Webasto vai Eberspächer?
AHJOS TIMO
15.09.2008 11:37
Lähetin parille Webasto-jälleenmyyjälle dieselkäyttöisen moottorin lämmittimen tarjouspyynnön. Yhden vastauksen jo sainkin, mutta myyjä suositteli Eberspächeriä. Webasto lienee Suomessa yleisempi, mutta Eberin huolto tulee kuulemma halvemmaksi, kun siihen saa pienempiä varaosia. Onko jollakin muita argumentteja jomman kumman puolesta tai vastaan?
TERVO JARI
15.09.2008 16:58
Mikuni ?
http://www.javetron.fi/lammitys2.html
Noin vain sekaan Jaappaninmaan taravaa . . . . ( En tiä onko japsi, nimi on vaan niin Japaniin viittaava )
Jari
NIITTYARO TAPANI
15.09.2008 19:32
Minulla on ollut kahdessa edellisessä m-autossa Eberi ja ne ovat toimineet varsin tyydyttävästi eli ongelmia ei ole ollut kuin ensimmäisen kanssa takuuaikana (alkoi protkottaa kummasti) jolloin se uusittiin. Nyt on uudessa autossa Webasto ja heti tuli yksi ongelma, kun laitan sen käyntiin niin en voi asettaa käyntiaikaa vaan se on aina 60 min. Eberin normaalikello oli paljon monipuolisempi.
Uutta Webastoa en ole vielä päässyt testaamaan oikeissa keleissä mutta kyllä se ainakin kesällä käyntiin lähtee.
KUNNAS TAPANI
15.09.2008 20:35
Minkä mallinen ajastin tuossa uudessa Webastossasi on? Vanhanmallisella ajastimella (1530) käyntiaikaa ei voi säätää, mutta uudemmassa (1533) se on mahdollista 10-60 min, 1 min tarkkuudella.
NIITTYARO TAPANI
16.09.2008 23:15
minulla on se neliskanttinen kello jossa ei voi aikaa säätää, valitettavasti. Uudempi soikea kello on monipuolisempi, kuulemma. Lämppäri kuului auton varusteisiin uutena enkä arvannut noin suurta eroa olevan kilpailevissa tuotteissa. Eberillä jos oli pikku pakkanen riitti parikymmentä minuuttia lämmitystä ja homma oli kunnossa, nyt tarvitsee keksiä uudet menetelmät, ehkä kauko-ohjaus jolla voi sytyttää ja sammuttaa. Maksaa vaan viitisen sataa valuuttayksikköä.
MAJAVA HANNU
17.09.2008 09:47
Pähkäilin tuota samaa peruskysymystä ja kyselin tältäkin foorumilta mielipiteitä asiasta (Matkailuautot...
"moottorinlämmitinpohdintaa"). Asennusliikkeessä, jotka edustavat molempia merkkejä myös minulle suositeltiin Eberiä. Sanoivat niitä nyt enemmän asentavan, on lisäksi halvempi myös varaosienkin osalta. Toimintavarmemmaksi myös väittivät. Siitä lienee tosin erilaisia kokemuksia sekä Eberin, että Webaston osalta.
Vein aamulla auton laitettavaksi. Tulee Eberin Hydronic D 5W SC radiokauko-ohjain Easystart+:lla ja lisäksi myös tavallinen kellokytkin autoon. Saas sitten nähdä oliko hyvä valinta.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
17.09.2008 10:48
Kysyitkö Hannu myyjältä, kummasta vehkeestä jää parempi kate, "money talks".
Luulis nyt, että noinkin iäkkäistä keksinnöistä löytyisi vertailevaa tieteellistä tutkimusta, vaikkapa TM:n tekemää, saatettaisiin saada himpan objektiivisempaa kuin mutu-tietoa!
En näes oikein ymmärrä tuota Webaston jatkuvaa mollaamista, mulla on ollut parikymmentä vuotta eri autoissa Webastot, eikä niille ole tarvinnut tehdä mitään muuta kuin napsauttaa silloin tällöin lämmitystehtäväänsä! V€P
AHJOS TIMO
17.09.2008 11:06
Myyjä suositteli tutustumaan Tekniikan Maailman numerossa 17/2007 julkaistuun 3-sivuiseen vertailuun. Löysin sen kirjastosta ja otin valokopion. Loppuyhteenvedossa molemmat todettiin "täyden viiden tähden arvoisiksi", mutta yksityiskohdissa oli eroja. Eber todettiin hiukan pienikokoisemmaksi (kätevämpi asentaa) ja siinä oli huonoa korkeampi päästötaso. Muut plussat ja miinukset koskivat kauko-ohjainta, jota en aio hankkia.
MAJAVA HANNU
17.09.2008 12:11
Joo, kirjoitin vain mitä asennusfirmasta kuulin. Itselläni kun ei ole minkäänlaista kokemusta kummastakaan laitteesta. Ambulanssimiehiltä olen lisäksi kysellyt kokemuksia Webastoista, siinä käytössä kun laitteet joutuvat tosi kovaan testiin. Ovat päivittäisessä käytössä kylmempänä aikana usein tuntikausia päivässä. En taida laittaa tähän heidän kommenttejaan, kun eivät ole omakohtaisia.
Summa summarum... molemmat taitavat pääsääntöisesti hoitaa tehtävänsä. Kumman sitten hankkii, on makuasia. Katteista en tiedä kummankaan osalta, kait niillä hankkii. Itse en uskaltaisi kuitenkaan lähteä moista asentamaan.
MAJAVA HANNU
17.09.2008 12:18
Linkki TM:n jutun tiivistelmään tässä: http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-polttoainekayttoiset-lammittimet
AHJOS TIMO
17.09.2008 16:21
"Ambulanssimiehiltä olen lisäksi kysellyt kokemuksia Webastoista, siinä käytössä kun laitteet joutuvat tosi kovaan testiin."
Jos ambulanssilla ajetaan pitkin päivää ja yötä, niin sehän ei pääse koskaan kunnolla jäätymään. Päinvastoin kuin matkailuauto, joka on seissyt esim. 2-3 viikkoa käyttämättömänä pakkasessa: Saako lämmitin silloin vielä dieselöljyä tankista vai onko koko auto niin jäässä, että dieselöljy ei valu tankista lämmityslaitteen polttimeen.
KNAAPI JUHA
18.09.2008 23:33
Eberistä löytyy ikäviä kokemuksia tuskaksi asti. Sprinteriini oli saksalainen asentanut vettä lämmittävän Eberin ja se on kyllä ihana peli jos se toimii.
Ongelma oli, että aamusella piti lähteä koko lailla tarkasti liikkeelle, koska pari kertaa sattui, että akku oli mennyt tyhjäksi kun puolen tunnin työmatka ei oikein riittänyt lataamaan takaisin Eberin kulutusta.Muutaman päivän päästä auto oli kyllä lämmin,mutta ei startannut. Vehon miehet neuvoivatkin, että on pidettävä huolta, että ajoaika on aina pidempi kuin lämmitetty aika tai muuten pitäisi käyttää ulkopuolista laturia.
Alle vuoden takuuaikana lakkasi peli toimimasta. Takuuseen korjattiin Vehossa. Kiertovesipumppu sökö ja maksoi melkoisesti (Veholle siis). Seuraava kiertovesipumppu hajosi taas alle vuoden mutta varaosatakuu olikin kuulemma vain puoli vuotta. No, saatiinhan se kuitenkin neuvottelujen jälkeen takuuseen. Seuraavaksi alle vuoden meni taas kiertovesipumppu. Akseli oli kuulemma ruostunut ja pumppu pilalla. Lisäksi jouduttiin vaihtamaan koko ohjausyksikkö. Nyt ei Veholla enää ollut oikein halua ymmärtää takuuasioita. Maahantuoja vetosi taas siihen, että he eivät mokomaa vehjettä ole maahan tuoneet vaan Mersun tehdas sen on toimittanut ja se vastatkoon. Pienellä taivuttelulla Veho halusi "tulla vastaan" ja laskusta maksoin puolet. Tuli niin kalliksi, että seuraavan kerran kun lakkasi toimimasta, vaidoin Sprintteriin lohkolämmittimen ja sisäpuhaltimen.
Lahjoitan mielelläni Eberini. Saa noutaa kotoani ilman kustannuksia.
HYTTILÄ ESKO O
19.09.2008 08:16
Eihän ikiliikkujaa ole olemassa. ts ei eberisi voi toimia jos akkuun ei tule virtaa. Itselläni on Eberi VW Transporterissa. Toimii kuin junan vessa. Aina aamulla lämmin jo monen vuoden ajan. Kerran vaihdettu 40€ hehkutulppa. Volvossani on taas Ardic ja sekin toimii hyvin. Webastosta ei kokemuksia
NIEMINEN OLAVI J
21.09.2008 13:59
ed autossanioli webasto kesti juuri takuuajan sitten lakkas toimimasta korjaus olis maksanut lähes uuden hinnan,tässä autossa eberi 4v toiminut moitteettomasti.
KNAAPI JUHA
22.09.2008 11:35
Et kai tosissasi ajattele, että kaksi vuotta yritin sitkeästi sytytellä Eberiäni ilman akkuvirtaa.
Tiedon ja ymmärryksen saatuani laitteen virrankulutuksen määrästä käytin autossa ulkopuolista akkulaturia niin, että virranpuutteessa ei ole ollut syytä toimimattomuuteen.
Luit ehkä huolimattomasti sen osan asiasta, jossa kerroin toisiaan seuraavista kiertovesipumppuvioista ja viallisesta ohjausyksiköstä.
Kuten sanottu, kiva peli jos vaan toimii. Kiva, että sinun pelisi on toiminut moitteettomasti.
Hiukkasen kadehtien: Juha
AHJOS TIMO
25.09.2008 08:05
Paljon kiitoksia kaikille vastauksista! Webasto on nyt asennettuna. Päädyin siihen seuraavasti:
Ostin hiljattain ensimmäisen matkailuautoni käytettynä. Siinä ei ollut minkäänlaista moottorin lämmitintä ja maahantulohuoltoa ei ollut aikanaan kaikilta osin tehty. Niinpä vein 3 vuotta vanhan auton Delta-Autoon maahantulohuollon täydennykseen ja kysyin samalla, paljonko lohkolämmittimen asennus heillä maksaisi. Työnjohtaja sanoi hinnan, mutta lisäsi, että se ei olisi hyvä ratkaisu. Pitäisi mieluummin laittaa Webasto, jota voi pitää päällä myös ajon aikana. Hän mainitsi lähimmän valtuutetun Webasto-jälleenmyyjäliikkeen. Kysyin sieltä hintaa ja sen lisäksi yhdestä matkailuautoliikkeestä ja Webaston maahantuojan asennusliikkestä. Ensimmäinen otti puheeksi Eberspächerin ja suositteli sitä. Siitä alkoi näiden kahden vaihtoehdon pohdintani. Ensimmäinen tarjous oli kuitenkin kaikkein kallein ja Eberspächer olisi minulle maksanut asennettuna saman verran kuin Webasto, vaikka sitä on muualla sanottu myyntihinnaltaan halvemmaksi. Kolmesta tarjouksesta valitsin halvimman ja sillä sain autooni Webaston. Vertailun aikana saamani muun informaation perusteella olisin ehkä valinnut Eberspächerin.