Nyt on kennoja katolla.
HAAPANEN TIMO
24.05.2016 21:35
Tavaraa on tilattu euroopasta useasta paikasta ja kennot on nyt ulkopuolelta asennetu, sisätyötä on vielä vaikka kuinka. Purkamista aika paljon kun on pitkiä vetoja sisällä. Kolme kennoa yhteensä 370 W.
Ei se kaksista ole tehtaan työ LMC:llä kun pikkuisen pinnan alle kurkkii, kuvissa näkyy etukomon ja varsinaisen asuntopuolen liitoskohta josta puuttuu viiden sentin matkalta koko auton poikki eriste tykkänään. Paljas lasikuitu näkyy sisäpuolelta.
@timppa
POKKINEN TAPANI
25.05.2016 08:22
No nyt ei elektronien liike heti lopu. Melko hulppean reservin katolle laitoit ja varmasti olet huomionut myös sen tärkeimmän, riittävä akkukapasiteetti johon panelien tuoton talletat ja sillä takaat tasaisen kulutuksen.
Toinen on tämä saksalaisten autojen laatu? Mitä tekeekään tuo kylmäsiltä vuosien kuluessa jos autoa talvellakin käytetään?
LMC näyttää olevan Hymerin kanssa samaa " huippulaatua "
Kyllä on ikävä Matkaajan autoja, mikä olisikaan mukavampi kun Matkaajan kehitys olisi saanut jatkua. Toisaalta kilpailun ja voittojen nimissä kait senkin homekopin tekisivät tällä hetken virolaiset työmiehet, kuin turkkilaiset tekevät saksalaiset laatuautot.
Tosi ikävä veto oli meidänkin Hymerissä kuskin paikalla ja työtä sai tehdä asian korjaamiseksi, mutta nyt auto on lämmin, kuiva ja hiljainen. Lämpötilaerot tekevät talvella asumisesta viheliästä. Lämpötila toki pysyy kun kaasua ja sähköä riittää ja se ei ole edes kallista muihin kustannuksiin nähden, mutta se miellyttävyys kun oleskelutilat ovat edes läheskään tasalämpöisiä.
mitään ei ole 30v opittu, paitsi tiliä tekemään
-tapani-
BERGSTRÖM BIRGER
25.05.2016 09:03
Tuon leikkeen lopustahan selviää, että melkein kaikki tunnetut merkit
kuuluvat Hymer-konsernin omistukseen.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/matkailuautoalalle-syntyi-jattitekija/tTLgSyjq
BB
HAAPANEN TIMO
25.05.2016 09:57
Meillä kun kolmea vuodenaikaa autoa pidetään käytössä ei tuo eristeen puuttuminen merkkaa mitään. Takuuhan siinä on mutten ala remonteissa ajelemaan, jos tuon haluan kuntoon teen sen mielummin itse.
Kuva kyllä tekisi mieli lähettää tehtaalle.
Kennot kytken rinnan ja suoraa akkuihin koska EBL 630 max. virta on 18 A ja tuo satsi työntää hyvissä olosuhteissa 23 A. Tosin kokemuksesta tiedän että totuus tulee olemaan suurimman osan ajasta ehkä puolet tuosta.
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
25.05.2016 11:29
Vain päiväntasaajalla saat täyden tehon klo 12 kun aurinko paistaa suoraan ylhäältä. Suomessa sen verran vinossa että max teho on n. 40% eikä se Portugalissa ole kuin luokkaa 45 - 50%.
YLITALO ASTA
25.05.2016 11:38
Uusimmassa Camping-car magazine( Ranskalainen ) oli juttua aurinkopaneleista.
Ja normi käytössä olivat laskeneet että 350 wattia paneleita on hyvä määrä 200 ampperille akkuja. Silloin akut latautuvat ranskan korkeudella kohtuu nopeasti täyteen.
T : Masi
HAAPANEN TIMO
25.05.2016 13:26
Juuri näin asia on jos saadaan se 23 A kennoista.
Autossa on Vartan 100 Ah:n AGM- akku ja toiseksi laitan vanhasta autosta ottamani vuoden ikäisen 100A:n lyijyakun.
Näitä sitten ladataan yksitellen, säädin kyllä hoitaa homman maximaalisesti eikä päästä sinne liikaa silloin harvoin kun täydet tulee.
Pitää antaa selitys näihin vanhasta autosta ottamiini tavaroihin. Myin auton trokarille joka ei ollut kiinnostunut sen varusteista, niinpä käytin yhden päivän sen purkuun ja nyt mulla on samat varusteet menossa uuteen autoon.
@timppa
JANHONEN MATTI
25.05.2016 18:31
Ei se lataus niistä paneelista ole kiinni vaan sitä mitä akku/akut ottaa vastaan.
HAAPANEN TIMO
25.05.2016 19:32
Useimmiten juurikin paneleista ellei ole täysi aurinko. Nyt voi ampeerit riittää pilviselläkin kelillä.
@timppa
HAAPANEN TIMO
25.05.2016 20:50
Helkkarin hankalaa on istumen kääntölevyn irroitus. Varmuudella jää akkuvedet tarkastamatta jos levyn alla on sellainen akku joka vettä vie. Tunti ei tainnut riittää istuimen ja kääntölevyn irroitukseen.
Millilleen mahtuu kaksi akkua penkin alle.
@timppa
TUOMINEN MARKKU
25.05.2016 21:55
Timolle:
Miten autossasi on peitetty tuo eristämätön kohta kattosaumassa? Onko siinä materiaalia joka voi kostua lämpötilan vaihteluissa, vaikkakin autoa käytetään "vain" kolmena vuodenaikana? Lämpötilaerot sisä- ja ulkopuolella voivat olla kymmeniä asteita ja kosteuden tiivistyminen melkoista, vai mitä? Jos sauma on peitetty esim. verhoillulla vanerilevyllä, voi olla melko varma, että muutaman vuoden kuluttua ko. peitelistan alta löytyy ikävä yllätys!
Kokemus tälläisesta on omakohtainen, ei kylläkään ko. konserniin kuuluvasta merkistä, ehkä jopa hieman "arvostetummasta".
Mita enemmän joutuu ajokkiaan purkamaan, sitä tuskaisemmaksi elo käy!!
Tieto kun lisää sitä tuskaa!
HAAPANEN TIMO
26.05.2016 07:28
Sisäkattolevy siinä on tasaisella osuudella, kaappien levyjen takana on ilmanvaihtoa pikkuisen. Katsotaan nyt mitä sille teen.
@timppa
POKKINEN TAPANI
26.05.2016 08:28
Samaan kondension aiheuttamaan homehtumiseen viittasin tuossa aijemmassa kommentissani. Mutta kait se vain on niin, että jokaisella on oikeus tehdä ja oppia omat virheensä ihan itse.
kapilaarikin on jännä juttu
-tapani-
KOISTINEN TOIVO
26.05.2016 08:44
Pitää kyllä jo hieman ihmetellä nykyistä tekemisen moraalia.
Nuo autot kuitenkin ovat kohta lähempänä ensimmäistä sataa tuhatta ööriä, elikkä vanhassa rahassa puolen miljoonan pelejä lähes.
Että rakentelu on toisluokkaista, kunhan maailmalle menee.
Kristallilasit, ja muu krumeluuri kyllä on näyttävää.
Eikä tämä ole hymerien asia
Tuttavala gartakhon artossa ikkuna liian pieni reikään, ja tiivistys huono, että vesi rakenteisiin
Toivopoika
POKKINEN TAPANI
26.05.2016 09:39
Toivopoika,
Jaa, että gartakhon artossa ikkuna liian pieni reikään, ja tiivistys huono, että vesi rakenteisiin?
Noh Hymerissä solemikhän ongelma, ei ainakaan paikallisen Hymerin edustajan takuuhuollon ja kosteustarkastajan Rintajoupin mielestä. Hymerin rakenne kyllä kestää sisään vuotavan veden. Näin minulle tuossa vuosi sitten vakuutettiin.
Heidän jälkimarkkinointipäällikkönsä vielä väitti, että auto on mitattu takuuhuollossa juuri sieltä mistä vesi oli uudesta asti valunut, jääkaapin ulkolevyjen takaa, sisälle seinä ja lattiarakenteeseen.
Kumma vain kun minulle auton myynyt sanoi seisseensä auton vieressä koko mittauksen ajan ja " varmasti ei mitattu jääkaapin takaa "
Näin toki on luonnollistakin, mutta kun vikaa löytyi niin ainoa ongelma oli uuden omistajan pikkumaisuus.
näin se mennnee
-tapani-
HAAPANEN TIMO
28.05.2016 10:30
Rakentelu jatkuu. Takimmaiselta panelilta vedin ( 5m:n johdotus ) oman 6 mm² säätimelle ja etummaisilta paneleilta yhteisen samanlaisen 6 mm² piuhan.
Säätimeksi otin 30A:n PWM säätimen jossa on etänäyttö
http://www.soltronik.de/pwm-solar-laderegler/30a-laderegler-solarregler-solarladeregler-ls3024b-12-24v-30a-mit-display.html
Paneleiden ja säätimen väliin asensin pääkatkaisijan. Säädin ei ole vielä tullut mutta muuten kaikki on valmista kytkemiseen.
Toisen akun asennuksen yhteydessä vahvensin akuilta akunvalitsimella tulevat kaapelit sellaiseksi että ne kestävät invertterin ottaman tehon.
Temä vertti:
http://www.ebay.de/itm/301442256438
Invertteri siksi että autossa on jääkaapin päällä mikro. Paneleiden johdotuksen yhteydessä vedin akun vierestä jatkojohdon jääkaapin takana olevaan yläkaappiin ja siirsin sinne myös mikron pistorasian. Töpseliä voi sitten vaihtaa sen mukaan onko maasähköä vai ei. Invertterille on hyvä asennustila aivan akkujen vieressä.
Tämä mikro
http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/mikroaaltouunit/MAX38IX/whirlpool-mikroaaltouuni-max38-ix?scid=EXT_SEM_GOOGLE_IH_DSA_MIKROAALTOUUNIT&gclid=CjwKEAjwg6W6BRDn6v__7vzN9QkSJAC9l9C3XB9-_AftJn50qrjUHc54ZMQaBO9fPJqae-JnUAlUZhoCce7w_wcB
Eiköhän se 700W:n mikro 2000W:n vertillä pyöri.
Jääkaapin yläritilään asensin kaksi puhallinta kun kerran paikat olivat auki.
Hidasta on homma mutta hiljalleen valmistuu.
@timppa
POKKINEN TAPANI
28.05.2016 13:48
Kovin tutun näköinen säädin, tosin hieman järeämpi ja sen se asentamasi panelimäärä jo vaatiikin. Järeä on, ainakin nimellistehoiltaan, se invertterikin. Meillä tuon invertteri on todella järeä painoltaan ja kooltaankin, mutta jatkuvaa se ei anna kuin 800W ja olikos 1600W noin 15min ajan.
Tuollaista vastaavaa 1500/3000W inverteriä olin itsekkin ostamassa. Tuttu akkukauppias vaan tahtoi myydä meille tuollaisen huomattavasti kalliimman ja heikkotehoisemman. Sanoi mokoma myyvänsä meille mielummin sellaisen joka toimii korvessakin. Ylipuhui sillä, että noita malleja käytetään viromaiskäytössä siellä missä vehkeiden täytyy varmasti toimia. Tiedä häntä, mutta uskon ammattimiestä, ja toki hän näytti niitä myyviänsä järeitä ja paljon edullisempia, joita oli useampi kappale takuukorjauksessa.
Mikroon emme sähköjä tarvitse, pääasiallisin käyttö on lähinnä 100l pakastin ja se huutaakin marja-aikaan Hoosiannaa.
Tuota akkujen paikkaa hieman vierastin. Ainakin meillä kun nukutaan ohjaamon päällä. Autossa edessä tietenkin moottori, painava intergroitu keula, polttoainesäiliö, kaasupullokotelo ja sohvan alla vesisäiliö, toisella puolen jääkaappi ja tiskipöytä...
Kaikki raskas on jo muutoinkin etuakselilla ja siihen kun olisi pitänyt vielä lisätä akkukapasiteettia?
Akku pois edestä, johdotus takakonttiin ja takaakselin päälle, porraskotelon alle yksi suuri 225ah amg teklniikkainen akku ja sen viereen pulttasin takakontin puolelle tuon invertterin, jonka vieressä kesäisin se A++ normaali kotipakastin.. Takana oli ennen kerros-sängyt, nyt lattiasta kattoon perä hyllyköä/kaapistoa, paitsi keskilattia vapaata säilytystilaa suksille, perämoottorille, ym, ym.
jokaiselle tarpeiden mukaan
-tapani-
POKKINEN TAPANI
28.05.2016 13:51
Tuota invertteriä käytetään siis viranomaiskäytössä, mm raja. poliisi ja ennenkaikkea palolaitos.
HAAPANEN TIMO
28.05.2016 14:35
Ostamassani invertterissä hankintaan vaikutti laitteessa olevat jäähdytyspuhaltimet, muuten en laadusta tiedä mutta ei se lelulta näytä.
Saat säätimeesi hienon näytön tästä:
http://www.ebay.de/itm/262228428602
Pistoke säätimeen ja sillä selvä. Näyttää paljonko menee ja paljonko tulee, oikein hieno vehje. Korvaa mulla auton oman panelin näytön, koska se nyt ohitetaan liiallisten tehojen vuoksi.
@timppa
POKKINEN TAPANI
28.05.2016 15:52
https://www.erikoistekniikka.fi/merkki/victron-energy/Victron/?gclid=CjwKEAjwg6W6BRDn6v__7vzN9QkSJAC9l9C3RDk8CaCKDQsKe262hTY3LDXY7W-uD-h_n6aKiltFFRoC3z3w_wcB
Joo aika moiset ovat hintaerot noissa inverttereissä, alkaen 910 euroa, mistä lie johtuvat? Mutta meillä tosiaan on edellytys vehkeissä, että toimivat silloin kun niitä tarvitaan ja siitä olen valmis hiukan maksamaan jo mielenrauhan nimissä.
Ei siinä, kohtuu hintaan oman laitteni sain kun katsoin nyt noita laitteiden hintoja mitä tuo maahantuoja niistä pyytää.
Sellaista kytkin olen miettinyt akkujen väliin, että voisi tuo aurinkoenergiasta voimansa saava ladata väliin myös moottorin akkua kun auto usein seisoo pitkiäkin aikoja katoksessa ja nyt paneleilla latautuu pelkkä hupiakku.
-tapani-
Käyttäjän lisäys viestiin 28.5.2016 klo 15:55:13
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvojen-lisavarusteet/tuote/invertteri-laturi-800w-victron-energy-multiplus/5006010200/
LEHTONEN HEMMO
28.05.2016 16:52
Onko jo kokemusta ajossa? Pitääkö nuo paneelit ylimääräisiä huminoita tai muita ääniä ?
HAAPANEN TIMO
28.05.2016 19:53
Ei ole ajettu kennojen kanssa, ei edes käynnistetty kun auton pitää nyt olla virraton.
@timppa
LEHTONEN HEMMO
28.05.2016 21:15
Kiitos Timppa, olen ajatellut asentaa pari n.100 W paneelia rinnankytkennällä ja kiinnostaa tosiaan nuo poikittaisasennusten kohinat; onko niitä? Katolla ei hirveästi ole tilaa kun on aikas lyhyt auto ja kolme kattoluukkua + telkkuantenni. Itse oon asennellut noita paketteja vain mökeille joten tämä olis eka testi omaan autoon.
Paneelin kiinnityssarjan olet ilmeisesti tilannut ebaystä? Tuntuu hinnat siellä olevan selvästi kotimaantarjontaa halvempia.Seuraan mielenkiinnolla projektisi etenemistä...
Terv. Hemmo
VEIJOLA ESA
28.05.2016 21:23
Totta viserrät Tapani. Noi viktorit on tosi pro kamaa. :-)
YLITALO ASTA
28.05.2016 21:59
Omassa ison ruokaryhmän päällä olevan kattoluukun takana poikittain
Enkä ole huomannut ylimääräisiä ääniä.
T: Masi
POKKINEN TAPANI
28.05.2016 23:39
Totta viserrät Tapani. Noi viktorit on tosi pro kamaa. :-)
Eiköhän me Esa pidetä paikalliset elinkeinon harjoittajat hengissä ja annetaan ebay miehet hoitaa hommiaan.
ei mitään järkeä
-tapani-
HAAPANEN TIMO
29.05.2016 07:12
Mulla ei ole voimia maksella suomi-lisiä täkäläisille kauppiaille.
Kiinnikkeet tilasin tuolta:
http://www.ebay.de/itm/261473745214
Kennot:
http://www.ebay.de/itm/201184360642
MC-liittimet ja haroittimet
http://www.aurinkosahko.net/product/89/mc4-y-haaroitin-pari
Kattolåpiviennit
http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2169420
Kotimaasta en saanut hankituksi kuin nuo liittimet ja kattoläpiviennit.
Mun mielestäni on järkevää maksaa vähemmän. Jokainen tavara tuotu kotipihaan ja ostettu kotoa tuolissa istuskellen. Pari näpäystä koneeseen ja se on siinä
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 29.5.2016 klo 07:17:29
Esim. tämä kauppa josta hankin liittimet, ei sieltä kennoja pysty hankkimaan:
http://www.aurinkosahko.net/product/87/aurinkopaneeli-poly-150w
TOIVONEN MARTTI
29.05.2016 09:43
Huomasitko Timppa tuon invertterin myyjän suositukset? "Wenn die Verbindung mit induktiven Lasten (z.B. Kompressor, Pumpe, alten CRT-TV, Kühlschrank, Ice Anlage, Klimaanlage , Relais, Leuchtstofflampe, Staubsauger ), wählen Sie bitte Wechselrichter, dessen Stromrate ist 3-7 mal höher als die Lasttarif Macht. Zum Beispiel für eine 150w Kühlschrank, wählen Sie bitte eine 1000w Wechselrichter oder höher, für eine Klimaanlage 800w, wählen Sie bitte 2500W Wechselrichter oder höher. "
Lyhyesti suomennettuna pitäisi induktiivisia kuormia varten varata 3-7 kertaa nimelliskuormaa voimakkaampi invertteri. Siis 150 watin jääpille 100 watin laite, 800 watin ilmastoinilaitteelle 2500 watin tai isompi jne. Sähkötekniikasta mitään tietämättä kuvittelen että tuo lähinnä sähkömoottoreiden edellyttämä isompi teho vaaditaan kanttiaaltolaitteilta, ei puhdasta siniaalto tekeviltä.
Mutta viisaammat kertokoon lisää.
Ja Timppa onnea uudelle ajopelille!
mot
Käyttäjän lisäys viestiin 29.5.2016 klo 11:01:32
Ja se yksi nolla sieltä tietty puuttui niinkuin tarkka lukija huomasi...
HAAPANEN TIMO
29.05.2016 10:03
Kiitos! No se mikro on 700 W isoimmalla teholla, katsotaan kuinka käy. Ko. mikrossa voi valita myös 500, 350, tai 160 W:n tehon. Tortilla lämpenee hitaammin mutta lämpenee kyllä:)
@timppa
POKKINEN TAPANI
29.05.2016 10:18
Täytyy tunnustaa, hieman enemmän jouduin paneleistani maksamaan. Hankin kuitenkin kaikki tarvikkeeni paikalliselta yrittäjältä, ensin hänen isältään ja nyt poika on ottanut liikkeen vetovastuun, jossa olen asioinut tämän oulussa asumiseni ajan, 22v.
Toki alussa väliin vertailin ja tein jonkun harhaoston johonkin muuhunkin liikkeeseen, mutta näen tässä tavassa vain hyviä puolia, siis itseni kannalta.
Toki ostoksille mennessä joudun nousemaan kotituolistani, mutta ei sekään niin kauheasti haittaa.
Akkuasiossa hyötyni on ollut vielä merkittävämpi. Ei tarvitse pähkäillä minkälaiset akut laitan. Kerron vain tutulle yrittäjälle tarpeeni ja hän suosittaa tarpeeni mukaan.
Samoin voin huoleti vaikka käydä mittauttamassa akkujen varaus ja luovutuskyvyn ja saan selkeän vastauksen siihen paljonko kapasiteettia on vielä jäljellä ja koska kannattaa harkita akkujen uusimista.
Sanomattakin tietty selvää, että akut vaihdetaan paikoilleen niitä ostettaessa.
Paljon tuli kysymyksiä mieleen tässä aurinkopaneliasiassa ja monta iltaa tuli tutkittua netissä asian tiimoilta.
Mutta sen sain huomata kuinka turhaan netissä olin roikkunut.
Kaikki asiat, kysymykset ja mietteen selvisivät tutun yrittäjän luona joka opiskelee ja tekee työkseen tuota alaa. Sain selkeät vastaukset ja ehdotukset miten ratkaista pakastustarpeeni ja mikä on siihen järkevin sekä kokonaistaloudellisin vaihtoehto.
Olisin voinut myös ostaa koko asennuksen avaimet käteen periaatteella, mutta asensin kaikki itse. Tässä tuli ilmi jälleen kivijalan edut. Sain hyvin havainnolliset ohjeet ja neuvot mitä mitenkän teen ja miten on viisasta toimia. Järjestelmä osat kasattiin selkeään pakettiin ja mm tarvittavat kaapelit mitattiin liikkeen puolesta ja neuvottiin asiat juurta jaksaen.
Parasta tässä kaikessa on, että tiedän mihin mennä jos ja kun jotain akku tai aurinkopaneliasiossa eteen tulee.
jatkuvuus, keskenäinen luottamus
-tapani-
HAAPANEN TIMO
29.05.2016 10:21
Tuleehan mulle rahti joka tavaraan mutta kun asun pikkukylässä rahti tai noutokulu tulisi joka tapauksessa.
Kennot kannettiin matka-auton viereen hintaan 290€
@timppa
LEHTONEN HEMMO
29.05.2016 10:47
Kiitos tiedoista Timppa! Nyt ei muuta kuin tilaamaan!
HAAPANEN TIMO
29.05.2016 14:48
Nuo pitkät kennot notkuvat hieman kun kiinnikkeet ovat vain kulmissa. Finfoamin palaset 5x5x3,5 cm liimatipalla kiinni sinne keskelle tukemaan.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 29.5.2016 klo 14:50:15
Siis ei kennon keskelle, vaan pitkän sivun reunaprofiilin alle keskelle molemmin puolin.
LAHDENPERÄ ARI
30.05.2016 00:16
Kyllä nuo kennot kestävät aika painon vaikka notkuvatkin . Mulla on yksi 140 wattin kenno kans noin poikittain. Ei pidä mitään ääntä ajaessa . Samanlaiset palat nurkissa ja pelkällä kitillä . Ei vielä lentänyt maantielle. Virtaa tulee jos ei varjoa noin 6 ja 7 amppeerin välillä.
NYYSSÖNEN KAJ
30.05.2016 13:03
Kolme kennoa katolla 385W
Mutta minulla erilailla ne kytketty kuin Timolla. Akkustoja on kolme 1 x 24V ja 2 x 12VKaikki kolme akustoa on galvaanisesti erotettu tooisistaan.
Kullakin akustolla on oma kenno + säädin. Kaikki säätimet ovat Steca merkkisiä 15/15 A max virralle.
Hupiakku 1. Kenno ostettu 2005 käytettynä Hollantilaiselta kauppiaalta joka myi rekastaan karavaan tavaraa. kenno 110W säädin silloin rele vuonna 2005 keväällä Espanja. Akku 2015v nyt 115 Ah starttiakku.
Starttiakku. Kenno ostettu 2008 FFSolar Portugal 185W 24V kenno ja Steca säädin hinta asennettuna 1600€. Akku 2014v 2 x 225Ah starttiakut
Hupiakku 2. Kenno ostettu 2010 FFSolar Portugal 80W kenno ja 2 kpl Steca säädintä hintaan 625€. Akku 2016v 115 Ah starttiakku
Starttiakku kestää paremmin tuota Stega säädintä joka joka päivä nostaa akun jännitteen 14,4V kahdeksi tunniksi että akku tulee täyteen. Olen pohtinut että tuo 80W kenno on lian pieni että jaksais saavuttaa tuon 14,4V joten paahtaa korkeampaa jännitettä paljon kauemmin ennen kuin pudottaa normaalitasolle, mikä taasen lyhentää akun ikää.Kaksi AGM akkua on ollut molemmat kestivät kaksi vuotta.
Starttiakulla on kaksi hupitehtävää auton sähköjen lisäksi. Kahvikeitin 24V 380W ja vessan huuhtelu. Koska Starttiakun kennolla on ylikapasiteettia niin olen laittanut 24V->12V invertteri laturit omilla virtakytkimillä joten voin siirtää startti akulta sähköä hupiakuille jo on tarvett, niin ajon aikana kuin parkissa ollessa.
HAAPANEN TIMO
31.05.2016 12:35
Tehdas ilmoitti melko vikkelään että eristeen puuttuminen korjataan takuuna. Kari Erälaukko selvitti asian ja siellä korjataan jossain vaiheessa.
Kennorintamalla odotellaan edelleen kattoläpivientiä, meni Villähteeltä varasto tyhjäksi. Säädin tuli eilen ja vertti tänään.
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
31.05.2016 14:45
Minulla on läpivientinä kattoon ruuvattu standard sähkömiehen jakorasia tyhjä sellainen pohjaan porattureikä ja kyljestä ulostulo. Johto pujotetaan rasian läpi rasian olessa irtonainen. täytetään rasian ja katon sikalla, ruuvata rasia kattoon kiinni niin että sikaa puristuu ulos välistä. Tämän jälkeen työnnetään loput tavarat tuubista 330 ml rasian sisään niin täyteen kuin mahtuu. ja kansi paikalle. Eipä tämä yksinkertainen läpivienti vuoda.
JANHONEN MATTI
31.05.2016 15:45
Samanlainen läpivientilainen on myös omassa autossani, eikä vuoda.
Jos vielä laittaa o-renkaan katon ja rasian väliin niin on takuuvarmaa, että ei vuoda.
HAAPANEN TIMO
31.05.2016 15:55
No juu saisihan sen vaikka ilman läpivientiä tiiviiksi, pelkällä liimamassalla mun vanhassa autossa oli ja hyvin toimi. Odotellaan nyt jokunen päivä tuota
http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2169420
Yhden sieltä jo hankin mutta kun suunnitelmat muuttuivat niin tarvitsin toisen etumaisille paneleille.
Ja näin on ettei tuo invertteri tuota tarpeeksi puhdasta sähköä mikrouunin toimimiseksi. pyörii kyllä muttei lämmitä. Ko. mikrouunissa on myös grillitoiminto ja näköjään tortillat lämmitetään sitten sillä koska se puoli toimii hyvin.
Tehosta ei ole kiinni vaan sähkön laadusta.
@timppa
VEIJOLA ESA
31.05.2016 16:34
Mulla 800w viktori ja jopa mikro lämpiää.
POKKINEN TAPANI
31.05.2016 16:45
Näin se Vesa mennee, pienemmilläkin tehoilla. Ei tainnut Mika myydä sullekkaan laitetta joka on hyvä ja halpa. Tietty mitä tekee halvalla kun se ei toimi siihen mihin haluat, vaan enemminkin hajottaa sinulta jonkin paljon kalliimman laitteen.
Juuri tämän vuoksi suosin ammattimaista kivijalkaa ja hyöty on molemmin puoleinen. Paljonko on paljon ja mitä kukin on valmis maksamaan vaikka mielenrauhasta?
elämä opettaa
-tapani-
POKKINEN TAPANI
31.05.2016 16:56
HAAPANEN TIMO Lähetä yksityisviesti
Tehdas ilmoitti melko vikkelään että eristeen puuttuminen korjataan takuuna. Kari Erälaukko selvitti asian ja siellä korjataan jossain vaiheessa.
Ostit näköjään oikean merkkisen auton ja oikeasta paikasta.
Meillä kun tuli Hymerin kanssa ongelmia niin Rintajouppi Kempele pesi kätensä ja väitti kaiken olevan tehtaan laatuvaatimusten mukaisessa kunnossa.
Toki Hymer-Centterin Antti sanoi kuvat nähtyään autossa olevan vikaa, mutta kehotti hoitamaan mieluiten täällä oulussa, jossa autoon oli jo 4kk aijemmin tehty tehtaan vaatima kosteustarkastus.
On näköjään täysin arpapeliä miten hommat hoidetaan jos ja kun vahinkoja tai tuollaisia suoranaisia virheitä tapahtuu.
ei uutta auringon alla
-tapani-
HAAPANEN TIMO
31.05.2016 17:33
Juu ei se vertin osto onnistunut aivan täydellisesti, grillitoiminnon pelaaminen pelastaa kyllä tilanteen. Näillä mennään toistaiseksi.
En minä ole Erälaukolta autoa ostanut koskaan. Kari on LMC:n edustaja ja tiesin että siellä isännällisessä talossa asiat hoituu. Tosin työtähän minä sinne vain tarjosin, palkallista työtä.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 31.5.2016 klo 17:44:58
Paljonko sulla Esa, on mikrossa tehoja?
VEIJOLA ESA
31.05.2016 19:53
En nyt muista, mutta normi mikro keittiöstä otettu. Lämmitysnopeus on tosin aika paljon hitaampi kuin verkkovirralla mutta lämmittää. Tehot viktorissa riittää juuri ja juuri.
HAAPANEN TIMO
31.05.2016 21:02
Joo, Kiitos! Ehkä hankin joskus sellaisen vastaavan lisäksi noita kranttuja vehkeitä varten.
Olkoon tuo paksujalka maalaisvertti grilliä, hiustenkuivaajaa yms. varten kun puhtia on.
Nyt on pyörälaatikkorumilus paikoillaan. Sen asentaminen tuli pakolliseksi kun takatallia ei ole.
@timppa
LEINONEN JARMO
31.05.2016 21:34
Kuvasta päätellen takavalot näyttäisivät jäävän katveeseen pyörälaatikon alle, ainakin jos takana tuleva sattuu katselemaan liikennettä hieman korkeammalta.
Ehkä oletkin sen ratkaissut ylimääräisellä takavalosarjalla tms. peräänajoriskin minimoimiseksi.
POKKINEN TAPANI
31.05.2016 22:34
Ei tuo laatikko tosiaankaan autoa komista, mutta viis ulkonäöstä jos laatikolle on tarvetta.
Kompromisseja osaa jo tässä iässä hakea.
Olisi se Hymer-Centterkin voinut saada minusta paremmankin asiakkaan jos olisi tajunnut lyödä kiinni. Ite olen ainakin niin pölhö, että kannattaisi kauppiaan saada mies taloon ja vasta sitten katsoa mille aletaan.
asiat menevät kuitenkin niin kuin ne kuuluvat mennä
-tapani-
HAAPANEN TIMO
31.05.2016 22:41
Laatikossa on E-hyväksytyt valot alakulmissa, pienet suirot näkyvät kuvassa. Väriä vaihtavat ledit, jotka ovat värittömiä kun valoja ei ole päällä. Vilkut, parkit jarru.
Laatikkohan on mulla vanhassa autossa ollut jo monta vuotta.
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
01.06.2016 15:21
"No se mikro on 700 W isoimmalla teholla, katsotaan kuinka käy. Ko. mikrossa voi valita myös 500, 350, tai 160 W:n tehon."
Tietääkseni kaikki (ainakin edullisemmat) mikrot toimii magnetronilla.
Magnetronin tehoa ei voi säätää, ellei asiassa ole tapahtunut viimeaikoina kehitystä.
Magnetromi puskee vakiotehon ja taajuuden kun siihen kytketään suurjännite.
Tehoa säädetään ainoastaan pätkimällä päällä oloaikaa.
Sen kuulee uunista kun uunin kytkee sulatusasentoon.
nim.entinen tutkaasentaja.au
HAAPANEN TIMO
01.06.2016 18:56
Oikeassa olet.Niinhän nuo pienet liedetkin nykyään toimivat.
@timppa
POKKINEN TAPANI
01.06.2016 19:42
Tietoa ja tietäviä on maailma pullollaan. Itelle riittää kun tiedän kenen puoleen kääntyä.
helppoa ko heinän teko
-tapani-