Onko tietoa...?
MARTTILA RAIMO
04.08.2015 23:44
Milloin TomTomnin uusi caravan-navigaattori ilmestyy myyntiin?
NYYSSÖNEN KAJ
06.08.2015 12:02
Mihin semmosta tarvitaan?
Onhan peruutusvaihde keksitty.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
06.08.2015 14:25
"Mihin semmosta tarvitaan?"
Se on vaan kiva tietää etukäteen ettei 3 m alikulku tule yllätyksenä yksisuuntaisella kadulla kun takana on parinkymmenen auton jono.
HAAPANEN TIMO
06.08.2015 14:37
Mahtuuhan sun Hyyymeri siitä:))
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
06.08.2015 19:26
Ei mahu enää kun on ilmatointilaite katolla (:
NÄRHI JUHA
07.08.2015 11:51
Ystävät - on taaas pakko kysyä (joku tietysti tulkitsee tämönkin 'vittuiluna'..)
Ajatteko omilla autoillanne ihan omaa katu- /tieverkostoa? Siis, ihan jotain muuta kuin mitä ns. muu liikenne.
On nimittäin niin, että jos on korkeusrajoitettu silta/alikulku (ns. normia alempi) tms, se merkitään hyvissä ajoin tien/kadun varteen. Ai miksi? No, kun on näitä 'meikäläisiä' isompiakin autoja (kuorma-autot, bussit, rekat..)
Missä näitä paikkoja on, mistä n. 3 m korkuisella paskahuusilla ei mahdu alta - lista tuskin on kovin pitkä..?
Ja pahoittelen jo etukäteen jos taas joku pahoitti mielensä..
TURUNEN HEIMO
07.08.2015 12:47
Kysyjä ei varmaan tarkoittanut sitä mitä sinä ymmärsit.
Onhan aika kurjaa palata takasin kun varoitus tulee liian myöhään. Siksipä joissakin naveissa on sellainen reitinlaskutoiminto joka laskee reitin josta annetuilla mitoilla olevan kulkuväline pääsee kulkemaan. Ei sen kummempaa.
TOIVONEN MARTTI
07.08.2015 13:24
Meillä ei ole navia johon saisi ajoneuvon mitat ja Espanjassa on kerran käynyt niin että navi teki reitin jolla oli meidän autolle liian matala alikulku. Ratapenkkaan tehty reikä oli kyllä keskikohdaltaan tarpeeksi korkea mutta kaari laski sivuilla niin nopeasti että seinien kohdat olisi ottaneet kiinni. Tuli aikamoista kiertelyä että päästiin radan toiselle puolelle. Mutta siis vain yksi kerta monen ulkomailla ajetun reissun aikana.
Eli kyllä tuommoinen navi jolle voi antaa mitat voi olla hyödyllinen tuolla maailmalla, kotomaassa en ole moiseen ilmiöön törmännyt. Kannattaako ominaisuudesta maksaa on sitten toinen kysymys.
mot
HAAPANEN TIMO
07.08.2015 13:42
Juu, ja itse tiedän lähimenneisyydestä kolme tapausta jossa on ajettu auto paskaksi matalaan paikkaan. Ihminen on erehtyväinen ja ajatuksissaan yms.
Yksi näistä tapauksista oli Ranskassa, eikä varoitusmerkkiä ollut, tuli kyllä heti onnettomuuden jälkeen.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2015 klo 13:43:57
Tässä aivan naapurikaupungissa on kaksi 3,1 m:n alikulkua.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
07.08.2015 15:29
"On nimittäin niin, että jos on korkeusrajoitettu silta/alikulku (ns. normia alempi) tms, se merkitään hyvissä ajoin tien/kadun varteen. Ai miksi? No, kun on näitä 'meikäläisiä' isompiakin autoja (kuorma-autot, bussit, rekat..)"
Suomessa merkinnät ovat kohtuullisia, mutta kun maalimalla on muitakin merkintätapoja.
Esim. ainoa merkintä saattaa olla sen matalan sillan reunassa siellä ylhäällä.
Paikalliset bussit ja rekat tietävät nuo.
Eikä pitkän matkan rekat yleensä kuljekkaan niitä pikkuteitä joita tulee ajelluksi.
Muutaman kerran olen joutunut vetämään liinat kiinni aivan viime tipassa, kun ei ole ollut ennakko varoitusta.
Aikoinaan yritettiin päästä käymään Velkopopovický Kozelin panimolla joka oli motarin toisella puolen missä me olimme.
Kokeilimme neljää alikulkua, ennen kuin uskoimme ja menimme motarin liittymän kautta. Tieto matalista silloista olisi helpottanut kummasti sinne menoa.
Jos liikkuu vain pääteitä ei yleensä tule ongelmia.
AHJOS TIMO
08.08.2015 09:10
Ostin keväällä Garminin Camper -navigaattorin. Olen ajallut sen kanssa vain vähän ja pelkästään kotimaassa, mutta sellainen tunne on, että maksoin ehkä lähes 200 euroa turhaan sanasta "Camper". Toivoin, että se ottaisi paremmin huomioon siihen syöttämäni matkailuauton mitat eikä suosittelisi P-paikaksi hallia, johon autoni on liian korkea, tai ohjaisi kapealle mutkaiselle maantielle, johon autoni kyllä mahtuu, kun olisi mahdollista ajaa leveämpääkin ja suorempaa tietä.
TOIVONEN MARTTI
08.08.2015 09:21
Timo, eikö tuossa Garminissa ole mahdollista laittaa asetuksista preferenssit teiden suhteen tyyliin "mieluummin moottoriteitä", "mieluummin maisemateitä" , "vältä maksuteitä" jne?
Yleennsä noissa saa säädetyksi millaisia reittejä ehdotetaan.
mot
HIETAVUORI JUHA
08.08.2015 09:24
Munulla on ollut Snooper merkkinen navi ,joka näyttää sillat , vuosikausia .Ihan hyvä peli esim . Pariisin pienemmillä kaduilla . No tietysti joku osaa ne kujat ulkoa minä en vaikka monet kerrat rahtiautolla siellä käynytkin .
NIITTYARO TAPANI
08.08.2015 09:27
E¤n tiedä miksi m-autoa pitää nimitellä "paskahuusiksi" mutta tyylinsä kullakin kateellisella. Minä arvostan siinä enemmän jääkaappia ja punkkaa joskin hätätilanteessa tuo vessakin on hyödyksi.
Onhan noita paikkoja mutta yleensä hyvissä ajoin liikennemerkillä ilmoitettuna kunhan vaan panee lasit päähän jotta näkee.
Ulkomailla, esim. Italiassa kuitenkin on merkintätavassa hieman eroa. Ekalla reissulla Pohjois-Italiaan jouduin tukalaan tilanteeseen kun taulussa luki rautatien alitustunnelin max korkeudeksi 2,5m ja silloinen alkoviautoni oli yli 3m reippaasti. Yririn löytää kiertotien huonolla menestyksellä ainakaan lähialueelta ja tulin samaan kohtaan uudelleen ja satuin näkemään linja-auton tulevan sen sillan alta.
Silloin minulle selvisi mitä se tarkoittaa se 2,5m, se on sillan korkeus ajoradan reunassa mutta kun kyseessä on kaarisilta niin keskellä oli ainakin 4m (entosin mitannut vaan arvioin). Piti vaan latsoa, ettei ryntää sinne alitukseen yhtäaikaa muiden kanssa ja ajaa keskellä tietä.
Tämä ei tietysti päde joka siltaan mutta yhden sillan kohdalla ainakin Pohjois-Italiassa. Olen kuitenkin ajellut matkailuautolla Nord Capin ja Rooman välillä m-autoilijavuosinani noin reilut 400'000 kilometriä eikä oikeasti ole koskaan ollut isompia vaikeuksia siltojen ja tunneleiden suhteen. Olen tosin joskus lukenut/kuullut tälläkin saralla ongelmia syntyneen. Luottavaisesti kuitenkin suhaan edelleen m-autollani ilman tuota caravaanari gepsiä ihan tavallisen johdattamana.
NYMAN MATTI
08.08.2015 09:43
Moron
En tiedä uuden ilmestymisestä, mutta ostin tuon vuosi sitten ja on tosi hyvä reissussa. Kuvaruudussa on valikko, millä nopeasti vaihtaa asetukset pelkästä autosta auto+vaunu -yhdistelmäksi. Monesti pelkällä autolla ajoreitit olisivat tosi kapeita ja vaunu asetuksella antaa leveämpiä ajoreittejä. Lisäksi asetuksissa on nopeusasetus, jolloin tomppa laskee yhdistelmällä oikean saapumisajan kun taas autoasetuksella laskennallinen saapumisaika määtänpäähän on ihan toinen.
t. Matti
JANHONEN MATTI
08.08.2015 10:24
Tapani kertoi sen oleellisen.
Camper navi on mielestäni tarpeeton kapistus, ja turhaan siitä 200 lisähinta maksaa. Kaksisataa euroa maksavalla navilla pärjää Euroopassa ihan hyvin.
Uusiin naveihin on jo tullut reittisuunnittelun mahdollisuus ja reittejä voi myös tallentaa, mutta edelleen hyvä yhdistelmä on, reittisuunnittelu AutoRoutella tai vastaavalla ja ajo navilla. AutoRoute -version iälläkään ei tällöin ole suurta merkitystä, kun navissa on päivitys kohdallaan. Teillä ei ole taipumusta liikkua paikoiltaan ja ihan uusia teitä tulee kuitenkin aika harvoin.
Suurten kaupunkien keskustoja tulee matkailuautolla liikkuessa välttää muutenkin. Toki minunkin on pitänyt käydä joskus aikoinaan Pariisissa Riemukaari kiertämässä matkailuautolla, muuta siihen se sai jäädä.
Vanha sanonta sanoo, että "huoleton on hevoseton poika" ja se pätee suurkaupunkeihin. Miksi viedä sinne m-autoa vastuksikseen kun sinne voi mennä julkisilla kulkuvälineillä.
AHJOS TIMO
08.08.2015 10:30
Martti, siinä on kohdassa "Vältettävät" seuraavat vaihtoehdot: U-käännökset, Valtatiet, Tietullit- ja maksut, Lautat, Kimppakyytikaistat, Päällystämättömät tiet. Lisäksi voi itse lisätä vältettävän alueen ja vältettävän tien.
Noilla valinnoilla ei pysty ilmaisemaan esim. Suomessa sitä, että haluaisi pysyä 1-, 2- ja 3-numeroisilla teillä eikä oikaista minkään mutkaisen pikkutien kautta, jossa on usein huonokuntoinen paikattu asfaltti.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
08.08.2015 15:27
"Camper navi on mielestäni tarpeeton kapistus, ja turhaan siitä 200 lisähinta maksaa"
Ei minullakaan ole Camper navia, mutta seuraava varmasti on.
En viitsi hävittää nykyistä hyvin toimivaa Tomtom 950T versiota, vaikka nippelivammainen olenkin.
200 € on halpa jos sitä vertaa ajatuksissaan liian matalaan paikkaan verrattuna.
Eipä tuo hinta ole kuin parin takkauksen verran.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.8.2015 klo 16:02:01
ajatuksissaan liian matalaan paikkaan verrattuna po
ajatuksissaan liian matalaan paikkaan AJOON verrattuna
AHJOS TIMO
08.08.2015 19:58
Tuossa Garminin Camper -navigaattorissahan on navigointitoimintojen lisäksi laajat palveluhakemistot. Esim. ACSI-leirintäalueet ovat siinä jo valmiina ja asetuksissa voi määritellä parillakymmenellä suodattimella, minkälaiset alueet kartalla näytetään. Suodattimet ovat sellaisia kuin esim. onko lämmin suihku, saako tuoda koiria, onko tuoretta leipää saatavissa jne. Ongelmana on vain se, että monet palvelut ovat Here-kartoilla kovin puutteellisesti. Navigaattorissa on esim. valmiina hakupainike "Palvelut : Eläinlääkärit". Kun sitä käyttää Helsingissä, se löytää lähimmät eläinlääkärit Virosta ja Ruotsista. Google löytää eläinlääkäriasemia suuren määrän Helsingistäkin ja näyttää heti samalla jokaisesta, onko se auki juuri tällä hetkellä ja kuinka pitkään. Napsauttamalla saa esille kunkin eläinlääkäriaseman kaikki itsestään antamat tiedot, kuten lääkärien esittelyn yms. Oma johtopäätökseni onkin, että jos on jotakin palvelua hakemassa, se kannattaa etsiä Googlesta ja syöttää sitten vain sen osoite Garminin navigaattoriin. Sen navigaattorin pitäisi olla kytkettävissä Bluetoothilla myös älypuhelimeen, mutta oma Samsung-älypuhelimeni ei ole sen kanssa yhteensopiva.
NIITTYARO TAPANI
08.08.2015 20:27
Näin on, isoissa kaupungeissa kuten Pariisi ja Rooma (on niitä muitakin) valitsen leirinnän josta pääsee julkisilla keskustaan ja homma helpottuu. On todella vaikeaa löytää parkkipaikkoja isolle autolle ja Roomassa, lähellä niitä vanhan keskustan raunioita (Colosseum+), näin kuinka m-autoa tyhjennettiin suurella joukolla vauhdilla sivukadun varrella. En usko omistajan olleen asialla.
Camping alueilla on yleensä vartiointi joten kamat ovat turvassa. Junat ja linjurit saattavat olla jopa halvemmat kuin parkkimaksut joita joutuu maksamaan.
NIEMINEN RAIMO
08.08.2015 21:14
Garmin BaseCamp on jonkinlainen reitinsuunnitteluohjelma,Sillä voi tehdä paljon muutakin.Suunnitellut reitit voi lähettää naviin ja toisinpäin jos olet jättänyt ajoista jäljen naviin.Ei toki pärjää AutoRoutelle.
Ajoneuvo vaihtoehtoja ym on runsaasti valittavissa.
Testasin reitin tekoa henkilö ja kuorma-autolla,on myös matkailuauto vaihtoehto.Tein reitin Imatralle siten että Vuoksi on ylitettävä.Reitti menee siten että lyhin matka on vanhan metallirytiskä sillan kautta pisteelle.Sillan korkeus on 3 metriä.Henkilöauto vaihtoehdossa mentiin metallisillan kautta.Kuorma-auto vaihtoehdossa silta kierrettiin nöyrästi kutostien kautta.
Täytyypä kokeilla vielä tuota M-auto asetusta.
Kuvankaappaus reitistä Imatran päässä.
rami
HAAPANEN TIMO
08.08.2015 21:26
Matillehan on kaikki tarpeentonta jota Hän ei ole itselleen hankkinut. Itsellä samaa vikaa, mutta yritystä suopeuteen on havaittavissa. Ehkä?.
@timppa
NYMAN MATTI
12.08.2015 21:51
Vielä Tompasta. Tänään siitä löytyi Golf -kenttä mihin olin menossa. Saksassa siitä löytyi kauppakeskukset ja hienointa mitä siitä löytyi Saksassa oli nähtävyys siellä missä ajoimme. Roomalaislinnoituksen kiviset rauniot Rooman valtakunnan pohjoisrajalla, Tonavan rannalla.
Onkohan noissa Auto Routessa tai vastaavissa samanlaisia ominaisuuksia?
JANHONEN MATTI
12.08.2015 22:06
Timo mikä sinua oikein jurppii?
Tuskin olen yksin sen tiedon kanssa, että karavaanari ei kallista Camper navia Eurooppaa kiertäessään tarvitse.
Voihan sitä kikkailla välineillä, mutta ei se siitä tarpeellista tee.
MARTTILA RAIMO
20.08.2015 07:54
Kiitoksia. Aloitukseen liittyen (milloin uusi TomTom Camper tulee myyntiin...), lähes jokainen kaannaotto vastasi kysymykseen. Kiitoksia.
AHJOS TIMO
20.08.2015 09:57
Mattiu Janhonen kysyi "Timo mikä sinua oikein jurppii?"
Minua jurppii se, että tuo Garmin Camper -navigaattori ei käytännössä vastaa niitä odotuksia, joita sen esitteen lukeminen minussa herätti ja sai sen itselleni ostamaan. Onneksi löysin sentään liikkeen, jossa sen hinta oli alle 400 euroa, mutta muistikortin kanssa kokonaisinvestointi nousi yli 400 euron. Olen eri viesteissä luetellut jo varmaankin riittävästi konkreettisia esimerkkejä sen epäkohdista, joten niitä ei tarvinne tässä toistaa. Esitteen perusteella luulin jopa aluksi, että voisin käyttää sitä myös peruutuskameran näyttölaitteena, mutta sekin käsitys osoittautui vääräksi. En harrasta välineillä kikkailua, mutta tuo laite tuntui esitteestä saamani käsityksen perusteella hyvin monipuoliselta laitteelta ja tälläkin foorumilla on Garminin laitteita enimmäkseen kehuttu.
NIEMINEN PENTTI
20.08.2015 11:36
Taas sama ilmiö kuin melkein aina.Kysyjä esitti asiallisen kysymyksen , pyytäen neuvoja ,jos joku osaisi auttaa . Jo ensimmäinen , hevosenkuljetusautolla liikkuva näsäviisas ei osannut vastata asialllisesti , vaan piti nälväistä. Jos ei ymmärrys tai tieto riitä , eikö vois antaa olla ja antaa tietävien vastata ja pitää se oma hölmöys piilossa. Muutama vastaaja antoi asiallisen vastauksen , mutta loput oli sitten naljailua , joko kysyjälle tai sitten naljailivat keskenään. Suurin osa vastaajista on käsittääkseni jo varttunutta porukkaa , mutta keskustelun taso ei yllä edes tenavien hiekkalaatikolla kinastelun tasolle. Kirjoitustaitokin näyttää monella olevan mitä sattuu. Älä Raimo välitä , tää näyttää olevan tätä aina . Tämäkään ei ollut vastaus sulle ,mutta tää on niin outoa ja sivistymätöntä touhua mitä nää turhautuneet ukon köriläät harrastaa , että oli pakko laittaa oma mielipide .
HAAPANEN TIMO
20.08.2015 13:07
Tottahan tuo. Kyllä näissä osiossa pitäisi pysyä asiassa. Sori omasta puolestani!
Varsinaiseen kysymykseen olisin kyllä heti vastannut, mutta Garmin-miehenä en asiaan vastausta tiennyt.
@timppa
KUJANPÄÄ MARKKU
20.08.2015 16:41
En tiedä kymysykseesi vastausta, mutta uusia kiertoliittymiä, joita tulee joka puolelle jatkuvasti uusia, ei navien päivityksien tarvetta ole täällä vielä huomioitu tuossa mielessä. Toki on niin, että eivät uusilla päivityksilläkään aina ajan tasalla ole, mutta kuitenkin. On siinä ihmettelemistä mistä kohtaa ulos ajaa jos luottaa vanhoihin, päivittämättömiin keksintöihin. Tietty jos vieressä istuu tarpeeksi terävä apunavi, mutta ei sekään aina riitä. Riittääkö mikään. Riittää toki huulella ja huumorilla. Soveltaen ja säveltäen.
NIEMINEN PENTTI
20.08.2015 18:26
Timo, sun vastauksissa ei ollut mielestäni mitään moitittavaa , mutta jo eka vastaus navia koskevaan kysymykseen oli ,että onhan autossa peruutusvaihde ??? Hä??? Missä oli tun vastaajan ymmärrys?
AHJOS TIMO
21.08.2015 12:00
Ilmeisesti kukaan ei osaa vastata aloitusviestissä esitettyyn kysymykseen ja sen vuoksi keskustelu siirtyi pohdintaan, onko Camper-navigaattori tarpeellinen.
YLITALO ASTA
21.08.2015 12:09
Ei ole Tom Tomilla ollut tapana tehdä Nokioita ja ilmoitella ennen aikojaan että puolen vuoden tai vuoden päästä tulee uusi malli.
Sillä tyyliin loppuu kaupanteko kun kaikki odottelee vain uutta.
T : Masi
HAAPANEN TIMO
21.08.2015 12:25
Aika helkkarin hienoja naveja on Garminillakin. On kaistavahtia, varoitukset liian lähelle edellä menijää ajautumisesta yms.
http://explore.garmin.com/fi-FI/nuvi/
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2015 klo 12:26:18
Kojelautakamera ja peruutuskameran näyttö samassa vehkeessä
NYYSSÖNEN KAJ
23.08.2015 22:28
Raimo kyllä ymmärsi yskän mutta "___" ei . Mielestäni Navigaattoreita ei saisi myydä henkilöille joille ei voi myöntää asekantolupaa isopistooliin.
Ovat sen verran vaarallisia liikenteesä unohtaessaan katsoa tuulilasista ulos kuunnellessaan hurmiossa navigaattorin ohjeita
MARTTILA RAIMO
24.08.2015 11:42
Kerran sekoitin tuulilasikameran ja peruutuskameran keskenään oikeakätisenä ja meinasi tulla pikku ongelmia.
AHJOS TIMO
24.08.2015 13:02
Jos tässä saa jatkaa keskustelua, joka ei vastaa aloittajan TomTom- kysymykseen, kommentoisin tuota Timo Haapasen ilmeisesti Garminin kehuksi tarkoitettua lausetta: "Kojelautakamera ja peruutuskameran näyttö samassa vehkeessä".
Ostaessani keväällä 7 tuuman näytöllä varustetun Garmin Camper -navigaattorin, tarkoitukseni oli käyttää sitä myös peruutuskameran näyttölaitteena, mihin se esitteen mukaan myös sopii. Kun sitten ostin erikseen peruutuskameran ja alkoi sen asentamista koskevat pohdiskelut, loppujen lopuksi päädyin ostamaan peruutuskameralle erillisen 5-tuumaisen näyttölaitteen. Syitä oli useita. En myöskään pitäisi hyvänä, että eteenpäin suunnattu muistikortille tallentava kamera olisi samassa laiteessa kuin navigaattori.
HAAPANEN TIMO
24.08.2015 15:47
Mutta aika paljon on irroitettavaa sälää kojelaudalla jos joka vehje on erikseen. Ne on kauppareissujen yms. ajaksi poistettava ulkomailla ajellessa.
@timppa
AHJOS TIMO
24.08.2015 21:21
Eteenpäin suunnattu kamera ei ole mulla kojelaudalla vaan sisäpeilissä, mistä sitä ei ehkä jokainen varas huomaakaan, vaikka se onkin helppo siitä helppo varastaa. Sen ja peruutuskameran näytön paikalleenlaitto on niin hankalaa, että tuskin kukaan auton omistaja niitä irroittaa kaupassakäyntinsä ajaksi tai koskaan asennuksen jälkeen.
SUOMI SEPPO
25.08.2015 07:52
Kaj:lle
Navigaattorin tuijotus ja näpelöinti on vaarallisuusasteeltaan mini luokkaa verrattuna kojetauln päällä olevaan läppäriin jossa pyörii ja välillä kaatuu Autoroute.
On tullut kokemuksia molemmista.
@seppo
AHJOS TIMO
25.08.2015 08:56
Ehkä tärkein syy siihen, miksi luovuin ajatuksesta käyttää Garmin Camper -navigaattoria peruutuskameran näyttönä, oli se, että siinä ei ole mitään peruutuskameran ohjaustoimintoja.
Olisi siis pitänyt rakentaa itse jotakin sellaista, mikä on ostamassani peruutuskameran näyttölaitteessa valmiina. Peruutuskamerani ei ole mitenkään kytketty peruutusvaihteeseen vaan se käynnistetään näytön kosketusnäppäimellä ja se saa käyttövirtansa näytön kautta samaa 5-pinnistä DIN-liitäntäistä kaapelia pitkin, missä videokuva kulkee. Navigaattorissani ei ole peruutuskameran käynnistysnäppäintä eikä virran syöttöä peruutuskameralle. Pidän peruutuskameraa päällä melkein aina ajaessani. Esim. kun joutuu pysähtymään risteykseen, on hyvä tietää, onko siinä joku takana hyvin lähellä.
Navigaattorini on useimmiten kotona, koska enimmäkseen ajan niin tutuilla tai selkeästi opastetuilla reiteillä, etten sitä tarvitse. Meillä matkailuauto on perheen ainoa auto ja suurin osa ajoista on kauppareissuja tutulla pääkaupunkiseudulla. Viime viikonloppuna ajoin Suomessa noin 500 km ja siitä vain runsaan 50 km navigaattoria käyttäen. Muun ajan se oli laukussa.
VALTONEN MARTTI
26.08.2015 23:27
Pari kuukautta olen ajellut uusi 2595 Garmini kojelaudalla ja ihmetellyt mitä kaikkea se tekee vanhaan 200 malliin verrattuna. On kaistanäytöt erikseen, bluetoothit, soittaa käskystä koskematta kaverille. Yrittää laskea jopa polttoaineen kulutustakin. Ym....
Mutta aina sen antama nopeusrajoitustieto ei pidä paikkaansa vaikka onkin päivitetty.
Ihmeellisintä on että se näyttää Nastolan leveäkaistatien rajoitukseksi kyllä oikeaa
eli 100 mutta sen Villähteen kameran se ilmoittaa aina 80 km/h kameraksi.
Eivät ole täydellisiä...