Nestekaasupullon kytkentä
TIRKKONEN ERKKI
19.05.2016 08:51
Sanokaapas "viisaat miehet" onko olemassa joku ohje tai jopa määräys matkailuauton nestekaasupullon kytkennästä ja käytöstä. Eli onko pullon päälle painettava kaasunalennin luvallinen. Ajattelin vaihtaa pullot komposiittipulloiksi, mutta minulle sanottiin eräässä komposiittipullojen vaihtopisteessä ettei kierrettäviä sivuventtiili kaasunalentimeen sopivia pulloja ole olemassakaan.Kuitenkin Caravan lehdessä 5/ 2016 sivulla 11 houkutellaan vaihtamaan teräspullot komposiittipulloiksi.
HAAPANEN TIMO
19.05.2016 09:13
Viisas en ole mutta tämän asian tiedän 100% varmuudella. Painoventtiili on luvallinen kunhan siitä löytyy ajoneuvokäytön hyväksyntämerkintä EN 12864.
Kyseinen hyväksyntä on mm. tässä matalassa säätimessä:
http://my.aga.fi/nestekaasu/#slide=3
Nimenomaan tuo matala säädin kananttaa hankkia, nykyaikainen ja turvallinen säädin 2007 vuotta vanhempiin autoihin ja vaunuihin. Ko. vuotta uudempia koskevat aivan erilaiset säädökset eikä niihin painoventtiilin asentaminen ole mahdollista.
@timppa
KOISTINEN TOIVO
19.05.2016 09:21
Käsittääkseni sillä pulloventtiilin mallilla ei ole väliä, mutta nykymääräysten mukaan, pitäisi sen venttiilin jälkeen olla letkurikkoventtiili, jos kaasulaitteita käyttää ajon aikana.
Mutta asiasta en ole ihan varma
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tarvikkeet/?x26558=57435888
http://keskustelu.suomi24.fi/t/4355377/mika-kaasupullo
http://www.tukes.fi/tiedostot/vaaralliset_aineet/esitteet_ja_oppaat/kayta_nestekaasua_oikein_opas.pdf
Toivopoika
ASIKAINEN MATTI
19.05.2016 09:46
Vaihtamalla rautapullon komposiittipulloksi saat kevyemmän pullon (mikä merkitys sillä on autossa?) ja kylkiäisenä kalliimman kaasun hinnan, harvemman kaasun täydennysverkoston ja huonomman tyhjiin kaasuuntumisen pakkasella.
NIEMELÄ PASI
19.05.2016 09:48
Sen verran pulloventiilillä on väliä että pitää olla CE-hyväksytty matkailuajoneuvo käytössä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1427108112/3d44da8e9f61d76bf836bcd3ad7b5815/17166-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista_%28Lopullinen_versio%29.pdf
Letkurikkoventtiili koskee Suomessa vain noita uudempia kulkimia kuin 2007, vanhemmissa ei tarvitse olla. Sitten kun mennään ulkomaille niin on eriasia.
HAAPANEN TIMO
19.05.2016 09:55
No kun mainitsemani EN12864 on nimenomaan ajoneuvokäytön hyväksyntä. Kaikki EN 12864 merkinnän säätimet ovat CE merkkittyjä.
Pelkkä CE ei riitä ajoneuvokäyttöön vaan vaaditaan lisäksi EN 12864.
@timppa
AHJOS TIMO
19.05.2016 17:05
Sivuventtiililetkun päähän voi kiinnittää tällaisem sovittimen, jonka jälkeen voi käyttää komposiittipulloa. http://www.wilhtom.fi/?p=productsMore&iProduct=343
Matti Asikainen kysyi, mitä mieltä on käyttää matkailuautossa komposiittipulloa. Minä käytän niitä selkävamman vuoksi. En pysty enkä saa nostella niin painavia esineitä kuin teräspullot ovat.
ASIKAINEN MATTI
19.05.2016 19:24
Sen ymmärrän. Ei omakaan selkäni kovin häävi ole, mutta toistaiseksi pärjään.
HAAPANEN TIMO
19.05.2016 20:20
Pitää vielä varmuudeksi kysyä Erkiltä auton vuosimallia. Painoventtiiliä ei voi asentaa 2007 uudempaan autoon, sellaisessa käytetään ylemmässä linkissä olevaan sovitinta.
@timppa
HELIN JUHA
20.05.2016 00:48
Kierreventtiilinen komposiittipullo löytyy Woikosken valikoimista.
Tuotesarjassa Passion8 on vihreä pullo 8kg kierreventtiili, meillä on noita kuskattu ylimääräisenä ns. grillipullona jo vuosikaudet.
TIRKKONEN ERKKI
20.05.2016 15:47
No niin. Olipa kysymyksestä hyvä apu ja löytyi ne "viisaat miehetkin". Kysytään että minkä vuotinen matka-auto on käytössä. Vuosimalli 2008, joten vain kierreventtiili kaasunalennin on luvallinen. Kiitos tästä tärkeästä tiedosta, toivon mukaan monelle muullekkin tämä Trafin-pykälä oli uusi uutinen. Sananlasku sanoo "ei kysyvä tieltä eksy" piti paikkansa myös tällä kertaa.
JANHONEN MATTI
20.05.2016 17:40
Se tulee tuolta direktiivistä josta se uusien autojen myötä on valunut käytäntöön.
Direktiivistä on sorvattu sitova standardi, mutta kun se on maksullinen niin en ole viitsinyt sitä tilata.
HYTÖNEN RAIMO
20.05.2016 17:45
Painoventtiilisen kompopullon saannissa ei ole mitään eroa teräspulloon verrattuna. Taitaa nykyään pääosa grillikansastakin olla niiden käyttäjiä- Toisin sanoen niitä saa sieltä mistä teräspullojakin.
Hintakysymys onkin jo kokonaan toinen juttu. Osa myyjistä rahastaa selvästi ylimääräistä, osa on kohtuullisempi. Outoa, sillä kaasuhan on täsmälleen samaa kuin teräspulloissakin.
Kauppa se on joka kannatta. Eikä halvaksi kehuttu Byggmaxkaan tee tästä poikkeusta - yhtenäisestä ketjusta huolimatta toiset rokottavat melko suolaisia hintoja - eli ahneus on iskenyt sinnekin.
HAAPANEN TIMO
21.05.2016 07:51
Onko sulla Erkki siellä pullon kyljessä kiinni paineenalennin, vai napilla varustettu letkurikkoventtiili josta johtaa letkunpätkä pullokotelon seinässä olevaan paineenalentimeen.
Autosi voi olla asetuksen ylimenokauden malleja rekisteröintipäivästä riippuen.
@timppa
TIRKKONEN ERKKI
21.05.2016 14:55
Teräskaasupullo jossa kierreliitin paineenalennin. Letku liittyy metalliseen putkistoon kaasupullokaapin seinässä. Auto otettu käyttöön huhtikuussa 2008.
HYTÖNEN RAIMO
22.05.2016 15:08
Missään ei kielletä päältä painettavalla venttiilillä varustettujen kaasupullojen käyttöä matkailuajoneuvoissa (eikä veneissä). Tietysti kytkentä on tehtävä tarkoitukseen hyväksytyillä elementeillä (paineenalennus- ja mahdollinen letkurikkoventtiili) ja asennus on teetettävä valtuutetulla asentajalla.
Itsellä kaksi normaalikokoista (10 kg kaasua) kompopulloa päältäpainettavalla venttiilillä (+ letkurikkoventtiili) eikä toiminnassa mitään ongelmia. Joissakin ajoneuvoissa pullokotelon ahtaus (korkeussuunnassa) voi tosin estää päältäpainettavan venttiilin käyttämisen, joka on selvitettävä ennen liitäntäsysteemin vaihtoa.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.5.2016 klo 15:14:34
Ja tankkipullosysteemistä haaveileville tiedoksi: Suomessa matkailuajoneuvossa (ja veneessä) saa säilyttää lain mukaan enintään 25 kg nestekaasua.
HAAPANEN TIMO
22.05.2016 18:33
Erkin auto on siirtymäkauden autoja, viimeisiä niistä, siirtymäkausi loppui 04/08. Autossa nipin napin saa olla vanha sydeemi ja voit siihen hankkia painoventtiilin.
Miten tankkipullo liittyy kaasupullojen määrään?
Mulla ei ole vuosikausiin ollut autossa kuin yksi pullo ja se on tankkipullo.
@timppa
LAINE RAIMO
23.05.2016 08:33
"Missään ei kielletä päältä painettavalla venttiilillä varustettujen kaasupullojen käyttöä matkailuajoneuvoissa ". Kyllä se kielletään Saksassa, jossa matkailuautossa ei saa käyttää päältä painettavaa venttiiliä. Saksassahan on myös pakollinen vuosittainen kaasulaitteiden tarkastus.
Määräys ei kylläkään koske suomalaisia autoja, mutta täyttöasemilla ei täytetä suomalaisiakaan päältä täytettäviä pulloja.
HAAPANEN TIMO
23.05.2016 12:38
Juuri äskettäin katselin halpakaupassa samanlaista matalaa painoventtiiliä kuin on tuolla ylempänä linkissä ajoneuvokäytön hyväksymismerkinnällä. Tämä halpakaupan tuote maksoi 8,90 eikä siinä ollut hyväksyntää EN12864 vaikka siinä oli CE merkintä. Ko. vehjettä ei ajoneuvoihin saa asentaa.
@timppa
JANHONEN MATTI
23.05.2016 16:59
Uuunituore Tukesin päivitys jonka mukaan eletään.
http://www.tukes.fi/tiedostot/vaaralliset_aineet/ohjeet/nestekaasustandardit.pdf
HALINEN HARRI
23.05.2016 19:47
Toivottavasti nuo hyväksymismerkinnät ovat ok ja joku myös valvoo niitä.
Parikymmentä kolmekymmentä vuotta sitten ostin tuhansittain erilaisia sähköllä toimivia laitteita KaukoIdästä.
Kun kauppaa hierottiin myyjillä oli vakiokysymys: "Minkä maitten sähkötarkastus - ja turvallisuusmerkinnöillä haluatte tuotteiden olevan merkittyjä?"
Siitä ne olisivat laittaneet mitkä tahansa. Ei auttanut muu kuin tuotannossa tutkia millaisia komponentit olivat ja arvailla olisivatko tuotteet mahdollisesti hyväksyttävissä pohjoismaissa.
Aika turvallista oli jos myyjällä oli esittää saksalainen tarkistustodistus niin siitä melkein tiesi että menee myös Suomessa läpi. Uusiin tuotteisiin ei ollut useinkaan edes saksalaista.
Myöhemmin sitten tuli yhteisiä hyväksyntöjä.
JANHONEN MATTI
23.05.2016 22:18
Saksa noudattaa myös standardia EN 1949 +A1
Näin nämä ennen useassakin eri laissa olevat m-ajoneuvojen kaasumääräykset muuttuu standardiksi, johon laissa viitataan ja jota päivitetään tarvittaessa.
Se pitää huomata, että taannehtivia nämä uudet määräykset ei ole.
TIRKKONEN ERKKI
26.05.2016 21:37
Yllättäen nyt huomaankin että tulinkohan vahingossa "hosaisseeni ampiaspesää".
Janhosen Matti on ansiokkaasti hakenut "pykälät ja paragraffit" esiin nestekaasun paineenalentimista ja niiden käyttöpaikoista. Harisen Harrin maininta menneiden vuosien käytännöstä ja tukkumyyjien tavoista ansaitsee myös kiitos maininnan. Minulla on ollut vahvana usko, että kaikkiin kohteisiin kelpaa saman tyyppinen kaasunalennin, nyt selvisi että olen ollut "väärässä uskossa". Vielä jos Janhosen Matti täydentäisi taulukon oikean puoleista saraketta. Eli mitä tarkoittavat sarakkeessa olevat vuosiluvut. Vilkaisin oman "Voortin" kaasunalenninta. Eipä ollut hyväksyttävät tunnukset. Valmistettu maaliskuussa 2007. Liitetty Saksassa valmistettuun koriin ilmeisesti maaliskuussa 2008. Kaasulaitteiden tiiveystarkastuksessa elokuussa 2014 meni hyvin "läpi". Siispä nyt Caravan-lehden toimittajille velvoite selvittää lehden sivuilla miten nyt pitäisi toimia. Meneekö vaihtoon lähes kaikkien autojen kaasunalentimet. Onkohan kaasulaitteiden tarkastus liikkeissäkään tietoa tästä 18.5.2016 muuttuneesta tilanteesta.
HAAPANEN TIMO
26.05.2016 22:35
Ampiaispesä on selvitetty jo vajaat kymmenen vuotta sitten tällä sivustolla. Täällä asiaa seuranneet lukijat tietävät tarkalleen miten asian pitää olla.
Jos kerrot mitä laitteita sun autossasi on kerron heti ovatko ne laillisia ko. vuosimalliin.
@timppa
HYTÖNEN RAIMO
27.05.2016 00:24
Timppa! Ei millään pahalla, mutta en ole kirjoittanut mitään tankkipullon ja kaasupullojen lukumäärän riippuvuudesta toisiinsa. Kirjoitin vain, että tankkipullossa (vaikka olisi kuinka suuri) saa olla Suomessa enintään 25 kg kaasua.
JANHONEN MATTI
27.05.2016 14:13
Ennen vuotta 2007 valmistuneet autot täyttää kaasulaitteiltaan määräykset koska ei lainsäädäntö ole taannehtivaa. Kaasulaitteiden tulee täyttää ne vaatimukset jotka oli voimassa silloin kun auto ensimmäisen kerran rekisteröitiin Suomessa ja se riittää. Ei toimenpiteitä.
Kuten Timo on moneen kertaan kertonut 2007 astui voimaan uuden määräykset ( direktiivi ja siitä johdetut standardit) tietyllä siirtymäajalla ja oletan Erkin auto olevan näitä "häntäsarjan autoja" joissa ihan laillisesti on tuo Erkin mainitsema kaasujärjestelmä. Uusi standardi tulee käyttöön sitä mukaa kun uusia ajoneuvoja ostetaan.
Jos oikein ymmärsin niin Erkin auto on rekisteröity 2008, siinä on 11 kg sivuventtiilipullot jossa kiinni paineenalennusventtiili ( 30 mb) ja siitä letku auton kiinteään järjestelmään = toiminnaltaan varmin systeemi.
Se mitä itse voit tehdä on vaihtaa letkut/letkut, paineenalennusventtiili muu on auktorisoidun kaasuasentajan hommia.
Pullot voi vaihtaa komposiittipulloihin jos haluaa ja jos ne korkeuden puolesta sopii. 10 kg:n komposiittipullon korkeus on 587 mm mikä on 40 mm enemmän kun 11 kg KV teräspullon. Pullojen taaran painoero nykyisin enää noin 5 kg/pullo.
Voit asentaa painoventtiilisen komposiittipullon/pullot autoosi jolloin uuden painoventtiilin, mahdollisen letkurikkoventtiilin ja letkujen+letkuliitosten tulee täyttää nykymääräykset.
Nyt tullaan tähän EN 12864 josta Timo on moneen kertaan maininnut ja joka standardi. Uusin versio standardista taitaa olla jo EN 12864 A3/2009.
Mutta ei se mitään itse asiassa muuta.
CE-merkintä ei ole laatumerkki ja on tuoteryhmiä jossa valmistaja liimaa sen tuotteen kupeeseen.
Kaasulaitteissa vaatimukset on kovemmat. Kaasulaitteissa CE-merkkiä saa käyttää vain jos valmistajasta riippumaton EU:n hyväksymä tutkimuslaitos on todennut laitteen täyttävän vaatimustenmukaisuuden (EN 12864).
Kun laitteissa on molemmat merkinnät asia on ok. On kyse turvallisuudesta.
Jos aikoo ajaa Saksassa ja samalla pitää kaasulaitteita päällä on kaasulaitteissa oltava letkurikkoventtiili.
Ranskassa on voimassa määräys, että jos auto ei ole tyyppikatsastettu uusien kaasumääräysten mukaisesti (2007 jälkeen) niin mitkään jälkiasennukset ei ajoaikaista kaasun käyttöä salli.
Suomessa ei ole kaasulaitteiden katsastuspakkoa (vielä) eikä tiiveystarkastus ole katsastus, kaukana siitä. Myöskään vuosikatsastuksessa asia ei tutkita.
Tuskinpa meidän tarvitsee kauan "odottaa" kun joku lobbaa Suomeenkin tämä saksalaisen käytännön, jonka mukaan ajoneuvojen kaasulaitteet pitää katsastaa kahden vuoden välien erikseen kuten DVGW -Arbeitsblat G 607 sanotaan.
Mitä itse operaation tulee niin mieti nyt vielä, jos selkäsi ei ole ihan "sökö".
Pullojen vaihdosta syntyy > 200 euron kustannus ja hyötynä ei juuri muuta tule kun tuo täyden pullon painoero 6 kg/pullo.
TIRKKONEN ERKKI
27.05.2016 22:42
Kiitos ja kumarrus Erkki kuittaa. Tuon selvemmin ei asiaa kai kukaan toinenkaan osaa selittää. Menee maalaisjärkeen melko helposti. Koska "Voordini syntymäpäivä " tuntuu olevan niin mielenkiintoinen juttu ja rajatapaus, niin kerrompa sen. 11.4.2008 on ensimmäinen leima rekisteröinti paperiin "toksautettu". Mitä tulee edellä tehtyyn selvitykseen, niin lopputulemaksi kohdallani jää, en tee mitään muutosta, selkä on vielä jokseenkin hyvässä kunnossa. Kaasulaitteet on kuten edellä mainittiin, siis pullot, kaasun alennin ( 3 /2007 ) kierteellä letku 60 cm. joka yhteydessä korin metalliseen kaasunjako linjastoon. Tuo oli yllättävä uutinen etten itse saa vaihtaa kaasunalenninta. Kotiterassin grillin alentimen kai saan vaihtaa , työ työnä lienee melko samanlainen. Sitten jää vielä vesillä liikkuvat kaasulaitteet, niitäkin on hallinnassani.
JANHONEN MATTI
28.05.2016 10:17
Erkki huom!
Näin kirjoitin
"Se mitä itse voit tehdä on vaihtaa letkut/letkut, paineenalennusventtiili muu on auktorisoidun kaasuasentajan hommia."
Lauseeni on vähän huono ja kun laitat ja -sanaan paineenalennusventtiili ja muu sanan väliin niin asia selviää.
Silloin kun paineenalennusventtiili on pullon päässä sen saa vaihtaa, samoin letkun jos letku muuten täyttää standardin letkun ja sen päiden suhteen.
Kotona grilleissä käytetään usein näitä klemmariliitoksia, mutta niitä ei auton kaasuverkossa saa käyttää.
Jos paineenalennusventtiili / letkurikkoventtiili on osa kiinteä asennusta ja kiinni auton kaasujärjestelmässä sen vaihto tai korjaus on alan miehen hommia.
Näiden SecuMotioiden ja muiden vastaavien venttiilien asennuksen liittyy turvallisuuteen liittyen muutakin kun, että ne on kovasti kiinni seinässä.
Jos nyt oikein muistan niin tuossa rajapinnassa 2007-2008 myytyjen autojen osalta oli jotain hämminkiä tuon siirtymäajan suhteen ja siitä puhuttiin tälläkin.
Muistelen tapahtuneen niin, että vanhoilla systeemeillä varustettuja uusia matkailuautoja myytiin vielä siirtymäajan päättymisen jälkeenkin, vaikka ne olisi pitänyt varustaa ennen myyntiä uuden standardin mukaiseksi.
Tämä on vain muistikuva ja voin olla väärässäkin.
Mutta oli miten oli, ei nekään vaarallisia ole, mutta esim. letkurikkoventtiili niistä voi puuttua.
HAAPANEN TIMO
28.05.2016 10:32
Pieni korjaus. Klemmariliitoksia saa käyttää vuoden 2007 muutokseen asti.
@timppa
JANHONEN MATTI
28.05.2016 13:29
Voi olla, en ole tarkistanut.
Toki grillin letkussa klemmariliitoksia itsekin käytän.
Nythän kaasuasennuksia ohjaa standardi SFS-EN 1949 +A1.
Asiaa koskeva Stukesin ohje on tältä kuulta.
Standardista näkee miten asia menee, mutta kun standardi on maksullinen en ole sitä hankkinut.
Standardit muuttuu mutta niiden määräykset koskee voimaantulon jälkeisiä asennuksia.
TIRKKONEN ERKKI
28.05.2016 20:11
Nyt mennään hienosäätöön 2007 käyttöön otettujen kaasulaitteiden kanssa. Minun kaasunalentimesta löytyy seuraavat tekstit.
GOK Typ. N-61F CE 0085 AS 224 Mg 1.5 kg/h Ps 16 bar propan/butan Pd 30mbar 03.07 Selviäisköhän noilla tiedoilla on mukana letkunrikkoventtiili.
HAAPANEN TIMO
28.05.2016 20:59
No ei ole. Uuden säännön systeemin tunnistat siitä että varsinainen säädin on kiinnitetty pullokotelon seinään ja siihen johtaa pullosta vain korkeapaineletku.
Pulloon ei ruuvata mitään muuta kuin letkupätkä jossa on letkurikkoventtiili.
http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/647/korkeapaineletku-secumotionduocomfort-450mm/
Tämä letkurikkoventtiili on järjestelmässä pelkästään nimenomaan kuvassa näkyvän letkun vaurion varalta. Varsinainen säädösten vaatima hallitsemattoman vuodon estoon tarkoitettu letkurikkoventtiili on siellä seinällä olevassa säätimessä.
Viime vuosina on G-voimaan perustuva hallitsemattoman vuodon estävä laite yleistynyt ja taitaa olla pääasiallinen asennus.
@timppa
RAUTAVUORI JORMA
01.06.2016 07:19
Miksi letkun kiinnitykseen pulloon ei saa käyttää työkalua? Olen joskus kuullut selityksen, että metallisella työkalulla voi aiheutua kipinä. Eihän siinä tilanteessa kaasua ilmassa ole.
JANHONEN MATTI
01.06.2016 09:11
Siihen on kuitenkin kehitetty alumiinista tai muovista valmistettu työkalu joka helpottaa letkun kiinnitystä ja irrottamista.
On niin lyhytvartinen, että sillä ei kierrettä voi rikkoa.
Löytyy varmaan suomalaisistakin karavaanarikaupoista.
http://www.fritz-berger.de/category/gas/products/Gas?q=%3A%3AsoldOut%3Afalse&listView=&sort=&pageSize=&&page=8
ASIKAINEN MATTI
01.06.2016 10:05
Mutterin kiristäminen onnistuu hyvin ilman työkaluja, kun sitä kiristäessä samalla hieman nitkuttaa paineenalenninta ylös/alas ja lopuksi ottaa paineenalentimen kouraan pitäen samalla mutterista peukalolla ja etusormella sekä kääntäen tätä pakettia yhtenä könttänä vielä neljänneskierroksen. Liitos on silloin tiukka, mutta ei liian tiukka.
POIKULAINEN ESA
01.06.2016 15:31
Tolla hoitanut ilman kikkailuja.
http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2217990