Lisä hupiakku

BACKMAN JUHANI 23.10.2015 13:29

Voisko joku jelpata tietämätöntä ja laittais kaavion kuinka kytketään lisä hupiakku on 100 a ja jos laitan toisen samanmoisen rinnalle niin ei tarvis ottaa tota kallista tolppa sähköö ja vois olla vaikka järven rannal mis ei saa sähöö ko menee kalaan kiiti kaaviost ja neuvoist. ps ei agrikaattia viiti kuunella ku autos on oma laturi ja kuluttaa paljo vähmpi ja on hiljasemi aurinko paneeli ei tääl syssyl ja talvel oikke toimi. kiiti Jussi

PASANEN MIKKO 23.10.2015 14:47

Terve Parempi ehkä olisi mennä ammattilaisen luokse, tai asennuttaa liikkeessä josta akun ostat. Kukaan vastuunsa tunteva sähköammattilainen ei voi neuvoja antaa tämän kaltaisilla 'areenoilla'!

JANHONEN MATTI 23.10.2015 16:42

Elähän nyt Mikko

Täällä on monta sähköalan ja autosähköalan ammattilaista.

KOISTINEN TOIVO 23.10.2015 16:56

Siihen vaikutta laturinkin teho, että kierkiääkö ladata ajojen aikana ne. Onko paras kytkeä rinnan nippuun, vai vaihtokytkennän kautta, ja riittääkö laturilta tulevan kaapelin vahvuus Rinnan kytkentähän tapahtuu välikaapelilla plus navasta plus napaan. http://autoamiksenelamaa.blogspot.fi/2012/11/sahkotekniikka-pt_13.html On ehkä sen takia ensimmäisen neuvon mukaan parasta mennä ammattilaisen puheille. Toivopoika

EEROLA TEEMU 23.10.2015 18:48

Kun antaa ammattimiehelle tehtäväksi kytkeä 2 x100 Ah akkua rinnakkain, niin suosittelisin pyytämään sellaista kytkentää, missä ne akut eivät ole kiinteästi toisiinsa kytkettyinä. Vaan, kuten Toivopoika kirjoitti, vaihtokytkimellä varustettuina - kytkin pitää erikseen hankkia. Silloin ei käy niin, että koko 200 Ah patteristo olisi tyhjänä yllättäen.

Kahden akun rinnakkain kytkeminen kiinteästi edellyttää, että akut ovat saman tehoiset ja mielellään myös merkkiset ja ikäiset. Muutoin voi käydä niin, että siitä 200 Ah -setistä ei koskaan saa ulos täyttä kapasiteettia, koska latautuminen ei tapahdu täydellisesti kahden erilaisen akun kesken.

Kun vaihtokytkimellä voi valita ajon aikana ladattavan akun (kuten myös käytössä purettavan akun) , niin yksi akku latautuu lyhemmällä ajomatkalla täyteen kuin että molemmat olisivat latauksessa yhtä aikaa. Toista akkua voi pitää ikään kuin "hätävarana" ja olisi hyvä että varaustilan (akkujännitteen) voisi tarkistaa akuista kiinteällä mittarilla tai merkkivalolla.

Aineistohausta löytyy paljonkin tarinaa aiheesta kohdasta "matkailuautot ja esim. hakusanalla "akku" tai " rinnakkain kytkentä" tms.

PASANEN MIKKO 23.10.2015 19:24

Terve "Täällä on monta sähköalan ja autosähköalan ammattilaista." .....totesi Matti. Tiedän tuon tasan tarkkaan. Ja senkin, että itsekkin pystyisin kysyjälle kytkentäkaavion tuohon laatimaan. Mutta se olisi täysin vastuutonta mahdollisesti täysin asiantuntemattomalle alkaa näin jotain kytkentöjä neuvomaan.

Jos joku sen tekee, ottaa aika kovan vastuun, vaikka onkin matalajännitteisistä laitteista kysymys. Virheellisistä kytkennöistä kuitenkin voi koitua aineellisia vahinkoja.

JANHONEN MATTI 23.10.2015 19:50

Ymmärsin niin, että kysyjän tarkoitus on lisätä kapasiteettia. Se ei kytkennöillä muutu ja erillään/yhdessä on hyvillä kaapeleilla kapasiteetti on marginaalissa oleva asia. Kaapelit pitää olla kunnolliset, ettei niitä tule kovalla latauksella lämmityskaapeleita.

Asiaa vähän toiselta kantilta sivuten. Yksi 100 Ah akku x 12 V = 1200 Wh = 1,2 kWh. Jos panet toisen rinnalle niin se on 200 Ah x 12 V = 2400 Wh = 2,4 kWh. Sen enempää sitä kapasiteettia ei käytössä olen tai itseasiassa ei sitäkään koska akkuja ei voi syväpurkaa ja laturi voi "amputoida" akut kun jännite putoaa tasolle 10.5 V.

Sen vuoksi rinnan akkukapasiteetin lisäyksen kanssa kannattaa miettiä miten virran kulutusta voi vähentää. Asunto-osan halogeenivalot on kovia virtasyöppöjä, joten ne kannattaa vaihtaa ledeihin.

Mitään suoraa ohjetta siitä mihin 200 Ah:n kapasiteetti riittää ei voi antaa, mutta kokeilemalla ja akkujen napajänniteitä tarkkailemalla voi päätellä mihin käyttöön ne riittää.

EEROLA TEEMU 23.10.2015 21:23

Janhonen kirjoitti:

"Ymmärsin niin, että kysyjän tarkoitus on lisätä kapasiteettia. Se ei kytkennöillä muutu ja erillään/yhdessä on hyvillä kaapeleilla kapasiteetti on marginaalissa oleva asia. Kaapelit pitää olla kunnolliset, ettei niitä tule kovalla latauksella lämmityskaapeleita."

Kapasiteetti ei muutu akkujen käyttökytkimellä miksikään, mutta käyttövarmuus ja virransaannin luotettavuus, lataukseen kuluva aika ja tarvittavilta kaapeleilta vaadittava siirtotarve muuttuu, kun 200 Ah kapasiteetti käytetään 100 Ah "erissä" akkujen vaihtokytkimien avulla.

Näiden asioiden ymmärtämiseksi on hyödyllistä, että kytkennät tekee asennuksiin oikeutettu, koulutuksen saanut alan ammattilainen. 200 Ah akuista voi väärin kytkettyinä tulla pahaa jälkeä (kyllä jo 100 Ah akuistakin, ei sen puoleen) .

HAUTANIEMI ARJA-TARU 23.10.2015 21:35

Minua kiinnostaa myös tuo kymysys lisäakun lisäämisestä. Minä tarvitsisin sitä käyttääkseni mikrouunia invertterin avulla omasta akustaan. Kertokaapa voisiko noita liitekuvan härveleitä käyttää hupiakun ja uuniakun välissä. Oma saksankielen taitoni kun ei riitä asian selvittämiseen.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski.

JANHONEN MATTI 23.10.2015 22:15

"Kapasiteetti ei muutu akkujen käyttökytkimellä miksikään, mutta käyttövarmuus ja virransaannin luotettavuus, lataukseen kuluva aika ja tarvittavilta kaapeleilta vaadittava siirtotarve muuttuu, kun 200 Ah kapasiteetti käytetään 100 Ah "erissä" akkujen vaihtokytkimien avulla."

Miksi yksinkertaisissakin asioissa pitää konstailla ja aiheuttaa turhia kuluja. Pidän asian monimutkaistamista ihan turhana toimenpiteenä.

Eikä pidä aliarvioida kysyjän kykyä käyttää akkukapasiteettia oikein.

Mitä taas lataukseen tulee niin auton laturin ladatessa akkuja on vain hyväksi kun laturin perässä on iso akkukapasiteetti.

HAAPANEN TIMO 24.10.2015 10:14

Ei vaihtokytkimestä juuri kustannuksia tule.

Itse tykkään olla tarkalleen perillä siitä missä mennään ja on kiva tietää täysinäisen akun olemassaolo kun illalla käy nukkumaan. Siinä vaiheessa kun/jos lämppäri sammuu käy kääntämässä kytkintä ja sillä selvä

Sen yhden akun latauksen hallinta on kennolla helpompaa kuin isomman patterin. Kahta kerralla kennolla ladatessa voi käydä niin ettei niitä saakkaan täyteen kun on tullut käytettyä hiljalleen molempiin melkoinen vajaus.

Mun mielestäni panelin kanssa touhutessa pitää ajatella erilailla kuin silloin jos on vain satunnaisesti poissa maasähköstä.

Parhaimmillaan olen ollut 11 päivää ilman verkkovirtaa enkä koko aikana käyttänyt kuin toista akkua.

@timppa

POKKINEN TAPANI 24.10.2015 10:58

Kun kaasupullot ovat yleensä sitä yökaasua jo täynnään niin miksi pitäisi rakentaa vielä yö-akutkin joita pitää kesken unia käydä kääntelemässä? Tietty näin vanhemmiten tulee yöllä muutakin ylösnousuasiaa.

Nykyisessä Hiivatissa oli vain yksi 80ah geeliakku kuskin penkin alla ja karavanliikkeessä ehdotettiin toista samanmoista pelkääjän penkin alle kun aurinkopanelia ja sen asennusta kyselin. Mutta kun etuosassa on jo kaksi akkua, polttoaine kuin makeavesi, ihmiset, kaasupullot, jääkaappi....

Ei helkutissa. Ratkaisu oli Oulun Akkutalo = etuosan akku pois ja samalla sai eristää senkin kylmäsillan intergrodun hymerin monesta keulan kylmäsillasta, kaapeleiden veto takakonttiin ja tilalle yksi 225ah amg-tekniikkalainen ja katolle 140w aurinkopaneli. Myöhemmin lisäsin vielä toisen panelin katolle ja nyt riittää virtaska aurinkoaikaan aivan hyvin 100l pakastimelle joka myös takatalliin sijoitettuna. Vaihdoin siis hupiakun auton painojakauman kannalta mieleekkäämpään paikkaan ja kerralla sopivan kokoiseen. Vanhassa autossa oli kaksi 100ah akkua rinnan ja ihan hyvä systeemi sekin oli.

-tapani-

BACKMAN JUHANI 24.10.2015 12:41

On tullut ohjetta ja neuvo ja sitä sun täta mutta kukaan ei ole anta nut kunnolista kaaviota kytkennästa esim kaapeleden paksuudesta miten esim. asennetaan välikytkin akkujen väliin. Hei Tapani oliko sulla väli katkaisin vai lovatko suoraan kytketty rinnan ?

NEVALAINEN SIPPO 24.10.2015 14:20

Jälleen kerran. Mikäli haluatte perustietoa sähköstä ja asennuksista niin oheinen kirjanen kertoo kaiken olellisen. Samat perusasiat pätee matkakoppiin ja veneeseen.

http://www.stek.fi/Sahkoturvallisuus/veneilijan_sahkoturvallisuus/fi_FI/Sahko_ja_vene_opas/

Tällekkin sivustolle voisi perustaa "kirjaston" jossa vapaasti käytettävissä olevat julkaisut löytyisivät yhdestä paikasta.

Sippo

EEROLA TEEMU 24.10.2015 14:57

Et ole Juhani sitten lukenutkaan kaikkia viestejä? Onhan myös kerrottu, että kirjoittajat tuntevat vastuuta yksityiskohtaisten neuvojen antamisesta työstä, joka kuuluu alan ammattilaiselle.

Jos tietosi ja kokemuksesi olisivat sähköalalta, tai olisit alan ammattilainen, niin ehkä kaavioitakin olisi tullut esille. Teet tietenkin niin kuin haluat, mutta viisainta olisi antaa ammattitaitoisen akku- tai sähköasennusliikkeen tai -asentajan tehdä kytkennät, niin tulisi turvallinen asennus. Sellainen kelpaisi myös vakuutusyhtiölle, jos jotain sattuisi.

JANHONEN MATTI 24.10.2015 16:59

Avaaja katso vaikka tuosta alla olevasta linkistä mitä tarkoittaa akkujen rinnan kytkentä ja sarjaan kytkentä. On kuvat.

http://www.reps.fi/datasheetsandmanuals/REPS-lyijyakkujen-ABC-22-4-2012.pdf

Tuosta asiasta nyt voisi sanoa paljonkin, mutta olkoon. Ei kannata alkaa Ohmin lakia uudelleen keksimään mitä akkujen lataukseen tulee. Voisi sen tuohon akkujen latausta koskien auki kirjoittaa mutta olkoon.

Kun kuitenkin joku kertoo, että rinnan kytkettyjen akkujen väliin pitää ehdottomasti laittaa kytkin niin muistakaa sitten, että kytkin toimii niin akkuja purettaessa kun myös ladattaessa. Jos eri varaustilassa olevat akut kytketään taas rinnan latauksen ajaksi, niin siitä taas saattaa seurata monenlaista hauskaa riippuen laturista,

BACKMAN JUHANI 24.10.2015 18:01

On se hyvä että olette huolissanne minun terveydestäni ja vakuutuksistani mutta ei minun ole tarkoitus kytkeä miitään itse vaan olen kiinostunut mistä ammattilainen minua rahastaa että antaa olla ja tämä riittää kiitos.

TURUNEN HEIMO 25.10.2015 09:29

Kun käyt ostamassa sen lisäakun niin anna mittoa ja tehdä juuri sinulle sopivat kaapelit. Samalla vaivalla hän ne myös laittaa paikalleen. Eikä varmaan olisi pahasta mittoa alkuperäinen akku sillai oikeasti ja varmistut että voit unohtaa ne akut toistaiseksi.

HAAPANEN TIMO 25.10.2015 11:49

Ei se akun laitto aina niin helppoa ole että vain laitetaan paikoilleen. Mun autossani toinen akku olisi sisätiloissa vienyt vähissä olevaa säilytystilaa joten tein auton alle telineen ja akku on siellä. Johdotusta kolmisen metriä.

Akut ovat täysin erityyppisiä ja eri ikäisiä joten valintakytkimen asennus oli senkin vuoksi luonnollista.

Kuluneena kesänä sähköperämoottorin akku sippasi, otin siihen käyttöön matka-autosta hupiakun ja hankin autoon uuden. Helppoa kun voi halutessaan vaihtaa vain toisen kun on se valintakytkin jota Matti ei millään antaisi asentaa.

@timppa

JANHONEN MATTI 25.10.2015 12:51

Mikä kieltäjä minä olen? Sen kun asennatte hilavitkuttimia autonne täyteen.

Onhan niiden kanssa varman mukava leikkiä ajankuluksi mutta ei siinä virtamäärä kasva.

Silloin jos akut on saman tyyppisiä ja kuntoisia mitään välikytkimiä ei todella tarvita.

Akku on siitä hyvä astia, että sen koko "kasvaa" kun niitä kytkee rinnan. Isossa akussa on monia etua sekä käytön että latauksen suhteen ja etenkin silloin kun laturina käytetään (kysyjän tapaus) auton omaa laturia.

Selvittäkää miten auton akku latautuu ajon aikana ja mitkä tekijät sen latautumisen vaikuttaa ja palataan asiaan sitten.

Hurjimmat "Esson baarin miehet" lähtee ajatuksesta, että kun olen kuluttanut akusta 30 A ja minulla on autossa 90 A laturi ja kun auton muut auton laitteet kuluttaa vaikka 20 A niin akkuhan on taas täynnä puolen tunnin ajon jälkeen.

Asia ei todellakaan ole eikä voi olla niin.

HAAPANEN TIMO 25.10.2015 14:15

Jankutetaan kun aloitettiin. Jos Matilla olisi autossaa ko. kytkin se olisi välttämättömien varusteiden joukossa varmuudella.

Kirjoitin tuolla ylempänä että haluan tietää missä mennään. Reissussa ollessa ei oikein millään saa selville akkujen varaustilannetta koska niitä koko ajan käytetään ja ladataan.

Valintakytkimellä käytetään toista akkua ja huilivuorossa olevasta saa yhden huilauspäivän jälkeen tarkan tilanteen lepojännitteellä joka näkyy käyttötaulussa kunhan kääntää kytkimen sille akulle niin ettei kuormaa eikä aurinkopanelia ole päällä.

Aivan varmasti pystyn huolehtimaan akuista paremmin valintakytkimen avulla. Toki ilmankin pärjää, ei siinä mitään.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 25.10.2015 15:37

Riittävän kokoinen laturi autoon, ja riittävä kaapeli laturista akkuun, ja sen mukaa akun koko. Mitenkähän ne polttokenno agrekaatit. Ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään. Siinä hiljainen sähkön teko kone.

JANHONEN MATTI 25.10.2015 16:54

Jos valintakytkin olisi verraton kapistus niin kai se olisi kaikissa vehkeissä jossa käytetään kahta rinnan kytkettyä akkua. Vaan kun ei käytetä.

Ja miksi kuljettaa kahta akkua mukana jos yhdelläkin pärjää. Ihan sama kaasupullojen kanssa.

Niin tomppeli en ole, että kytkintä laittaisin ja sen kanssa vehtaisin. On mulla matkalla muutakin tekemistä.

Ja tutustukaa nyt kuitenkin siihen akkujen lataukseen.

LAUKKANEN MAURI 25.10.2015 17:34

Mnulla on Hymerissä jo tehtaalla laitettu kaksi 90AH rinnan siis kapasiteetti on se 180AH.

Mitään kytkimiä en väliin suosittele se teetättää vain lisätöitä ja akkujen valvonta lisäntyy Nyt näen siitä valvontataulusta paljonko on virtaa jäljellä ja sen mukaan niitä latailen.

Ainut asia mikä on tärkeää jos asentaa sen lisäakun se kiinnitys ja johtuen akusta myös sen tuuletus. Siis kaapelit rinnankytkennässä ovat yksinkertaiset plusnavat yhteen riitävän paksuilla kaapeleilla samoin miinusnavat.

Sulake on siinä päävirtajohdossa ja sitä ei tarvitse suurentaa jos akkujen kapasiteetia lisätään.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.10.2015 klo 19:08:56 Pitää vielä mainita että sen akkukapasiteetin lisääminen on taas merkki tai malli kohtaista,minulla on se lämmin välipohja jossa on tilaa ja se toinen lisäakku mahtuu alkuperäisen viereen.

Mutta puoliintergoiduissa kulkimissa ja osassa intergoiduissakin sitä lisäpaikkaa siis välipohjaa ei ole ,sen lisäakun paikka on hakusessa ja kaapeleiden vedot pitkiä ja hankalia.

Yksi vaihtoehto on vaihtaa se alkuperäinen as,osan akku suuremaksi ja aurinkopaneelit ovat myös hyvä apu kun se pääasiallinen as,auton käyttö tapahtuu aurikoisina päivinä.

Syksyllä/ talvella aurikopaneelit ovat vain lisä kuormaa,ainkin minulla kun en liiku siellä palmun alla ,lataa mutta latausvirta on verannolinen siihen auringonpaisteeseen.

SUOMI SEPPO 26.10.2015 20:36

Mitekähän kauan kestää ladata auton(eli hupiakun) laturin kautta 2x100Ah akkua täyteen.verrattuna 1x100Ah? Eipä taida olla suurtakaan eroa ajassa. Latauksen virta putoaa melko äkkiä kun patterit aikavat täyttyä. @seppo

HAAPANEN TIMO 26.10.2015 21:19

Mutta panelilla kestää paaaljon kauemmin. Ajaessa eri juttu kun puhtia laturista löytyy.

@timppa

JANHONEN MATTI 26.10.2015 22:16

Ei sillä auton laturin puhdilla ole merkitystä vaan sillä mitä akut/akku ottaa vastaan ja pieni akku ottaa vähemmän kun iso. Säätäjä estää sen ettei akut latauksessa kiehu ja poksahtele Jos rinnan kytketyt akut jaetaan kytkimellä kahdeksi eri akuksi myös lataustehossa vastaavasti menetetään.

Akun varaustila saadaan nousemaan n. 80 % akun nimellistehosta varsin nopeasti, mutta sen jälkeen kun ladattavan akun napajännite nousee se alkaa vastustamaan latausta ja sitä tehokkaammin mitä täydempi akku on. Napajännitteen ja latausjännitteen välinen ero pienenee. Lisäksi akun vastaottokyky riippuu akun lämpötilasta ja kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan.

Jos matkustustyyli on se, että akkuja ladataan vain auton laturilla kannattaa akkujen kapasiteetti olla niin suuri, että mahdollisimman paljon voi operoida akkujen varaustilan 80-85 % alapuolella, koska sillä alueella auton laturin suuri teho pääsee oikeuksiinsa ja sitä paremmin mitä suurempi akku.

Monesti luullaan, että akun koko nimellisteho vaikka 100 Ah voidaan käyttää kokonaan. Niin teoriassa, mutta ei käytännössä.

Jos otetaan esimerkiksi 100 Ah akku niin on aika tavallista, että akun varaustila on mm. pitkästä latausajasta johtuen onkin vain 80 % eli 80 Ah. Akkua ei voi myöskään kannata "kurtata" aivan tyhjäksi vaan sinne on hyvä jättää n. 20 % akun nimellistehosta eli n. 20 Ah. Mitä enemmän syväpurkauksia sitä lyhyempi on akun kesto. Tällöin akun käyttöliimiitti onkin 20 % ja 80 % välinen ero eli 60 Ah ja se on ihan eri asia kun ilmoitettu 100 Ah:n nimellisteho.

SUOMI SEPPO 26.10.2015 23:46

Monessakohan tehdastekoisessa m-autossa saadaan hupiakulle alussakaan laturin täysi teho? Meillä ainakin kaikki lataus menee saman verkkolaturiyksikön kautta eli parhaimmillaan 20 A. Teho putoaa melko nopeasti 10 A:n hujakoille. Koska yliheittäjää ei ole niin en osaa sanoa paljonko menisi yhteen akkuun virtaa. Akut kytketty (2x100Ah) suoraan rinnan. Eli jos akuista olisi käytetty 100Ah:ta niin sen korvaus vaatisi yli 10 tunnin ajoa. @seppo

KOISTINEN TOIVO 27.10.2015 07:13

Meillä mökkipuoli pimenee, kun akun varaustila laskee tarpeeksi, samoin autopuolen oheistoiminnot. Ei tyhjene liikaa akut Tuossa on Matti ihan oikeassa. Ei liian suuri akkukapasiteetti vahingoita mitään, mutta antaa pelivaraa, ja kestää käyttöä. Jos sitten ajaa pitkään, tai on roikassa useamman päivän, on sitten suuri astia täynnä. Moottorin laturiakin voi isontaa tarpeentullen. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 27.10.2015 07:55

Matti kirjoittaa: ''Ei sillä auton laturin puhdilla ole merkitystä vaan sillä mitä akut/akku ottaa vastaan ja pieni akku ottaa vähemmän kun iso. ''

Auton laturin puhdilla on merkitystä silloin kun vertailukohteena on paneli joka tuottaa max 5 A. Lisäksi yleensä aina panelin varassa ollessa on vielä pitkin päivää muutakin kulutusta kun kerran autossa asutaan.

Se 5 A on hyttysen pieru jos mulla on päässyt liian tyhjäksi 200 Ah, just siinä kohdassa on kiva kun vajaana on vain yksi yksikkö ja toinen odottelee täppösen täynnä.

@timppa

EEROLA TEEMU 27.10.2015 09:40

Tuo periaate, "ettei kannata pitää kaikkia munia samassa korissa" on joillekin täysin mahdoton asia ymmärtää. Jos jo "vaihtokytkimen kääntäminen" on liian vaikeaa, niin lienee kyseessä m- autoilija, joka uskaltaa yöpyä vain leirintäalueen tolpan juuressa.

JANHONEN MATTI 27.10.2015 10:22

Eipä kannata selittää, kun asiaa ei ymmärretä vaan haluta ymmärtää vaan halutaan keksiä Ohmin laki uudelleen.

Ei edes sitä haluta laskea kumpi voi varastoida ajonaikana latausvirta Ah enemmän,yhden pienen akun omistaja vai yhden suuren.

Onnea yrityksessä tuon Ohmin lain keksimisessä ja samalla voitte tietenkin pistää uusiski akun latauskäyrän ja etenkin akun 80% täytösasteen ja akun nimellistehon osalta.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.10.2015 klo 10:25:10 Sähköauton suunnittelijat kiittää teitä keksinnöstä jossa vakiojännitteellä lineaarisesti painetaan akku hetkessä verkkovirralla täyteen.

HAAPANEN TIMO 27.10.2015 11:29

Miten Ohmin laki liittyy tähän? Ohm on sähköinen vastus eikä liity tässä muuhun kun mun kolmen metrin johdotukseen kakkosakulle.

Eikä tässä ole kysymys sähkön varastoinnistakaan, molemmissa tapauksissa sitä on saman verran.

Eikä tässä välitetä täyttöasteista vaan siitä että eräänä aamuna on käytettävissä akku jossa varaustila on sen verran korkealla että Truma toimii, sisälamppujen ledit näyttävät jotain ja läppärin ja puhelinten akut latautuvat.

Tämän jälkeen odotellaan auringonvaloa tai ryhdytään suunnittelemaan muita lataushommia.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 27.10.2015 klo 11:48:45 Se on kyllä ehkä mahdollista että kahdesta rinnankytketystä saadaan aavistuksen verran enemmän ulos kerralla purettaessa kuin kahdesta erillään olevasta yhteensä, mutta se ei ole asian pihvi.

POKKINEN TAPANI 27.10.2015 12:12

Pihvi kohdallani tarkoittaa sitä, että luonossa viihtyvänä metsästäjä-kalastaja-marjastajaretkeilijänä varustan matkamökkini tarpeiden mukaan ja toimin tietty tilanteen vaatimalla tavalla. Käytänössä tämä tarkoittaa, rakenna niin hyvä matkamökki kuin se on kohtuudella mahdollista, omalla kohdalla. Kahdessa edellisessä autossa oli yhteenkytketyt hupiakut, ja vanhemmassa vielä ristiinkytkettynä kaksi 12v moottorille, mutta nykyisessä hupiakkuna vain yksi amg-tekniikkainen 225ah jota aurinkopanelit ruokkivat.

Mutta mitä tekisinkään puskassa jos jostain syystä akku hiipuisi, jota pidän erittäin epätodennäköisenä?

Noh vääntäisin matkamökin virta-avainta ja antaisin dieselin hyrrätä.

näin sen nään -tapani-

VEIJOLA ESA 27.10.2015 12:53

Armeijassa ollessani viestikoulussa insinöörikapteeni takoi meidän oppilaiden nuppeihin akun latauksesta. Akku on kuin nainen. Sitä pitää ladata mielellään pienellä virralla, mutta usein. Raju pikalataus tyhjälle akulle on aina vahingollisempaa. Tässäpä lienee asian ydin, miksi isompi akku (rinnankytkentä ilman kytkimiä) on käytännössä parempi, koska silloin helpommin pysytään akuston kapasiteetin yläosalla, jolloin tuo alussa mainittu ohje toimii. Matti on oikeassa tässä asiassa. Jos pienikapasitteettinen akku puretaan finaaliin ja ladataan sitä isolla virralla, niin se rasittuu huomattavasti enemmän kuin suurempi kapasiteettinen akku, jota ei pureta niin paljon. Kytkimen käyttö hyvin helposti johtaa tilanteeseen, jossa akku ajetaan lähes tyhjäksi ja sitten jossakin vaiheessa ladataan kovalla virralla täyteen. Kytkimellä voi toki, niinkuin timo esittää, varmistaa, että löytyy täysi akku jos kytkennässä oleva on tyhjentynyt. Pitempään puskassa ollessa tämä voi johtaa sihen, että pian on molemmat akut tyhjiä, eikä niitä ilman pidempää verkkojohdon päässäoloa saa ladattua täyteen. Akun olisi hyvä olla aina mahdollisimman täynnä. Jotta tähän päästäisiin kytkintä tulisi käännellä riittävän usein, jotta käytössä oleva akku ei purkaudu liikaa. Siinä ei taas taida paljon järkeä olla. Sähkön varastointimielessä molemmissa tapauksissa akkujen ollessa täysiä energiaa on niissä sama määrä. Pointti onkin sitten siinä, miten optimoidaan akkuja lataamalla niiden energian pysyminen mahdollisimman korkeana molemmissa tapauksissa, kun otetaan huomioon akkujen fysikaalis kemiallinen käyttäytyminen mm. epälineaarinen latauskäyrä. Summa summarum, yritän sanoa sitä, että akkujen kunnon kanalta on mielestäni parempi latailla akkuja niiden ollessa varaustilansa yläpäässä, kuin niiden kapasiteettinsa alapäässä. Kovilla virroilla lataaminen rasittaa laturia, kaapelointia sekä akkuja.

Puskaparkkeilijan elämä on yhtä sähkövarantojen tarkkailua, mutta siitä selviää parhaiten kokemuksen kartuttamalla viisaudella miten kulutuskojeita käyttää.:-))

KOISTINEN TOIVO 27.10.2015 15:01

Puskassa taitaa olla agrekaatti paras ratkaisu, mikäli viikkoja aikoo olla samalla paikalla. Tai sitten kauppa riittävän kaukana jotta joka toinen päivä kauppareissulla latautuu akku. Niin ja onhan vaihtoehto, että on kaksi hupiakkua. Toinen kotona latautumassa, ja käväsee vaihtamasa niitä keskenään. Toivopoika

JANHONEN MATTI 27.10.2015 15:39

Pojat vaan yrittää opettaa minua noviisia tässä mualiman kiertämisen jalossa taidossa.

PASANEN MIKKO 27.10.2015 16:06

Terve Matti, miksi sitten et lopultakaan laittanut Juhanille hänen kaipaamaansa 'kaaviota'? Asetuit vain arvostelemaan minun asiallista kannanottoani sähkötöiden vastuullisuudesta. No, voihan se jankuttaminen ja päteminen erillaisissa asioissa 'kirkastaa' ja lisätä tietoa, kun niistä alkaa ottamaan selvää...........

EEROLA TEEMU 27.10.2015 16:33

Esalle vähäsen omista kokemuksista yli 30 v ja 500 tkm ajalta ympäri vuoden ja Euroopan. Autoissa on aina ollut 2 hupiakkua, joita ei ole koskaan kytketty rinnakkain. Joskus on ollut 3. hupiakkukin talvella matkalla Lapissa. Tolppaa ja leirintää käytetään aniharvoin ja talvellakin selvitään akuilla jopa viikko ilman latausta ja käytön pihistelyä. Monet laitteet käy 230 V.lla invertterillä.

Nyt on 135 Ah geeliakku, millä ikää 15 vuotta ja toisena n. 8 v ikäinen 120 Ah lyijyakku. Likimain uuden veroisessa kunnossa. Noita ei edes voisi kytkeä rinnakkain. 3. irrallisena mukana on joskus 100 Ah lyijyakku. Harrasteautojen takia niitä on talvisin hyvin vapaana reserviksi.

Kokemuksieni mukaan parempaa järjestelmää ei voisi olla. Koskaan ei ole kapasiteetti loppunut kesken. Pääasiassa käytetään geeliakkua. Lyijyakku on täyteen ladattuna ja otetaan käyttöön jos jostain syystä geeliakun jännite laskisi alle 11,5 V. Molemmilla akuilla on oma päävirtakytkimensä ja samaa väännintä käytetään molemmille akuille, niin eivät joudu rinnankäyttöön koskaan edes vahingossa. Akut ovat aina kiinni autossa pakkasillakin ja ellei käyttöä ole, niin ne ladataan 6-8 viikon välein 24 h ajan auton laturilla -erikseen.

Akuista kirjoitetaan paljon bullshittiä, mutta sähköalan ammattilaisena sellaisen ymmärtää. Kuvitelmat ja tieto eivät kohtaa. Säälittää vaan, miten paljon tuhlataan hyviä akkuja, sopimattoman rinnankäytön tai jatkuvan latauksen takia. Ei 3-4 v ole mikään akun ikä, oikein käytettynä se on m- autokäytössä 10 v luokkaa, jopa yli.

JANHONEN MATTI 27.10.2015 16:37

Kun ei viitsisi ihan selvää asia jauhaa.

Mitä kaavion tulee niin kyllä laiton ja siinä meni vähän muutakin tietoa. Heti ekasivulta löytyy kaavio miten kaksi 12 V akkua kytketään rinnan ja miten sarjaan ja mitä tapahtuu silloin virtamäärälle ja jännitteelle.

Lähetysaika: 24.10.2015 klo 16:59:48

VEIJOLA ESA 27.10.2015 17:11

Eerolle. Eihän noita noin erilaisia akkuja saakkaan kytkeä rinnan, joten olet käyttänyt niitä aivan oikein. Samoin myös et päästä akkuja tyhjenemään liikaa, sekin on oikeaa käyttöä minkä näkee noista käyttövuosista. Pitkään ilman verkkosähköä kyllä oleskelu onnistuu, kunhan mitottaa kulutuksen ja kapasiteetin oikein. Olet sisäistänyt asian niinkuin pitääkin.:-) Kennojen sulfatoituminen ja mekaaninen rasitus on nille myrkkyä. Bullshitistä olen samaa mieltä. yli 40 v akkujärjestelmien ja sähköteksiikan alalla ammatikseen häärinenä :-))

PASANEN MIKKO 27.10.2015 17:44

Terve Enpä tuota ollut huomannutkaan. On hyvät sivut noin yleistietona akku energian 'olemuksesta'. Mutta en noiden kuvien ja kaavioiden mukaan sittenkään suosittelisi 'teeseitse' henkilöä tekemään tuota aloittajan kysymää operaatiota.

Mieleeni on jäänyt yli 50 vuotta sitten (jolloin ihmisten väliset kaukoyhteyden pidot olivat puhelin tai kirjeet) erään opettajani, vieläpä ärähtämällä esittämä oppitunnin päätöslause: "ja muistakaakin, että näitä neuvoja ei jaella ja piirrellä puhelimen ja kirjeiden välityksillä kavereille. Korkeintaan jos voitte olla varma ammattitaidosta"!

HAAPANEN TIMO 27.10.2015 18:02

Kiva lukea Esan rauhallisia ajatuksia joissa ei aseteta toista mieltä olevia vajaaälyisiksi.

@timppa

JANHONEN MATTI 27.10.2015 18:03

Kun ne akut kuitenkin joutuu ostamaan liikkeestä niin samallahan toki voi ostaa kunnon yhdyskaapelitkin. Akkuliikkeen miehille rinnan asennus on simppeli juttu.

Vaikein työ voi olla lisäakun kunnollinen tuenta jos lisäakun asennukseen ei ole varauduttu.

Noihin kaapeleihin ja niiden liitoksiin muuten kiinnitetään turhan vähän huomiota ja vallankin jos huomioi 12 V johtojen jännitehäviöt vähänkin pidemmällä johdolla.

Hyvä esimerkki on nuo halpis-lisävirtakaapelit joista vähintään puolet on täyttä roskaa.

JANHONEN MATTI 27.10.2015 18:09

Kovastihan te sitä yrititte (minua koskien) mutta ette taaskaan onnistuneet.

No ehkä jo ensi kerralla sitten?

VEIJOLA ESA 27.10.2015 18:13

Kiitos Timppa :-)

VALTONEN MARTTI 28.10.2015 08:50

Eerolan kommenttiin vain lisänä että tosiaan 13. vuosi alkoi syyskuussa veturin akulla. Saa nähdä vieläkö tulevan talven jaksaa...

Merkki on muuten Yasa. Yleinen tehdsasennusakku Japseissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.10.2015 klo 08:53:33 Matilta:

"Hyvä esimerkki on nuo halpis-lisävirtakaapelit joista vähintään puolet on täyttä roskaa."

...ja etenkin niiden liitokset vaikka paksuus riittäisikin.

..on kokemusta täysin johtamattomiksi muuttuneista kaapeleista mutta tekemällä itse liitokset kaapelipuristimiin uudelleen tuli toimivaksi.

KOISTINEN TOIVO 28.10.2015 08:54

Sama täällä. Henkilöautossa v 2003 vuuesta ollut, ja pelaa, muta taidan vaihtaa varalta, koska nuo ovat vähän ranttuja huonolle akulle. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 28.10.2015 08:56

Sitikkako Toivo?

HAAPANEN TIMO 28.10.2015 09:47

Osta sinne starttiakuksi Sznajderin tai Boschin vapaa-ajan akku.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 28.10.2015 10:41

Sitroään on, mutta akun merkkiä en muista, sen alkuperänen. Rattorissa on ollu kauan vartan geeliakku 180 ah Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.