Kompressorikaapista muutama sana
JANHONEN MATTI
22.09.2016 16:26
Joskus lupailin kertoa miten 12 V kompressorikaapilla pärjää eri olosuhteissa.
Kaappi on nyt paikassa jonka lämpötila on + 30 C ja yöllä +22 C.
Samaan aikaan jääkapin sisälämpötila on +2 C ja pakastinosan -20 C kaapin ollessa ihan täysi.
Nuo em. lämpötilat ei vielä vaadi kaapin koko tehon käyttöä.
Kaappi on Waeco CR 110 jota mallia käytetään mm. veneissä, koska kaapi toimii vaikka olisi 30 astetta kallellaan.
Nyt kaapille virtaa syöttää verkkovirtalaturi, ajon aikana auton laturi ja seisoessa 2 x 75 W aurinkopaneelit joiden tuotto helposti riittää vaikka yksin tyydyttämään kaapin vuorokautisen sähkön tarpeen.
Akkukapasiteettia on aika vähän, vain 2 x 60 Ah AMG-akkua, jotka nekin alkavat olla jo rippukouluiässä.
Akut on olleet hätäpoistumisteiden varavalojärjestelmän akkuina ja tulleet siinä hommassa hylätyksi palotarkastajan toimesta vanhuuttaan, ja jatkavat nyt "eläkkeellä" ollessaan m-auton akkuina, jossa siinäkin jo viides vuosi menossa.
LAIKKO TOMMI
27.09.2016 19:35
No hitto.. siinä kunnon testi kilometrit Matti. Pitääpä kattoo itellekki ku vois olla lisä kaappina sorsareissut ja muut ..
KOISTINEN TOIVO
27.09.2016 20:44
Hyvä homma.
Näyttää siltä, että aletaan siirtyä kaasuttomiin, tai melkein kaasuttomiin höpökoppeihin.
Jos diesel hellat tulevat hyväksi vaihtoehdoksi, niiin kokonaan kasuttomiin.
Visio.
Jos ennnustus, jonka automyjä heitti, että 1,5 litraiset koneet liikutavat asuntoautoja, ja uudet koritekniikat, kuten tuo ultraääni hitsattu kori, joka antaa alle 3500 kilosen jopa 9 metrisen auton.
Se pieni kone pyörittää generaattoria, ja koko laitos voimansiirtoa myöden sähköllä kaikkineen.
Kun akusto vaatii lisävirtaa, niin jos ei aurinkopaneeleista tule pimeässä, pyörähtää pääkone käyntiin, ja lataa akkuja sillä suuritehoisella generaattorilla, ynnä sammuu itse kun virtaa on puskaparkissa.
Mutta sitä ootellessa kun tuo kaasukaappi lopettaa, niin sitten sähkökaappi.
Muten miten olet kaasujääkaapin vaatimat ulkoseinän ritiläreijät.
Oletko tukkinut ne, vai ovatko ennallaan.
Toivopoika
JANHONEN MATTI
27.09.2016 22:56
En yhtään ihmettelisi jos seuraavan viiden vuoden aikana näkisimme bensakoneen m-auton nokalla.
Tuo partikkelien "metsätys" on tehnyt pikkudieseleistä kalliita ja vikaherkkiä. Kun "litkudieselit" tulee myös pakuihin 2017-2018 niin hinta vaan nousee ja tekniikka edelleen monimutkaistuu.
Nykyaikaisesta 2,0 litran bensakoneesta saa helposti ulos 170-180 hevosvoimaa ja aika suuren väännön ja se kyllä liikuttaa 3,5 tonnin koppia kummasti.
Kompressorikaappia voi käyttää kuten jääkaappia kotona ilman ulkoisia ilmanvaihtoreikiä. Ilmanvaihtoaukot kuitenkin parantaa kaapin toimivuutta joten olen antanut niiden olla ennallaan.
Autossani nuo ilmanvaihtoreiät on hieman poikkeava. Kaapin kylmä ilma tulee lattiaan tehdystä verkotetusta aukosta (takapuskurin alla) ja lämmennyt ilma poistuu takaseinässä olevasta ritilästä.
Asian voi jopa kuvitella niin, että kaappi on ikään kuin ulkotilassa, kun yhteyttä kaapin etupuolelta kaapin taa ei ole.
KOISTINEN TOIVO
28.09.2016 05:59
"Vaihtoehtoiset" polttoaineet miten siten tukevat bensakoneta, vai dieseleiä.
Mutta lienee yksinkertaisempana tuo pensakone voi olla, ja nekinhän jo kehittyvät,
Kelkan koneena jo ihan normaali, eli ei kisakoneena 800 kuution ahdettu kuulemma 250 humaniheitä ahtamaton 180 hp.
Siiipiä vaille lentäjä.
Tosin ei naapurin kanssa ymmärretä mihin sen tehon tarve perustuu.
Kaippa sitä on vanhettu.
Eihän isäukkokaan käsittäny kun mopoa yritin tehostaa poikassa
Niin minulla jäi kysymättä sinulta Matti, miten onko kondensio kosteutta siellä jääkaapin ritilä kotelossa, kun ei "kaasulämmitystä" ole.
Miten mahtaisi nuo seinäritilähommat toimia.
Toivopoika
TOIVONEN MARTTI
28.09.2016 08:26
Toivopoika, kyllä se kompressorikaappikin poistaa sen lämmön sinne kaapin taakse ja siellä oleva lauhdutusritilä kuivaa tilaa. Lämpöä on paljon ilman liekkiäkin. Ei varmaan tarvi kondensiosta huolehtia.
mot
YLINIEMI SEPPO
28.09.2016 09:10
Tuota kompressori kaappia kehutaan kovasti matkakulkimiin,onko vehkeessä
muita huonojapuolia kuin suuri virrankulutus.
Miten iso ääni käydessä?
KOISTINEN TOIVO
28.09.2016 09:19
Onkos se hyrinä sen kovempi kun kotijääkaapin. meillä laitettiin tuuletin kaapin taa, ja se hyrrää kuuluvasti.
Mutta kuulo kun isännällä huononee, ja unenlahjat kasvaa, niin ABC rekkaparkkikaan ei haittaa
( Rouva päällikön kommentti )
Toivopoika
YLINIEMI SEPPO
28.09.2016 09:57
Rouvia kaikki äänet härihtee,ei meitä joilta on kuulo mennyt.
Meijän rouvalla on niin hyvä kuulo että kuule minun ajatuksetkin?
KOISTINEN TOIVO
28.09.2016 12:19
No senyt kai on normaalia. Toivopoika
JANHONEN MATTI
28.09.2016 13:01
Ja mikä pahinta. Kun on kauan oltu yhdessä, niin kuulevat senkin mitä ei itse vielä ole edes ajatellut.
SUOMI SEPPO
28.09.2016 17:29
Jos vapaata lattiatilaa löytyy ja on tarvis lisäkylmälle niin tuollainen : http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2405820
Käyntiääni ei häiritse ja kulutus kohtuullinen (noin 0,8 A/h )
@seppo
Käyttäjän lisäys viestiin 28.9.2016 klo 20:13:03
Kulutus on laskettu niin että 30% ajasta käynnissä. Tämä pitää melko hyvin paikkansa todellisuudessakin kun lähtee ajamaan sen jälkeen kun on sullonut arkun täyteen lämmintä tavaraa. Eli siis ylläpitokylmyys keskimäärin 0,8 A/h
VEIJOLA ESA
28.09.2016 18:23
hinta vain aika suolainen.
SUOMI SEPPO
28.09.2016 18:41
Kaikki suhteellista. Jos elvytät Saksaa Suomen tilalla (en tarkoita itseäni) niin tilasin heinäkuussa kotiovelleni 614,88 €.
Edellinen arkku kesti 30 v. ja jos tämä kestäisi 20 v. niin voidaan pistää vaikka minut siihen arkkuun niin säästetään vielä uurnankin hinta.
@seppo
HARJULAMPI JUKKA
28.09.2016 19:07
Seppo.
Onko virrankulutus keskiarvo? Näyttäisi käydessä ottavan 32 W. On se tuo Saksan posti hyvin kannattava kun rahti pääasiassa alla 20 euroa.
PS Cramer toimii Kiitos
JANHONEN MATTI
28.09.2016 19:35
Tässä Saksan "Vertaa" jossa voi verrata noita Saksan verkkokauppojen tavaroiden hintoja keskenään.
www.idealo.de
Tässä vertaushinta tuota Waeco CR 110 kompressikaappia koskien.
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/874946_-cr-110-waeco.html
Käyttäjän lisäys viestiin 28.9.2016 klo 19:47:20
Tästä näette mitä matkailuauton renkaat kustantaa.
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/18914.html
SUOMI SEPPO
28.09.2016 20:06
Löysin sen kanavartaan. Tuon sen Portugaliin.
@seppo
Käyttäjän lisäys viestiin 28.9.2016 klo 20:07:30
Meinaan että Jukalle.
HAAPANEN TIMO
28.09.2016 20:45
Kaasukaapissa kaikki ok. Ajatustakaan sen toimintaan ei ole tarvinnut uhrata tälläkään nyt meneillään olevalla reissulla vaikka hellettä piisaa
@timppa
JANHONEN MATTI
28.09.2016 22:51
Kaksi asiaahan täällä on ylitse muiden.
Mikä on Ducato ei pelitä ja mikä on kaasujääkappi ei toimi.
KOISTINEN TOIVO
29.09.2016 07:12
Molemmissa on yhteistä, että niitä pitää huoltaa.
Luulempa, että rautakanki lie joka pitkälti pelaa huoltoa ilman, tosin sekin jossain tarpeessa on terotettava.
Kaappi on pelannut, samoin muut kaasulaitteet, kun huoltaa ne säänöllisesti.
Samoin pari dukatoa.
Kun ajomäärästä riipumatta vaihtaa äälit joka vuosi, ja vähintään alle määräkilometrien, ynnä huoltaa suotimet, hihnat, niin kyllä ne menee.
Viatonta automerkkiä ei ole maailmassa eikä tule olemaan
Ainoa mikä kompressori jääkaapissa on mitä Lahdessa huomasin.
Siinä näytti hyötytilavuus olevan kaasujääkaappia surempi, ja se, että kaasulaitteiden tulipalovaara, vaikkain huollettuna vähäinen ei silti ole minun juttu.
Tosin hella tuohon aikanaan jää vielä, kun kaasujääkaapin vaihto tulee.
Toivopoika
LAUKKANEN MAURI
29.09.2016 09:26
Nestekaasupullo, 11 kg/propaania, sisältää energiaa 141,7 kW. ...kun tuo Matin
Walecon CR 110 kaappi käyttää keskimääräinen tehontarve on noin 50W.
Eli virrankulutus on 2.2-2.5A/h.
Jos verrataan taas kaasu vastaan sähkö,niin ero on valtava kun kaasukaappi
100l kuluttaa noin 14gr/h niin se 11 kg pullo kestää satoja tunteja,mutta ei se
100A akku ilman aurinkopaneelia ja kun Suomessa jo nyt se aurinkoenergia on
mitä on.
Siis eipä vielä tuo Walecon CR 110 kaappi uhkaa kaasu kaappeja ,minusta mutta
pitää muistaa jos on siellä töpselin päässä eikä puskaprkeissa se on hyvä valinta
tai siellä palmun alla aurikopaneleineen,mutta kun elämme minä ainkin Suomessa
ja yleensä korvessa puskaprkeissa niin jääkaapin valinta on yksinkertainen asia.
Käyttäjän lisäys viestiin 29.9.2016 klo 09:40:06
Huom!
Nu virrankulutus ja tehon tarve on Walecon dataa eli CR 110 tuotesivuilta.
JANHONEN MATTI
29.09.2016 11:46
Minulla ei ole mitään väliä mitä kaappimallia kukin käyttää.
Minun matkustustyylini vaan sopii hyvin kompressorikaappi, koska vältän pimeän aikaan matkustamista m-autolla, en mene yksitalviselle jäälle enkä ui kylmissä vesissä.
Kompressorikaapit on kiistatta tulevaisuutta myös matkailuautoissa ja vaunuissa.
Se kuluttaa vain noin kolmanneksen energia siihen nähden mitä apsorptiokaappi. Jos apsorptiokaappi olisi yleinen kotikäytössä, niin se ei täyttäisi energiankäytön osalta mitään normia.
Sen huollon tarve on vähäinen (vertaa kotikaapit joiden rakenne on ihan sama.)
Se on jäähdytys- ja pakastustehoiltaan tehokkaampi lämpimissä olosuhteissa.
Se ei vaadi välttämättä ilmanvaihtoaukkoja auto/vaunun seiniin.
Sen sisätilavuus suhteessa kokonaistilavuuteen on tehokkaampi ja myös painosuhde suhteessa tilavuuden on parempi.
Kompressorikaapin hinta nyt noin puolet vastaavan apsorptiokaapin hinnasta ja jatkossa vain kolmasosa (vertaa vastaavaan kotijääkaapin hintaan)
Sen voi asentaa myös itse.
Se ei vaadi kaasua, jonka käyttöä jotkut välttää (mielestäni aivan turhaan)
Tällä hetkellä m-autoja ja vaunuja ei suunnitella puskaparkkeeraamista varten vaikka niillä jossain määrin sitä tehdään. Jos puskaparkkeeraus olisi suunnittelun lähtökohta niin autot ja vaunut olisi monilta osin erilaisia kun nyt.
Ajoneuvot suunnitellaan selvästi camping- ja stellplatz-alueilla yöpymistä varten ja meillä näitä stellplatzeja ei ole - niin siksi sen korvike on puskaparkki.
Olen taipuvainen uskomaan, että käyttäjät arvostaa jatkossa yhä enemmän vaivattomuutta ja sen luonnissa sähkö on yliveto.
Valmistajien ongelmana taas on kokonaismassan ja valmistuskustannusten ja ajoneuvon hinnan pitäminen tietyissä rajoissa.
Sähköön perustuva tekniikka yhdistää nämä kaksi asiaa.
Pitäisin kummallisena jos viimeaikainen kehitys sähkön tuottamisessa (auton laturien tehon kasvu, aurinkopaneelin sähköntuotannon tehostuminen ja toisaalta akkuteknologian (virtatiheys) jatkuva kehitys ei ala jatkossa näkymään autojen teknisissä ratkaisuissa.
Samaan aikaan sähkön kulutuksen puolella taas on jo tapahtunut energiatehokkuuden kasvua, kun kompressorikaapit yleistyy, invertterien hyötysuhde paranee, valaistuksen käytettävän energian määrä laskee (led), invertterin perässä ovia induktioliesiä voi käyttää keittämisen. jne.
Lämmityksen puolella taas Webastot ja vastaavat taas yleistyy ja ovat integroitavissa auton moottorin lämpöön ja nehän taas saa ruokansa auton tankista.
Kaikki edellä esittämäni on jo tätä päivää, eikä mitään fiktiota.
Kokeilin paljonko perunakattila vie tehoa kiehuakseen. Pienin teho jolla perunat kiehui oli 400 W. Invertterin avulla akusta otetulla virralla perunat voi keittää induktiolevyllä viidellätoista ampperilla. Ja sitä virtamäärää auton laturi ei kauaa takaisin lataa akkuihin kun liikkeelle lähdetään.
TOIVONEN MARTTI
29.09.2016 12:02
Matti, teitkös myös tarkat laskelmat tavallisen kompressorikaapin ja invertterin yhdistelmästä? Tuntuisi äkkipäätä että 12 voltin ja tavallisen 230 voltin kaappien hinnanerolla saisi hyötysuhteeltaan hyvän invertterin jonka tyhjäkäyntiteho ei olisi kovin merkittävä. Invertterillä olisi autossa muutakin käyttöä ja oikein kytkettynä sen käyttö maasähkön yhteydessä olisi tosi kätevää.
Oliko muita syitä valita Waecon kaappi? Johdotuksen tärinänkesto? Koko laitteen tärinänkesto?
mot
JANHONEN MATTI
29.09.2016 12:47
Martti en tehnyt ja se taisi olla minun "virheeni" mitä hintaan tulee.
Jos nyt olisin toteuttamassa kompressorikaapiin siirtymistä niin melko varmasti tekisin sen 230 V kaapilla ja hyvälatuisella invertterillä.
Kaappien kompressorit on Danfossin tekoa ja eri malleja on satoja.
On myös malleja jossa kaappi ja kaapin kompura on eri paikoissa mm. venekäyttöä ajatelleen.
Invertteri tekniikka on kehittynyt paljon ja paremmissa on jo kompressorin käynnistyshidastuskin olemassa.
Nykyinen 12 V kaappi suoraan akun perässä 6 m kaapeleilla vaatii 10 mm2 kaapelit.
A+++ 230 V kaapilla saa aikaan varsin edullisen ratkaisun ja virran kulutus on käytännössä vain n.10 % suurempi akkukäytössä.
Tolpassa ollessa kaappi tietenkin käy suoraan 230V.
Kaapeista on olemassa myös kombimalleja 12 V ja 230 V virralle,
Vuosikulutukseltaan 180 kWh luokkaa olevia 110 ltr:n kompressorikaappeja saa A+++ tehokkuusluokassa jo hieman alle 200 eurolla.
LEHTO RAUNO
29.09.2016 16:54
Matti, mikä on aika kun kattilllinen perunoita on kypsiä 400W teholla ?
Käyttäjän lisäys viestiin 29.9.2016 klo 16:56:04
kattilallinen . oikolukijan virhe .
JANHONEN MATTI
29.09.2016 18:39
Taisin sanoa, että pienin teho jolla perunakattilan vesi kiehui oli 400 W.
Jos tuo teho olisi päällä yhden tunnin kulutus olisi 33,3 Ah.
Litra vettä kiehuu induktioliedellä n.130 W virtaa eikä sillä ole väliä onko virta 12 vi 230 V.
Perunoiden keitto taas on kiinni siitä, onko vanhoja vai uusia perunoita ja mikä on perunoiden koko. Normaali aika on 15-20 min ja se meilläkin meni.
LEHTO RAUNO
29.09.2016 19:49
ei kannata kiihtyä ettei mee mittayksiköt sekasin .
suurimmaksi osaksi kait syödään ns. vanhoja perunoita ja halkaisia yli 5cm ,jollei oo keskenkasvuisina nostettu.
JANHONEN MATTI
29.09.2016 20:57
Minä mitään mittayksiköistä tiedä, mutta olen koettanut opetella ajattelemaan näitä asioita wattituntien kautta, kun minusta noista pelkistä amppereista puhuminen johtaa monia harhaan.
Oleellista kun on akkukapasiteetin kannalta tehon lisäksi se aika jolloin tehoa käytetään.
Kossu Juomakas
23.12.2016 23:14
Moi ja hienoa että "vieraatkin" pääsee tänne. Tämä keskustelu kiinnostaa kun ajatuksissa tuo kompurakaappi kun vaan suht sopivasti löytäisi tuon entisen kokoisen tilalle,on noita "isoja" kaappeja isolla pakastelokerolla....
Temppuilee tuo automaatti vaihto entisessä ja todennäköisesti ei kannata "aivoja" vanhaan kaappiin käydä vaihtelemaan niin jos jollakulla hyvää vinkkiä mistä näitä kompurakaappeja kannattaa katsella?? Saksaan(pohjois sinne) autolla menoa tässä välipäivinä niin jos sieltä päin kiertäjillä butiikeista tietoa niin vastaan otetaan tipsejä :)
Veli-Pekka Merikallio
25.12.2016 09:01
Toisen kerran lyhyen ajan sisällä törmään täällä nimimerkkikirjoitteluun.
Ei ole mielestäni sivuston ohjeistuksen mukaista aku ankka -kirjoittelu, muistaakseni on jossain präntätty, jotta "...jokainen kirjoittaa omalla nimellään......".
Asia on enempi periaatteellinen, ei voi olla kaksia pelisääntöjä samassa pelissä.
Noh, selvinnee, kun toimiston väki saapuu työpaikoilleen.
Matti Janhonen
25.12.2016 09:50
Näin on.
Voisin tiedot hyvinkin antaa, kun ovat valmiina suosikeissa mutta olkoon, kun ei niitä nimellään tohdi pyytää.
Toivo Koistinen
25.12.2016 15:48
Oikeastaan puskaparkkeilu on erilaista etelämpänä jossa ilmat ovat leudommat, ja auringon teho tasaisempi ympäri vuoden.
Helpompi paneleiden kanssa tuottaa sähkö
Täällä taas jossa suunnitelu näihin oloihin on haastavampaa, ja markkinat pieniä ei varmaan kiinnosta autojen, ja vaunujen valmistajia.
Heidän mielestä lienee agrekaatti on siihen ratkaisu, ja se se on.
Tosin joltain osin huono, koska se on kuljetettava ulkopuolella olevassa säilössä, kylmässäj pantava kylmänä käyntiin aina talvella.
Se metelöi jonkin verran, ja aiheuttaa pakokaasua. Polttoaine on tuotava erillään, ellei joku hoksaa kaasukäyttöistä agrekaattia tehdä.
Toivopoika
Kossu Juomakas
26.12.2016 10:29
No anteeksi kauhiasti,....no asun ulkomailla ja siksi en ole suomessa jäsen ja tällä naamakirjalla mihkä olen kyseisellä nimellä aikoinaan kirjautunut kun oli pelko yksityisyydestä ja sille "tielle " toi sitten profiili jäi...
No syvimmin anteeksi,enköhän löydä mittaamalla sopivan kaapin että ei keneltäkään yöunet tai vastaava mene.
Hyvää joulun jälkeistä ja tulevaa uuttavuotta...
P.S on täältä saatu joskus apujakn ja siitä Iso kiitos Raunolle
Matti Janhonen
26.12.2016 16:55
Täällä nyt vaan on sellaiset säännöt, että jokainen vastaa kirjoituksistaan omalla nimellään.
Ja hyvä niin.
Toivo Koistinen
26.12.2016 17:20
Hyvä tapa kirjottaa omalla nimellä. kyllä.
Minä kun en noita someja tunne, niin onko niihin sitten mahdollisuus kirjautua nimimerkillä, ja onko somen haltijalla oikeat tiedot henkilöistä.
Tuli vain mielen, että koska nämä julkiset sivut ovat avatut fasepookille, ja sille pikkulinnulle, niin eikös ole silloin sallittua kirjoitella samoilla säännöillä mitkä niitä koskevat.
Onkos meillä karavaani jäsenillä oikeus kieltää sitä, jos liitto on sen sallinut.
Eikös tänne ole tarkoitus saada porukkaa, ja kiinnostusta liittyä karavaneihin. silloinhan kannattaisi kovinkin tervetuloa toivottaa.
Jos joku ei nimeään halua, mutta asiallisesti puhelee, niin onko se ihan mahdoton rikos, kyllä hän sitten liityttyään nimensä julkituo.
Jos lyödään turpaan heti tulijaa, niin taitapa olla siinä tämä.
Minä olen huomaavinani nykyään, että aikasen anemisoituneet ovat nämä sivustot noin yleensä,
Eipä juuri päiväkausiin uusia kirjoituksia tule, että näiden loppua olen itsekkin ennustanut
Nuo suljetut sivut lienee eri asia, ja sinnehän päässee liiton jäsen vain.
Siellähän me kovin ydin olemme.
Toivopoika
Seppo Yliniemi
26.12.2016 17:50
Hyvä Toivopoika ,täysin samaa mieltä.
Matti Janhonen
26.12.2016 18:03
Jos noin on niin siitä vaan vastaamaan kysyjälle.
Kysymyshän sinällään oli ihan asiallinen ja siihen voi antaa yksiselitteisen vastauksen.
Kun tämä meno täällä on joskus ihan peestä nimelläkin kirjoitettaessa niin mitähän se olisi jos hörhöt voisi käydä toisten kirjoittajien kimppuun nimimerkin suojassa.
Veli-Pekka Merikallio
27.12.2016 09:07
Voi heveletti, miten väärin voikaan lukea selkokielistä tekstiä.
Eihän tässä nyt sanallakaan ole yksityistä henkilöä vastaan kirjoitettu, vaan liiton pelisäännöistä on ollut kysymys - jos teoria ja käytäntö ovat ristiriidassa, silloin lienee syytä älähtää. Se kun ainakin mun korvaani ottaa, olkoon kyse mistä asiasta tahansa.
Jarmo Välimäki
28.12.2016 21:39
Ahaa,ny vasta löysin täänkin,no kun niin muuttuneet eikä päivämäärää tai mitää oo,koska viimeiset jutut,ei tuu luettua. Että tämmönen tapaus. No johan tänne saa näköjään kirjoittaa kuka vaan,teinipenskat kun äkkää tään niin pian on paskaa tuutin täydeltä. . JV
Toivo Koistinen
29.12.2016 13:43
Tuli mieleen asia, joka kävi taannoin minulla käsissä.
Nimittäin oikeastaan puskaprkkerailemisessahan täällä on sähkön teko ympäri vuoden konevoimalla, elikkä agrekaatilla lähinnä.
Minä jouduin lainaamaan tuttavalta semmosta kilovatin vehjettä, mutta se oli kaksitahti kone.
Siinä olisi kehityksen paikka. Sehän on kylmässäkin helppo pistää käyntiin, kuten ennen metsureilla saha yön jälkeen "kuusen persiin tallista"
Ei öljyä, kun pensaan, ja kevyt kapine.
Nykyäänhän kaksitahti öljyt on jo aika vähän käryäviä, ja kuten sahatkin paljon vähempi pakokaasu haisevia, koska niissäkin on polttoaine syöttö jotenkin paranneltu.
Pienkone polttoaine on kallista, mutta puhtaampaa, ja mitä se muutama ööri näissä hommissa.
Toivopoika
Matti Janhonen
29.12.2016 22:24
Olen muutaman kerran ollut "aggregaatin" naapurina yötä. Eipä nuo ole pahemmin haitanneet.
Kerran Portugalissa olin suuren auton naapurina jossa agggregaatti pyöritti pesukonetta takatallissa josta oli luukku auki. Enemmän se pesukoneen ääni haittasi kun omalle pakoputkella katolle saakka varustettu aggregaatti.
Yllättävin paikka missä aggregaatin olen nähnyt käyvän oli kun pieni Honda oli Lyypekin stellplatzilla nostettu m-auton katolle käymään. Sitä luulisi, että sieltä se melu leviää, ja ehkä leviääkin mutta ei ainakaan aivan auton vierelle.
Ei ole melun suhteen voittajaa kun kylmäkuljetusauton koneiston kohdalla yöpyy.
Toivo Koistinen
30.12.2016 06:27
En siittä melusta niinkään ole huolissani, koska eihän leirialueilla tarvitse sitä. Siellähän on sähkö tolpassa.
Minullakin tuli melusta mieleen huoltamon pihalla ne raskaiden kylmäkoneet veturissa, ja kärryssä.
Se mouruaminen on tosiaan toista luokkaa
Niin, ja jos kanssakulkijat sallivat, tai paremminkin kärsivät tuon liukuoven rullien hurinan, ja sen pamauksen sulkeutuessa, niiin eiköhän se pikkumoottorin pörinäkin.
Puskaparkissakin jos useita päiviä viettää esimerkiksi marja, ja muuna luonto parkkeeraus hommana useita päiviä.
Pohdiskelin sitä juuri sen takia, että niiiden kehittelysssä on vielä mahdollisuuksia. Sijoittelussa, koska se on oltava pois sisätilasta, tai ainakin koteloituna kuljetuksen aikana hajun takia.
Myös kaksitahtisissa on kehitystä ruiskutekniikan tullessa jo muuttunut polttoaine kulutus, ja se käry.
Kuitenkin ympärivuotisena käyttönä se on oikeastaan ainoa toimiva ratkaisu täällä.
Linja-auto peltikuorisissa se on usein näköjän ruumassa vakiona, heillähän tilaa on.
Se taitaakin olla ainoa todella puskaparkkiin sopiva auto
Toivopoika
Matti Janhonen
26.09.2017 17:11
Tasan vuosi sitten kirjoittelin tuosta kompressorijääkaapista.
Täällä hetkellä ulkolämpötila on + 28 C ja jääkaapin säätimen ollessa 6 asennossa kaapin sisälämpötila on + 4C.
Jos kääntäisi säätimen 9 asentoon niin kaappi menisi vielä tässä lämpötilassa miinukselle, mikä ei kuitenkaan ole jääkaapin tarkoitus.
Keväällä uusin asunto-osan akut ja samalla lisäsin akkukapasiteetin 180 Ah ja taitaapi käydä niin, että pois heitän matkasta aurinkokopaneelit, joista toinen on yli 10 vuoden käytön jälkeen menossa vaihtoon.
Ei niillä ole minun matkantekotyylillä merkitystä, kun auton iso laturi lataa ajon aikana akkuja yli 20 A jos on tarvis, ja alueella ollessa asinto-osan laturi tekee sitä samaa tarvittaessa lähes 18 A sekin.
Kompressorikaappien hinnatkin näyttää yleistymisen myötä tippuvan.
Halvin hinta Saksan Idealon (Vertaa) sivuilla Dometic CR 110 näyttää olevan 689 euroa.
Toivo Koistinen
26.09.2017 18:31
Oletko kokeillut kauanko akkukapasiteetti ilman aurinkopaneelia riittää pitämään kaapin käynnissä ilman latailua.
Onko sinulla autossa alkuperäinen laturi moottoripuolella. Viime kesänä laitoin kaasujääkaapin poltin puolelle sen ilmankierto puhaltimen.
Jääkaappi on kylmä kakkosella kun ulkolämpötila on alle 20 astetta, että se oli hyvä hankinta, vaikka se sirinä kuuluukin sisälle.
Toivopoika
Matti Janhonen
26.09.2017 19:44
En ole kokeillut ja se tietenkin edellyttäsi yhteismitallisia olosuhteista, koska asia on lämpötilasidonnainen, kaapin täyttömääräsidonnainen ja tietenkin se riippuu myös siitä kuinka paljon kaapin ovea pidetään auki.
Auton laturina on 90 A laturi ja se pystyy helposti lataamaan tarvittaessa akkuja 15 % teholla niiden yhteisestä nimelliskapasiteetista. Akuiksi vaihdon ihan tavalliset suljetut lyijyakut.
Ilmankiertopuhallin on kaapissani valmiina, mutta sen kaapin termostatti kytkee liian korkassa lämpötilassa päälle, joten laiton manuaaliohjauksella olevan tietokoneen jäähdyspuhaltimen toiseksi puhaltimeksi.
Puhaltimen merkityksen huomaa heti kun sen kytkee päälle.
Väsyneelle kaasukaapille hyvä apukonsti kuumissa olosuhteissa on poistaa alaritilä ja laittaa auton viereen vaikka pieni apupöytä, johon voi panna muutaman kympin 230 V pöytäpuhaltimen puhaltamaan jäähdytysilmaa kaapin taakse. Toimii.
Terveisiä vaan Sepolle jos olet kuulolla.