Hyvä polkupyörä
NIEMINEN HEMMO
21.11.2015 10:51
Ajateltiin hankkia pari polkupyörää matkailuauton perään. Valikoimaa on ja vielä kun löytäisi hyvän taittuvarunkoisen, niin avot. Testejäkin on muutamia, mutta niissä otanta aika pieni. Kertokaa kokemuksia eri merkeistä ja malleista, joita olette perässä kiikuttaneet, niin eiköhän pyörät löydy meillekin.
HUOVINEN TUOMO
21.11.2015 11:32
Asiahan ei minulle kuulu, mutta miks auton perätelineeseen pitää olla taittopyörä? Sopiihan niihin normi pyöräkin ja taitaa olla taittopyörä hankala laittaa taitettuna telineeseen. Tuomo
NIEMINEN HEMMO
21.11.2015 11:57
Tällä hetkellä on pyöräteline, mutta auto vaihtuu keväällä ja siksi valmius myös takatallisäilytykseen. Eihän siitä taitettavuudesta mitään haittaa pitäisi olla muutenkaan, eikä sitä taittopyörääkään mikään ohjesääntö pakota taittamaan telinekuljetukseen.
Katsos se monikäyttöisyys se monikäyttöisyys :)
JANHONEN MATTI
21.11.2015 12:46
Taittopyörä on taittopyörä ja polkupyörä on polkupyörä.
Mieluusti kevyt vaihteellinen (7-jotain) peruspyörä joka sopii retkipyöräksi ja myös kauppareissupyöräksi tavarankuljetuskorin/telineen kanssa.
Kohteessa kun pyörällä kuljetetaan muutakin kun terveisiä.
NIEMINEN HEMMO
21.11.2015 13:09
Ompas täällä nyt viisasta porukkaa taas liikkeellä. Tarkennetaan nyt vielä, että hyvä taittuvarunkoinen polkupyörä/pyörät mietinnässä. Kuormajuhtia jo löytyy ennestäänkin, mutta nyt enempi ns. Festaripyörä haussa, vaik ei festarikäyttöön tulekkaan.
Menikö jo liian vaikeaksi? :))
PÖNTINEN PEKKA
21.11.2015 14:22
Meillä on ollut useita vuosia viisivaihteiset Bilteman Yosemite taittopyörät. Mitään vikoja ei ole ilmennyt. Rasvaa ketjuihin ja vaijereihin ja ilmaa renkaisiin. Ei ole myöskään säilytelty sateessa. Kuivailtu sadekeliajon jälkeen kunnolla ja kasseihin talteen. Kilometrejähän niihin ei hirveesti kesässä tule. Vähän kauppareissuja, syömässä käyntejä ja lähinähtävyyksiä jne.
Tiedän, että kohta joku ryöpyttää haukut Bilteman pyörille. Tosipyöräilijöillehän ne eivät edes ansaitse polkupyörän nimeä. Mutta ei niitä ole tarkoitettukaan pitemmille reissuille eikä maastoajoon. Siihen on meilläkin eri kalusto. Silloin ei komponenttienkaan tarvitse olla Campagnolo-tasoa.
EEROLA TEEMU
21.11.2015 18:04
OT- puolelle menee, kun kysytään "hyvää polkupyörää" reissulle. Meille on riittänyt "vanhat- polkupyörät" takatelineelle pölyttymään, koska ei lähdetä matkalle pyöräilemään. 3- vaihteisella tai vaihteettomalla vanhalla pyörällä selviää hyvin lyhyistä kauppa- tai tutustumispyöräilyistä. Laatupyörät, ( nyt "Trekit") , jätetään kotiin. Vanhat ei kelpaa edes varkaille. Jos painoa olisi liikaa, niin ne voi jättää huoletta pois. Polkupyöriä saa usein myös vuokrattua paikanpäällä ja kävelykin tekee hyvää..
Ihan eri juttu, jos harrastaa pyöräilyä matkoillaan.
NIEMINEN HEMMO
21.11.2015 18:35
Siksi hyvää ja kestävää mallia haetaan kun ei viiti paskasta maksaa, vaikka kyllähän pyörän laatu nopeasti selvii kun pääsee kokeilemaan.
Taittuvarunkoinen siksi koska se pitää tarpeen tullen saada sisätiloihin. Varsinkin jos sitä telinettä ei uudessa autossa ole. Ei viitsi reijittää uutta takaseinää parin fillarin takia.
Uusia Jopoja välillä näkee, mutta kun eivät mene kasaan takatalliin. Kertokaa vain jos tietoa taittopyöristä. Jokainen nyt tajuaa, että jos teline eikä viitsi pyörään sijoittaa niin vanha mammis sinne vaan roikkumaan ja tyytyväisenä kohti uusia seikkailuja :))
ROSTEN MIKA
21.11.2015 18:53
Onhan noita jopoja aikoinaan tehty taittuvinakin !
Pari kappaletta jostain laitat hakuun niin siinä on retrotyyliä parhaimmillaan !
Mika
ETELÄPÄÄ PERTTI
21.11.2015 19:53
Tossa linkki taittopyörien testiin. Itsellä Dahon mu. http://dio.kapsi.fi/roskis/lehtiarkisto/2013-09_tm_taittopyorat.pdf T. Pertti
KANSANAHO KARI
21.11.2015 20:19
Hei!
Meillä parit taittuvarunkoset, Dahon Roo 3 ja Dahon Piazza D3. Hommattiin pari vuotta sitten ja loistavat pelit. Tilasin Saksasta kun sieltä sai näppärästi tilattua suoraan kotiovelle ja vielä kohtuuhintaan.
Kari
SUOMI SEPPO
21.11.2015 20:32
Meillä oli 3-vaihteiset Helkaman Jekut. (Huom. Suomalaiset ja kappavaihteet ja ruostumattomat ketjut sekä hyvät kromaukset ja vahva kotimainen runko) Olimme erittäin tyytyväisiä vaikka ne eivät testeissä ole parhaita arvosanoja saaneetkaan. Ajot olivat alle 5 km/sivu joten hyvin sujui. Kun satula oli tarpeeksi alhana niin potkuttelu istualtaan jalankulkijoiden seassa sujui kivasti.
@seppo
Siirryimme sähkö Jopoihin siksi Jekkuja ei ole enää.
TOIVONEN MARTTI
21.11.2015 22:28
http://www.independent.co.uk/life-style/the-10-best-folding-bikes-8683766.html
Eikun ostamaan. Netistä saa.
mot
NIEMINEN HEMMO
22.11.2015 03:30
Yksi vanha taittuva 60-luvun Jopo löytyy ennestään, joka on joskus käyty kertaalleen läpi, mutta vaatisi uuden läpikäynnin, jotta kehtais ajella. Nyt vielä kun retroa ei haeta, niin jätetään Jopo varastoon.
Dahoneita olen jo aiemmin miettinyt ja nyt voidaankin todeta että päästiin asiaan. Myy voisi olla muutenkin perusmallisena hyvä ostos alle 1000€:n pyörissä. Noissa parin tonnin pyörissä on turhiakin ominaisuuksia ns. Camping pyöriksi. Jipot ja jopot vie taitettunakin vielä paljon tilaa ja painavat turhan paljon. Kyllä kunnon pyörä melkeinpä vaatii alurungon ja myyssä on myös paljon kaikenlaisia pikku juttuja, joista on hyötyä ihan normikäytössäkin. Sanoisinkin, että kova haastaja on löytynyt.
Mistä päin esim. Saksaa olette pyöriä ostelleet?
SVÄRD SEPPO
22.11.2015 09:33
Me hommattiin sähköavusteiset taittopyörät ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Mahtuvat hyvin takatallinkin tarvittaessa. Sähköavustuksesta on hyötyä mäkisessä maastossa ja se kannustaa tekemään myös pidempiä pyöräilylenkkejä. Akuissa riittää virtaa n. 40 kilometrin lenkkiin ja nehän voi aina ladata kun on sähköä saatavilla. Mm. Verkkokauppa.com myy edullista GoZero pyörää joka on ihan laadukas vekotin.
KANSANAHO KARI
22.11.2015 10:06
Tuolta omani hommasin, derfaltradshop.de. Lontoonmurrekin taittuu pojilta, hyvät nettisivut de / en. Paljon erilaisia vaihtoehtoja ja hyvällä tuurilla saattaa löytää laadukkaan pelin joka on poistotarjouksessa.
Kari
JANHONEN MATTI
22.11.2015 13:25
Jos tuolla Saksassa päin liikkuu niin CITTI:ssä on nyt tosi suuri pyörä- ja pyöräilytarvikekauppa. Valikoima on hyvin suuri.
Myymälän sisälle on jopa rakennettu koeajorata temppuinen ja tärinäraitoineen.
Vaan eivät näytä myyvän hyviä pyöriä sielläkään ihan halvalla.
PUSSINEN JUKKA
22.11.2015 21:38
Reissupyörinä meillä on ollut jo 10 vuotta 5-vaihteiset Biltemat. Niillä ollan huristeltu matkoillamme parikymmentäkin kilsaa yhteen suuntaan. Maastoon niillä ei ole menemistä, mutta nähtävyyksille ja kauppoihin pääsee näpsäkästi. Isoille miehille (>100 kg) nuo ovat rimpuloita. Huolloksi on riittänyt kevyt ketjujen öljyäminen ja keväinen ratasvaihteiden säätö.
Uudelta reissuun otettavalta taittopyörältä haluaisin, että se on riittävän tukeva, siinä on vähintään 5 (kappa)vaihdetta, sen saa kasaan ilman työkaluja riittävän pieneksi ja että pyöräilyasennon saa sopivaksi.
Koska taittopyörä on mimulle vain reissupyöriä, niin tallistani löytyykin lisäksi varsinaiset harrastepyörät: maantiepyörä, sähköistetty maasturi ja City hybridi.
AALTIO ISMO
25.11.2015 20:01
Netistä viime vuonna tilattu ZigZag taittopyörä. Kesä ajeltu ja tuntunut mukavilta.
http://zigzagbike.com/?lang=fi&gclid=CL-2u6qTrMkCFebhcgod6GQNAg
MARTTILA RAIMO
26.11.2015 10:38
Sähköjopo on hyvä vaihtoehto, mutta hinnaltaan kovin arvokas.
NIEMINEN HEMMO
26.11.2015 10:59
Kiitoksia tähän astisista kommenteista. Onko kellään tietoa tai kokemusta Giantin 7-vaiht. tai Bickertonin 2-vaihteisesta automaatista, molemmat taittopyöriä. Jälkimmäinen on pitkälti sama kuin Dahon myös hintansa puolesta, kun kaksi pyörää saisi Saksasta 1000-1200€. Bickertonissa jopa ketjut suojattu koko matkaltaan asiallisesti. Napanynamo edessä ja molemmat menevät erittäin pieneen tilaan, kun oikein taittelee ja vielä magneetit pitää nipussa. Mallit ovat Giant power ja Sterling mk2 Bickertonilta. Laadukkailta vaikuttavat molemmat.
TURUNEN HEIMO
26.11.2015 19:26
Tähän mennessä ei ole sattunut yhtään hyvää taittopyörää ajattevaksi. Olen saanut niitä lainaan muilta karavaanareilta. Ovat yksinkertaisesti huonompia kun vaikkapa peruspyörät. Kätevihän ne ovat.
Meillä on sähköavusteiset pyörät jotka kulkevat hyvin telinessä takana suojahuppu päällä.
Painaviahan ne ovat ja siksi onkin kätevävä teline jonka voi nostaa ja laskea veivillä. Sieltä korkealta niiden pölliminenkin on vaikeaa
Niillä teemme pitkiä päiväretkiä ympäristöön, vastatuulet ja mäet ei haittaa voi täysin keskittyä maisemiin ja mukavaan oloon. Matkaa noilla tekee reilut 80 kilometriä, toisella jopa 120 aidossa tilanteessa mitattuna. Pöyrällä on niin helppoa poiketa valtaväyliltä ja nähdä aivan uusia paikkoja, hyödyntää metäpolkuja yms.
Molemmissa on moottori keskiössä jolloin polkeminen on aitoa, avustuksen voimaa voi säätää muttei valepolkeminen vie eteenpäin.Yöllä ne latautuvat autossa joko verkosta tai invertterillä.
Pois en vaihtaisi.
YLINIEMI SEPPO
26.11.2015 20:17
Minkä merkkisiä pyöränne ovat?
TURUNEN HEIMO
27.11.2015 09:03
Minun on Kalkhoff, parhaiten tehty ja viimeistellyin pyörä mikä minulla ollut.
Jännä yksityikohta on hydrauliset vannejarrut, muikean tunnokkaat ja tehokkaat. Rouvalla Helkama jonka vaihtoa suunnittelemme joko Kalkhoffin tai johonkin Derbycyclesin muuhun merkkiin. Suomessa kaupan ainakin Focus ja Rixe.
Kauppaamme Helkamaa keväällä kahdella akulla 10A ja 18A.
YLINIEMI SEPPO
27.11.2015 09:44
Mielenkiintoinen sähköavusteinen pyörä.
TOIVONEN MARTTI
27.11.2015 12:36
"Jännä yksityikohta on hydrauliset vannejarrut, muikean tunnokkaat ja tehokkaat. "
Varmaan Magurat joita taidettiin jossain vaiheessa käyttää myös Tunturin pyörissä.
Tyttären laatikkopyörässä tuollaiset, palojen saaminen meinasi olla vaikeaa mutta Sauvosta löytyi erikoinen pyöräliike jolla oli noita varastossa.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Bike_Station
mot
TURUNEN HEIMO
27.11.2015 13:55
Monestakin paikasta Suomesta, kannattaa hieman shoppailla sillä hintaerot melkoisia. Haku Magura HS11 niin kyllä löytyy. Ebay.de on edullinen paikka. Palat kyllä kestää tosi pitkään. Vaihto on tosi helppo, niks naks-juttu.
KUJANPÄÄ MARKKU
27.11.2015 23:07
Mulla Helkama Jekku taittopyörä. Onko kukaan siihen laitattanut sähkövetoa ja mihin hintaan.
NIEMINEN HEMMO
28.11.2015 02:13
No niin Bickerton hommattu. Täysalumiininen ja muutenkin osiltaan laadukas mm. Shwalben kewlar renkaat ja edessä jopa napanynamo etuvalolle, satulaputki joka samalla pumppu ja kaksi autom. vaihdetta ym. kivoja juttuja. Penkki vaan pitää vaihtaa normaalimmaksi ja ehkä samalla "retrolookiksi" niin on kivampi istuskella.
Ajoltaa hyvä ja tukeva ja lähinnä leirintäaluepyörää kun haettiin, niin ominaisuudet täyttyi.
Tosiaan tuo sähköistäminen voisi olla aika kova juttu. Etu/poljinkeskiöön veto ja akku tarakalle, niin johan olisi kätevä. Kertokaa tosiaan, jos joku 20" taitettavaan laittanut sarjan. Isompituumaisiin normipyöriinhän sarjaa saa muutamalla satasella.
Kiitos
KNAAPI JUHA
28.11.2015 04:16
Varmaan hieno ja tosikiva pyörä. Nyt sitten alkaa se jatkuva pelko, että joku sen kohta pöllii.
Pyörä näyttää niin kalliilta ja hienolta, että sen ääreltä ei uskalla edes kusella poiketa. Vaikea jättää katuvarteen.
Ruostunut Helkama Jekku parempi hankinta.
NIEMINEN HEMMO
28.11.2015 06:04
Kyllä, mutta on sen verran tukeva pehmustettu ketju varattuna, että joutuu voro kantamaan myös pyörätelineen, jos pyörän haluaa. Yöksi saa autoon, kun menee pieneen tilaan ;)
Taitettava Helkama Jopo löytyy myös ennestään, jos tähän High Techiin kyllästyy. Nyt vaan mennään pariaatteella hyvä pitää olla. Toinen vielä haussa, mutta tutkitaan tämä eka nyt ensin.
Onhan Jekkukin ihan tyylikäs, uusi sekä vanha malli.
SVÄRD SEPPO
28.11.2015 09:29
Ainakin euro1supply toimittaa sähkösarjaa 20-24 tuumaisille, etupyörään asennettava moottori, akku ja ohjausmoduuli. Sarja ei sisällä vannetta, ainoastaan pinnat, joten sen kanssa joutuu vähän askartelemaan. Olin aikeissa tehdä muutostyön taittopyöriimme, mutta GoZero oli niin edullinen, että luovuin ajatuksesta.Jos omistaa kalliin taittopyörän, silloin muutostyö varmaan kannattaa tehdä. Sähköavustus tuo pyöräilyyn ihan uuden ulottuvuuden!
TOIVONEN MARTTI
28.11.2015 10:11
Olen asentanut vain tyttären Crescentiin etupyörämoottorilla olevan kotimaisen sähkösarjan joten en osaa sanoa miten keskimoottori onnistuisi. Tuolla noita näkyy kuitenkin olevan kaupan monenlaisia erilaisia.
http://www.ciclotekstore.eu/b2c/productos/1/2/115/kit-central-motor-xfc/1
Ja keskimoottori on kyllä mielestäni fiksuin toteutustapa.
mot
TURUNEN HEIMO
28.11.2015 12:13
Tuo oli aivan uutta, en tiennyt että keskiösarjaakin saa itse asennettavana. Ainakin meidän pyörissä moottori on osa runkoa. Tuo antaa uusia mahdollisuuksia pyörien suhteen. Kaikki pyörän omat toiminnot säilyvät mm vaihteet, dynamot..
Napamoottori on varsin alkeellinen vauhdin ja avustuksen suhteen, tosin se tuntuu vaudikkaalta kun se kiihtyy heti valittuun nopeuteen joskin ajo esmes ruuhkassa tai vastavassa on töksähtelevää ja jos on kokemusta paremmasta niin aika rasittavaa. Keskiömoottorilla voi säätää kuormitusta ja vauhtia aivan miten haluaa, jopa pitää kuntoa yllä jos haluaa.
SUOMI SEPPO
28.11.2015 13:56
Ei minullakaan ole kokemusta kuin etupyöräsarjasta mutta tuolla niitä on myös tarjolla. Eivät ole halpoja. Täytyy olla ennestään olemassa hyvä pyörä että kannattaa.
http://www.greencycle.fi/product/133/bafang---keskimoottorisarja-36v-250w
@seppo
SVÄRD SEPPO
28.11.2015 17:29
Euro1supplyn etuvetosarjan hinta on n. 430 € ja siinä on akku mukana.
SUOMI SEPPO
28.11.2015 23:42
Kunnon akku taitaa olla se kallein osa sarjassa. Neljälla sadalla ei taida saada kun sen kunnollisen akun.
@seppo
NIEMINEN HEMMO
29.11.2015 09:19
Pitää miettiä vielä. Ajoa pyörillä tulee kuitenkin niin vähän, ettei homma varmaankaan kannata. Tosin ajomatkat kyllä pidentyisivät, mutta kuitenkin. Poljinkeskiövetoinenhan sen pitäisi tässä systeemissä olla niin olisi kaikin puolin ok. Säilyisi v-jarru ja valot sekä tietysti tuo automaattivaihde. Jos rengaskoko olisi suurempi, niin homma olisikin huomattavasti helpompi ja vaihtoehtoja runsaammin tarjolla. Katsellaan nyt. Pyörä nyt kuitenkin tuntuu mallikkaalta ja ennen kaikkea hyvältä ja kevyeltä ajaa.
HAAPANEN TIMO
01.12.2015 19:05
Kyllä se Eur1Supplyn sarja on aivan toimiva, viisi sarjaa olen tilannut ja kaikki toimivat mainiosti.
Nythan ensi vuoden alusta ei enää kampitunnistin ole pakollinen ja vallankin ilman tunnistinta kaasukahvalla ja kolmiasentoisella cruisella varustettu sarja on oiken hyvä. Akussakaan ei ole mitään moittimista.
http://www.euro1supply.com/product_info.php?products_id=12870
@timppa
NIEMINEN HEMMO
01.12.2015 20:35
Nettipalautteista päätellen kokemuksiin viitaten homma tuolla firmassa kestää, tosin kaikki luultavasti ovat tilauksensa saaneet. Siinä mielessä homma kunnossa ja vielä kun tuo akun lähetyskin vaatii omat juttunsa. Mutta mihinkäs sitä niin kiire on?
HAAPANEN TIMO
01.12.2015 20:54
Kestäähän se kun akkuja ei saa lentokoneeseen laittaa. Kaksi kuukautta on maakuljetus helposti. Tosin heillä on euroopassakin varasto josta pyörä saattaa tulla kymmnessä paivässä mikä on normaali aika euroopasta.
@timppa
NIEMINEN HEMMO
03.12.2015 14:22
Niinpä. Vois ihan testimielessä hankkii jonkun 3- tai 7-vaihteisen ja rakennella siihen. Nyt kun tilais, niin vuoden alussa pääsis laittelemaan.
Oletko Timo mistä malleista noita laitellut? Eli tuumakoko ja vetotapa?
Uuden mallin Jopojakin saisi edullisesti, mutta jotenkin joku vaihteellinen viehättäisi. Olis ominaisuuksia ja kulkis ehkä kevyemmin ja pidempään, kun saisi aina optimaalisimman välityksen maastosta riippumatta.
Noh, saahan noista haaveilla :) ja katsellaan nyt josko sitä innostuis.
HAAPANEN TIMO
03.12.2015 16:24
Kuva yhdesta 28'' versiosta.
Meillä oleva naistenpyörä on 26'' jossa vaihdevalitsin on kierrettävä ja kolmivaihteisella kapalla varustettu. Vaihdevalitsin piti siirtää vasemmalle, mutta hyvin on vaihtaminen sieltäkin onnistunut. Kuvassa oleva vipumalli on paras, vaihtaminen ja kaasun käyttö on helppoa.
Isossa naistenpyörässä saattaa käydä niin ettei moottorilta älypoxille menevä johto riitä, poksin ajateltu paikka on akun alla. Yhdessä versiossa rakentaja teki poxille uuden laatikon ( pikkuisen tupakka-askia isompi ) runkoon satulan alapuolelle ja toinen rakentaja jatkoi johtoa tarpeellisen määrän.
Sarjat maksoivat 2013 muistaakseni jotain 350, alle 400 kuitenkin
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 3.12.2015 klo 16:28:22
Pienimpiä vaihteita ei juuri tarvitse. Luultavasti vaihteeton on muuten hyvä mutta välitykset loppuvat kun näissä ei ole rajoitinta.
NIEMELÄ PASI
04.12.2015 08:39
Saahan Jopoja 3-vaihteisena.
NIEMINEN HEMMO
04.12.2015 13:50
Niimpäs saakin, tuo oli uusi tieto. Siitähän vääntäisi sähköjopon, jos ei valmista osta. Toki normi 7-vaiht. laatupyörästä voisi saada fiksun. Vielä kun alurungolla ja muutenkin kevyen tekisi. Olisi parempi, kuin tehdastekoinen "halpis pyörä". Pitääpä miettiä, jos toiseksi tekiskin sähkiksen ja jos oikein taittorunkoisen niin olisikin jo haastetta kerrakseen. Takatallisäilytys edelleen yksi kriteeri, josta en tingi. Tosin joihinkin menee ihan normipyöräkin sisälle.
Vois nukkua yöt rauhassa ;) noh, pyöriähän nuo vaan ovat, jos joku pöllii. Harmittavaista vaan nykyisin, kun kaikki pitäis olla ketjuilla kiinni.
HAAPANEN TIMO
04.12.2015 15:33
Huonosta pyörästä ja yksijarruisesta ei kannata tehdä. Näillä vauhdit nuosevat huomaamatta.
Jarrukahvat tulevat paketin mukana, kahvoista menee johto poxiin ja pienikin kahvan nyppäisy pudottaa cruisen pois päältä. Kaasun nopea pohjassa käyttö tekee saman.
@timppa
SUOMI SEPPO
04.12.2015 23:28
Tuolla sivun alaosassa se vmo ajelee kolmivaihteisella Jopolla.:
http://superpyora.mycashflow.fi/
@seppo