Schaudt LRM1218

NEVALAINEN TIMO 20.05.2015 18:42

Olen koettanut löytää kaupan josta saisi Schaudt LRM1218 säätimen aurinkopaneelille. Tietoa boxista löytyy, mutta en ole löytänyt verkkokauppaa jossa sitä olisi myynnissä, enkä tietenkään myös sen hintaa. Tietääkö kukaan?

ESKOLA PENTTI 20.05.2015 18:51

Auttaako ... http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XSchaudt+LRM1218.TRS0&_nkw=Schaudt+LRM1218&_sacat=0 ?

NEVALAINEN SIPPO 20.05.2015 18:52

Länsi naapurista näyttää löytyvän http://www.husvagnhusbil.se/Solcellstillbehor/Laddningsregulator/Schaudt-LR-1218

Sippo

LAUKKANEN MAURI 20.05.2015 18:53

Tuossa linkki mistä löytyy,minullakin on tilauksessa sama laite.

http://www.husvagnhusbil.se/Solcellspaket/Husvagn/120watt

HAAPANEN TIMO 20.05.2015 19:04

Jos sitä säädintä Elektroblockiin laitatte niin tilatkaa samalla se johto. Linkin kuvasta näette, se tuo Bloc 4 kolminapainen. https://www.google.fi/search?q=elektroblock&espv=2&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=za9cVcP7H6SBywPpyoHACg&ved=0CCAQsAQ#imgrc=jfHz6j2GBL5GIM%253A%3BmYwQpFQ6_aMhsM%3Bhttp%253A%252F%252Freparation--schaudt-ebl-99.e-monsite.com%252Fmedias%252Fimages%252Febl269.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Freparation--schaudt-ebl-99.e-monsite.com%252F%3B1346%3B753

@timppa

HAAPANEN TIMO 21.05.2015 10:52

Aurinkokennoissa on avoimen kierron jännite yleensä 20V:n luokkaa, tamä pudotetaan säätimellä sopivaksi latausjännitteeksi.

Jos säädin on heti kennon jälkeen, kuten Schaudt- säädin ja Elektroblock laturin yhteennaittamisessa tapahtuu on lopputulos huonompi kuin että asennetaan säädin, oli se vaikka Schaudt, tai mikä hyvänsä aivan akkujen viereen jotta sillä pudotetulla jännitteellä olisi mahdollisimman vähähäviöinen reitti akkuihin.

Tällä menetetään ainoastaan starttiakun ylläpito, hupipuolelle lopputulos on pikkuisen parempi.

@timppa

NEVALAINEN TIMO 21.05.2015 12:25

Tuosta EBL 226:n kaaviosta näkyy, että Säätimen ja akun välillä on kaksi sulaketta ja 60 A:n shuntti josta mitataan latausvirta.Tuskin on niin suurta häviötä, että haluaisin menettää virran mittauksen ja aurinkosähkön indikoinnin paneelissa.

HAAPANEN TIMO 21.05.2015 13:39

Onpa noinkin. Itselläkin ampeerimittari ( miinuspuolella) ja sulake. Jännitemittari tietty myös niin indikointi on siinä

Löysin seuraavan tekstin vanhoista jutuista

" On most Electoblocs it is possible to use this socket to connect regulated supply from any solar charge controller. It does not have to be the LRS1218. To do this a plug connector is required which can be obtained from Aire and Sun. Pins 1 and 3 are used, pin 1 to negative and pin 3 to positive from the controller "

Eli mikä tahansa säädin käy ja Elektroblockista käytetään pinnit 1 ( - ) ja 3 (+)

@timppa

LAUKKANEN MAURI 22.05.2015 18:51

Tilasin tuon vanhanaikaisen säätimen LR1218,se on kaksivaihe säädin IU,mutta kai sekin toimii ja hinta on halvempi tuohon uutuuteen nähden LRM 41218,joka lataa kolmivaiheiseti ,siis säkkipimeässäkin.

Mutta aika näyttää,se on tärkeintä että autonkin akkua ladataan ,kun hupiakut ovat täynnä.

Tuossa linkki kytkentöihin:

http://www.acpasion.net/foro/archivosadjuntos/obelix/manuales/Schaudt_Regulador_placa_solar_LR1218_manual_instalacion_ingles.pdf

LRhttp://www.acpasion.net/foro/archivosadjuntos/obelix/manuales/Schaudt_Regulador_placa_solar_LR1218_manual_instalacion_ingles.pdf

Käyttäjän lisäys viestiin 22.5.2015 klo 18:53:27 Se uutuus säädin on LRM 1218.

TOIVONEN MARTTI 22.05.2015 18:59

Siis aurinkokenno ja siinä säädin joka lataa pilkkopimeässä? Kaikkea se saksalainen keksii! Vaikuttaa aika lupaavalta keksinnöltä noin ihan laajemmaltikin ajatellen. mot

POKKINEN TAPANI 22.05.2015 19:14

Kyllä meilläkin mietittiin kytkentää suoraan elektroblokkiin, mutta kaksi ammattimiestä sanoi paremman olevan kun suoraan hupiakkuun. Toki auton akusta virtansa saavan radion kytken samalla hupipuolelle, kun jaksan laittaa bassosäteilijän virrat paikoilleen. Täytyy nyt ensin varmistua, että meistä tulee tiiliseinämiehiä. -tapani-

TOIVONEN MARTTI 23.05.2015 09:46

Mulla säädin on suoraan kytketty sekä hupi- että autonakkuun. Sillä on logiikkaan ladata ensin toinen täyteen ja sitten alkaa toisen lataaminen. Jos hupiakussa on kulutusta laitetaan aurinkosähköä sinne koko ajan.

Ainut vika on ettei sähkökeskuksen ampeerimittari osaa tässä kytkennässä näyttää akun todellista tilannetta. mot

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.