskee jo alle 12,5 volttia ja sitten kun ulkona on pakkasta pari kymmentä astetta, suosittelen seuraavalle mittaus kerralle muovisäkkiä ja pikku lapiota akun palasten ja hapon siivoukseen. ...kylläpä passoo...

EEROLA TEEMU J 04.11.2008 18:33

Kysymykseesi pari kommenttia. Jos autossasi on "älykäs" alijännitevahti, niin se on voinut erottaa asuinosan akun sitä suojellakseen jo jossain 11,5 V kohdalla, mistä johtuen asunto-osan valot eivät ole syttyneet. Siinäkin tapauksessa että tällainen suojaus olisi, niin akku on joko huonokuntoinen tai siitä on mennyt virtaa kaiken aikaa niin paljon, että jännite on alentunut nopeasti. Hyvin ladattu, hyväkuntoinen akku ei 2 viikossa purkaannu juuri ollenkaan.

Voit tehdä seuraavasti: Tarkistat akkuhapon pinnankorkeuden ja tarvittaessa lisäät tislattua vettä. Lataat akkua pari vuorokautta. Sen jälkeen mittaat akkuhappomittarilla kunkin akkukennon arvot. Mikäli lukemat ovat kaikissa kennoissa "vihreällä alueella", niin akku on vastaanottanut latauksen ja on hyvässä kunnossa. Jos arvot vaihtelevat paljon tai ovat "punaisella" alueella, niin akku on uransa päässä eikä kunto pysyvästi parane vaikka ladattaisiin jatkuvasti. (Tarkimmin akun kunnon testaa akkuliike purkausmittauksella).

Tässä juttuketjussa on aikaisemmin kerrottu miten voit mitata mahdollisen seisonnan aikaisen kulutuksen suuruuden. Ellet viitsi niin tehdä, niin pääset "haamuvirroista" eroon irroittamalla akun miinuskengän (tai avaamalla (-) johdossa ehkä olevan kytkimen). Katso myös että akun pinta on puhdas.

Sinun kannattaa lukea kysymyksesi yläpuolella oleva Niemisen Raimon antama linkki, missä mm. annetaan ohjeita akun lataamisesta.

EEROLA TEEMU J 04.11.2008 18:43

Kyllä 20 asteen pakkasilla noilla ennustuksilla olisi aika paljon räjähtäneitä akkuja. Yleistätkö vai onko sattunut kohdalle?

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 05.11.2008 10:37

http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf/sp2?Open&cid=Content06623

Eli ei vielä 12,5 V:n kohdalla tarvitse siivota

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.