Pakastelokeron kansi poisko ?

PELLIKKA ERKKI 04.08.2008 19:23

Jos haluaa tehoja lisää jääkaappiin annetaan se pakastelokeron kansi olla paikoillaan, mutta asennetaan kaapin sisälle jäähdytys ritilään pari laite tuuletinta ja ne sarjaan kytkettynä niin pyörivät hiljaisemmin. Ennen asennusta oli jääkaapin jäähdytysritilä parin vuorokauden käytön jälkeen huurtunut jäämöykky, nyt ei tarvitse enää kaappia sulatella viikojenkaan käytön aikana. ...kylläpä passoo...

PALIN MATTI 04.08.2008 19:55

Siis tarkoitatko, että kierrätät jääkaapin sisällä olevaa ilmaa kahdella sähköfläktillä? Miten se voi vaikuttaa jääkaapin tehoon?

PELLIKKA ERKKI 04.08.2008 20:15

Joopa joo, kylmäaine tulee jääkaapin takaa lauhduttimelta pakastelokeroon, siitä kaapin puolelle jäähdytysritilään ja takaisin kaapin taakse jossa se lämmitetään sähköllä tai kaasulla ja taas lauhduttimeen. Jos ja kun jäähdytysritilä huurtuu "tukkoon" ja ilman kierto estyy, niin näin kylmäaine menee kiertoon luovuttamatta kylmää kaappiin, joten "lämmitys elementti" saa liian kylmää kylmäainetta ja joutuu lämmittämään enempi saadakseen kylmäaineen liikkeelle. Näin minä sen ymmärrän.

TERVO JARI 04.08.2008 20:21

tarkistus, , ,

Oven tiivisteiden kunto ja jääkaapin sisältö . . .

Nii miksi, oltiin kuukausi yhtä"soittoo" reissussa, ei minkäänlaisia murheita jääkaapin huurtumisen kanssa. Joten täytyy jääkaapin oven tiivisteet olla rikkinäiset tai pois kohdiltaan että kosteaa ulkoilmaa pääsee kaappiin tuoden kosteutta huurtumaan jäähdytysripoihin. . .

Tai jääkaapin sisältö on hyvin "märkää" siitä irtoava kosteus tiivistyy kylmään jäähdytysripoihin . . .

Juo kalijapullo tyhyjäksi, äläkä säilö sitä korkki auki jääkaapis . . . ;-))

@Jari

TERVO JARI 04.08.2008 20:32

"korkeemmanmatematiikan" osastolle kun ruvetaan noita tehojuttuja laskeskeleen mutta tuota sulatusta tuo puhallin tehostaa ja myös hieman jäähtymistäkin ( mutta miten/miksi valmistaja ei ole lisännyt tuota puhallinta,se ei tarvi puhallinta, toimii ilman sitä moitteetta ) , , , Mutta tuo puhallin tuo lämpöä kaappiin sisään, tuon jääkaapin teho on muutoinkin "mitätön" ja siitä pois tuo moottoreiden tuoma lämpö, menöö pilikun fiilaukseksi . . .

Paree että annetaan olla niiku valamistaja on asian antannu ymmärtää . . .

No ulukopuolelle voi jonninmoisen "vispilän" laittoo . . . Jos o hellepäiviä ? ?

Mitä ne hellepäivät muuten on ?

@Jari

PELLIKKA ERKKI 04.08.2008 21:00

Minun jääkaappi on mallia -90, pakastinlokero oikeassa yläkulmassa .Jäähdytysritilä on noin 20 cm leveä jonka lomitse menee noin tuuman vahvuinen kylmäaine putki.Ei siinä ole kylmän luovutuspintaa kovin paljon. Kotijääkaapissa höyrystn osaa on koko yläosa kaapista 20cm:n korkeudelta kolmella seinämällä, joten tehoja piisaa. En ole päässyt vielä kurkistamaan (lue nauttimaan jääkaapin antimista) uusissa kulkimissa joten en tiedä niiden huurtumisesta. Vanhempien autojääkaappien sisältöä olen päässyt nauttimaan ja kaapien ritilät on ollut melkein järkeensä yhtenä jäämöykkynä ja kaljat lähempänä 10 astetta joka tietysti on viisi kymppiselle aivan riittävän viileätä. Muutostyön jälkeen olen säätimet kääntänyt noin 25% pienemmälle ja lämpo kaapin sisällä on 4-6 astetta. Puhaltimet 2 x 0.7W

TERVO JARI 04.08.2008 21:07

Samankokoisia taitaa kylmänluovutuspinnat olla uusissakin jääkaapeissakin . . .

Jari
PELLIKKA ERKKI 04.08.2008 21:16

Jos kurkistetaan esim.koti kylmähuoneeseen. Laipiossa roikkuu parin Nokialais saapaslaatikon kokoinen höyrustin ilman puhaltimia. Jos taas kurkistetaan toiseen kylmiöön jossa on puhaltimet, höyrystin on vain aamutossu laatikon kokoinen ja sulatus ajat huomattavasti lyhemmät kuin edellisessä.

TERVO JARI 04.08.2008 21:33

Mie tiän, miun työtä nuot hommelit . . . Isommatki ;-)))

Jari
PELLIKKA ERKKI 04.08.2008 21:43

Uskoisin noiden jääkaapin lämpötilasäätimien pienentäminen 25% myös tarkoittavan aikalailla saman kokoista virran tai kaasun säästöä, koska säätimien (termostaattien) kapilaariputket on kiinni ritilässä ja kylmäkaasu menee lämpimämpänä "polttimelle".

BRAITHWAITE WILLIAM 05.08.2008 01:46
Moi!

Minulla on myös auton jääkaappi toiminut helteellä huonosti. Ensin vaihdoin jääkaapin takana olevan puhaltimen kaksiosaiseen, joka paransi vähän tilannetta, mutta edelleen helteellä oli jääkaapin toiminnassa paljon toivomisen varaa. Kokeilin ottaa pakastelokeron luukun pois, mutta ei siitäkään ollut apua, sillä jääkaapin tuotteissa oleva lämpö ei siirtynyt pakastelokeron kautta pois vaan pakastelokero oli lähes yhtä kylmä kuin ennenkin. Ratkaisin asian niin, että tein pakastelokeroon alumiinipellistä samantapaista jäähdytysritilää, kuin on jääkaapinkin puolella höyrystinputken päällä. Lisäritilä on kiinni pakastelokeron sisällä olevan pellin päällä tullen siitä ulos tehden kaksi 90 asteen mutkaa eli pelti tulee pakastelokerosta ulos ja jatkaa siitä alas n. 10cm ja kääntyy sitten pakastelokeron alle. Tällä lisäpellillä sekä tehokkaalla lämpimänilman poistolla jääkaapin takana pysyy kaappi kylmänä kaikilla keleillä. Pakastelokeroon kertyy 3 viikon aikana sen verran jäätä, että olen sen aina silloin sulattanut, vaikkakin tuotteet ovat edelleenkin kylmenneet kiitettävästi. Jääkaappissani on uusi koneisto, joten se on kyllä ihan normaalissa kunnossa, mutta ilman em. toimenpiteitä ei tuotteet tahdo vain tarpeeksi kylmetä. Nyt pidän jääkaapin lämpötilaa ( jk:n sisällä pirtua/ vettä sisältävä lasipullo, jossa lämpömittari) +2c-+5c kun se ennen tahtoi kuumilla ilmoilla olla siellä +6c - +10 C riippuen siitä miten usein ovea aukoo. Nyt on ollut mukava kun jääkaappi on toiminut hyvin ja olen voinut keskittyä auton muiden vikojen ihmettelyyn :)) T. William.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.