Ajastettu pistorasia

KUISMA MIA 27.09.2015 20:42

Asuntoauto on talven säilytyksessä ja akkua pitäisi saada ladattua esim. kerran kuussa. Onko olemassa pistorasiaa, jonka voisi ajastaa menemään päälle kerran kuussa muutamaksi tunniksi? Säilytyspaikkaan ei pääse kovin helpolla käymään talven aikana ja puhelinohjauskaan ei onnistu, koska kenttää ei ole. Eli ajastus pitäisi saada tehdyksi kerralla koko talven ajaksi. Jos tiedät moisen laitteen olemassaolosta, laitteen merkki ja malli helpottaisi kovasti hankintaa.

KAAKKOLAHTI TOIVO 27.09.2015 21:14

Ajastettavaa pistorasiaa en tiedä , mut talvi käyttöön sopivia ja suojattuja ajastimia kyllä löytyy jotka tulee pistorasiaan . (kylläkin vuorokaus ajastin).Laittaa vaikka 1/2 tuntia yö aikaan. (esitys vain)

ETELÄ PENTTI 27.09.2015 22:18

Mulla ollut pieni Biltemasta ostettu automaattilaturi,välillä purkaa ja sitten taas lataa. Pistokkeessa koko talven. Kolme talvea pelittänyt moitteetta,akku kuin uusi.
Tämä sopinut mulle,jokainen tietysti itse päättää kuinka toimii.

HAAPANEN TIMO 27.09.2015 22:51

Akkua? Eikö myös starttiakkua? Mikähän asuntoosan autossa on, merkki ja tyyppi?

Toivon ehdotus on hyvä jos autosi hupipuolen laturi lataa myös starttiakkua. Puoli tuntia päivässä on oikein hyvä. mutta ellei starttiakku lautaudu samalla pitäisi sen lataus järjestää myös.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 28.09.2015 06:49

Eikös starttiakkukin lataudu samalla kun on verkkovirrassa auto. Minä kerran mitasin, meillä latautui sekin. En muista montako ampperia tunnissa. Toivopoika

KARJALAINEN ALPO 28.09.2015 06:52

Ohlsonilla on ainakin digitaalisia viikko-ajastimia, en tiedä miten niillä voisi säädellä kuukausia. Mutta jos virta kävisi päällä kerran viikossa muutaman tunnin, eikös sekin olisi koht hyvä.

POIKULAINEN ESA 28.09.2015 07:35

Noissa digitaalisissa ajastimissa voi tulla ajastus "muistin" menetyksiä jos sähköt on pitkään poikki. Oisko paha ajatus jos ottaa akut talveksi kotia lämpöiseen varastoon ja latailee kotona silloin tällöin? En tiedä miten nykyajan tekniikka reakoi jos starttiakku on poistettu. Tilttaako auton tietokone kun ei ole virtaa saatavilla. Mökin puolella ei musta tapahdu mitään vaikka ei olekkaan sen puolen akku kiinni koko talvena.

TAIMIO REINO 28.09.2015 08:21

Olen pitänyt auton sähköissä kiinni koko seisonta-ajan. ELBxxx pitää molemmat akut timmissä kunnossa.Sähköä on mennyt alle 5 kWh talven aikana. Keväällä lähtee käyntiin kuin palmun alta.

HAAPANEN TIMO 28.09.2015 08:24

Mitähän tuli kirjoitettua eilen. Piti kysyä mikä asunto-osan laturin merkki on? Kaikki laturit eivät verkkovirrassa ollessaan lataa starttiakkua.

Kylmässä täysi akku säilyy parhaiten.

@timppa

RUOHO MARTTI 28.09.2015 09:31

Moro vaan. Mulla oli viime talvena, 5:n kuukauden ajalla piuha kiinni ja syötin virtaa kaksi tuntia vuorokaudessa, tunnin päivällä ja tunnin yöllä. Kulutus oli lattialämmitykseen ja laturiin yhteensä noin 20 euron luokkaa. Auto oli kuiva ja akut täynnä virtaa. Tapoja on lukuisia, tämä oli mun.

ESKOLA PENTTI 28.09.2015 09:57

Mialla ihan hyvä ja ajatus. Kuten tuossa jo tulikin kerrottua, niin varmista, ettäauton verkkolaturi lataa myös käynnistinakkua!

Ei taida sellaisia kuukausikelloja olla paljoa tarjolla, mutta viikkokello on ihan soiva peli tuohon takoitukseen. Itsekin olen sellaista joskus muinoin käyttänyt. Jos tuollaisen kellolaitteen ostat, niin katso, että siinä on käynnille akkuvarmistus. Koska jossain vaiheessa käy niin, että verkkojänniten katkeaa hetkeksi ja silloin kello menettää tietonsa, ellei varmistusta ole. Mielestäni mekaaninen kello ei ole luotettava, joten tuollainen digitaalinen ohjelmoitava lienee paras tuohon tarkoitukseen.

Jos autossa ei ole kulutuslaitteita päällä, niin riittänee, että pari kolme tuntia kerran viikossa sähköä sisään.

ÖGÅRD PÄRRE 28.09.2015 14:30

Minulla oli viime talvena koko ajan sähköt kiinni autossa. Hupiakku oli ihan ok. mutta starttiakku ei latautunut ja jouduin ostamaan uuden. Nyt ajattelin talveksi laittaa starttiakkuun älylaturin ylläpitämään virtaa, ajattelin pitää sen kytkettynä koko ajan. Hankala valvoa kun itse on etelässä. Toimiiko se sillee.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.9.2015 klo 14:36:35 Niin auto on Fiat-Dethleffs Advantage. V. 2009 130 Multijet Pitäisikö auton sähkölaturin ladata myös starttiakkua.

ESKOLA PENTTI 28.09.2015 16:03

Pärre kirjoitteli .. "Toimiiko se sillee" ..

No, mikä ettei, ihan hienosti. Kunhan hankit laadukkaan ylläpitolaturin. Osa myytävistä tuotteista on sellaisia, että verkkojännitteen katketessa ne menettävät "muistinsa". Ts. eivät palaudukaan siihen ennen jännitteen katkeamista edeltävään tilaan (= huono juttu).

Esim. Ctec-laturit säilyttävät muistinsa tällaisessa tapauksessa. Itse olen käytellyt tuollaista puolenkymmentä vuotta ja olen tyytyväinen.

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers

KUISMA MIA 28.09.2015 18:14

Kiitos vastauksistanne! Nyt vain tutustumaan autoni akkuihin ja latureihin ja viikkokelloihin! Aiempina vuosina auto oli kerran kuussa johdon päässä ja iloisesti hyrähti käyntiin keväällä. Nyt talvisäilytyspaikka tulee olemaan eri ja hankalasti tavoitettavissa. Akkujen irrottaminen kuulostaa liian työläältä vaihtoehdolta, jospa nyt ensin kokeilen tuota viikkokellosysteemiä ja jos ongelmia keväällä ilmenee, niin sitten vissiin pitää se akkujen irrotuskin opetella :)

HAAPANEN TIMO 28.09.2015 19:03

Olen Pentin kanssa eri mieltä edullisten mekaanisten vuorokausiajastimien toiminnasta. Mulla on aina auton lohko- ja sisätilalämmitin sellaisen varassa ollut talvet ja hyvin ovat toimineet.

Viime syksynä kun olin kaamosta paossa oli pakun akku juuri niin että tunnin paivassä latasi tavallisella laturilla.

Molemmissa tilanteissa ajastimet ulkolämpötilassa.

@timppa

KAASINEN PERTTU 28.09.2015 21:31

Joitakin vuosia sitten kun tiedettiin viikonloput vaunulle mennessä niin mekaanisella viikkokellolla perjantai aamulla lämpö päälle esim. 6tuntia hyvin pelitti. Ei mitään ongelmia ja jos ei mennyt niin viikon päästä lämmitti uudestaan!

KUOPIO PEKKA 29.09.2015 14:37

Hieman ohi po. teemasta. Retkeilyauton Thruma-lämmitin. Tiedän, että noin 300 € niin lämmittimeen saa Thruman ajastinlaitteen.

Mutta löytyykö mitään "propellihattusta" ja edullisempaan ratkaisua ja laite menisi päälle tiettyyn aikaan?

TOIVONEN MARTTI 29.09.2015 16:13

Kuis olis http://www.isocket.fi/examples/ ?

KUOPIO PEKKA 29.09.2015 17:42

Kiitos Martti T. Tuossa on ajatusta ja ehkä laitteeseen voisi etänä kytkeä myös muita vermeitä esim. murtohälytin

KALLIONPÄÄ HANNU 04.10.2015 11:18

Mekaaninen vuorokausiajastin toimisi. Se ei lamaannu sähkökatkosta, jää vain jälkeen ja jatkaa kun sähköt tulevat.

Heikki Kasanen 05.05.2019 17:16

Heip. Rakensin omaani säätimen joka mittaa joko ilman kosteutta tai lämpötilaa. Laite toimii joko lämmön tai kosteuden mukaan. Säädöt on tällähetkellä lämmön mukaan, alaraja +10 ja yläraja +14. Tuntuu toimivan hyvin. Ohjattavana on auton sisätilan lämmitin jota ajattelin käyttää myöskin kosteuden poistossa. Akut latautuu kotelon omalla laturilla joka lataa hupi+startti akut. Auto kytketty verkkovirtaan.

Matti Asikainen 08.05.2019 10:45

Jos kyseessä on älylaturi, joka lataa molemmat akut, niin tavallinen mekaaninen kytkinkello antaa kaksi tuntia sähköä joka päivä akkujen virkistykseksi. Autoni on ollut 11 vuotta pihan kytkinkellolla varustetussa sähkötolpassa aina, kun ei olla matkalla. Starttiakku on nyt alkuperäinen, mutta hupiakun jouduin vaihtamaan, kun se tyhjeni kokonaan eräänä yönä puskaparkissa eikä sen koommin elpynyt täysikuntoiseksi. Auton käyttö on ollut ympärivuotista. Laturi on EBL99.

Matti Hyvönen 08.05.2019 19:28

Minulla oli myös alkuun ongelmana miten järjestää -09 mallisen Ducaton ja hupiakun lataukset. Kahtena ensimmäisenä talvena latailin akkuja n.kerran kuukaudessa. Mutta kun se tuntuin niiiin "työläältä" tällaiselta laiskalta mieheltä, niin laitoin käynnistysakun miinuskaapeliin pääkytkimen. Hupiakussa sellainen jo olikin valmiina kait tehtaalla asennettuna. Sitten vaan syksyllä kun auto jää talvihorrokseen, niin pääkytkimestä virrat pois ja keväällä, kun reissuun lähtö tulossa, niin virrat päälle ja kello oikeaan aikaan ja auto käyntiin. Radiokin etsii automaattisesti alueella kuuluvat asemat. Eikä mitään ongelmia ole autossa ilmenny, vaikka virrattomana on talvet seisonu.

Näin on menty, olikohan nyt kahdeksas talvi. Toisessa traktorissa on myös samanlainen käytäntö ollut jo toistakymmentä vuotta, kun sitä ei talviaikaan tarvitse käynnistellä.

Heimo Turunen 24.05.2019 14:34

Mekaanisia ajastikelloja saa jopa neljällä eurolla. Hanki kaksi ja laita toisiinsa kiinni ja siinäpä on mainio pitkän ajan ajastin. Jos kello A on päällä tunnin niin siihen liitetty kello B juoksee tunnin eteenpäin. Hieman matikkaa ja ajastuksen saa säädettyä mieleisekseen. Homma on toimiva kunhan kello A on ajatuksella säädetty. Toisaalta akkua voi hyvin ladata auton omalla laturilla vaikka vartin päivässä, pysyvätpähän molemmat akut iskussa.

Toivo Koistinen 24.05.2019 16:47

Taita kaikkein helpointa se, jos mahdollista talvella lohko lämmittimelä, tai vebastolla lämmittää kone, ja pistää käyntiin kerran vaikka kuussa. Antaa käydä hyrskyttää, ja vaikka liikutella vähän samalla, jos ei tule ajeltua muuden.
Laakerit tykkäävät, kun niitä liikutta, samoin kone. Kone tykkää kun se saa välillä käyskennellä.
Joskus sanotaan, että kone kuluu turhilla starttauksilla, mutta noita jokapäivä käyttössä olevia koneita, onko kukaan laskenu kuinka monta kertaa ne käynnistellään, ja kuinka monta kertaa niiden lämmittimiä käytetään niiden elin aikana.
Silti ne pelaavat. Myös komneen sylinterit kuivuvat pitkän seisonnan aikana, jotenka sekin voitelu on hyvä samalla hoitaa
Vebastollehan on huollon mukaan terveelistä, että niitä käytetään aivan lämpimäksi vaikka kuukausittain.
Tp

Heimo Turunen 26.05.2019 08:33

Eipä tuo tee haittaakaan jos kone välillä käy sopivasti. Taitaa olla vanhoja peruja tuo moottorin käynnityskuluminen ellei sitä aivan umpijäästä käynnistä. Enne ei ollut tavatonta kun joko kytkikehä tai startin ratas kuluivat vaihtokuntoon. Nelipyttyinen kun tuppaa pysähtymään aina saman asentoon, ehkä se on nykyisin estetty. Nyt niiden täytyy olla lujatekoisempia silla meidän henkilö- ja matkakulkimessa on s/s- järjestelmä. Kummoinen lenkki ei tarvi olla kun startteja tapahtuu monta kertaa. Onneksi sen saa napulasta pois käytöstä muttei ohjelmoitua kokonaan pois.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.