lattialla seisova ilmastointilaite?

JYLHÄ HANNU 28.07.2008 15:23

Moikka. Olemme moista kapinetta hieman katsastelleet. Onko vinkkejä pienikokoisista ei-kattoon asennettavista ilmastointilaitteista?

t. Virpi

TERVO JARI 28.07.2008 15:50

http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Customer-Center/Search/?pcid=28

Sieltä HB 2500 on jo muutamia asennettu, odotellaan käyttäjiltä käyttökokemuksia . . .

http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lis%E4tiedot_tilaussivu.asp?tunnus=169210

Noita on käytössä ja käyttökokemuksiakin on :

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&q=ilmastointi&nickMid=

Ja hakurilla lisää muista osioista, huom. hakuri hakee ainoastaan auki olevasta osiosta, ja juttua on monella osiolla, hae jokaisesta osiosta sellaisella hakusanalla jonka luulet olevan aiheeseen liittyvän . . .

Jari

Ps. jos nyt olisin hankkimassa laitetta, valintani olisi Dometic HB 2500 . . . Nyt on Dometic 2100B katolla ja 34 kg painooo , repii siitä huumorii . . .

ROMU MIKKO 28.07.2008 21:47

Hei,

minä asensin Dometicin HB2500 ilmalämpöpumpun Solifer Artic 560 mallin vaunuuni viime viikolla. Valitettavasti Lapin lämpötilat ovat olleet viime aikoina viileänlaiset, joten paljoa ei kokemuksia ole ehtinyt kertyä, mutta jotain kuitenkin. Kokeilin laitetta viime viikon torstaina ilman ollessa reilut 20 astetta. Vaunussa sisälämpötila oli laitetta käynnistettäessä +26 astetta. Sisälämpötila laskin. tunnissa 21-22 asteen tietämille ja sen jälkeen jäi sille tietämille. Testasin tuolloin vain ns. automaattitoimintoa, joka hoitaa lämmönsäädön ja puhalluksen automaattisesti, vertaamalla vaunun sisälämpötilaa vaunun ulkopuolella olevan ilman lämpötilaan ja säätää sen mukaan sitten vaunun sisäilman omasta mielestään oikeaksi.

Itse laitteen asennus oli helppoa sen jälkeen, kun sopiva paikka löytyi. Koska lattiaan on tehtävä 2 kunnollista aukkoa ja 1 reikä, on katsottava huolella lattian sisällä olevien lämmityselementtien yms. paikat. Sainkin vaunun pohjakuvan paikalliselta jälleenmyyjältä. Itse laite oli paikallaan lattiaan pultattuna n. 2½ tunnin ähellyksen jälkeen. Sen jälkeen tein vielä ilmaputkien asennusta, jossa suunnitteluineen vierähti aikaa n. 3 tuntia. Kaiken kaikkiaan yksinkertainen homma ja aika lailla helppo.

Laite pitää tietenkin jonkinlaista hurinaa vaunun sisätiloissa, mutta niin tietysti pitää kaikki muutkin ilmastointilaitteet ja puhaltimet. Valintani tähän malliin osui lopulta lähinnä sen vuoksi, että laitetta on mahdollista käyttää talviaikana ilmalämpöpumppuna ja ko. laite on kuulemani mukaan saanut ihan kelpo arvosanat tehokkuudestaan tässä toiminnassa. Sen näkee sitten ensi talvena tunturissa. Toinen seikka, joka painoi valinnassa oli se, että sain asennettua laitteen alas lattialle ja näin painopiste on edelleen mahdollisimman alhaalla. Laite on asennettuna akselin takapuolelle, joten se mukavasti myös kompensoi muuten etu"vamma"painoisen vaunun aisapainoa. Nyt aisapainon saa helposti n. 70-75 kilon tuntumaan, vaikka kaasupulloja etulaatikossa on 2 kpl. Laitteen paino on n. 24,9 kiloa valmistajan mukaan.

Kirjoitan heti lisäkokemuksia, kun niitä kertyy. Olen aloittamassa kahden viikon päästä kesälomaa ja suuntaamassa karavaaniamme kohti Keski-Eurooppaa. Toivottavasti siellä on vielä helleilmoja jäljellä, jotta saamme laitteen tositestiin.

VIKMAN PETRI 03.08.2008 19:53

Tervehdys!

onko sulla siinä lattia dometicissä puhalluksen säätöä? asensin saman laitteen mutta petyin siihen ettei voinut säätää puhallista pienemmälle... vaikka siinä kyllä sellainen nappula/säätömahdollisuus on, mutta ei vaikuta mitään vaikka kuinka painelisi???

ROMU MIKKO 04.08.2008 09:40

Hei,

laitteessa on monta eri ohjelmaa (automaatti, viilennys, lämmitys ja tuuletus). Joissakin ohjelmissa laite ohjaa lämpötilan valinnan ja puhalluksen itsestään ja toisissa, ainakin viilennysohjelmassa, lämpötilan ja puhallusnopeuden voi valita itse.

TERVO JARI 04.08.2008 18:33

käyttää, oliskos Dometic saanut järkee siihen "tomaattiin" . . .

Minulla on Dometic B 2100 malli, sitä kun käyttää automaatti asennossa ja lämpötila-asetus esim. 22 astetta, jos on iltasella ilma jäähtynyt sen verran että tarvitaan lämmitystä, ei siinä mittään, alakaa lämmitysvastus "työntään" lämpöö "pirttiin", kun on saavutettu haluttu 22 astetta se "ryökäle" alkaa jäähdyttään, no ku on liian kuumaa, ja taasen perään lämmitystä ja taasen perään jäähjytystä, tämä peli jatkuis vaikka kuinka kauaa mut oon pistäy "pelin poikki" laittanut pelkästään jäähdytykselle, ja Alde on hoitanut lämmityksen . . . .

Tuosta asiasta olen ollut yhteydessä Dometic:n Suomen "konttuurille" ja pyytänyt että tuo "vika" korjattaisiin pikku"viiveellä", pieni viive lämmityksen ja jäähdytyksen jälkeen ennenkuin laite pääsisi tekemään seuraavaa "siirtoa", jos tuo ominaisuus on laitteessa, on viesti mennyt "pääkallopaikalle" asti . . . Jos ei, tyhymiä ovat kun eivät kuuntele "kuluttajan ääntä" . . .

Ei kuulemma auta vaihtaa uutta elektroniikka yksikköä tuohon B 2100:seen, sama "vamma" kaikissa laitteissa sanottiin kun pyysin uutta ohjausyksikköä kun tuo omistamani toimii kuin edellä kerroin . . .

Onko hilijänen toi uus malli ?

Miten "tömäyttää" kun lähtee käyntiin, vai ovatko saaneet kompuraan pehmostartin ?

Toi B 2100 kyllä "jysähtää" ihan tarpeeks isolla äänellä kun käyntiin lähtee . . .

Jari

VIKMAN PETRI 05.08.2008 19:22

juu juu olen kokeillut kaikkia ohjelmia ja kysyin asiaa maahantuojaltakin, väittivät että se eri nopeuksien välinen ero on niin pieni ettei sitä välttämättä huomaa puhalluksessa(????) ajattelin vaan kysellä että onko muilla saman lainen vai halusivatko vaan päästä helpolla eroon.

ROMU MIKKO 06.08.2008 07:48

Tuo on kyllä totta, että puhalluksen nopeuksien välinen ero on aika pieni, mutta ainakin oma korvani huomaa pienen muutoksen puhallusnopeutta muutettaessa. Ainakin 3-nopeus on jo "selkeästi" suurempi kuin 1-nopeus.

En tiedä, minkälaista ääntä Dometicin kattoon asennettavat ilmastointilaitteet pitävät, mutta ainakin tämä lattiamalli on mielestäni kohtuullisen hiljainen lukuunottamatta puhalluksen huminaa. Tämä tietenkin on vain tottumiskysymys.

UUSITALO MARKO 14.08.2008 17:44

Dometicin ilmalämpöpumpussa on todellakin vain kolme puhallinnopeutta, jotka tuntuvat olevan aika lähellä toisiaan. Meikäläistä tämä ei ole toistaiseksi haitannut, sillä olen tarvinnut vain sitä suurinta nopeutta.

Johtuuko sitten metalliputkistosta vai mistä, mutta ilmavirtauksen ääni suuttimien tuntumassa tuntuu hieman kovalta. Toki siihen nopeasti tottuu. Sen sijaan itse laitteen hurina ei juuri takatallin uumenista kuulu.

Tähän astisten kokemusten perusteella olen ihan tyytyväinen kyseiseen laitteeseen.

KUJANPÄÄ MARKKU J 14.08.2008 18:45

Ymmärsin lattialla seisovan - seisovan pyöriensä päällä ja korkeuden olevan siinä 70cm. Ei omakohtaista kokemusta. Liikkeessä todennut sen puskevan viileetä.

TERVO JARI 14.08.2008 19:47

min kommentoinut, olemma jutelleet tuosta ainoosta mallista jonka voi "seisottaa" vaunuun tai as-autoon . . .

Kaippa hän olis voinu "osottaa" meille ensikommenttien jälkeen "oikeeta tietä" jotta olisimme osanneet kertoo muistakin laitteista, mutta tuossa muutama "muuki":

http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/FROSTAIR%202300.pdf

https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ResolveUrl?urlToResolve=ProductDisplay%3fcatalogId%3d10101%26storeId%3d10551%26productId%3d18197%26langId%3d-11&fromSearch=true

http://www.reimo.com/fin/49575-fahrerhausklimaanlage_sprinter_212_412td_3/

http://www.ilmalinja.fi/puhdasilma_ilmanjaahdyttimet.html

Et semmottii. . .

Jari
RAUTIAINEN KARI 16.08.2008 11:18

Mulla on kotosalla tollanen pyörillään seisoskeleva härpäke. Hyvä peli. Mutta jotta se kunnolla pelaa, pitää vetää kuumailmaputki pihalle. Putkella halkaisijaa sellanen 12cm. Puhaltelee kosteuden ulos sen kuumailman mukana.

Voi sen laittaa niin että se puhaltelee sitä kuumailmaa samaan tilaan mitä jäähdyttääkin mutta se on typeryyttä. Ja siten se kerää veden säiliöönsä joka on aika pieni...

Kyllä se kuumailma on saatava johdettua ulos. Kotona laitoin ikkunanpokan jossa hyttyverkko ja sopiva pidin tolle putkelle.

Ja vielä se että ääntähän se pitää. Mutta kuten vaunun kiinteätkin ilmastointilaitteet, niin tällekin normaalisti riittää että iltasella jäähdyttelee niin pysyy koppi viileänä yön, ettei tarvitse sitä yöllä kuunnella.

Sijoittaminen vaunuun siten että saa sen putkenkin tuuletusikkunan rakoon tai vaikka katon tuuletusräppänään, voi olla ongelmallinen juttu, ainakaan minä en tuohon tilankäyttöön vaunussa rupeaisi. Tää on sellanen 70cm korkea, leveyttä n. 45cm ja syvyyttä 40cm + putkihässäkkä.

KORPPI SEPPO A J 16.08.2008 11:34

taitaa olla painoakin sen verran, että pitää saada matkan ajaksi tosi tukevasti kiinni.

Epäilisin.

KORHONEN KARI 16.08.2008 12:56

Seppo,elä eppäile hetkeäkkään!Pari vuotta tommonen(Jari kylläkin haukku sen)vempain on ollut vaunussani(kaimalla jossain muualla) ja tehtävästään hyvin suoriutunut.Rakensin vaunun etuosaan "altaan"rimoista(kork.2 cm) ja nostin viilentäjän siihen,reiän tein etuseinään poistoilmaa varten,ja no problem!!!Veden poisto letku vielä lattian läpi ja siin se on pysyny!!No on siin yks henkseli ylä osan ympärillä.

RAUTIAINEN KARI 16.08.2008 21:44

Hyvä näin. Joissain vaunuissa vaan tilankäyttö rajoittaa jonkin verran. Mutta siis vekotin on hyvä, siitä ei pääse mihinkään.

GRÖNQVIST TOM 17.08.2008 00:10

Hei

Kertokaas talvikokemuksia dometicista saako lämpöä -20 asteen pakkasessa?

Terveisin tomppa

KORHONEN KARI 17.08.2008 14:38

Tuosta tilan käytöstä....Soliferin U-mallin sohva,jonka etuosassa,etuikkunan alla,ei kukaan ole koskaan(omistukseni aikana)istunut.Siitä vain tyynyistä palanen pois ja vempain tilalle.Ulospuhallus etukoteloon,ajon ajaksi tulppa reikään niin ei tule pölyt mökkiin.Tarvikkeita löytyy vesijohtoliikkeestä.

TERVO JARI 17.08.2008 16:13

ole haukkumista ? ?

Jari
KORHONEN KARI 17.08.2008 18:26

Totuuksia on niin monenlaisia....Mulle vehje on kelvannut huolimatta "hyötysuhteesta".

UUSITALO MARKO 17.08.2008 18:48

Eipä ole vielä talvikokemusta ehtinyt kertyä. Palataan tammikuussa asiaan...

UUSITALO MARKO 29.01.2009 07:26

No niin, nyt on hieman enemmän kokemusta tuosta Dometicin ilmalämpöpumpusta.

Näyttää siltä, että laitteen järkevä käyttölämötila päättyy nollaan. Sitä kylmemmässä säässä laite ei juurikaan jaksa lämmittää ja sammuu sitten jonkin ajan kuluttua itsestään. Arvelen, että lauhdutin vetää jäähän. Mitään jäänsulatusautomatiikkaa siinä ei taida olla.

-2 pakkasasteen lämpötilassa laite jaksoi nostaa sisälämpötilan +5 asteeseen ennen sammumista. + 3 asteen ulkolämpötilassa laite jaksoi pitää sisälämmön 15 asteessa. Tosin Deffun 6971-mallissa on paljon lämmitettäviä kuutioita. Eli Dometic HB 2500 on lähinnä kesäkäyttöön tarkoitettu laite.

TERVO JARI 29.01.2009 17:18

sellaiselle paikalle josta jokainen huomaa sen, syykin siihen on selvä, ettei ostettaisi "lämpöpumppua" oikein lämmitystarkoitukseen sillä noilla ominaisuuksilla ei todellakaan pitkälle "potkita" tällä leveysasteella . . .

Jari
ROMU MIKKO 29.01.2009 22:45

Minä olen kanssasi hieman eri mieltä. Minä olen käyttänyt kyseistä ilmalämpöpumppua vaunussani viime heinäkuusta lähtien ja myös tänä talvena tunturissa vaunun ollessa kausipaikalla. Vaunu on mallia Solifer 560 Artic, joten ei tuossa tietenkään niin mahdottoman paljon ole neliöitä, mutta pumppu kyllä jaksaa lämmittää mielestäni ihan hyvin vielä -5...-7 asteen kelissä. Ainakin niin hyvin, että meillä lakkaa lattialämmitys lämmittämästä, koska pumppu tuottaa lämpöä riittävästi. Olen käyttänyt pumppua aina -15 asteeseen saakka, johon valmistajakin lupaa sen olevan käytettävissä (käyttölämpötila -15...+40) Jäänsulatusautomatiikkaa ei ole, mutta oma pumppuni ei ole sammunut, eikä myöskään jäätynyt. Hyvä ominaisuus pumpussa on myös kosteudenpoistotoiminto. Sisäilma vaunussa on ollut läpi talven huomattavasti kuivempi edelliseen talveen verrattuna, kun pumppua ei ollut. Märät vaatteet ja kylpypyyhkeet kuivuvat vaunussa ilman mitään ongelmia. Suosittelen pumppua varauksetta.

UUSITALO MARKO 30.01.2009 07:23

Meikäläisen Dometicin huono lämmitysteho voi olla vika eikä ominaisuus ja sen vuoksi en lähtenyt avaamaan aiheelle uutta ketjua.

Tehdas ilmoittaa alimmaksi käyttölämpötilaksi tuon -15 astetta ja COP-arvoksi 2,6. COP arvo ilmoitetaan +7 asteessa eli laitteen pitäisi antaa otettu teho tuossa lämpötilassa 2,6 kertaisena takaisin. Jos laitteen ilmoitettu liitäntäteho on 1100W niin lämmitystehon pitäisi silloin olla 2860W. Siis slloin kun ulkolämpötila on +7 astetta.

Mutta Dometic jakaa tietoa varsin säästeliäästi. Se ei esimerkiksi ilmoita paljonko ottotehosta kuluu laiteen muihin toimintoihin ja millainen on COP-käyrä alemmissa lämpötiloissa.

Käytin jälleen eilen ilmalämpöpumppua muutaman tunnin ja nyt se pysyi kyllä käynnissä. Ulkolämpötila oli -3 astetta ja sisälämpötila nousi 12 asteeseen. Mitään muita lämmitysmuotoja ei samaan aikaan ollut käytössä. Sisään puhallettavan ilman lämpötila vaihteli 30 ja 24 asteen välillä. Voisi olettaa, että COP-arvo -3 asteessa on jo alle kaksi, joten lämmitysteho tuolloin jää käytännössä reilusti alle 2000 watin. Se ei mitenkään riitä yli 7 metriselle alkoviautolle, mutta pienemmälle asuntovaunulle saattaa kyllä riittää.

SIMPANEN PAAVO 31.01.2009 22:31

Tervehdys Espanjasta !

Meillä on vaunu Polar 620 ja ilmastointina ISSIMO 9

Asensin etupöydän alle poistoilma suksikotelon sivu-luukusta

olen hyvin tyytyväinen,tehokas ja hiljainen.

ostin huuto-netistä 510e uusi tehtaanpaketissa.

Lähdimme suomesta jo syyskuun alussa ja paluu toukokuun lopulla,

on ollut tarpeellinen hyvä hankinta.

RAUTIAINEN KARI 09.02.2009 21:52

Kukas haluaa ostaa tollasen. Mulla olis jouten. On oikeen muutaman tunnin käytetty. Ei siis tää mikä mulla on käytössä vaan sellanen mikä oli meillä firman neukkarissa muutaman viikon, ei vaan riittänyt 30 ihmisen neukkariin.

LEIVO JUKKA 10.02.2009 07:48

Voisin vaikka kiinnostua ostamaan, 050-4013834 T:Jukka Tänään puhelin äänettömällä 10-15, mutta muuten..

RAUTIAINEN KARI 10.02.2009 12:18

Soitellaan. R@uzi 050-5432 214

VARTIAINEN JOUKO 12.02.2009 12:52

Minkälaisella teholla tuo härpäke sitä lämmintä puhaltaa siitä "poistoputkestaan". Tuli sellanen ajatus mieleen jotta mahtasko toimia ikäänkuin "ilmapumppuna". Siis säältä suojattuna vaunun/etuteltan ulkopuolella imis lämmönvaihtoilmaa ja sitä lämmintä "poistoilmaa" käyttäski viileinä kesäiltoina/öinä lämmittämiseen. Sitten taas helteellä homman kääntäs päinvastaseksi. Olisko tuossa virran kulutus/hyötysuhde missään suhteessa - siis lämmittimenä?

Olikohan tämä nyt täysin "Pelle-Peloton" ajatelma? ; )

TERVO JARI 12.02.2009 16:42

Voi olla että ei toimi, joissakin malleissa alin "säätö" on n. 18 astetta, joten laite sammahtaa kun "ulkolämpötila" laskee alle sen . . .

Kaikki mallit on himpan erilaisia, joten joka kokeilee hän tietää kyseisen mallin, niin . . . jos ei manuaaleja ole käytettävissä . . .

Ei ole varmaankaan hyötysuhde laskelmia saatavissa, arvotaan COP arvo ;-)) . . .

Jari
RAUTIAINEN KARI 12.02.2009 19:59

Parahin Pelle.

Ei toimi noin. Tai siis periaatteessa, mutta ei oikeasti.

Jos sen laittas ulos ja ulostusputki sisään niin varmaan pikkasen lämmittäs, mutta sepä lakkaa jäähdyttämisen tai siis "lämmittämisen" kun siellä pihalla lämpötila putoaa 18 asteeseen.

Ei tule mitään, kyllä se kannattaa lämmittää sellasilla vimpaimilla jokka on väsätty lämmittämään. Tämä on tehty jäähdyttämään.

Mutta jäähdyttämisessä tämä on paljon parempi kuin lämmitin.

VARTIAINEN JOUKO 17.02.2009 19:20

Tuota mie vähän "pelkäsinki" jotta vähän ylilentonen idea oli. Mutta tulihan kysyttyä ja kysyvä ei tieltä eksy - vai miten se oli? ; )

RAUTIAINEN KARI 18.02.2009 15:31

Juu ei. Eksyvä ei kysy. Tai muuten se ei ole eksyvä, se on kysyvä.

TERVO JARI 08.04.2009 20:22

tuota mallia ?

http://www.spinea.fi/siirrettavat.htm

ja sieltä :

Doppio ja se kaksi putkisena, OK

Jari

SVÄRD TIMO 08.04.2009 23:15

Mitenkäs tämmöinen "seisoja" toimisi takatalliin sijoitettuna ?

http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=175943&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10007&compartmentId=10058&categoryId=3131412

Jos tämän tai vastaavan sijoittaisi takatalliin etuseinään kiinni ja puhalluksen sieltä vuoteen etuseinän kohdalta asuntoosaan ja poistoletkun esim. takatallin lattian läpi samoin kuin vesiletkunkin ja käyttö tapahtuisi kaukosäätimellä asuntopuolelta. Tässä esimerkin pyörilläseisovassa ilmastointilaitteessa on viilennys, kuivaus ja lämmitystoiminto. Ja hyvänä jutuna olisi varsin pieni sulakekoon vaatimus. Melutasokin olisi hiukan pienempi laitteen ollessa takatallin uumenissa. Mahtaisiko toimia näin sijoitettuna ?

TERVO JARI 09.04.2009 05:41

kaipaa sinne takatalliin jostain lauhdutukseen ilmaa, miettippäs sitä mistä sen sinne johdat ?

Tuossa kaksputkisessa siirrettävässä se "hoituu" samassa putkitushässäkässä joka tosin voi olla kimurantti ratkaista, riippuu tietysti vermeestä mihin tuota yritetään asentaa . ..

Jari

KORHONEN KARI 09.04.2009 11:35

Takatallin oviin ilmanottoritilät suodattimien kera niin laite toimii erinomaisesti.Alta,jonne sen lämpimän ilman puhallat,ei kannata ottaa.Ritilöiden päälle olisi hyvä asentaa myös tuuliohjain estämään ajonaikana mahd.tapahtuva ajoviiman/tiepölyn sisääntulo. Ulospuhallus putkikin tarvinnee sen samanlaisen tuuliohjaimen ajoviiman esteeksi.

SVÄRD TIMO 09.04.2009 12:28

Mitenkäs jos sen korvausilman ottaa / järjestää asunto-osan puolelta niin ei tarvitse takatallin oviin tehdä reikiä ilman ottoa varten? Ja tuolle poistoilma putkelle voisi laittaa sulun lattian rajaan jonka tarvittaessa voi avata, esim. samallainen pelti jota putkisavuhormeissa käytetaan asuinrakennuksissa tosin tässä se olisi putken kokoon sopeutettu. Kaitpa tuolle ilma-aukolle on jonkinlainen kokomäärityskin olemassa että laite saa ilmaa juuri sopivasti?

SUOMI SEPPO 09.04.2009 19:57

Itse ainakin katselisin noita kaksiosaisia vehkeitä. Jos kokeilet tuollaisen yksiosaisen ulospuhalluksen röörin päästä ilmamäärää niin se on aikamoinen. Tämä kaikki ulospuhallusilma täytyy jotenkin korvata niinpä se tulee ulkoa. Päivällä 30 asteista ja yöllä viileämpää. Toisinsanoen peli toimii huonosti päivällä mutta ilman viiletessä sillä kyllä poistaa rekenteisiin varastoituneen lämmön. @seppo

TERVO JARI 09.04.2009 20:17

on kiva että joku ymmärtää "yskän", sinä ymmärsit . . .

On se hassua kun ei ymmärretä noiden laitteiden toimintaa, nää vain poistoputkella varustetuthan lauhduttavat "itteensä" itse jäähdyttämällään ilmalla ( ottavat lauhdutusilman siitä tilasta jota jäähdyttävät ) ja se poistuva ilma pitää jostain tuoda tilalle, no ulkonahan sitä ilmaa piisaa, sieltä kosteeta ja kuumaa ilmaa jäähdytettäväksi ja sen jälkeen se menee lauhdutukseen ja sitämyöden "tuutista" pihalle, kliffaa , , , kone käy ja tohinaa piisaa . . .

Mutta tuo kaksiputkinen ottaa lauhdutusilman ulkoa ja puhaltaa sen ulos ja jäähdyttää ja kuivaa yksinomaa sisätilan ilmaa ja sisätilassa pelaa normaalisti luonnollinen ilmanvaihto, joten normaaliin ilmanvaihtoon ei ole kajottu. Ei turhaa vetoa josta kesäflunssa saa alkunsa. . . .

Taivutetaanko seuraavaksi rautalangasta ?

Jari

LUKKARILA JUHANI 09.04.2009 21:22

http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=66886

Pientä kokemusta on vehkeestä , lämmittää ja jäähdyttää . Ilman kohina ja kompuran ääni ei haitannut nukkumista .

SVÄRD TIMO 11.04.2009 12:18

Löytyipä tämmöinen vaihtoehto netin syövereistä tuolle lattialla seisovalle ilmastointilaitteelle ja vielä ilmalämpöpumppuna :

http://www.powertrade.fi/

Laitteen hintakin 420€ näyttäisi siedettävältä ominaisuuksiin nähden sis. lämmityksen, viilennyksen ja kuivauksen. Liitäntäkin vaatisi vain 6A sulakkeen => ulkomaat.

SUOMI SEPPO 11.04.2009 14:08

Nyt meni yli meikäläisen ymmärryksen. Miten tuollainen yksiosainen (putkinen?? en ymmärrä termiä) toimii. Oletetaan että ulkona on -18 ja laite puhaltaa ulos esim. 100 m3 ilmaa huoneesta. Mikä mahtaa olla kokonaishyötysuhde kun vehje joutuu lämmittämään jo tuon korvausilman 100 m3 40 astetta? @seppo

KORHONEN KARI 11.04.2009 16:15

No silloinhan se ois sama kun nostat sen koko laitteen hytin puolelle lukuun ottamatta sitä poistoputkea.Tällöin se ottaa sen viilennettävän ilman sisältä ja puhaltaa sen samantien takaisin.Hyötysuhde on heikompi mutta toimii kuitenkin. Rakenna vaan sinne talliin sille tila kuten suunnittelit.Ohjaat puhalluksen sisälle ja poiston lattian alle.Viilennettävä uusio ilma oviritilöitten kautta talliin josta kone ottaa sen viilennettäväksi.Sisälle tulee tällöin vain viileää ilmaa ja entinen sisätilan lämpimämpi ilma poistuu ulos esim.kattoluukun tuuletusventtiilin kautta.. Svärdin kommenttiin yritän osua,saas nähdä onnistuuko.

SVÄRD TIMO 11.04.2009 16:27

Niin taitaapa olla tuo hyötusuhde on 1:1 parinkympin pakkasella ja taitaapa tuo hyötusuhde pienentyä aika pieneksi myös muilla ilmalämpöpumpuilla. Eipä taida tämä pumppu olla tarkoitettukaan näin koviin vaatimuksiin käytettäväksi koville pakkasille. Tosin en kyllä voi suositella että talojakaan jätetään kovilla pakkasilla pelkän ilmalämpöpumpun varaan. Tosin minulla ei ole tarpeellistakaan käyttää autossa lämpopumppua kovilla pakkasilla, sillä oma käyttöni rajoittuu kolmelle vuodenajalle pakkasista pakkasiin. Autolla kun ei ole käyttöä talvisin. Pääasiallinen käyttötarve on kesän viilennyksessä ja toiseksi sitten lämmityksessä sähkötolpan päässä ollessa. Trumalla kyllä hoituu suurempi lämmön tarve kun tehoa kopin lämmitykseen tarvitaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.