Vetopää pitää meteliä ...?

TAMMINEN PEKKA 05.08.2008 13:01

Ja kovaa rutinaa pitääkin.. Kitkavetopää on Winterhoff (WS 3000) Varsinkin hellekelit lisäävät melua .????

VAINIO RISTO K 05.08.2008 15:19

Putsaa vetokuula autosta ja kitkapalat Wintethoffista. Meillä ainakin AKS3004 alkaa naukumaan, jos on tullut ajettua yhdistelmä kovin linkkuun esim. peruutellessa leirintäalueella. Kuulaan ilmestyy hilsettä ja samanlaista irtomujua on kitkapaloissa. Nämä poistettuani naukuminen loppui.

TYNYS HEIKKI 05.08.2008 18:13

Mulle ilmestyi sama ongelma ja saman kytkimen kanssa. Bräkleenin jälkeen narina jatkui, joskus aiemmin olen havainnut tärpätin tässä suhteessa paremmaksi aineeksi.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.08.2008 22:15

Bräkleen = CRC'n jarru- ja kytkinpintojen rasvanpoistoaine. Eli irrottaa todella tehokkaasti mahdollisen pintarasvan ja öljyn, mutta kuuluu pyyhkiä pois rätillä johon köhnät jää. Haihtuu nopeasti eikä jätä itsestään mitään pintaan. Tärpätti taasen saattaa jättää kalvon, eikä ole niin tehokas rasvanpoistaja.

TYNYS HEIKKI 06.08.2008 09:18

Juu, rättiä on käytetty. Ehkä juju onkin tuossa tärpätin mahdollisesti jättämässä pienessä kalvossa? Tällöin tietysti kitkapään vaimennusvoima pienenee ehkä vähän, mutta nirinät ja narinat jää pois.

JANHONEN MATTI 10.08.2008 18:53

Joskus nuoramiesnä kun olin Teräsmiehellä rasvarina niin koneen jarru- ja kytkinpintojen rasvanpoistoon käytettiin laimentamatonta jääetikkaa (sulamislämpötila +17) eli etikkahappoa. Erittäin tehokas aine rasvan- ja lianpoistoon jarru- ja kytkinpinnoilta. Saa apteekeista. Ainetta käsiteltäessä on syytä huomata, että aine on laimentamattomana syövyttävää ja haju voimakas.

RANTAESKOLA JANNE 10.08.2008 21:52

grafiitti auttaa. Eli meillä ainakin loppu kirskuna kun hiukan lyijykynällä sotkettiin vetokoukun palloa.

HYTTILÄ ESKO O 11.08.2008 08:08

Ei kai h...vetissä KITKAVETOPÄÄN kitkapintoja pidä rasvata. Laitatko autos jarruihinkin CRC:tä jos kitisee ? Tuo kitkavetopään palat kuuluvat puristua vetokuulan ympärille, täten edesauttaen vakautta vedettäessä.

JANHONEN MATTI 11.08.2008 10:50

Noin juuri kun Esko tuossa edellä kertoi. Jos poistaa kitkavetopäästä kitkan niin sen ajovakautta lisäävät ominaisuudet häypyy sen siliän tien. Pieni narina kännettäessä on merkki siitä, että vetopää toimii kuten pitääkin.

JORVA OLLI 21.08.2008 21:23

Nitinä ja äänet kitkavetäissä johtuvat liasta tai irronneista kuulan tai vetopäänkitkapaloista. Vetopää varsinkin tulee puhdistaa huolellisesti ja säännöllisesti. Olen käyttänyt AKS 2004:ssä p-aineena Sinolia, valmistajan ohjeen mukaan, mutta säännöllisesti!

Niin, ja sitten kuten täällä jo mainittiinkin, pysäköitäessä lukko auki.

LAHTI ANTTI 21.08.2008 23:48

On se hyvä, kun on vanha kunnollinen vetopää, eikä mikään kitkapää. Ei tarvitse puhdistaa, ei kitise ja vaunu tulee suoraan perässä.

PURSIHEIMO TOPI 23.08.2008 13:14

Samat ajatukset täällä. Vuodesta 1974 lähtien olen vaunua vedellyt reilusti yli 200 000 km. Mitään kitkavetopäitä en ole kaivannut. Kun vetokoukun nupin pitää hyvässä rasvassa niin mitään kitinöitä ei kuulu. Näillä jatketaan.

HYTTILÄ ESKO O 24.08.2008 20:20

Niin vedetty tietenkin ja paljon :p ? Tuohon kitkavetopään tarpeeseen vaikuttaa erittäin moni asia. Ensinnäkin tuota harvemmin kaipaa teliakselillisessa vaunussa. Taikka esim suomen oloissa. Kun lähdetään yksiakselisella vaunulla mualimalle, ajellaan esmerkiksi Tuolta Marseillen nurkalta epsanjaa kohti voi nuo tuuliolosuhteetkin olla hieman erilaiset kuin täällä. Olen ajellut monenkin vaunun perässä ja katsonut kun tuuli ottaa kiinni niin vaunun perä pyörii kuin mannekiinikiertueella. Lisäksi kun siellä voi laillisesti käyttää matkatessa hieman eri nopeuksia. Tällöin olen todennut tuossa 12 vuotta sitten hankkimassani kitkavetopäässä noita matkantekoa rauhoittavia ominaisuuksia. Olenpahan siihen aina tarvittaessa vaihtanut uudet kitkapalat (kai 2 kertaa). Vaikka vaununi onkin veto-ominaisuuksiltaan ja aerodynamiikaltaan niin silti käytän ko. alitetta ja tulen käyttämään. Enkä ole havainnut mitään ihme meteliä sen pitävän. Suosittelen muillekin.

PURSIHEIMO TOPI 24.08.2008 21:43

Tuo Marseillen ja Espanjan väli tullut ajetuksi lähes vuosittain. Kun tyytyy kohtuullisiin ajonopeuksiin noilla osuuksilla, missä erikseen varoitetaan karavaanareita voimakkaasta sivutuulesta, ei ongelmia ole. Meillä on nykyisin yksiakselinen vaunu. Riittävä aisapaino takaa rauhallisen ajon. Jos vetopää narisee, niin minulla ainakin vaimo narisee vielä enemmän.

HYTTILÄ ESKO O 25.08.2008 09:15

Rasvaa se ! minulla ei narise kumpikaan , usein.

JORVA OLLI 25.08.2008 22:16

Jes!

Pertti Lehtinen 23.09.2019 19:31

Kun WS3000 vetopää alkaa ääntelemään pahemmin kannattaa tarkastaa myös että kitkapaloussa on pintaa eli näyttöviisari on viineisellä neljänneksellä + puolella.
Toisaalta jos kitkapaloja pyyhkäisee sormella ja sormi mustuu jomnan kumman palan pyyhkäisystä on siinä varmasti kutka-aine loppu ja teräs kuluu ja vetokytkin kitisee siitä syystä.

Urho Niskanen 03.10.2019 15:25

Onko kukaan mittaillut vetokuulan pallon halkaisijaa muutaman vuoden narisettelun jälkeen, saattaa olla jo alimitassa. Muistaakseni halkaisijan toleranssin on 50h13, eli 50mm +0,00/-0,39mm, korjatkaa jos olen väärässä

Sulevi Kallio 01.11.2019 14:56

AKS3004 On meijänki Kabessa. Ei oo narissu, ku kiillotan koukun akkuporakonneesee laitetulla messinki harijalla.
(porakone on aina mukana, ku ajan sillä tassut.)
Ja joku sano kerran, että aukase puristus ku perruuttelet. Vaunu kääntyy paremmin ja turhaa niitä paloja "hieroo" parkkii laitosa.

Ainu minkä tuo kitkapää teki oli se, että se kolahteli pituus eli vetosuunnasa. Tuosa kitkaveto päässähän on kitkapalat myös kuulan etu -ja takapuolella. Pituus suunnan palat kun vaihoin, ni loppu kolahtelut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.