Sony navigaattorista
KOSKINEN TAPANI
12.08.2008 10:47
laitan tähän varsin kielteisen mielipiteeni. Pari vuotta sitten ostin NV-U70 tyyppisen laitteen. Sen karttaohjelma oli väärin oikeesti eikä vain senvuoksi ettei paikalliset kaavoittajat ilmoita... jne... kuten minulle ja kai muillekin vasta navikaattorin ostaneille selitetään. Siis se opastaa vieläkin useiden suomalaisten pääteiden liittymissä suorinta tietä vasemmalle vastoin liikennettä eikä ohjaa liittymän yli tai ali ja vasta sieltä vasemmalle kuten kuuluu. Kokeilin vuosi siten päivitystä ko laitteelle. En huomannut mitään muutoksia sen jälkeen. Toinen vaiva on laiteen kova kiire esittelyreitille jonnekin Monakoon jos se jää hetkeksi paikoilleen toimintavalmiudessa. Sieltä se ei tule pois ennenkuin tekee karttaohjelma asennuksen uudelleen??
Nyt otin päivitysyhteyden vai todetakseni että euroopan Sony myy satasella uutta? ohjelmistoa.
Joku saattaa arvata etten osta. Onko se sen viisaampi kuin nykyinen? Siis mistä todella maksan? Tätä pitäisi kysyä valmistajalta. Kaikki palaute on tervetullutta, mutta kieli muuttuu heti miksitahansa muuksi vaan ei suomea. Kertonee vastaanottajan mielenkiinnosta enemmän kuin tuhat kuvaa
HUOVINEN SIRPA
12.08.2008 17:58
Minä taas ostin reilu pari vuotta sitten TomTom Go 700 mallin navigaattorin,silloin vielä aika rasvaseen hintaan.
Olen ollut ihan tyytyväinen.
Suomea ja Pohjois-Norjaa on parina vuotena ajeltu ristiin rastiin ja hyvin on opastanut.
Olen sitä päivitellyt ajoittain ja vaikka siinä oli jo ennestään Länsi ja Itä-Eurooppa, mukanlukien Baltia, niin ostaa töräytin viikonvaihteessa Scandinavian kartat vielä erikseen, hintaan 39,95 egee.
Scandinavian karttoja selaillessani huomasin, että parannuksia on tullut roimasti, mm. uusi tunneli, jonka kautta voi Lofooteilla ajella Å:hon, on siinä jo mukana.
Puhumattakaan Suomen puolella tapahtuneista lisäyksistä ja parannuksista.
Eipä valittamista aparaatin suhteen.
Esko
HYTÖNEN RAIMO
27.08.2008 00:35
Voi olla, ettei myyjällä/valmistajalla riitä enää myötätuntoa asiakkaille. Sony on nimittäin luopumassa koko navigaattoribisneksestä, kuten moni muukin alan pienempi toimija (Navman on jo joutunut Mion haaviin). Karttoja taas valmistavat eri tahot, kuten esim. Navteq ja TeleAtlas. Navteq´in voisi periaatteessa olettaa suhtautuvan asiaan suomalaisten kannalta suopeasti onhan se Nokian omistuksessa, mutta varmaa tietoa asiasta ei ole.
Yleensä uuden navigaattorin ohjelman saa päivitettyä ilmaiseksi tietyn ajan kuluessa uudempaan, jotkut tarjoavat edullista kahden vuoden päivityspakettia (esim. Navigonin FreshMaps -palvelu hintaan 19,95) ja joidenkin mallien (esim. Tomtom) kartastoa voi korjata tai ilmoittaa muutoksista itse.
PALIN MATTI
27.08.2008 08:32
Itse ostin vuosituhannen alussa TOMTOM GO -merkkisen navigaattorin huimaan 850€ hintaan. Se oli silloin valmistajan ns. karvalakkimalli.
Olen saanut päivittää navigaattorin ohjelman TOMTOMin kotisivuilta ihan ilmaiseksi aina, kun uusi päivitys on julkaistu. Ilmoittavat päivitysmahdollisuudesta sähköpostilla.
Tällä hetkellä navigaattorini ohjelmisto on ihan sama, kuin nyt kaupassa myytävänä olevissa TOMTOM ONE -malleissa. On tullut lisää käyttömahdollisuuksia, turvallisuustekijöitä, Map Share -toiminto ja mikä ihmeellisintä, nyt tämä laite ilmoittaa jo tiekohtaisista nopeusrajoitusten ylityksistäkin.
Eivätkä siis ole nämä navigaattorin ohjelman päivitykset maksaneet koskaan mitään.
PUURUNEN SAMI
30.08.2008 17:15
Oletko saanut tosiaan kartan ilmaiseksi? Ohjelmistopäivitykset saa kyllä täysin nykyaikaisiksi mutta ei tuo kartta ole minulla muuttunut ellei sitä ole ostanut, tuo mapshare-toiminto toimii ainoastaan uudempien karttojen kanssa, ei ainakaan -05 hankittuun Riderissa mapshare toimi vaikka ohjelmisto on yhtä uusi kuin tämän vuoden mallissa kartan ollessa edelleen -05:nen.
SARANPÄÄ MATTI L
30.08.2008 18:17
Olipa hyvä että otit tämän kysymyksen esille. Minä en oikein ymmärrä koko Map Share hommaa. Mulla on kartta syksyltä -07 ja viimeisin ohjelmisto päivitys. En vaan ole huomannut että mitä se Map Share siihen päivittää?
Voiskos joku pro vaikka hiukan valaista juttua?
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
30.08.2008 19:14
En ole pro, mutta jotain tuosta tiedän käytännön kautta.
Aika pieniä ovat nuo Map Share korjaukset, lähinnä läpiajon sallimisia tai kieltämisiä, liikennesuunnan merkkauksia olemassa oleville teille, myös kääntymiskiellot ovat mukana.
Mitään varsinaisia karttamuutoksia ei sillä voi tehdä, esim. puuttuvaa katua en ole saanut lisättyä, vaikka sellainen pitäisi olla mahdollista.
Oletko liittynyt "Map Sharr yhteisöön", eli sallinut päivitykset?
SARANPÄÄ MATTI L
30.08.2008 20:43
Olen liittynyt, mutta kuten sanottu en vaan ole käytännössä huomannut mitään oleellista uutta.
Toisaalta sehän on selvä että sellaisia ratkaisevia muutoksia, jotka vähentäisivät uusien karttojen ostoa, ei tietenkään sallita. Menis muuten ihan Linux tyyliseksi.
Kiitos asiaa selventävästä vastauksesta!
PALIN MATTI
31.08.2008 09:15
Luin vielä tuon oman kirjoitukseni kolme kertaa uudelleen. Sitten luetutin sen vaimollani, naapurin isännällä, aikuisilla lapsillani ja alakoululaisilla lapsenlapsillani. Kukaan heistä ei löytänyt siitä minkäänlaista viittausta tai edes metaforaa, joka olisi voinut motivoida sinut esittämään tuon kysymyksesi: "Oletko saanut tosiaan kartan ilmaiseksi?"
Kirjoitin: "Olen saanut päivittää navigaattorin ohjelman TOMTOMin kotisivuilta ihan ilmaiseksi." - Siis navigaattorin ohjelman - sen mikä pyörittää pelkästään navigointiprosessia.
Tele-Atlaksen laatimaa ja ylläpitämää karttaohjelmaa en ole koskaan saanut päivitettyä ilmaiseksi. Karttaohjelmat ovat olleet aina maksullisia ja epäilen, että tulevat aina olemaankin.
HUOVINEN SIRPA
31.08.2008 10:33
Nuinhan se männöö, ei pidä sekottaa puurroo ja velliä sekasin ,Tomtom on Tomtom ja TeleAtlas on TeleAtlas vaikka ne jonkunlaisessa symbioosisa elelee ; ))
Esko
PUURUNEN SAMI
01.09.2008 04:57
No niin, nyt kun olen itsekin lukenut kirjoituksesi uudelleen totean että oikeassahan olet, ilmeisesti tuo mapsharen viittaus sotki sen verran, sama mapshare ominaisuus tuli myös tuohon rideriin mutta ilman uudempaa karttaa sitä ominaisuutta ei pääse hyödyntämään.